|
Hej!
Är ny i forumet. Mycket trädgårdsintresserad. Läst de flesta trådar om små träd m.m. i forumet. Tänkte ändå be om lite råd och såg även att vissa inlägg var flera år gamla. Kanske har det kommit något nytt/annat sedan dess?
Skall flytta till nybyggt hus/tomt där jag tänkte plantera ett litet/medelstort träd mellan altan intill hus och gräsmatta ca 4 meter från huset. Flyttar in i slutet av mars nästa år.
Huset är i rött tegel med svart träfasad mot altanen. Tänkte ha svartbambu intill trädet, som jag tror blir fin med den svarta träfasaden. Är förtjust i bambu.
Kriterier: Sydläge, soligt, lite blåsigt, zon 1. Matjord med mull till ca 1 m djup sedan skånelera. Tänker mig att ca 3-6m högt, 3-5 m brett vore passande? Gärna vintergrönt, eller tidiga vårblad för skugga och insynsskydd. Fina blad viktigare än blommor. Ej giftigt pga barn. Skall vara fritt från grenar kanske 2 meter upp så man kan gå under kronan om den växer över altan samt att man kan se ut över gräsmattan. Gärna relativt snabbväxande. Kan även tänka mig köpa något uppväxt. Skall ge hel eller gles skugga.
Kollat på trumpetträd men tror bladen ev blåser sönder? Uppstammad lagerhägg var giftig. Lite trött på silverpäron som så många har. Har en ullunglönn idag, men en sådan blir nog för stor i nya trädgården. Både fläder, black lace och svartplommon kanske är kanske inte så dumt? Favoriten hittills är nog glanskörsbär alt japanskt körsbär.
Vad säger ni? , Fredrik
P.s Föredrar ni svenska alt. latinska namnen på växterna här i forumet? D.s
|