|
FredrikSkåne
02-10-2010, 09:54
Hej!
Är ny i forumet. Mycket trädgårdsintresserad. Läst de flesta trådar om små träd m.m. i forumet. Tänkte ändå be om lite råd och såg även att vissa inlägg var flera år gamla. Kanske har det kommit något nytt/annat sedan dess?
Skall flytta till nybyggt hus/tomt där jag tänkte plantera ett litet/medelstort träd mellan altan intill hus och gräsmatta ca 4 meter från huset. Flyttar in i slutet av mars nästa år.
Huset är i rött tegel med svart träfasad mot altanen. Tänkte ha svartbambu intill trädet, som jag tror blir fin med den svarta träfasaden. Är förtjust i bambu.
Kriterier: Sydläge, soligt, lite blåsigt, zon 1. Matjord med mull till ca 1 m djup sedan skånelera. Tänker mig att ca 3-6m högt, 3-5 m brett vore passande? Gärna vintergrönt, eller tidiga vårblad för skugga och insynsskydd. Fina blad viktigare än blommor. Ej giftigt pga barn. Skall vara fritt från grenar kanske 2 meter upp så man kan gå under kronan om den växer över altan samt att man kan se ut över gräsmattan. Gärna relativt snabbväxande. Kan även tänka mig köpa något uppväxt. Skall ge hel eller gles skugga.
Kollat på trumpetträd men tror bladen ev blåser sönder? Uppstammad lagerhägg var giftig. Lite trött på silverpäron som så många har. Har en ullunglönn idag, men en sådan blir nog för stor i nya trädgården. Både fläder, black lace och svartplommon kanske är kanske inte så dumt? Favoriten hittills är nog glanskörsbär alt japanskt körsbär.
Vad säger ni? , Fredrik
P.s Föredrar ni svenska alt. latinska namnen på växterna här i forumet? D.s
Huggorm
02-10-2010, 10:12
Trumpetträdet kan få problem med sönderblåsta löv, men jag antar att det är värst om det oftast är vindstilla och ibland sätter igång att blåsa. På den blåsiga skånska slätten anpassar dom sig väll från början till vinden.
Det finns ju även en hel del tjusiga lönnar. En som hamnar på storleken du önskar är Acer tataricum, "rysk lönn". Men i ett läge som ditt med zon 1 och så djup jord finns det ju mer spännande sorter också.
FredrikSkåne
02-10-2010, 10:31
Den ryska lönnen var fin. Skall googla lite mer bilder och kolla på någon plantskola. Helt klart intressant. Huggorm: Mer spännande ... låter intressant. Jag räds inte lite pyssel med trädet om det är något utöver det vanliga.  . Några mer förslag eller, Huggorm eller annan?
Alexander-VG-zon3
02-10-2010, 15:06
själv hade jag ett Catalpa bignonioides 'Aurea' i trädgården i ett blåsigt västläge zon 1-2 nord/östra skåne. numer är den flyttad till mormors del av trädgården i ett blåsigt söderläge. bladen blev inte söndriga. däremot växte den segt. men det var ju ockås ett torrtläge.
om du gillar blad så kanske
Kalopanax septemlobus kan kanske vara nått, dock har den ju taggig stam. sedan vet jag inte om den blir så bred.
nåt som är tidigt finns det ju olika magnolior och prunusar. går att stamma upp undertill så man kan gå under, en del får tidig blomning. det är väl mest magnolian som har vackra blad.
Rönnsumak är ju snabbväxandes och vackra blad, men kan vara känslig för mycket vind speciellt vid stormar. annars tål den oskyddade lägen. blir hög och bred. går att klippa upp så att man kan beskära under den.
finns ju många parbladiga växter med vackra blad valnöt, vingnöt, rönnar, sibiriskt korkträd.
Välkommen till forumet, Fredrik! Låter andra ge förslag på träd - det är inte min starkare sida. Vet väl inte riktigt vilken min starka sida är än men...  Du frågade om svenska eller vetenskapliga namn och det gör du preciiiiiis som du vill! Här slänger vi oss med det mesta! Läser din tråd en gång till och du skriver att det inte får vara giftgt p g a barn. Du har inte funderat på något fruktträd? Tänk att stå på altan och plocka äpplen! OK, de flesta fruktträd kanske inte har världens vackraste bladverk men å andra sidan är det ju helt underbart med t ex ett äppelträd som är översållat med blommor på våren. Dessutom så håller de ju sig ofta inom höjdkriterierna... Jaha ja... Nu kom jag visst med förslag i alla fall...
Huggorm
02-10-2010, 16:00
CITAT (flaxss @ 02-10-2010, 16:06)  Kalopanax septemlobus kan kanske vara nått, dock har den ju taggig stam. sedan vet jag inte om den blir så bred. Dom är intressanta, jag skulle själv vilja ha en. Varianten "maximowiczii" är nästan ännu häftigare. Taggarna går ju att ta bort från stammen, så får man bara tänka sig för om man skall plocka undan nedblåsta döda grenar eller liknande.
Gunilla T
02-10-2010, 17:20
Bland de vackraste träd jag vet är Stewartia pseudocamelia - kräver dock surjord.
FredrikSkåne
02-10-2010, 21:36
Oj då, många fina förslag. Kalopanaxen är fräck. Barken på Stewartian är ju magnifik! Får fundera lite mer på fruktträd som jag tänkte ha på annan plats i trädgården. Kommer bli tufft val. Tur att jag har lite tid på mig.
Även om jag är trädgårdsintresserad så är jag ändå ej nybörjare. Sur jord? Hur får man detta? Går det att fixa? Lätt?
Gunilla T: Hur stort blir Stewartian i Sverige egentligen? Den kommer ju ha en hel del sol, men ej kvällssol.
Peztis: Något äppleträd du rekommenderar?
Åker bort 1 vecka nu, troligtvis utan internet, varför jag ej kommer kunna skriva förrän om en vecka. Återkommer då.
Go kväll, Fredrik
Huggorm
03-10-2010, 08:34
CITAT (FredrikSkåne @ 02-10-2010, 22:36)  Även om jag är trädgårdsintresserad så är jag ändå ej nybörjare. Sur jord? Hur får man detta? Går det att fixa? Lätt? Man får helt enkelt gräva bort nuvarande jord och ersätta med ny jord. Men många surjordsväxter klarar sig i neutral jord, bara det inte är basisk kalkstensjord som på Öland tex.
Alexander-VG-zon3
03-10-2010, 09:40
man kan ockås köpa rhododendronjord eller torv och blanda ut med befintlig jord.
Kan inte rekommendera något äppelträd, det beror lite på vad du är ute efter för typ av frukt. Jag har ett Transparente Blanche som ju får mogna äpplen i augusti-september och det är utmärkt att göra något med (mos, pajer, saft osv) men själv gillar jag inte att äta det direkt som det är. Vet dock att det finns de som älskar det. Jag har även ett Aroma som ger frukter som man kan lagra. Det har ännu inte gett så mycket frukt för mig men det har nog att göa med att sorkarna åt upp halva dess rötter för ett par år sedan så det stod och vickade. Det finns även sk familjeträd där det finns olika sorter inympade på samma stam så att man får olika typer av frukt. Har ingen erfarenhet av dem - idén är dock bra och rolig men jag vet att en del säger att eftersom äppelträd växter olika mycket och på olika sätt så blir det ingen symmetri i trädet. Jag tycker du ska gå till din plantskola och höra med dem vad som är bra för ditt område. OK, i Skåne borde det mesta vara perfekt...
strandskatan
03-10-2010, 10:29
Jag har ett Transparent Blanche, blir världens godaste äppelmos och -paj, men eftersom det är så tunnskaligt drar det till sig massor av getingar (lätt att bita genom skalet). Något familjeäppelträd har jag inte, men väl ett pärondito, växer verkligen ojämnt och konstigt, inte snyggt alls, jätteknepigt att beskära! I stället för litet träd, varför inte stamma upp en buske, har snöbollsbuske och hagtorn jag stammat upp.
Är osäker på om det håller sig inom höjden, men Morus alba el Morus nigra (dvs vitt och svart mullbär kanske hade varit något? De har friskt görna, ganska runda och stora blad, liknar lind en smula. Borde fungera fint vad gäller temperatur, frågan är hur det klarar blåst, men å andra sidan så har mina "små" fröplantor stått ute i en hel del bråst nu på sensommar/tidig höst och ännu har inget blåst sönder så de är nog inte jättekänsliga. Blir trevlgia frukter också på dem.... Är du ute efter något udda har ju Gingko helt fantiastiska blad, men de växer ganska långsamt tyvärr. Rönnsumak av något slag har jag själv varit inne på, tycker deras växtsätt är fantastiskt!!! Vad gäller fruktträd så jar hag själv skaffat ett körsbärsträd på svagväxande grundstam (GiSeLa 5, som enl yuppgift ska hålla sig på mer hanterbara höjder än vanliga körsbärstrdäd. Hur snabbväxande de är vet jag inte, men i sommar har mitt blivit ca 50 cm ögre än när vi planterade det i juni, förmodligen en kombiantion av mycket varm sommar och mycket vatten
Gunilla T
03-10-2010, 14:33
Betr. Stewartia pseudocamelia så är det ett träd som inte är särskilt snabbväxande. Har sett några exemplar i sommar som varit ca 3 - 4 meter höga men de har nog stått där ganska länge.
En pseudocamelia i blomning är bara sååå vackert och precis som du nämnde så är barken också vacker plus att de får en vacker höstfärg.
Mitt eget ex. är bara ca 1,5 m och har inte blommat ännu men bladen är just nu vackert röda.
Inte svårt att göra surjord, som flaxss skrev, blanda befintlig jord med Rhododdendron jord och blötlagd, ogödslad och okalkad grov torv.
Inspirerades att se bilder på skenkamelian och andra som nämns här, och fann en samling av bra beskrivnngar på några trevliga träd här http://www.plantskolanstherrestad.se/favoriter.html.
FredrikSkåne
10-10-2010, 14:04
Tack för alla svar!
Nu blir man ju superinspirerad och förmodligen blir det ett av varje. Nja, kanske inte men det känns som om det finns flera möjliga val. Det står nog främst mellan trumpetträdet, katopanaxen, skenkamelian och gingkon som alla verkar lite annorlunda och fina på sitt sätt.
Skall nu kolla var som går att beställa, storlek och priser. Återkommer ev med fler frågor samt när jag beställt.
Go söndag, Fredrik
FredrikSkåne
22-10-2010, 10:30
Hej igen!
Nu har jag funderat och det lutar nog åt något prydnadskörsbär.
Vad tror ni om dessa? För/nackdelar?
Glanskörsbär (Prunus serrula) + stammen * höstfärger? * fin blomning?
Bergskörsbär (Prunus sargentii) - Blir kanske för stort (För mig max 6-7 m högt och krona max 5 m bred) * Storlek - erfarenheter? + fina höstfärger + fin blomning
Prunus Accolade + Blomning - Varken fin stam eller höstfärger?
Trevlig helg, Fredrik
eugenia
22-10-2010, 16:37
I så fall Bergkörsbär.
Innan du bestämmer, bortse inte ifrån:
Rosenmandel (också en prunus med både rosa blommor och höstfärg, 2 m) Prakthäggmispel, Persika (t ex Frost), Flikbladig rönnsumak Nyssa Judasträd
samt buskarna Cotinus ´Grace´en vinröd perukbuske och Trollhasseln ´Diane´
eugenia
22-10-2010, 16:48
Jag tar tillbaka Rosenmandeln. Den är fin men tycks dras med mycket sjukdomar.
FredrikSkåne
23-10-2010, 10:58
Är riktigt sugen på bergskörsbär. Skall kolla om någon har egen erfarenhet om egentlig storlek i Sverige då det skiljer mellan 8-18 meter hög och 5-8 meter bred krona på nätet.
, Fredrik
FredrikSkåne
27-10-2010, 11:44
Hej igen!
Ambivalent...tur att jag ej skall köpa i morgon.
Jag tror nog Bergskörsbäret blir för stort med tiden. Fick inga svar i tråden om storlek utan räknar med den störst angivna på nätet. Om det blir 9 meter brett täcker det ju hela altanen och går in i huset, så det får hamna i utkanten av tomten eller så blir det inget.
Jag gillar ju vår nuvarande ullung-rönn 'Dodong' och såg att där finns ett par mindre som kanske kan passa vid altanen intill svartbambu och som inte blir för stora.
Carmencitarönn eller Spetsrönn verkar ju fina. Frågan är om de kanske blir för små och taniga? Någon som har erfarenhet av någon av dessa? Är de fina även på sommaren? Bilder?
, Fredrik
FredrikSkåne
31-10-2010, 08:13
Aprikosträd erfarenheter? - Gick en promenad igår och såg 3 st träd som var fina. Lagom stora med fin stam. Frågade ägaren som sa att det var aprikoser. Läst i böcker men det står ej så mycket.
Någon som har erfarenheter av aprikosträd?
P.s De hade också en carmencitarönn som ju var underbar. Måste ha en sådan någonstans D.s
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|