| |
|
  |
Vi gillar olika, En fundering |
|
|
|
netha
|
06-10-2010, 21:36
|
Gäster

|
CITAT (Anki på Öland @ 06-10-2010, 22:34)  Fast hel och ren skrev Stintan, det är ju inte riktigt samma sak som svettiga arbetskläder...... Ja han sa att de hade smutsiga svettiga byxor och tröjor ... har ju själv också sett dem som kommer i riktigt skitiga arbetskläder = ser inte trevligt ut.
|
|
|
|
|
|
|
|
06-10-2010, 21:38
|

Medlem
Antal inlägg: 5 521
Medlem nr: 7 219

|
CITAT (Christa @ 06-10-2010, 20:15)  Är människor verkligen så vidsynta och toleranta som de ger sig ut för att vara? nej, de flesta människor är väldigt inskränkta. CITAT (netha @ 06-10-2010, 22:28)  Tänk att just igår hade vi det på tal. Maken hade varit på Coop och träffat ett par gamla bekanta ... bägge hade haft typ arbetsbyxor .. såna med många fickor på benen och sunkiga tröjor .. ( svettiga arbetskläder), han tyckte det var opassande och så skulle han aldrig kunna gå ut o handla. Dotter som jobbar i butik ... sa att det var ganska vanligt och något hon inte reagerade på ... Ja där ser man ... så olika  men om de har svettiga arbetskläder på sig så har de väl arbetat? får man inte handla då?
--------------------
likes anarki och faråthelvete ☺
|
|
|
|
|
|
|
|
06-10-2010, 21:38
|

Medlem
Antal inlägg: 10 802
Medlem nr: 16 563

|
Jag skulle aldrig åka in till stan och handla som jag står och är klädd utan att snygga till mig !ser så många som kommer till affären i skitiga fläckiga kläder och flottigt hår med plånbok i näven,inte min stil alls.
|
|
|
|
|
|
|
netha
|
06-10-2010, 21:39
|
Gäster

|
CITAT (herkules @ 06-10-2010, 22:38)  nej, de flesta människor är väldigt inskränkta. men om de har svettiga arbetskläder på sig så har de väl arbetat? får man inte handla då? Jamen så klart får man handla ... men jag tycker nog också att man först tar sig hem och fräschar till sig ... byter om och sen tar sig till butiken och handlar.
|
|
|
|
|
|
|
|
06-10-2010, 21:43
|

Medlem

|
CITAT (netha @ 06-10-2010, 22:39)  Jamen så klart får man handla ... men jag tycker nog också att man först tar sig hem och fräschar till sig ... byter om och sen tar sig till butiken och handlar. ok
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
netha
|
06-10-2010, 21:49
|
Gäster

|
CITAT (Motti @ 06-10-2010, 22:46)  Många män är väl så illa tvungna att åka och handla i arbetskläder !vi kvinnor har ju ett litet annat val tycker jag,men okej finns kvinnor i blåkläder också men man ser dom sällan i affärerna.Värsta jag vet är män i bar överkropp i affärerna på sommaren  eller kvinnor som går in och handlar i bikini  Nämen ... bar överkropp i butikerna  och lika illa med bikini Finns det verkligen folk som beter sig så?
|
|
|
|
|
|
|
|
06-10-2010, 21:52
|

Medlem

|
CITAT (netha @ 06-10-2010, 22:49)  Nämen ... bar överkropp i butikerna  och lika illa med bikini Finns det verkligen folk som beter sig så? jag har faktiskt inte sett det de sista 20 åren förutom utomlands då, då släpper svenskarna loss!
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
06-10-2010, 21:52
|
Medlem
Antal inlägg: 10 260
Medlem nr: 5 642

|
CITAT (Motti @ 06-10-2010, 22:46)  Många män är väl så illa tvungna att åka och handla i arbetskläder !vi kvinnor har ju ett litet annat val tycker jag,men okej finns kvinnor i blåkläder också men man ser dom sällan i affärerna.Värsta jag vet är män i bar överkropp i affärerna på sommaren  eller kvinnor som går in och handlar i bikini  Så männen har inga fina kläder, eller vadå? Bar överkropp och badkläder, ja där går gränsen. Själv tycker jag att det är helt ok att handla direkt efter arbetet, utan att behöva byta om. De flesta med riktigt smutsiga jobb duschar och byter om redan på jobbet innan de åker hemåt. Det är inte ofta men ser en sotare som slutat jobba i sotarkläder till exempel. Det är lite knäppt att begära att en människa ska hem först och byta om innan man handlar. De kanske ska hämta barn och laga mat, ska de hem och byta om först, sedan handla och därefter hämta barnen, eller vad?
Redigerat av Anma: 06-10-2010, 21:53
|
|
|
|
|
|
|
|
06-10-2010, 22:17
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (netha @ 06-10-2010, 22:28)  Tänk att just igår hade vi det på tal. Maken hade varit på Coop och träffat ett par gamla bekanta ... bägge hade haft typ arbetsbyxor .. såna med många fickor på benen och sunkiga tröjor .. ( svettiga arbetskläder), han tyckte det var opassande och så skulle han aldrig kunna gå ut o handla. Dotter som jobbar i butik ... sa att det var ganska vanligt och något hon inte reagerade på ... Ja där ser man ... så olika  Menar du att dom skulle åkt hem och bytt kläder först om dom nu kunde handla på vägen till eller från något som krävde dessa kläder? Varför är det viktigt för honom vad andra har på sig när dom handlar på coop kan man ju undra?
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
06-10-2010, 22:20
|

Medlem
Antal inlägg: 3 326
Medlem nr: 12 962

|
CITAT (Motti @ 06-10-2010, 22:46)  Många män är väl så illa tvungna att åka och handla i arbetskläder !vi kvinnor har ju ett litet annat val tycker jag,men okej finns kvinnor i blåkläder också men man ser dom sällan i affärerna.Värsta jag vet är män i bar överkropp i affärerna på sommaren  eller kvinnor som går in och handlar i bikini  Varför är män illa tvungna att handla i arbetskläder och inte kvinnor? Menar du att män skiter i att duscha efter en smutsigt jobb medan kvinnor sminkar sig och klär upp sig för att handla? Fattar inte vitsen med att klä upp sej för att köpa mat... ok om man skall till krogen, men jösses... Instämmer med tidigare inlägg, hel och ren är det viktigaste, duger inte det åt medmänniskorna så får det vara!
--------------------
Monaxe zon 2 på västkusten
|
|
|
|
|
|
|
netha
|
06-10-2010, 22:22
|
Gäster

|
CITAT (*Stintan* @ 06-10-2010, 23:17)  Menar du att dom skulle åkt hem och bytt kläder först om dom nu kunde handla på vägen till eller från något som krävde dessa kläder? Varför är det viktigt för honom vad andra har på sig när dom handlar på coop kan man ju undra? Jo det kan jag svara dig ... maken min har alltid varit noga med att inte gå och handla arbetsklädd ... han tycker att det hör till vanligt vardaghshyfs att byta om efter arbetet ... många gör inte så.
|
|
|
|
|
|
|
|
06-10-2010, 22:40
|

Medlem

|
Många män som har grovarbeten eller smuttsiga jobb har inte alltid möjlighet att åka hem och byta om !särskillt om de jobbar till sent på kvällen och måste handla ,de kanske bor två mil utanför där affären finns ,inte så vanligt att kvinnor har sådana jobb eller hur !därför är det skillnad,sällan man ser en kvinna i snickarbyxor eller overoll i affären,kanske beroende på att vi kvinnor är lite pippinättare och har med oss kläder att byta om med innan vi handlar.personligen tycker jag det är okej att män åker och handlar i arbetskläder i veckorna och kvinnor,som sakt alla bor inte granne med affären.
|
|
|
|
|
|
|
|
06-10-2010, 22:45
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (netha @ 06-10-2010, 23:22)  Jo det kan jag svara dig ... maken min har alltid varit noga med att inte gå och handla arbetsklädd ... han tycker att det hör till vanligt vardaghshyfs att byta om efter arbetet ... många gör inte så. Ja visst har även jag haft jobb som gjort att jag behövt byta kläder när jag kommit hem men på vägen hem har jag självklart handlat om det behövdes samt även hämtat ungar på dagis eller fritids. Hur skulle det annars gått till när man inte har varken jobb, affär eller dagis nästgårds? Jag tror inte ens jag ser vad andra har på sig när jag handlar.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
06-10-2010, 23:02
|
Medlem
Antal inlägg: 10 260
Medlem nr: 5 642

|
CITAT (Motti @ 06-10-2010, 23:59)  Förstår inte vad det skulle vara för fel att vilja se snygg ut när man åker till stan ?om man har möjlighet att planera det  Inget fel i det, men att kräva ombyte innan man åker och handlar, det är lite överkurs. Tycker jag. Själv brukar jag inte klä upp mig för ICA, men om vi ska till Uppsala så brukar jag inte ha på mig mysbyxorna direkt. Brukar till och med kladda på lite macara.
|
|
|
|
|
|
|
|
06-10-2010, 23:08
|

Medlem

|
Men inte vill jag åka in tillaffären i fiberpäls gummistövlar och skitiga byxor med jord undernaglarna svettig och ruffsig och lukta apa,aldrig !
|
|
|
|
|
|
|
|
06-10-2010, 23:11
|

Medlem
Antal inlägg: 1 602
Medlem nr: 707

|
Min kära Eva klär alltid upp sig ett snäpp om hon skall handla eller annat ärende på stan. Det uppskattar jag.
Skall jag prova nya glasögon eller köpa kläder och annat så försöker jag snygga upp mig. Men målar, snickrar, trädgårdsjobbar jag och plötsligt behöver mjölk, bröd, skruv eller en bräda till så åker jag på stört.
Klä t ex aldrig upp dig om du är man och skall köpa bil. Då klassas du som "Han har råd att betala".
När jag jobbade så var jag lite klädsnobb men sällan märkesvaror. Konstaterade tidigt att det uppskattades av eleverna. Och det kunde jag bjussa på. Men när det gällde kläder för jakt och fiske var det mer noga. Då höll de i stället 10 till 15 år. En skoteroverall har jag haft i 40 år. Jaktbyxor håller 10 år (används ca 80 dagar/år). Stövlar håller ett år per hundralapp och kängor lika länge. Mössor max 5 år. Handskar/vantar blir några par/sässong (köp billigt). Däremot använder jag fortfarande de hundskinnshandskar jag köpte i oförstånd och ovisshet om hur hudarna dödades. Inköpta 1964. Med yllevantar invändigt må det vara -40° innan jag fryser om fingrarna. Hunden är människans bästa vän.
Numera bär jag svensk uniform till vardags = jeans, t-shirt eller skjorta. Tröja eller kavaj. Kostym vid högtidliga tillfällen eller högtidsdräkt om så anbefalles. En 125 kronors fiskeväst täcker mitt fickbehov. Däremot har jag bara en "ytterrock". Skinnmodell typ lång med konstpäls invändigt. Den kan jag inte ha om jag kör bil, för två gånger har jag brutit av lysarmskontakten under ratten. Men här mellansverige är en bra jacka standardplagget. Och inte av midjemodell. Ochtill er som resernorrut påvintern! Ha en påse i bilen med extra tröja, täckbyxor och varmaskodon. Pajjar fläktremmen så blir det lite kyligt om det är - 25°.
Trevlig tråd för övrigt.
Redigerat av Överbölingen: 06-10-2010, 23:15
|
|
|
|
|
|
|
|
06-10-2010, 23:14
|
Medlem
Antal inlägg: 15 810
Medlem nr: 2 558

|
CITAT (Motti @ 07-10-2010, 00:08)  Men inte vill jag åka in tillaffären i fiberpäls gummistövlar och skitiga byxor med jord undernaglarna svettig och ruffsig och lukta apa,aldrig ! Nej men det var det väl ingen som sa , eller ? Det man reagerade på var att man skulle klä sig " fint " bara för att man ska in och handla eller att man inte skulle få handla på väg hem från jobbet . Hel och ren duger bra för mig ! Vi handlar ibland på väg hem från skogen när vi plockat svamp eller bär . Inte är man uppklädd då men skulle aldrig falla mig in att ödsla en tanke på vad " folk " tycker om det.
Redigerat av mamamaggan: 06-10-2010, 23:14
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
Att känna skuld är att vara human
|
|
|
|
|
|
|
|
06-10-2010, 23:21
|

Medlem

|
Och vad är klä sig fint ?hel och ren är en dygd men man behöver inte åka och handla som man går och står tycker jag.Min personlighet ute på landet är "oberoende av mode"men om jag ska till stan vill jag klä mig lite snyggt jag behöver ju inte ha Boutiq kläder för det eller gå i Diorkläder bara jag själv känner mig snygg sen kvittar det om det är kläder köppta på torget eller what ever.Sen om andra vill åka i lagårdskläder eller skitiga illaluktande kläder så är det ju upp till dom eller om de inte bryr sig om hur de ser ut,var och en får göra som de vill men jag vill vara snygg och fräsch,ser inget fel i det alls.
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|