Full version: Vi gillar olika
Sidor: 1, 2, 3
Christa
Aftonbladet hade ju nyligen en kampanj "Vi gillar olika". Det gällde ju som nog alla vet invandrare.

Uppslutningen var stor och man kan tro att svenskar är väldigt öppna och toleranta mot människor som inte är som de själva på alla punkter.

MEN hur toleranta är egentligen svenskar mot människor som avviker från gruppens norm?

Om någon vanlig Svensson sticker ut och inte är som alla andra hur toleranta är människor då?

I skolan t ex är många barn och ungdomar livrädda för att ha fel kläder, fel frisyr, fel prylar osv.

Marit Paulsens kurskamrat berättade i TV igår att de var inte snälla mot Marit för hon stack ut och "tog för mycket plats".

Skruttis
Sorgligt många människor tycker jag inte är det minsta toleranta mot en medelsvensson som utmärker sig på något sätt.
Man får bara vara så pass bra och framgångsrik så att man fortfarande ligger under genomsnittet.
Har man inte radhus, barn, volvo, vovve och video, så är man helt fel.
Det här tycker jag gäller mest på mindre orter. Större städer så tänjs gränserna. Folk sköter mer sig själva och fokuserar inte så mycket på vad andra har och gör.
Det är min åsikt.
Gillan
För det första Christa, AB hade inte nyligen en kampanj, det har de ff. Den kampanjen ställer jag mig bakom till 100%. Vi är ju olika. Inte en enda av oss är lik någon annan och så ska det vara tycker jag. Jag bryr mig inte ett dugg om vem du är, varifrån du kommer, hur du ser ut eller vilken ev religion du har. Ärligt talat och handen på hjärtat, för mig är det faktiskt så. Det enda jag bryr mig om är hur du beter dig som medmänniska. Och vad är udda? Gruppens norm? Är det din syn om vad som är udda som gäller. Jag och du kanske inte alls tycker likadant.

Jag måste hålla med mamamaggan i hennes undran över vad du egentligen är ute efter? I en annan tråd frågar du om svenska värdegrunder. Svenska värdegrunder!?? Vad är det? Vad i hela fridens namn menar du? Hade du däremot frågat om vilka värderingar folk har så hade jag åtminstonde förstått frågan.
herkules
jag tror att svenskarna VILL gilla olika för att det är det som är mest politiskt korrekt,
men det är inte så ute i samhället, precis som någon skriver, en del ungar har ett helvete i skolan, många människor mår dåligt på sina arbetsplatser, en del mobbas till och med av sin familj.
det hycklas en hel del out there ...
Christa
CITAT (Skruttis @ 03-10-2010, 08:35) *
Sorgligt många människor tycker jag inte är det minsta toleranta mot en medelsvensson som utmärker sig på något sätt.
Man får bara vara så pass bra och framgångsrik så att man fortfarande ligger under genomsnittet.
Har man inte radhus, barn, volvo, vovve och video, så är man helt fel.
Det här tycker jag gäller mest på mindre orter. Större städer så tänjs gränserna. Folk sköter mer sig själva och fokuserar inte så mycket på vad andra har och gör.
Det är min åsikt.

Det stämmer nog att det är värre i mindre orter. Speciellt där det inte är så stor inflyttning. Hur det är i skolorna vet jag dock inte. Kanske någon förälder från någon större ort vet.
Christa
CITAT (herkules @ 03-10-2010, 09:14) *
jag tror att svenskarna VILL gilla olika för att det är det som är mest politiskt korrekt,
men det är inte så ute i samhället, precis som någon skriver, en del ungar har ett helvete i skolan, många människor mår dåligt på sina arbetsplatser, en del mobbas till och med av sin familj.

Ja frågan är om det finns mobbare som anslutit sig till "Vi gillar olika" utan att inse hela innebörden av vad det innebär att gilla olika.

bergvallmo
Har ni lyssnat på Willie Crafoord. Hans låt, Samma typ av annorlunda saker, säger en del om oss nutida människor g.gif
*Stintan*
CITAT (Gillan @ 03-10-2010, 08:54) *
För det första Christa, AB hade inte nyligen en kampanj, det har de ff. Den kampanjen ställer jag mig bakom till 100%. Vi är ju olika. Inte en enda av oss är lik någon annan och så ska det vara tycker jag. Jag bryr mig inte ett dugg om vem du är, varifrån du kommer, hur du ser ut eller vilken ev religion du har. Ärligt talat och handen på hjärtat, för mig är det faktiskt så. Det enda jag bryr mig om är hur du beter dig som medmänniska. Och vad är udda? Gruppens norm? Är det din syn om vad som är udda som gäller. Jag och du kanske inte alls tycker likadant.

Jag måste hålla med mamamaggan i hennes undran över vad du egentligen är ute efter? I en annan tråd frågar du om svenska värdegrunder. Svenska värdegrunder!?? Vad är det? Vad i hela fridens namn menar du? Hade du däremot frågat om vilka värderingar folk har så hade jag åtminstonde förstått frågan.

Instämmer helt i ovanstående.
Christa
CITAT (bergvallmo @ 03-10-2010, 09:28) *
Har ni lyssnat på Willie Crafoord. Hans låt, Samma typ av annorlunda saker, säger en del om oss nutida människor g.gif

Den har jag inte hört. Får ta och se om jag kan hitta den på youtube. Samma typ av annorlunda saker får mig att tänka på mode. När det är modernt med stora glasögon så betraktas de som snygga. När det är omodernt så betraktas de som fula och de som bär som till och med lite fel.

När något är modernt kan folk ha det på sig hur illa det än passar på just dom. När en sak är omodernt så betraktas samma sak som ful vem som än har det.

Visst är det konstigt?
Huggorm
Det intressanta är ju att Aftonbladet själv inte "gillar olika". Det har kommit fram att de i princip inte har några reportrar som är annat än etniska svenskar. Olika är säkert jättebra, men inte på deras redaktion.
mamamaggan
CITAT (Huggorm @ 03-10-2010, 10:13) *
Det intressanta är ju att Aftonbladet själv inte "gillar olika". Det har kommit fram att de i princip inte har några reportrar som är annat än etniska svenskar. Olika är säkert jättebra, men inte på deras redaktion.

Men man kan ju faktiskt vara olika fast man har samma etniska bakgrund , eller hur ? Det har vi väl märkt här om inte annat.

Jag gillar de människorna som sticker ut från vad många andra tycker är samhällets norm . Det är ofta människor som har varit med om saker som fått dem att tänka till lite extra vad de står för , de har blivit starka . Sedan har jag empati för dem som av olika orsaker hamnat " fel " här i livet och som kan bli mobbade eller t o m bespottade av andra.

Att det är värre att sticka ut på en liten ort än i stor stad stämmer nog iaf till 90 - 95 %.Här beror det mycket på om det är ett gammalt " brukssamhälle " eller en ort med t ex små egenföretagare skulle jag tro.

Har själv flyttat från en stad som var 10 gånger större än den jag nu bor i . Det var inte lätt ska jag säga men ändå inte ens en bråkdel av hur det måste kännas för en invandrare .
malcolm
[attachment=55281:hand3_1294785w.jpeg]

"Jag säger nej till främlingsfientlighet. Jag gillar olika."

Christa
CITAT (herkules @ 03-10-2010, 09:14) *

Ja man kan ju undra om samma människor som gått med i kampanjen har varit med och mobbat andra människor.

När jag startade tråden så försökte jag få igång en diskussion om tolerans mot olikheter men det gick trögt.

Är det inga föräldrar här som har barn som är rädda att ha fel kläder osv eftersom de riskerar att bli utanför i skolan?
*Stintan*
CITAT (Christa @ 06-10-2010, 19:36) *
Ja man kan ju undra om samma människor som gått med i kampanjen har varit med och mobbat andra människor.

När jag startade tråden så försökte jag få igång en diskussion om tolerans mot olikheter men det gick trögt.

Är det inga föräldrar här som har barn som är rädda att ha fel kläder osv eftersom de riskerar att bli utanför i skolan?

Jag tror att det är överdrivet det där att barn skulle vara rädda att ha fel kläder i skolan. Risken för mobbning finns alltid i skolan men det behöver inte bero på fel kläder. Det mobbades friskt när jag gick i skolan på 5o-talet också och inga vuxna brydde sig. Det gör dom iallafall idag.
andersen
CITAT (Christa @ 06-10-2010, 19:36) *

Ang klädval, så är det mycket bättre idag än när jag gick i skolan, nu finns det så många olika stilar, när jag gick i skolan vad det Gul o blå som gällde, kom man med Domus kläder så var det inge bra.
Huggorm
Om någon stackare blir mobbad för vilka kläder han eller hon har, så finns det säkert en annan anledning i botten. Om man inte lär sig hur man skall uppträda och reagera så blir man ett mobbningsoffer oavsett hur man är klädd. Har man "rätt" kläder så påstår väll mobbarna att håret är fel i stället, eller något annat. Anledning att mobbas finns alltid.
Christa
CITAT (*Stintan* @ 06-10-2010, 19:51) *
Jag tror att det är överdrivet det där att barn skulle vara rädda att ha fel kläder i skolan. Risken för mobbning finns alltid i skolan men det behöver inte bero på fel kläder. Det mobbades friskt när jag gick i skolan på 5o-talet också och inga vuxna brydde sig. Det gör dom iallafall idag.

O´key, vad det än beor på så är det många som blir mobbade och toleransnivån mot människor som inte är som majoriteten är ofta låg. Är människor verkligen så vidsynta och toleranta som de ger sig ut för att vara?
Huggorm
CITAT (Christa @ 06-10-2010, 20:15) *
O´key, vad det än beor på så är det många som blir mobbade och toleransnivån mot människor som inte är som majoriteten är ofta låg. Är människor verkligen så vidsynta och toleranta som de ger sig ut för att vara?

Folk är bara toleranta mot sånt som media för tillfället driver kampanjer för. Just nu är det HBT-rörelsen och invandringen.
Anma
CITAT (Huggorm @ 06-10-2010, 20:01) *
Om någon stackare blir mobbad för vilka kläder han eller hon har, så finns det säkert en annan anledning i botten. Om man inte lär sig hur man skall uppträda och reagera så blir man ett mobbningsoffer oavsett hur man är klädd. Har man "rätt" kläder så påstår väll mobbarna att håret är fel i stället, eller något annat. Anledning att mobbas finns alltid.

Nu hoppas jag att det är en feltolkning av mig, men som jag läser ditt inlägg tycker du att det är den mobbades fel att den blir mobbad. Är det så du menar?
Huggorm
CITAT (Anma @ 06-10-2010, 20:29) *
Nu hoppas jag att det är en feltolkning av mig, men som jag läser ditt inlägg tycker du att det är den mobbades fel att den blir mobbad. Är det så du menar?

Det är inte så jag menar. Jag menar att vissa personer har en personlighet som gör att andra letar efter anledningar att mobba dom. Naturligtvis gör det inte att man får lov att mobba dom för det.
Aqvakul
CITAT (Huggorm @ 06-10-2010, 20:22) *
Folk är bara toleranta mot sånt som media för tillfället driver kampanjer för. Just nu är det HBT-rörelsen och invandringen.

Tror inte alls att vi är så lättpåverkade...
Huggorm
CITAT (Aqvakul @ 06-10-2010, 20:49) *
Tror inte alls att vi är så lättpåverkade...

Många hävdar att de inte påverkas av media, men efter ett tag börjar dom ändra åsikt i alla fall. Reklamen är ett bra exempel, det hade knappast blivit en miljardindustri om det inte lönat sig. Media har en enorm makt, dom ändrar folks åsikter lite som dom vill.
mamamaggan
CITAT (Huggorm @ 06-10-2010, 20:22) *

Hur menar du då ?
Huggorm
CITAT (mamamaggan @ 06-10-2010, 21:12) *
Hur menar du då ?

Media väljer vad folk skall öka sin tolerans till. Utan medias positiva hållning till vargar skulle den frågan aldrig blivit så stor. Någon lokal djurrättsaktivist hade klagat på vargjakten, och så hade det inte blivit så mycket mer. Men media valde att fördjupa sig i frågan, och skapade en folkstorm. Samma med svininfluensan, folk brydde sig inte, men media gjorde vad de kunde för att elda på rädslan och många gick på det. Hur stor skulle toleransen för HBT-personer vara idag utan medias massiva kampanjer? Skulle verkligen socialdemokraterna ha fått så dåligt valresultat om inte media haft sina negativa kampanjer mot Mona Sahlin?
Motti
Sverige kallas ju för Landet Lagom !här ska allt vara lagom ju.Kanske det är därför så många Svenskar åker utomlands för att slippa vara lagom och få sticka ut lite klä sig i kortkort och bikini fast man är för rund klä sig i tokigthäfftiga kläder osv,för sedan när man kommer hem så måste man bli lagom igen och inrätta sig i ledet och bli trist och gråsmile.gif
Aqvakul
CITAT (Motti @ 06-10-2010, 21:21) *
Sverige kallas ju för Landet Lagom !här ska allt vara lagom ju.Kanske det är därför så många Svenskar åker utomlands för att slippa vara lagom och få sticka ut lite klä sig i kortkort och bikini fast man är för rund klä sig i tokigthäfftiga kläder osv,för sedan när man kommer hem så måste man bli lagom igen och inrätta sig i ledet och bli trist och gråsmile.gif

Varför måste man det?
mamamaggan
CITAT (Huggorm @ 06-10-2010, 21:18) *
Media väljer vad folk skall öka sin tolerans till. Utan medias positiva hållning till vargar skulle den frågan aldrig blivit så stor. Någon lokal djurrättsaktivist hade klagat på vargjakten, och så hade det inte blivit så mycket mer. Men media valde att fördjupa sig i frågan, och skapade en folkstorm. Samma med svininfluensan, folk brydde sig inte, men media gjorde vad de kunde för att elda på rädslan och många gick på det. Hur stor skulle toleransen för HBT-personer vara idag utan medias massiva kampanjer? Skulle verkligen socialdemokraterna ha fått så dåligt valresultat om inte media haft sina negativa kampanjer mot Mona Sahlin?

Håller med dig till viss del och allt är ju inte av ondo som du räknat upp. Klart man påverkas , tro inget annat , men kanske inte alltid i den rikting som media tänkt sig . En del ska alltid vara tvärtemot oavsett vad det handlar om , andra granskar kritiskt och tar reda på mer fakta om det är något som intresserar dem osv osv.
Huggorm
CITAT (mamamaggan @ 06-10-2010, 21:25) *
Håller med dig till viss del och allt är ju inte av ondo som du räknat upp. Klart man påverkas , tro inget annat , men kanske inte alltid i den rikting som media tänkt sig . En del ska alltid vara tvärtemot oavsett vad det handlar om , andra granskar kritiskt och tar reda på mer fakta om det är något som intresserar dem osv osv.

Självklart, jag är själv väldigt skeptisk till vad media försöker lura i mig. Men en majoritet av folk är det tyvärr inte...
Motti
Måste måste man väl inte Aqva men jag tror många känner att de kan töja på det där lagom när de kommer ut i världen,alla klarar inte av att vara orginal därför att det annses inte vara lagom här;)
Huggorm
CITAT (Motti @ 06-10-2010, 21:31) *
Måste måste man väl inte Aqva men jag tror många känner att de kan töja på det där lagom när de kommer ut i världen,alla klarar inte av att vara orginal därför att det annses inte vara lagom här;)

Jag känner också lite så. Det är därför jag helst semestrar i länder riktigt långt bort, med helt annan kultur. På landsbygden i Indien sticker man ändå ut så mycket att ingen tänker på detaljerna. Där är man en turist, inte en individ som skiljer sig från mängden. Åtminstone inte förrän man får kontakt med folk och börjar prata. På sätt och vis är det lättare att känna att man passar in där än här hemma.
mamamaggan
CITAT (Huggorm @ 06-10-2010, 21:29) *
Självklart, jag är själv väldigt skeptisk till vad media försöker lura i mig. Men en majoritet av folk är det tyvärr inte...

Nu börjar vi närma oss varann !! 000.gif

Har börjat undra var den kritiska granskningen ha tagit vägen men folk kanske inte orkar . Brukar säga att samhället " snuttefieras " , vi läser bara lite och ofta bara på löpsedlarna och så går vi igång på det.

CITAT (Motti @ 06-10-2010, 21:31) *

Men det är väl upp till var och en att sticka ut så mycket som man vill ? Ska man hela tiden oroa sig för vad andra säger så kan man inte göra någonting. Dessutom kan det ibland var lite roligt att bjuda på något som de kan prata om länge !
Motti
Att sticka ut går nog bra i en storstad där alla är vana vid att vi ser ut och klär oss olika ingen bryr sig ,mycket svårare i en småstad eller i småsamhällen,lite lättare i byar för där förväntas det inte att man ska gå omkring i högklackat superspacklad och i finkläder,i en by där har man så kallat "ledig klädsel" utom när man ska in till "stan"då piffar man till sig.Och i morgon ska jag in till stan och shoppa så då ska jag klä upp mig och lämna fiberpälsen hemma;)
mamamaggan
CITAT (Motti @ 06-10-2010, 22:09) *
Att sticka ut går nog bra i en storstad där alla är vana vid att vi ser ut och klär oss olika ingen bryr sig ,mycket svårare i en småstad eller i småsamhällen,lite lättare i byar för där förväntas det inte att man ska gå omkring i högklackat superspacklad och i finkläder,i en by där har man så kallat "ledig klädsel" utom när man ska in till "stan"då piffar man till sig.Och i morgon ska jag in till stan och shoppa så då ska jag klä upp mig och lämna fiberpälsen hemma;)

Ja , vi är olika du och jag , så är det . Bor inte i en storstad och sticker ut när/om jag vill . Det gäller bara att var rak i ryggen och hålla huvudet högt .
Motti
Jag bor i en by med 12 stycken åretrunt boende !
*Stintan*
Det skulle aldrig falla mig in att klä upp mig för att åka och handla. Hel och ren duger och tänk...mina barn har ärvt den synen. Uppriktigt sagt så skiter jag fullständigt i vad folk tycker och tänker om hur jag ser ut om nu någon gör det.
Aqvakul
CITAT (*Stintan* @ 06-10-2010, 22:21) *
Det skulle aldrig falla mig in att klä upp mig för att åka och handla. Hel och ren duger och tänk...mina barn har ärvt den synen. Uppriktigt sagt så skiter jag fullständigt i vad folk tycker och tänker om hur jag ser ut om nu någon gör det.

tummenupp.gif
netha

Tänk att just igår hade vi det på tal. Maken hade varit på Coop och träffat ett par gamla bekanta ... bägge hade haft typ arbetsbyxor .. såna med många fickor på benen och sunkiga tröjor .. (svettiga arbetskläder), han tyckte det var opassande och så skulle han aldrig kunna gå ut o handla.

Dotter som jobbar i butik ... sa att det var ganska vanligt och något hon inte reagerade på ... Ja där ser man ... så olika smile.gif
Anki på Öland

Samma här! Skulle aldrig falla mig in att byta kläder för att duga åt någon annnan!!
Anki
Motti
Jag tycker om att klä upp mig för min egen skull och känna mig lite extra !jag gå här för det mesta i "jobbarkläder" fiberpäls gummistövlar lite halvsmutsiga kläder ,ja det bli så när man jobbar i trädgården mycket,ja så jag tycker det är kul att snygga till sig när man ska i väg och shoppa och som frisör som jag varit större delen av mitt liv så ligger det grundat att se snygg ut ,kan inte se något fel i att vara mån om sitt yttre och få känna sig "snygg" då och då.Här ute bryr jag mig inte om vad folk tycker om hur jag är klädd därför att alla här är klädda enkelt och i jobbarkläder,ingen som tycker det är konstigt att man ha målarbyxor på sig om man tar en promenad i byn,men att alltid gå omkring så skulle va himmla tråkigt tycker jag.Kul att få känna sig lite snygg och prydlig imellan.
Anki på Öland
CITAT (netha @ 06-10-2010, 22:28) *
...................bägge hade haft typ arbetsbyxor .. såna med många fickor på benen och sunkiga tröjor .. (svettiga arbetskläder)..............

Fast hel och ren skrev Stintan, det är ju inte riktigt samma sak som svettiga arbetskläder......
netha
CITAT (Anki på Öland @ 06-10-2010, 22:34) *
Fast hel och ren skrev Stintan, det är ju inte riktigt samma sak som svettiga arbetskläder......

Ja han sa att de hade smutsiga svettiga byxor och tröjor ... har ju själv också sett dem som kommer i riktigt skitiga arbetskläder = ser inte trevligt ut.
herkules
CITAT (Christa @ 06-10-2010, 20:15) *
Är människor verkligen så vidsynta och toleranta som de ger sig ut för att vara?

nej, de flesta människor är väldigt inskränkta.

Tänk att just igår hade vi det på tal. Maken hade varit på Coop och träffat ett par gamla bekanta ... bägge hade haft typ arbetsbyxor .. såna med många fickor på benen och sunkiga tröjor .. (svettiga arbetskläder), han tyckte det var opassande och så skulle han aldrig kunna gå ut o handla.

Dotter som jobbar i butik ... sa att det var ganska vanligt och något hon inte reagerade på ... Ja där ser man ... så olika smile.gif

men om de har svettiga arbetskläder på sig så har de väl arbetat? får man inte handla då?
Motti
Jag skulle aldrig åka in till stan och handla som jag står och är klädd utan att snygga till mig !ser så många som kommer till affären i skitiga fläckiga kläder och flottigt hår med plånbok i näven,inte min stil alls.
netha
CITAT (herkules @ 06-10-2010, 22:38) *
nej, de flesta människor är väldigt inskränkta.
men om de har svettiga arbetskläder på sig så har de väl arbetat? får man inte handla då?

Jamen så klart får man handla ... men jag tycker nog också att man först tar sig hem och fräschar till sig ... byter om och sen tar sig till butiken och handlar.
herkules
CITAT (netha @ 06-10-2010, 22:39) *
Jamen så klart får man handla ... men jag tycker nog också att man först tar sig hem och fräschar till sig ... byter om och sen tar sig till butiken och handlar.

ok smile.gif
Motti
Många män är väl så illa tvungna att åka och handla i arbetskläder !vi kvinnor har ju ett litet annat val tycker jag,men okej finns kvinnor i blåkläder också men man ser dom sällan i affärerna.Värsta jag vet är män i bar överkropp i affärerna på sommaren sick.gif eller kvinnor som går in och handlar i bikini rtfm.gif
netha
CITAT (Motti @ 06-10-2010, 22:46) *
Många män är väl så illa tvungna att åka och handla i arbetskläder !vi kvinnor har ju ett litet annat val tycker jag,men okej finns kvinnor i blåkläder också men man ser dom sällan i affärerna.Värsta jag vet är män i bar överkropp i affärerna på sommaren sick.gif eller kvinnor som går in och handlar i bikini rtfm.gif

Nämen ... bar överkropp i butikerna sick.gif och lika illa med bikini thumbdown.gif
Finns det verkligen folk som beter sig så?
herkules
CITAT (netha @ 06-10-2010, 22:49) *
Nämen ... bar överkropp i butikerna sick.gif och lika illa med bikini thumbdown.gif
Finns det verkligen folk som beter sig så?

jag har faktiskt inte sett det de sista 20 åren förutom utomlands då, då släpper svenskarna loss!
Anma
CITAT (Motti @ 06-10-2010, 22:46) *

Så männen har inga fina kläder, eller vadå?
Bar överkropp och badkläder, ja där går gränsen.

Själv tycker jag att det är helt ok att handla direkt efter arbetet, utan att behöva byta om. De flesta med riktigt smutsiga jobb duschar och byter om redan på jobbet innan de åker hemåt. Det är inte ofta men ser en sotare som slutat jobba i sotarkläder till exempel.
Det är lite knäppt att begära att en människa ska hem först och byta om innan man handlar. De kanske ska hämta barn och laga mat, ska de hem och byta om först, sedan handla och därefter hämta barnen, eller vad?
*Stintan*

Menar du att dom skulle åkt hem och bytt kläder först om dom nu kunde handla på vägen till eller från något som krävde dessa kläder? Varför är det viktigt för honom vad andra har på sig när dom handlar på coop kan man ju undra?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon