CITAT
Det var det jag var ute efter . Skulle man bara tro på en teori , och nu menar jag inte att vara oförskämd mot trådskaparen , så skulle det innebära att den som har fysiskt handikapp automatisk klassas som mindre intelligent , vad nu intelligens är.
Men nej nej, du missförstår! Det är iallafall inte så jag tolkar de här forskningsresultaten! Jag sa ju absolut inte att man är mindre intelligent om man har ett fysiskt handikapp! Och jag menar verkligen inte att man ska "klassas" som vare sig det ena eller det andra, jag bara refererar till en artikel med just forskningsresultat som jag finner intressanta! Och låt mig poängtera att artikeln inte alls handlade om att bedöma människors intelligens utan att ge människor verktyg för att klara bl.a problemlösning bättre. T.ex. att uppmana barnen att gestikulera och peka när de försöker lösa ett matteproblem (om så bara i tanken!)
När man t.ex. rör på armen så reflekteras det i hjärnan. Nästintill samma sak sker i hjärnan om personen bara
tänker på att röra på armen. Dvs det handlar troligtvis inte om
resultatet av att hjärnan bestämmer sig för att röra på kroppen, utan
att hjärnan bestämmer sig för att röra på kroppen. Sen om armen man försöker röra på inte faktiskt finns, eller är förlamad, gör nog ingen skillnad för själva processen i det här fallet.
Sen, rent generellt, så är jag inte så förtjust i att man avvisar ett forskningsresultat för att det inte är pk. Nu handlar som sagt inte det här om att att klassificera människor utifrån intelligens, utan om att förstå hur hjärnan och kroppen fungerar. Men även om det faktiskt hade varit det som du fruktar - ett försök att klassa handikappade som mindre intelligenta - så kan man inte avvisa forskningsresultat bara på grund av att man inte tycker om resultatet. Men som sagt, det är inte alls det som den artikeln uttryckte!