Fny
bravo.gif
Läste nyss en så intressant artikel i illustrerad vetenskap, som var så hemskt intressant att jag måste nämna den! Artikeln handlade om kopplingen mellan kropp - eller närmare bestämt rörelse - och intelligens, problemlösning och ens uppfattning. Forskare har precis visat att det finns ett direkt samband mellan specifika fysiska rörelser och problemlösning, dvs har du ett visst intellektuellt problem att lösa så kan relaterade fysiska rörelser hjälpa dig förstå hur du bäst löser problemet. Dom har också sett att barn som gestikulerar i samband med problemlösning (i det här fallet skulle de lösa matteproblem) hade lättare att hitta rätt svar.

Och något som jag fann extremt tankeväckande: Man gav folk en typ läsplatta med en text om rättigheter. MEN en del fick en platta som var 400 g tyngre. Därefter fick alla förklara vad de tyckte om det de läst. Och gissa vad som skedde? Jo de som fick läsa från den tyngre plattan tyckte att frågan om ens rättigheter var viktigare än de som hade läst från en lättare platta! fear.gif

mamamaggan
Intressant men det skulle ju innebära att de som är förlamade inte kan bli lika smarta som den som kan röra sig. Det undrar jag om det stämmer .
Aqvakul
Att rörelse stimulerar inlärning är väl inget nytt. Sen är det ju otroligt olika för olika individer. För ett tiotal år sen var det populärt att tala om de "sju intelligenserna" och kritiken var stark mot en skola som f.f.a. stöder visuell och auditiv inlärning. Många av de som vi diagnosticerar med bokstäver skulle fungera mycket bättre i en inlärningssituation om man fokuserade mer på deras bästa inlärningskanaler. När det gäller funktionshinder så tycks det finns stora möjligheter att kompensera sig via andra inlärningssätt.
mamamaggan
CITAT (Aqvakul @ 03-10-2010, 11:30) *
När det gäller funktionshinder så tycks det finns stora möjligheter att kompensera sig via andra inlärningssätt.

Det var det jag var ute efter . Skulle man bara tro på en teori , och nu menar jag inte att vara oförskämd mot trådskaparen , så skulle det innebära att den som har fysiskt handikapp automatisk klassas som mindre intelligent , vad nu intelligens är.

Fny
CITAT
Det var det jag var ute efter . Skulle man bara tro på en teori , och nu menar jag inte att vara oförskämd mot trådskaparen , så skulle det innebära att den som har fysiskt handikapp automatisk klassas som mindre intelligent , vad nu intelligens är.

Men nej nej, du missförstår! Det är iallafall inte så jag tolkar de här forskningsresultaten! Jag sa ju absolut inte att man är mindre intelligent om man har ett fysiskt handikapp! Och jag menar verkligen inte att man ska "klassas" som vare sig det ena eller det andra, jag bara refererar till en artikel med just forskningsresultat som jag finner intressanta! Och låt mig poängtera att artikeln inte alls handlade om att bedöma människors intelligens utan att ge människor verktyg för att klara bl.a problemlösning bättre. T.ex. att uppmana barnen att gestikulera och peka när de försöker lösa ett matteproblem (om så bara i tanken!)

När man t.ex. rör på armen så reflekteras det i hjärnan. Nästintill samma sak sker i hjärnan om personen bara tänker på att röra på armen. Dvs det handlar troligtvis inte om resultatet av att hjärnan bestämmer sig för att röra på kroppen, utan att hjärnan bestämmer sig för att röra på kroppen. Sen om armen man försöker röra på inte faktiskt finns, eller är förlamad, gör nog ingen skillnad för själva processen i det här fallet.

Sen, rent generellt, så är jag inte så förtjust i att man avvisar ett forskningsresultat för att det inte är pk. Nu handlar som sagt inte det här om att att klassificera människor utifrån intelligens, utan om att förstå hur hjärnan och kroppen fungerar. Men även om det faktiskt hade varit det som du fruktar - ett försök att klassa handikappade som mindre intelligenta - så kan man inte avvisa forskningsresultat bara på grund av att man inte tycker om resultatet. Men som sagt, det är inte alls det som den artikeln uttryckte!
ängsvädd
Mycket intressant - tack för att du delgav oss smile.gif
mamamaggan
Nu Fny blev det " en fnurra på tråden " !

Jag tycker att det är intressant men jag förstod inte vad riktigt vad artikeln ville säga när du skrev om den först..

Sedan uttryckte jag mig slarvigt med det där med intelligens. Jag uppfattade det som att den som KUNDE röra på t ex armen hade lättare att lösa problem osv , det som vi dagligt tal kanske kallar för intelligens.

Är alltid kritisk till " upptäckter " som vill " dela " in folk i " dem " och " oss " . Tänkte också på t ex Steven Hawkings .

*Stintan*
CITAT (mamamaggan @ 03-10-2010, 11:23) *
Intressant men det skulle ju innebära att de som är förlamade inte kan bli lika smarta som den som kan röra sig. Det undrar jag om det stämmer .

Steewe Hawkins kanske inte är så smart som vi tror unsure.gif

Edit: (såg inte att du redan nämnt honom) blush.gif
Anki på Öland
Tror ni missuppfattat lite, tror inte det innebar att man skulle få ett högre IQ för att man sitter och viftar med armarna. Intelligensen finns ju redan där utan mera att få hjärnan att hoppa in på rätt spår s a s.
Har själv en erfarenhet som "i mina öron" gör att teorin Fny berättar om låter trolig. När jag gick på högskolan i 30-årsåldern skulle vi ha prov på staistik- och sannorlikhetslära. Jag hade läst detta mer avancerat i gymnasiet så jag borde inte haft problem med det, men det var totalt "tilt" i skallen. Till slut tänkte jag att nä nu ger jag f*n i det och tog kvällspromenaden med hundarna. Under promenaden, där jag egentligen inte gick och funderade på problemet, sa det helt plötsligt bara klick-klick i huvudet och allt ramlade på plats och jag gick hem och enkelt löste alla matteproblemen.
Anki
mamamaggan
Anki , visst kan det vara bra att röra på sig för att få saker och ting att klicka ner men det kan också vara så att man behöver " vila " från problemen för att det ska klicka ner.

Min bästa tenta gjorde jag efter att vi varit några tjejer som kopplat bort allt vad tenta hette kvällen före genom att dricka lite vin och tjattra om allt möjligt och larva oss.

Sedan vill jag till Fny säga att jag avvisar inte forskningsresultatet som sådant utan jag är alltid skeptisk till sådana undersökningar som bara visar en " sida " eller hur man ska säga.

Hur har undersökningen gått till ? Hur valde man ut gruppen ? Hade man folk med som inte kunde utföra det som man vill påvisa förbättrade resultatet ? Har man jämfört mot en grupp med sådana som inte kunde utföra det den här gruppen kunde ?

Är inte skeptisk bara till en sådan här rapport utan till väldigt väldigt många och jag vill alltid veta mer för att kunna skapa mig själv en uppfattning om vad det egentligen är som har " bevisats ".

Hoppas att du inte tar det som att jag helt och hållet fördömer vad du tyckte var intressant , tyvärr har ju jag inte läst rapporten .

Rihane
Vilket nummer av "illustrerad vetenskap" var det?
malcolm
CITAT (Fny @ 03-10-2010, 12:05) *
När man t.ex. rör på armen så reflekteras det i hjärnan. Nästintill samma sak sker i hjärnan om personen bara tänker på att röra på armen. Dvs det handlar troligtvis inte om resultatet av att hjärnan bestämmer sig för att röra på kroppen, utan att hjärnan bestämmer sig för att röra på kroppen. Sen om armen man försöker röra på inte faktiskt finns, eller är förlamad, gör nog ingen skillnad för själva processen i det här fallet.

Det där tror jag på och det finns ju ett känt knep för att lära sig saker utantill som en inköpslista, man tänker sig att man tex. ställer mjölken man skall handla på högtalarna, smöret på köksbordet, brödet på hatthyllan etc. och sedan när man kommer till affären kan man referera till var man "ställde" varorna och då blir det lättare att minnas. Kan tänka mig att rörelse i samband med inlärning/problemlösning kan ha samma effekt och det handlar inte om att bli "intelligentare" utan om att få ner problematiken i "reptilhjärnan" ungefär som när man fick resa och riva tält en massa gånger i lumpen för att få in hur man gjorde så man även skulle klara det i mörker. Det där med att man kliar sig i huvudet när det är nå´t man inte fattar riktigt kanske har en större betydelse än vad man tror.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon