Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Långtradare körde medsols i rondell, Tyvärr körde jag motsols
          varghem
          Inlägg 05-10-2010, 16:10
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 806
          Medlem nr: 23 954

CITAT (andersen @ 05-10-2010, 16:20) *
          Hmm, följer du inte vägen i rondellen? om du kör på en rakväg som svänger vänster använder du blinkers då? det är först när man gör filbyte som blinkers skall användas,det är väldigt vanligt att folk blinkar vänster innan rondell och fortsätter hela tiden med vänster blink tills dom skall ut ur rondelen, då slår dom av blinkers i stället för att blinka höger..
          Om det är någon som har en heldag över så går det att läsa internätts längsta tråd den handlar om vänsterblink i rondell...Äckliga människor som blinkar vänster i rondell

dom med nytt körkort har fått lära sig att blinka in i rondellen (alltså vänster) på körskolan. sen är det ju nästan oförskämt att inte blinka höger när man ska ur

Citera
          titti49zon6
          Inlägg 05-10-2010, 16:21
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 2 009
          Medlem nr: 5 169

Tur att det gick bra. Ang. frågan om vad som är säkrast så svarar jag att bli påkörd av personbil bakifrån även om det är stor risk för wiphlashskada.
          Har själv blivit påbackad av en lastbil för en massa år sedan i en korsning(hade ny bil och skulle upp till fjällen dagen efter). Kan säga att det var VÄLDIGT obehagligt, jag låg på signalhornet men det hjälpte inte, chaffisen upptäckte mig inte förrän det small och då fick jag en rejäl utskällning för att jag körde på allmän väg thumbdown.gif Som tur var så blev jag inte skadad men bilen gick inte att köra och fjällresan fick ställas in.
          Lita inte på dessa stora åbäk,(ska jag säga som har en son som kör lastbil)

--------------------
          Glad fd. amatörodlare vid Norrbottenskusten zon 5-6

Citera
          Red Top
          Inlägg 05-10-2010, 16:37
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 16 329

Vilken himla tur att det gick bra! kompiskram.gif

Jag ryser bara jag tänker på det. -fear-.gif

--------------------

Att alltid vara en smula barn, det är att vara riktigt vuxen.

Jevgenij Jevtusjenko

Citera
          Huggorm
          Inlägg 05-10-2010, 16:55
          Länk hit: #24

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Samtidigt skall man komma ihåg att det inte är kul att köra lastbil på små vägar med mycket trafik, och även rondeller. Många personbilsförare förstår inte hur mycket plats en lastbil tar, och förstår alltså inte att man måste lämna lite extra utrymme för den ibland. I en rondell med två filer till exempel, så bör man akta sig för att köra in jämsides med en långtradare, för det kan hända att den behöver båda filerna för att kunna svänga runt. En annan klassiker är om det är kö, och en brant backe närmar sig. Då brukar lastbilen sakta in en aning, för att lämna ett utrymme framför sig. Då kan han gasa på och få lite fart uppför backen, vilket kan vara nödvändigt om det är halt. Men då kommer det ofta någon idiot och gör en omkörning och lägger sig i det där utrymmet...

Men kör man motsols i en rondell är det ju något som slagit slint. Kan det ha varit någon stackars stressad förare från östeuropa, som haft ett pressat schema och inte fått sova tillräckligt mycket? Och som inte hittade i området, och kanske dessutom var van vid lite mer "flexibla" trafikregler hemifrån?

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 05-10-2010, 17:17
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (Huggorm @ 05-10-2010, 17:55) *
          Kan det ha varit någon stackars stressad förare från östeuropa...

eller en norrman... crazy.gif

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Rihane
          Inlägg 05-10-2010, 17:22
          Länk hit: #26

Gäster

Var otydlig med min tidigare fråga. Tänkte mig att om jag beslöt mig för att ge mig ur bilen ut i rondellen och bli påkörd av någon som körde om alla som stod stilla pga mig. Men då är ju det dumt eftersom långtradaren kanske skulle bestämma sig för att vika av där istället och köra på mig som inte längre är skyddad av bilen. Ut genom passagerarsidan hinner man nog inte så förmodligen sitter man vackert kvar i bilen.

Har tänkt igenom det och tror nog att han kanske är van vid vänstertrafik. När han ville vika av stod en massa bilar och väntade i filen han hade planerat för och då insåg att han inte var i England längre.

Citera
          Wilmer
          Inlägg 05-10-2010, 18:14
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 10 735
          Medlem nr: 2 529

Usch!!! Tur det gick bra.

Nu har jag läst på (igen). Rekommendation att blinka höger när man kör ur rondellen, att blinka vänster innan man ska in i rondellen om man ska vänster, krav på att blinka höger om man ska köra till höger.. Klart som.. Korvspad?

Rihane, jag hade nog suttit kvar.. Kanske..?

--------------------

Killerq Mini Wrigg.jpg

Citera
          Huggorm
          Inlägg 05-10-2010, 18:15
          Länk hit: #28

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (Wilmer @ 05-10-2010, 19:14) *

Nu har jag läst på (igen). Rekommendation att blinka höger när man kör ur rondellen, att blinka vänster innan man ska in i rondellen om man ska vänster, krav på att blinka höger om man ska köra till höger.. Klart som.. Korvspad?

Klart som korvspad. Blinka höger när du skall ur rondellen. Om du vill kan du blinka vänster före rondellen om du skall vänster. Inga konstigheter, fullt logiskt.

Citera
          Wilmer
          Inlägg 05-10-2010, 18:22
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 10 735
          Medlem nr: 2 529

Ja, men Huggorm, eftersom allt utom blinka höger är REKOMMNDATIONER så får man göra som man vill... Så kan vi hålla på och tjafsa några år till om vad som är rätt. Självklart ska man ju vara tydlig och hjälpas åt i trafiken, men de flesta orkar ju inte ens blinka när de svänger i vanliga fall..

Läste på trafiksäkerhet.se, nu ser jag att det står annorlunda på andra ställen sweatingbullets.gif var slarvig, trode det var trafiksäkerhetsverket jag var hos.

--------------------

Killerq Mini Wrigg.jpg

Citera
          Rihane
          Inlägg 05-10-2010, 19:00
          Länk hit: #30

Gäster

CITAT (Wilmer @ 05-10-2010, 19:14) *

....

Tror man är en trafikfara också om man springer ut ur bilen, får tänka lite på andra också. Bäst är nog att alla tar det så lugnt dom någonsin kan tills man vet att det är just det alla gör.
          Funderar nu på om jag borde ringt till polisen, men jag tror nog att bilarna som ville åka åt det håll där långtradaren slutligen stod still gjorde det ganska omgående.

Nåja, nog om det. Har ventilerat det som jag behövde. Tror allt gick bra. Hade det hänt något efter det jag lämnat platsen så hade jag väl märkt sirener.

Citera
          zissi
          Inlägg 05-10-2010, 21:48
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 3 077
          Medlem nr: 5 640

Vilken tur Rihane att det otäcka slutade lyckligt trostar.gif

Jag har faktiskt mött en bil som körde åt fel håll i en rondell för en herrans massa år sedan. En gång under mina 34 år som bilförare...tur att det inte är oftare...

--------------------
          Balkong- och frilandsodling i zon 3

Citera
          AndersKbg
          Inlägg 05-10-2010, 22:12
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 588
          Medlem nr: 17 454

En av de längsta och tråkigaste trådarna på flashback handlar om just vänster- eller högerblink i rondell.

Självklart ska man blinka höger när man ska ut ur rondellen, är man en hjälpsam människa så blinkar man vänster också, precis som körskolorna har börjat lära ut igen.

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 05-10-2026, 14:00

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon