Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

6 sidor V  < 1 2 3 4 5 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Vildsvin, varit i trädgården flera ggr
          Motti
          Inlägg 27-10-2010, 17:13
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Stackars dig fear.gif jag skulle också bli förtvivlad över att få det så förstört i min trädgård! hoppas nu ni får tag på ett par så kanske de andra inte vågar sig tillbaks igen efter skotten,grisar är ju smarta djur och kan räkna ut det.Gud va tråkigt att ha det så sad.gif

Citera
          Huggorm
          Inlägg 27-10-2010, 18:02
          Länk hit: #42

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (Myosotis @ 27-10-2010, 18:11) *
          Jag har inget emot att de har kommit tillbaka, men populationstätheten är inte speciellt naturlig just nu. Vi har utrotat vargen, skapat granplanteringar där de trivs, matar dem så alla kultingarna klarar sig, alltihopa är manipulationer. Om vi inte ska drunkna i vildsvin får vi jaga dem. Det allra bästa på sikt hade varit att ha naturliga skogar med vargar men utan pepparkakor, så skulle vildsvinsstammen stabiliseras på en naturlig nivå utan jakt.

Pepparkakor? confused.gif Men det är klart jag håller med dig tummenupp.gif

Väntar bara på att dom skall komma hit, så skall jag leja ut jakten och tjäna några kronor tongue.gif

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 27-10-2010, 19:19
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Förutom människan har nog inte vildsvinet några fiender i Sverige. Att hoppas på vargen är nog för mycket, en och annan kulting kanske stryker med men att bråka med en flock vildsvin är inte det ofarligaste ens för en vargflock.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 27-10-2010, 19:26
          Länk hit: #44

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (Gossen Ruda @ 27-10-2010, 20:19) *
          Förutom människan har nog inte vildsvinet några fiender i Sverige. Att hoppas på vargen är nog för mycket, en och annan kulting kanske stryker med men att bråka med en flock vildsvin är inte det ofarligaste ens för en vargflock.

Vad var det som begränsade stammen på den tiden då dom fanns här naturligt?

Citera
          dkhenrik
          Inlägg 27-10-2010, 21:33
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 23
          Medlem nr: 34 153

Jeg har ikke hørt det andre steder, men de danske brødrene Price påstår at de indfødte i Bangladesh bruger en chili med scoville omkring 1.000.000 til at holde elefanter ude fra grunden. Måske et forsøg værd?

Ca. 2 min 45 sek inde i denne udsendelse:
          http://www.dr.dk/odp/player.html?http://ww...99%26odp%3Dtrue

Redigerat av dkhenrik: 27-10-2010, 21:34

Citera
          Laura
          Inlägg 28-10-2010, 08:51
          Länk hit: #46

Medlem
          Antal inlägg: 457
          Medlem nr: 22 122

CITAT (dkhenrik @ 27-10-2010, 22:33) *
          Jeg har ikke hørt det andre steder, men de danske brødrene Price påstår at de indfødte i Bangladesh bruger en chili med scoville omkring 1.000.000 til at holde elefanter ude fra grunden. Måske et forsøg værd?

Ca. 2 min 45 sek inde i denne udsendelse:
          http://www.dr.dk/odp/player.html?http://ww...99%26odp%3Dtrue

giggle.gif menar du att jag skall sprida ut mina malade torkade chilisar över gräsmattan så de får en chock nästa gång de bökar? crazy.gif stackarna. fast jag odlade iofs inga naga jolokia i år, starkaste jag har är nog ca. 300,000 scoville.

för övrigt fick jag inte filmklipp att fungerar och jag är dessutom rätt dålig på danska, men jag sökte lite på nätet och det står faktiskt under naga jolokia på wikipedia! "In northeastern India, the peppers are smeared on fences or incorporated in smoke bombs as a safety precaution to keep wild elephants at a distance."

men tack för tipset... kul att veta... smile.gif

--------------------
          Not quite a total beginner any more in zone 1
          http://ruralsweden.blogspot.com/

Citera
          Myosotis
          Inlägg 28-10-2010, 10:30
          Länk hit: #47

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

CITAT (Huggorm @ 27-10-2010, 19:02) *
          Pepparkakor?

Ja, tyvärr, pepparkakor. De matar med allt möjligt. Det äckligaste hittils, till och med äckligare än stanken av ruttnande betor i hela skogen, var en ljus hög av odefinierbara runda platta saker med ett rosa överdrag. En stor hög. Stanken var obeskrivlig, sötaktig och kväljande sick.gif Lyckades aldrig klura ut vad det var för någonting men gissar på tortilla eller tunnbröd, råa eller halvråa eller på annat sätt misslyckade. Och det rosa var kanske någon sorts svamp som hade gott om tid att växa sig stor och slemmig för grisarna rörde inte högen...

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          sparvuggla
          Inlägg 28-10-2010, 17:27
          Länk hit: #48

Medlem
          Antal inlägg: 1 402
          Medlem nr: 23 407

Det är lite bisarrt. Jägarna har planterat ut vildsvin för att få nytt vilt att skjuta. Och har matställen för dom på många ställen. T.o.m webbkameror har dom satt ut på åtelplatserna, vilket är olagligt.

Så, dom skjuter gärna vildsvin, men samtidigt vill dom ha fler. Precis som det är med älgarna.

Citera
          dkhenrik
          Inlägg 28-10-2010, 17:55
          Länk hit: #49

Medlem
          Medlem nr: 34 153

CITAT (Laura @ 28-10-2010, 09:51) *
          giggle.gif menar du att jag skall sprida ut mina malade torkade chilisar över gräsmattan så de får en chock nästa gång de bökar?

Det var ikke et specifikt forslag, jeg kom bare til at tænke på denne tråd, da jeg så udsendelsen dunno.gif

CITAT (Laura @ 28-10-2010, 09:51) *
          för övrigt fick jag inte filmklipp att fungerar och jag är dessutom rätt dålig på danska, men jag sökte lite på nätet och det står faktiskt under naga jolokia på wikipedia! "In northeastern India, the peppers are smeared on fences or incorporated in smoke bombs as a safety precaution to keep wild elephants at a distance."

Så er du ikke gået glip af noget, det var det samme de sagde, hverken mere eller mindre tummenupp.gif

Citera
          jordekorren
          Inlägg 31-10-2010, 14:28
          Länk hit: #50

Medlem
          Medlem nr: 33 758

Kan en vildsvinsfälla vara ett alternativ? crazy.gif Om du sen kan sälja "nassen" ( eller ännu bättre - nassarna) till en kulinarisk restaurang och få ett bidrag till återuppbyggandet till den förstörda tomten vore det inte heller fel...............

http://www.ideverkstaden.com/byggsatskombi.html

Citera
          Lokan
          Inlägg 31-10-2010, 15:43
          Länk hit: #51

Medlem
          Antal inlägg: 3 662
          Medlem nr: 26 737

Det var förskräckligt vad dom ställt till!! angry.gif Det var INTE roligt!!
          Här har gubbarna jagat svin idag - hoppas dom knäppt många!!

--------------------
          " Den som väntar på svårigheter, kan få lida dem två gånger "
          Lokan i zon 3-4, mellan Norrtälje och Uppsala

Citera
          Laura
          Inlägg 31-10-2010, 17:25
          Länk hit: #52

Medlem

Uppdatering:

En jägare satt på altanen i två nätter och de dök up (20 stycken!) men han fick ingen bra sikt och det var lite för mörkt (de får inte använda mörkeseende glasögon - då är det inget sport (vilket jag strunta i just nu!!)). Då måste vi tänka om hur vi skall gå vidare tyckte han.

Han sedan föreslog att vi skulle flytta fram alla våra strålkastare och utebelysning fram till gräsmattan för att vildsvin är skygga och gillar inte ljus särskilt till vi kommit på en lösning. Det gjorde vi. Hjälpte det tror? ranting.gif

Natten till lördag var de här igen och bökade en del. Denna gång har det blivit ganska djupa hål då det varit riktigt blöt det senaste veckan. Och natten till idag (söndag) sov jag dåligt och var uppe flera ggr helt övertygad att det sprang hundratals grisar i trädgården, vilket de naturligtvis inte gjorde.... tills jag gick upp igen 05.30 och hörde en fruktansvärt nöffande och i det mörka nattljuset såg jag en STOOOR skugga mitt på gräsmattan. Fram med ficklampan fort som *** och så öppnade jag sovrumsfönster (och väckte min man på ett ganska brutalt sätt) och bankade ihop en stor metalsked mot en plåt kakburkslock hård och mycket. blink.gif Grymtaren joggade lite lätt av gräsmattan och fortsatt att böka en liten bit ifrån med sina kompisar!!! -cry-.gif

Då fick jag lite mod, tog på mig och sprang ut med min noise-making equipment och började vifta med ficklampan och bankade tills jag fick ont i händerna. Han var INTE rädd skall jag säger... däremot blev jag det. blush.gif Jag sprang in igen och upprepade oljudet innefrån från alla fönster istället (liiite säkrare) tills det kändes som de var borta. Tog kanske en halvtimma...

Totalt var de kanske någonstans mellan 5-10 stycken och riktigt stora var dessa!

....kan inte de sluta nu? har inte de förstörd tillräckligt mycket och tillräckligt ofta nu...? crying.gif

--------------------

Citera
          Myosotis
          Inlägg 31-10-2010, 18:49
          Länk hit: #53

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

Men vad otäckt att de är så orädda! Vildsvin ska man verkligen ha respekt för. Här är de åtminstone skygga.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          zissi
          Inlägg 31-10-2010, 19:57
          Länk hit: #54

Medlem
          Antal inlägg: 3 077
          Medlem nr: 5 640

Så tråkigt för dig Laura med sådana marodörer. Inte lite fulingarna ställt till med duh.gif ranting.gif

I stugan gräver de upp halva skogen, men har inte kommit till några tomter än som tur är.

--------------------
          Balkong- och frilandsodling i zon 3

Citera
          vildvittra
          Inlägg 31-10-2010, 20:36
          Länk hit: #55

Medlem
          Antal inlägg: 346
          Medlem nr: 11 979

hur fungerar det med biologisk krigsföring i form av vattenslang och iskallt vatten?? om man får en fin stark stråle
          vattenspruta fungerar på katter som går på bordet, då kanske det fungerar på nassar också
          nätterna är inte speciellt varma så de borde lära sig av obehaget

biggrin.gif

Citera
          Solstorm
          Inlägg 01-11-2010, 04:14
          Länk hit: #56

Medlem
          Antal inlägg: 2 933
          Medlem nr: 13 452

Det låter livsfarligt att springa ut till dem. Du måste vara rädd om dig! Kan du inte börja träna på slangbella istället och skjuta mot dem genom ett öppnat fönster. Det finns ju soft airgun. Jag vet inte hur tillåtet det är men det finns ju barn som har sådana så då kan väl du också skaffa.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 01-11-2010, 08:09
          Länk hit: #57

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Tycker att jägaren på något sätt skulle kunna få bättre sikt, skygga verkar de inte vara.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Laura
          Inlägg 01-11-2010, 08:54
          Länk hit: #58

Medlem

CITAT (Gossen Ruda @ 01-11-2010, 08:09) *
          Tycker att jägaren på något sätt skulle kunna få bättre sikt, skygga verkar de inte vara.

Ja men precis. Nu att vi har så många strålkastare framför huset kommer det att funka. Jag skall ringa honom idag och höra när han kan komma hit igen. devil.gif

--------------------

Citera
          Laura
          Inlägg 01-11-2010, 09:05
          Länk hit: #59

Medlem

CITAT (Solstorm @ 01-11-2010, 04:14) *
          Det låter livsfarligt att springa ut till dem. Du måste vara rädd om dig! Kan du inte börja träna på slangbella istället och skjuta mot dem genom ett öppnat fönster. Det finns ju soft airgun. Jag vet inte hur tillåtet det är men det finns ju barn som har sådana så då kan väl du också skaffa.

smile.gif Jägare föreslog kinasmällare men de är nog förbjudna nu så airgun är kanske inte så dum... var får man tag på det tror?

Redigerat av Laura: 01-11-2010, 09:05

--------------------

Citera
          Sussie F-Flower
          Inlägg 01-11-2010, 10:20
          Länk hit: #60

Medlem
          Antal inlägg: 3 217
          Medlem nr: 14 814

CITAT (Laura @ 01-11-2010, 09:05) *
          smile.gif Jägare föreslog kinasmällare men de är nog förbjudna nu så airgun är kanske inte så dum... var får man tag på det tror?

Stackars, stackars dig, Laura! Jag förstår att du gråtit många tårar för dessa grymtande förstörare!

Kolla på Hobbex, dom har soft airguns. Lycka till!
          smiley_small_hug.gif

Citera

6 sidor V  < 1 2 3 4 5 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-10-2025, 10:34

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon