|
Jag är så trött på att reparera gräsmattan efter vildsvinen... Men jag lyckades fånga 9 stycken på bild och film igår mitt på dagen!! De var iofs på baksidan av huset, vilket är helt ok - då förstör de i alla fall inte gräsmattan. Och jag tänkte dela med mig bilderna... http://ruralsweden.blogspot.com/2010/10/wild-boar.htmlhttp://www.youtube.com/watch?v=C0fB4OqXWJU...feature=related
anne-li i olofstorp
06-10-2010, 09:05
Spännande!!! Kan du dessutom visa hur gräsmattan ser ut efter "anfallen",,,, Jag börjar fundera om det är vildsvin eller grävling som vi har fått in på tomten. Vi har hålor men inte uppbökat...
Gossen Ruda
06-10-2010, 09:12
Hålor låter som grävling på maskjakt. Inte illa med vildsvin på besök, julskinkan kommer hem.  Har du jakträtt?
anne-li i olofstorp
06-10-2010, 09:18
Tack gossen! Tror nog också det, men med vildsvin bara en halvmil härifrån så kan man inte vara för säker,,,, Hade JAG haft jakträtt hade min frys varit välfylld nu, ständiga rådjur, älgar vid ett flertal tillfällen mm mm Har erbjudit mitt sovrumsfönster mer än en gång, men ingen av jägarna jag känner har lust att göra en "Runar"...  Fegisar!
Jag har inte tagit så många bilder på det men några har jag.. Dessa är från förra året: [attachment=55335:sommar_09c.jpg] [attachment=55336:sommar_09b.jpg] [attachment=55337:sommar_09.jpg] Dessa är från baksidan av huset för någon månad sedan: [attachment=55338:Bild186b.jpg] [attachment=55339:Bild187b.jpg] [attachment=55340:Bild190b.jpg]
Gossen Ruda
06-10-2010, 10:01
Landminor är lösningen.  För att vara lite allvarlig så ser det för jävligt ut. Man måste ta itu med vildsvinsproblemet på allvar snart. Bilkollisionerna blir dessutom värre med ett vildsvin än med de flesta andra djur.
anne-li i olofstorp
06-10-2010, 10:21
Tack för infon med bilder och allt! Det är nog grävling vi har här i området! (Eller ett litet vildsvin, och bara ett då  ) Ja, vildsvin har vi ju till och med på kyrkogårdar inne i storstan, och nej jag skulle inte vilja krocka med ett sånt pansardjur som de är!
Solstorm
06-10-2010, 10:33
Nu vet jag inte säkert ifall jag är ute och cyklar men... Jag har fått den uppfattningen att jägare inte skjuter dem för att man ska slippa dem utan bara för att hålla nere beståndet. Suggorna sparas för att det ska finnas återväxt så att det finns mer kvar att jaga. Stämmer det eller har jag alldeles fel?
Fick precis springa in i huset igen. Ett stort gäng gick rakt förbi mig medan jag plåtade mina planteringar!!!! Mitt på dagen igen!! Vad är det som händer?? Vågar inte gå ut liksom...
hattstugan
06-10-2010, 11:48
Vill bara säga att Vildsvin inte tillhör de mest lättjagade djurarterna precis! Vildsvinet ärr ett mycket vaksamt djur och håller sig på sin kant ! Är dessutom ett hårdskjutet djur och efter vad jag förstått nästan endast jagas på åtel! Jägarna är inte gladare åt Vildsvinen än vad någon annan är! Inte de jag känner iaf!
Christa
11-10-2010, 20:20
CITAT (Laura @ 06-10-2010, 12:34)  Fick precis springa in i huset igen. Ett stort gäng gick rakt förbi mig medan jag plåtade mina planteringar!!!! Mitt på dagen igen!! Vad är det som händer?? Vågar inte gå ut liksom...  Vildsvin är ju kända för att vara väldigt skygga. Kan det var rymlingar från något hägn månne? Att få in vildsvin i trädgården är ju är ju en mardröm! Har hört att de kan ha trikiner också.
Gossen Ruda
11-10-2010, 20:38
CITAT (Christa @ 11-10-2010, 21:20)  Vildsvin är ju kända för att vara väldigt skygga. Kan det var rymlingar från något hägn månne?
Att få in vildsvin i trädgården är ju är ju en mardröm!
Har hört att de kan ha trikiner också. Där de inte jagas blir de lätt oskygga och ibland nästan framfusiga. Visst har de ibland trikiner men trikiner smittar bara när man äter köttet dåligt tillagat.
CITAT (Gossen Ruda @ 11-10-2010, 21:38)  Där de inte jagas blir de lätt oskygga och ibland nästan framfusiga. Ja, min man och jag försökte jaga bort dem här om dagen (mitt på dagen igen) men de brydde sig inte särskilt om oss, joggade lite lätt iväg och gömde sig bakom några björnbärssnor. Vi var tvugna att vara väldigt högljuda och vifta med armarna för att få de att springa ut på åkern. De har varit och bökad i trädgården i natt igen. Inte på den stora gräsmattan men överallt annat! Det ser riktigt riktigt hemskt ut Dags att ringa en vänlig jägare är jag rädd för
Huggorm
12-10-2010, 08:32
CITAT (Gossen Ruda @ 06-10-2010, 10:12)  Hålor låter som grävling på maskjakt. Inte illa med vildsvin på besök, julskinkan kommer hem.  Har du jakträtt? Vad gäller egentligen om man får vildsvin på sin mark? Det första har nyligen hittat till mina trakter, och bönder blev ju livrädda för att få åkrarna förstörda så det levde inte länge. Men det kommer säkert fler snart. Skulle jag få lov att skjuta ett som bökade hos mig?
Gossen Ruda
12-10-2010, 09:06
CITAT (Huggorm @ 12-10-2010, 09:32)  Vad gäller egentligen om man får vildsvin på sin mark? Det första har nyligen hittat till mina trakter, och bönder blev ju livrädda för att få åkrarna förstörda så det levde inte länge. Men det kommer säkert fler snart. Skulle jag få lov att skjuta ett som bökade hos mig? Det finns fler som undrar, Googlade lite: Jaktsnack
Huggorm
12-10-2010, 09:18
CITAT (Gossen Ruda @ 12-10-2010, 10:06)  Det finns fler som undrar, Googlade lite: JaktsnackVerkar ju som att det bara är att skjuta. Synd man inte äger några vapen och ännu inte har några vildsvin då
Kanske dax att slå upp ett lågt elstängsel runt tomten för att hålla dem ute? Ni ska för tusan kunna njuta av er trädgård ostörda! Undrar också varför det inte samordnas jakter på dessa djur som inte har några naturliga fiender i denna änden av världen... Det hjälper inte att låtsas som ingenting, det blir de ju inte färre av!
Några bilder från nattens aktivitet [attachment=55520:Bild156b.jpg] [attachment=55521:Bild162b.jpg] [attachment=55522:Bild163b.jpg]
Vildsvin älskar ju tjära att gnugga sig emot ,prova med att kära ett par träd längre in i skogen så kanske de låter bli trädgården.Så här brukar det bli när någon skjuter ledarsuggan,då blir hela flocken helt konfys och tappar fästet då går de in var som helst och lever rövare.Gubben jagar vildsvin.
Nu har vi fått nog. Elstängsel skall runt tomten och jägarna skall sitta i skogen i natt... Enda lösning. De måste bort. Jag har gråtit hela förmiddag. Detta var förra helgen: [attachment=55817:Bild036b.jpg] [attachment=55819:Bild038b.jpg] Vilket vi reparerade så det såg ut så här i veckan: [attachment=55820:Bild044b.jpg] Men sedan hände detta i natt: [attachment=55821:Bild082b.jpg] [attachment=55823:Bild084b.jpg] [attachment=55822:Bild090b.jpg]
Solstorm
25-10-2010, 14:36
Men oj så fint ni lyckats reparera! Och så kom eländena tillbaka. Hoppas de lyckas skjuta varenda svin så ni slipper dem i fortsättningen.
Visst blir det mycket jobb med gräsmattan och det är verkligen ryggknäckande och 'soul destroying' arbete men det som slår rakt in i hjärtat idag är hur de har totalförstörd mitt sparrisbädd: [attachment=55824:Bild085b.jpg] fruktlandet: [attachment=55825:Bild087b.jpg] och kryddlandet: [attachment=55826:Bild092b.jpg]
Och här fick jag j****na på bild med kameran:
[attachment=55827:P1010020b.jpg]
[attachment=55828:P1010025b.jpg]
Fy tusan så jäkla trist och jösses så dom ställer till det, förstår att du vill ha bort dom, inte roligt alls. Suggor med kultingar får man inte skjuta och dom har ju tyvärr kultingar nästan hela året, årsgamla kultingar får man skjuta hela året likasa galten. Prov ska alltid lämnas in på viltsvin. Hoppas att du får rätsida med dom små svinen.
Huggorm
25-10-2010, 16:56
Usch, råkar man hamna mitt i den där flocken så ligger man illa till
Fågelvägen
25-10-2010, 20:34
Laura, vilket elände!  Så där kan ni ju inte ha det. Jag minns inte vad jag läst om elstängsel, kanske det fungerar, men jobbigt är det (och dyrt) för er om trädgården är stor. Hoppas någon jägare vill hjälpa er.
Huggorm
25-10-2010, 20:46
Synd att dom brukar vara fulla av trikiner, annars är det ju prima kött i vildsvin.
Gossen Ruda
25-10-2010, 20:47
Ordentlig tillagning så fixar det sig. Det ser för bedrövligt ut på tomten, hoppas på god jakt.
Huggorm
25-10-2010, 21:56
CITAT (Gossen Ruda @ 25-10-2010, 21:47)  Ordentlig tillagning så fixar det sig. Det ser för bedrövligt ut på tomten, hoppas på god jakt. Jovisst, men man vet ju att dom finns där även om dom är döda
Myosotis
26-10-2010, 09:47
Åh herregud så din stackars trädgård ser ut!!  Det var bland det värsta jag har sett, jag bor ändå mitt i vildsvinskogen. Hästhagen och ängarna brukar se ut så där, men vi har aldrig haft dem i trädgården.
Inga från Närke
26-10-2010, 17:28
CITAT (Laura @ 25-10-2010, 15:32)  Nu har vi fått nog. Elstängsel skall runt tomten och jägarna skall sitta i skogen i natt... Enda lösning. De måste bort. Jag har gråtit hela förmiddag.  Har du kollat med ditt försäkringsbolag om ersättning? Vet inte om de ersätter men det är ju värt ett försök, sedan kanske kommunen kan bistår med staket. Prova alla vägar för det kostar ju en massa pengar för er personligen. Lycka till.
anne-li i olofstorp
26-10-2010, 21:22
Men kära du!!!! Vilken mardröm! Och det är väl det dom flesta av oss har "att se fram emot"..... Skit!!! Ren ut sagt! Hoppas du får hjälp nu!!! Det är ju minst sagt nödvändigt!!!! Kram och hav tröst!!!
Tack alla för era snälla ord och uppmuntran. Det är tungt men jag försöker se det som 'det är bara saker' inte människor. Värre saker kan hända och vi är friska och glada för övrigt. Positive thinking liksom.  Min man kontaktade kommunen men de kan inget åt det göra. Det är vårt problem i princip. Vi har inte kollat med försäkring, tack för tipset - skall kolla men jag har inga höga förväntningar... Jag har kollat upp olika elstängsel lösningar och det kommer att bli en tillfällig lösning med två olika sträck med varsin aggregat på de ställen de tar sig in just nu och kanske någon gång i framtiden utöka det runt hela tomten. Just nu sitter en jägare på altanen. Han var här i natt också men de kom inte pga frosten (för lyhört och då våger inte djuren rör på sig). Han åker hem snart och jag har inte hört något skott ännu...  Men han har sagt att om han lyckas skjuta en, kommer dem troligtvis att hålla sig borta i 2-3 månader och då är inte stängseln lika högt prio. Lyckas han inte skjuta någon i denna vecka får vi sätta upp stängsel. Nu har vi inte orkat (varken fysiskt eller psykiskt) reparera något från den senaste förödelsen än och det känns ganska meningslös tills problemet är löst.... Tack igen och jag håller er uppdaterade
Myosotis
27-10-2010, 10:02
Jag har bekanta som hade vildsvin i trädgården vid sommarstugan. De satte upp elstängsel och har inte haft grisar i trädgården sen dess. Dubbla låga trådar. Sen undrar jag om altanen är det bästa stället, de har otroligt bra luktsinne och de bästa resultaten får jägare från jättehöga jakttorn. Kan han inte sitta på skorstenen eller nåt? Fönster på övervåningen kanske?
CITAT (Myosotis @ 27-10-2010, 11:02)  Kan han inte sitta på skorstenen eller nåt? då fryser han i alla fall inte... de var här igen i natt - 20 stycken!!  men det var för mörkt och han fick ingen bra sikt. han var tydligen jäkligt nära sade han... han skall komma tillbaka igen idag och tittar på tomten i dagsljus för att hitta det bästa stället att sitta. de verkar inte bry sig särskilt mycket om människor dessa flock, jag kunde knappt skrämma bort dem här om dagen...
Gossen Ruda
27-10-2010, 12:47
CITAT (Laura @ 27-10-2010, 11:50)  då fryser han i alla fall inte... de var här igen i natt - 20 stycken!!  men det var för mörkt och han fick ingen bra sikt. han var tydligen jäkligt nära sade han... han skall komma tillbaka igen idag och tittar på tomten i dagsljus för att hitta det bästa stället att sitta. de verkar inte bry sig särskilt mycket om människor dessa flock, jag kunde knappt skrämma bort dem här om dagen... Sätt upp lite lampor, förmodligen bryr sig svinen inte om dessa eftersom de uppehåller sig nära bebyggelsen. Beträffande skyggheten så är svin ute i skogen rätt så skygga, de som söker sig till bebyggelse har vant sig vid människor och lukten av oss. Dags att ändra på det, bara panga på.
Ja, de måste skjutas. Det håller på bli för många nu. Tydligen får varje ca. 3 kull om året! på ungefär 10 stycken!! Icke bra.
Vi har en del lampor och strålkastare runt om, men vi skall nog rikta dem mot de högst traffikerade ställen.
Myosotis
27-10-2010, 15:01
Jaha, de verkar inte vara så skygga så då kvittar det ju om han sitter i trynhöjd. Att det blivit så många måste väl ändå bero på att jägarna matar dem så mycket. Hela skogen är full av tunnbröd, pepparkakor och rovor.
Huggorm
27-10-2010, 15:45
Skall vi inte vara glada över att vildsvinen kommit tillbaka då, efter att ha utrotats för några hundra år sedan? Eller är det bara vargen vi välkomnar tillbaka?
Myosotis
27-10-2010, 17:11
CITAT (Huggorm @ 27-10-2010, 16:45)  Skall vi inte vara glada över att vildsvinen kommit tillbaka då, efter att ha utrotats för några hundra år sedan? Eller är det bara vargen vi välkomnar tillbaka? Jag har inget emot att de har kommit tillbaka, men populationstätheten är inte speciellt naturlig just nu. Vi har utrotat vargen, skapat granplanteringar där de trivs, matar dem så alla kultingarna klarar sig, alltihopa är manipulationer. Om vi inte ska drunkna i vildsvin får vi jaga dem. Det allra bästa på sikt hade varit att ha naturliga skogar med vargar men utan pepparkakor, så skulle vildsvinsstammen stabiliseras på en naturlig nivå utan jakt.
Stackars dig  jag skulle också bli förtvivlad över att få det så förstört i min trädgård! hoppas nu ni får tag på ett par så kanske de andra inte vågar sig tillbaks igen efter skotten,grisar är ju smarta djur och kan räkna ut det.Gud va tråkigt att ha det så
Huggorm
27-10-2010, 18:02
CITAT (Myosotis @ 27-10-2010, 18:11)  Jag har inget emot att de har kommit tillbaka, men populationstätheten är inte speciellt naturlig just nu. Vi har utrotat vargen, skapat granplanteringar där de trivs, matar dem så alla kultingarna klarar sig, alltihopa är manipulationer. Om vi inte ska drunkna i vildsvin får vi jaga dem. Det allra bästa på sikt hade varit att ha naturliga skogar med vargar men utan pepparkakor, så skulle vildsvinsstammen stabiliseras på en naturlig nivå utan jakt. Pepparkakor?  Men det är klart jag håller med dig Väntar bara på att dom skall komma hit, så skall jag leja ut jakten och tjäna några kronor
Gossen Ruda
27-10-2010, 19:19
Förutom människan har nog inte vildsvinet några fiender i Sverige. Att hoppas på vargen är nog för mycket, en och annan kulting kanske stryker med men att bråka med en flock vildsvin är inte det ofarligaste ens för en vargflock.
Huggorm
27-10-2010, 19:26
CITAT (Gossen Ruda @ 27-10-2010, 20:19)  Förutom människan har nog inte vildsvinet några fiender i Sverige. Att hoppas på vargen är nog för mycket, en och annan kulting kanske stryker med men att bråka med en flock vildsvin är inte det ofarligaste ens för en vargflock. Vad var det som begränsade stammen på den tiden då dom fanns här naturligt?
dkhenrik
27-10-2010, 21:33
Jeg har ikke hørt det andre steder, men de danske brødrene Price påstår at de indfødte i Bangladesh bruger en chili med scoville omkring 1.000.000 til at holde elefanter ude fra grunden. Måske et forsøg værd? Ca. 2 min 45 sek inde i denne udsendelse: http://www.dr.dk/odp/player.html?http://ww...99%26odp%3Dtrue
CITAT (dkhenrik @ 27-10-2010, 22:33)  Jeg har ikke hørt det andre steder, men de danske brødrene Price påstår at de indfødte i Bangladesh bruger en chili med scoville omkring 1.000.000 til at holde elefanter ude fra grunden. Måske et forsøg værd? Ca. 2 min 45 sek inde i denne udsendelse: http://www.dr.dk/odp/player.html?http://ww...99%26odp%3Dtrue  menar du att jag skall sprida ut mina malade torkade chilisar över gräsmattan så de får en chock nästa gång de bökar?  stackarna. fast jag odlade iofs inga naga jolokia i år, starkaste jag har är nog ca. 300,000 scoville. för övrigt fick jag inte filmklipp att fungerar och jag är dessutom rätt dålig på danska, men jag sökte lite på nätet och det står faktiskt under naga jolokia på wikipedia! "In northeastern India, the peppers are smeared on fences or incorporated in smoke bombs as a safety precaution to keep wild elephants at a distance." men tack för tipset... kul att veta...
Myosotis
28-10-2010, 10:30
CITAT (Huggorm @ 27-10-2010, 19:02)  Pepparkakor? Ja, tyvärr, pepparkakor. De matar med allt möjligt. Det äckligaste hittils, till och med äckligare än stanken av ruttnande betor i hela skogen, var en ljus hög av odefinierbara runda platta saker med ett rosa överdrag. En stor hög. Stanken var obeskrivlig, sötaktig och kväljande  Lyckades aldrig klura ut vad det var för någonting men gissar på tortilla eller tunnbröd, råa eller halvråa eller på annat sätt misslyckade. Och det rosa var kanske någon sorts svamp som hade gott om tid att växa sig stor och slemmig för grisarna rörde inte högen...
sparvuggla
28-10-2010, 17:27
Det är lite bisarrt. Jägarna har planterat ut vildsvin för att få nytt vilt att skjuta. Och har matställen för dom på många ställen. T.o.m webbkameror har dom satt ut på åtelplatserna, vilket är olagligt.
Så, dom skjuter gärna vildsvin, men samtidigt vill dom ha fler. Precis som det är med älgarna.
dkhenrik
28-10-2010, 17:55
CITAT (Laura @ 28-10-2010, 09:51)   menar du att jag skall sprida ut mina malade torkade chilisar över gräsmattan så de får en chock nästa gång de bökar? Det var ikke et specifikt forslag, jeg kom bare til at tænke på denne tråd, da jeg så udsendelsen CITAT (Laura @ 28-10-2010, 09:51)  för övrigt fick jag inte filmklipp att fungerar och jag är dessutom rätt dålig på danska, men jag sökte lite på nätet och det står faktiskt under naga jolokia på wikipedia! "In northeastern India, the peppers are smeared on fences or incorporated in smoke bombs as a safety precaution to keep wild elephants at a distance." Så er du ikke gået glip af noget, det var det samme de sagde, hverken mere eller mindre
jordekorren
31-10-2010, 14:28
Kan en vildsvinsfälla vara ett alternativ?  Om du sen kan sälja "nassen" ( eller ännu bättre - nassarna) till en kulinarisk restaurang och få ett bidrag till återuppbyggandet till den förstörda tomten vore det inte heller fel............... http://www.ideverkstaden.com/byggsatskombi.html
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|