Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

5 sidor V  < 1 2 3 4 5 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Uppdrag granskning
          mamamaggan
          Inlägg 07-10-2010, 12:51
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

CITAT (*Stintan* @ 07-10-2010, 13:46) *
          Hur kommer det sig då att man förbjudit kvinnorna att bära dessa mer eller mindre heltäckande kläder på bl.a. universiteten i flera muslimska länder?

Nu förstår jag inte riktigt ?

Redigerat av mamamaggan: 07-10-2010, 12:51

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 07-10-2010, 12:53
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (mamamaggan @ 07-10-2010, 13:51) *
          Nu förstår jag inte riktigt ?

Vad är det du inte förstår? Att kvinnor inte får bära heltäckande kläder när de går på universitetet i en del muslimska länder?

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 07-10-2010, 12:55
          Länk hit: #43

Medlem

Jodå jag förstår vad du skrev men fick inte in det i sammanhanget.

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 07-10-2010, 13:40
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Ja jag tyckte bara att det var lite motsägelsefullt om det nu är så att det är männen som vill att kvinnorna ska bära dessa skynken. Det var inte männen som protesterade när det infördes utan kvinnorna.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Rihane
          Inlägg 07-10-2010, 17:11
          Länk hit: #45

Gäster

CITAT (mamamaggan @ 07-10-2010, 13:35) *
          Tror INTE att det är p g a att man ser annorlunda ut som folk reagerar på burka, niqab utan mer på förtrycket OCH att man inte ser den man pratar med.

Påståendet att kvinna själv väljer tror jag inte ett smack på. Så det är kvinnorna själva som kommit på att bära dessa plagg ?
          Tror heller inte att man ser på dessa kvinnor som några okunniga varelser utan mer att man blir förbannad att det inte själva får välja .

Inlägget ser ut att vara riktat till mig, så jag försöker mig på ett svar så gott jag kan.

Eftersom jag hört samma argument gällande hijaben för länge sedan som nu hiqaben har jag dragit samma slutsatser som då.

Är inte förtrycket som västerlänningar säger att dom muslimska kvinnorna är utsatta för, när dom bär vissa klädesplagg, bara ett svepskäl för att kunna förtrycka muslimska kvinnor på riktigt med att förvägra dom utbildning och jobb?

Klandrar dig inte för att du inte tror mig när jag beskriver det jag sett med egna ögon och dom människor jag pratat med, men undersök själv då.
          Om det gång på gång sägs att det är kvinnans val. Jag tror att för det stora flertalet är så. Om muslimska kvinnor säger det själva. Om du inte har muslimer i din omgivning, snälla sök på bloggarna som finns. (Det går på någon minut bara så det kan du göra även om du inte vågar prata med muslimer). Sök på dom bloggar med hiqab/hijab-bärande kvinnor. Lite avancerat att tro att deras män sitter brevid med en piska när dom beskriver sin verklighet. Du kan säkert ställa en och annan fråga där även om du inte ser deras ögon.
          Om allt talar för att det är kvinnans val, varför envist påstå att just det, är det, som är muslimska kvinnors förtryck? Förtryck med klädesplagg?

Burkan och talibanerna i Afganistan är något annat. Burkan där var ett tvång att bära av talibanledarna. "Inget" var tillåtet i det landet ett tag. Radio och musik var förbjudet. Jag såg ett program på TV där muslimska män(dessa förtryckande hemska muslimska män) och kvinnor skickade sina döttrar till underjordiska skolor(förbjudna av talibanerna) bara för att dom skulle få undervisning. Jag gör mina egna kopplingar om likheter i förtryck.

Den muslimska världen stor. Det som gäller i Sverige, Egypten, Afganistan och Indonesien är förmodligen lika annorlunda som:
          kristna kreationister i USA, kopter i Egypten, kristna i Irland och i Sverige.

Frågan får du gärna utveckla lite mer.

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 07-10-2010, 18:11
          Länk hit: #46

Medlem

Men menar du att det är kvinnorna som FRÅN BÖRJAN valt att bära dessa klädesplagg ? Är det de som kommit på att det kan var lockande för en man när han ser deras ögon eller hår eller kropp?

Är det VERKLIGEN så att det är kvinnornas eget " påhitt " från början ?

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Citera
          Huggorm
          Inlägg 07-10-2010, 18:42
          Länk hit: #47

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (mamamaggan @ 07-10-2010, 19:11) *
          Men menar du att det är kvinnorna som FRÅN BÖRJAN valt att bära dessa klädesplagg ? Är det de som kommit på att det kan var lockande för en man när han ser deras ögon eller hår eller kropp?

Det kanske var kvinnornas åtgärd för att få vara ifred?

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 07-10-2010, 19:48
          Länk hit: #48

Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem nr: 3 723

Såg en kort sekvens av programmet i eftermiddags när jag gick förbi en TV på jobbet som stod på, då pratade en svensk kvinna som var muslim och klädde sig i något av dessa heltäckande plaggen (vet inte vilken av dom det var, hann inte uppfatta det) hon var ensamstående mamma och sa att hon valde att klä sig så för att inte locka/fresta männen. Hon jämförde det med att gå i kloster.
          Anki

--------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 07-10-2010, 20:09
          Länk hit: #49

Medlem

CITAT (Huggorm @ 07-10-2010, 19:42) *
          Det kanske var kvinnornas åtgärd för att få vara ifred?

whistling.gif

Kanske det ?!

Jag funderar bara när man säger att det är INTE tvång utan kvinnorna själva som vill klä sig i heltäckande " tält " OM det var de som började klä sig så spontant , eller ?

Man kan ju undra ?!

CITAT (Anki på Öland @ 07-10-2010, 20:48) *
          Såg en kort sekvens av programmet i eftermiddags när jag gick förbi en TV på jobbet som stod på, då pratade en svensk kvinna som var muslim och klädde sig i något av dessa heltäckande plaggen (vet inte vilken av dom det var, hann inte uppfatta det) hon var ensamstående mamma och sa att hon valde att klä sig så för att inte locka/fresta männen. Hon jämförde det med att gå i kloster.
          Anki

En kvinna som uppfattade det som ett skydd alltså .

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Citera
          gnon49
          Inlägg 07-10-2010, 21:13
          Länk hit: #50

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

Tror knappast den kvinna är född som frivilligt trär ett svart lakan över huvudet. Man behöver ju inte för den delen klä sig västerländskt. Inidens kvinnor har ju ofta vackra kläder som döljer kroppen på liknande sätt.
          Med få undantag vill nog alla kvinnor klä sig vackert. Inte i svarta lakan och se ut spöket laban. Såg att dom i Gaza även badade med dessa plagg på sig. Allt för att inte råka illa ut om myndigheten i Gaza skulle råka se dom. stackars kvinnor.

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          Myosotis
          Inlägg 07-10-2010, 21:57
          Länk hit: #51

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

Rihane bravo.gif

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Rihane
          Inlägg 08-10-2010, 15:08
          Länk hit: #52

Gäster

CITAT (mamamaggan @ 07-10-2010, 19:11) *

Varför klär du dig som du själv gör?

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 08-10-2010, 15:22
          Länk hit: #53

Medlem

CITAT (Rihane @ 08-10-2010, 16:08) *
          Varför klär du dig som du själv gör?

Har väl inte med det här att göra !!!

Varför kan du inte svara på frågan ?! Varifrån kommer bruket av dessa heltäckande plagg från början ?

Redigerat av mamamaggan: 08-10-2010, 15:26

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Citera
          Rihane
          Inlägg 08-10-2010, 15:27
          Länk hit: #54

Gäster

CITAT (mamamaggan @ 08-10-2010, 16:22) *
          Har väl inte med det här att göra !!!
          Varför kan du inte svara på frågan ?! Varifrån kommer brukat av dessa heltäckande plagg från början ?

Kanske för att jag inte intresserat mig för klädesplaggens-historia. Lite historia är jag intresserad av och jag är inte lika bombsäker på att påfundet kommer från männen som du är.

Min fråga har visst med saken att göra, vet du varför du klär dig som du gör?

Citera
          Gita
          Inlägg 08-10-2010, 15:28
          Länk hit: #55

Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem nr: 8 833

CITAT (Motti @ 07-10-2010, 00:56) *
          Himmla vad smidigt då !kanske vi svenska kvinnor ska börja med Burka också och gå omkring som spöken så ingen kan avläsa vad vi känner eller hur vi ser ut låt barnen lära sig att männsikan inte har något ansikte !inför Burka för alla i hela världen !då slipper vi ju bry oss sedan vem vi är eller hur vi ser ut och vi slipper visa vad vi känner också.

Har starkt funderat på att skaffa mig en burka att använda vid bilkörning, då kan jag ju bara blåsa förbi alla fartkamror i hög fart eftersom jag inte blir identifierbar på bild.

Mera allvarligt, jag tycker inte man skall acceptera täckta ansikten i offentliga yrken, dvs inom vård, skola och omsorg. När det gäller privata företag tycker jag väl att det upp till varje arbetsgivare att avgöra detta.
          Gita

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 08-10-2010, 15:31
          Länk hit: #56

Medlem

Nu var det inte vår klädsel vi diskuterade , fösrök inte ändra fokus .

Nu säger du att du inte vet varifrån bruket att kvinnor ska bära heltäckande kläder kommer ifrån . Tänkte du aldrig på det när du försvarade denna klädsel ? Kvinnorna väljer själva , vet vi verkligen det ? Nej det gör vi inte !

Redigerat av mamamaggan: 08-10-2010, 15:42

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Citera
          Solstorm
          Inlägg 08-10-2010, 15:41
          Länk hit: #57

Medlem
          Antal inlägg: 2 933
          Medlem nr: 13 452

Jag har alltid undrat varför kvinnorna går täckta i svarta kläder som drar värmen till sig i länder där det blir +50 grader i skuggan och ännu varmare i solen medans männen går i vita stor/långskjortsliknande kläder som är svalare.

Citera
          Rihane
          Inlägg 08-10-2010, 15:54
          Länk hit: #58

Gäster

CITAT (mamamaggan @ 08-10-2010, 16:31) *
          Nu var det inte vår klädsel vi diskuterade , fösrök inte ändra fokus .
          Nu säger du att du inte vet varifrån bruket att kvinnor ska bära heltäckande kläder kommer ifrån . Tänkte du aldrig på det när du försvarade denna klädsel ? Kvinnorna väljer själva , vet vi verkligen det ? Nej det gör vi inte !

Var försvarade jag dom heltäckande kläderna?

Citera
          theseraphim
          Inlägg 08-10-2010, 15:59
          Länk hit: #59

Medlem
          Antal inlägg: 2 494
          Medlem nr: 14 081

Idiotiskt plagg som inte det ens finns stöd för i Koranen och som 99% av alla muslimer ratar så jag förstår inte varför det måste bli ett sånt jäkla liv när det kritiseras.

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 08-10-2010, 16:14
          Länk hit: #60

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

Man kanske stänger ut värmen:)
          dessutom får man vara ifred.Och inga har så vackra underkläder som kvinnor med "svarta lakan".Även om man fyllt 80 år.:)Ibland blir man förvånad över egna fördomar och det är ju tur angel_not.gif

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera

5 sidor V  < 1 2 3 4 5 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 14-06-2026, 18:20

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon