Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

5 sidor V  « < 3 4 5  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Uppdrag granskning
          ryss_борис
          Inlägg 08-10-2010, 22:44
          Länk hit: #81

Medlem
          Antal inlägg: 523
          Medlem nr: 29 572

CITAT (mamamaggan @ 08-10-2010, 19:37) *
          Nu är vi inne på hårklyverierna.

Du har skrivit att det inte är förtryckta kvinnor som har heltäckande klädsel och att det inte är någon som tvingar dem att ha den utan det är av deras fria vilja de bär dem.
          Jag ifrågasätter bara om vi vet varifrån klädseln URSPRUNGLIGEN kom , om det var kvinnorna själva som kom på idén ?

Svaret från dig blev i princip att du inte vet och då säger jag att då kan vi inte med säkerhet säga att någon kvinna bär heltäckande av sin egen fria vilja.

Gamla traditioner kan leva kvar länge .

Nu försvarar jag absolut inte bärandet av heltäckande kläder för någon som inte gör det alldeles frivilligt, vilket troligen är ganska få. De flesta påverkas ju trots allt av kravet från omgivningen, religiösa budskap mm.

Det jag vill göra är att ifrågasätta om du själv vet varifrån denna sorts klädsel egentligen kommer?? Troligen gör du inte det. Den har inget med religion att göra, utan kommer från beduinerna, som använde den som skydd mot sand/sol, och samtidigt för att svalka sig....

Citera
          Rihane
          Inlägg 09-10-2010, 08:16
          Länk hit: #82

Gäster

CITAT (mamamaggan @ 08-10-2010, 22:46) *
          När jag skrev om vilket kön som kommit på dessa klädnader så var det också inbegripet vilket syfte , könen har olika syften , klädnaderna har.

Just nu orkar jag inte , har inte tid heller , kolla igen vad ni skrivit men jag återkommer när jag gjort det. När det gäller BH så tillhör jag den generationen som brände dem i protest .
          Jag tycker inte att det är ett förtryck att förvägra dem utbildning eller arbete p g a klädseln.

Hur ska det gå till praktiskt ? Hur ska man veta vem som kommer till jobbet/skolan , ska man särbehandla den som bär heltäckande och varje morgon/varje lektion kolla vem det är ? Om personen ifråga inte får visa sig , hur ska det gå till ? Kan den personen identifieras utan att visa sitt ansikte ? Kan den personen ha ID-kort som visar ansiktet ?
          Sedan tycker jag som jag redan skrivit att om man inte kan se ansiktet så blir det svårare att föra ett samtal .

Orkar och hinner inte mer just nu men återkommer som sagt.

Sovit på saken och har bestämt mig för att lämna diskussionen. Tvingar dig inte att läsa något du inte vill, du har all rätt till dom åsikter du har vare sig dom är grundade eller ogrundade. Jag hade svårt att släppa taget om dig och jag hoppas du förstår varför. Ber hursom helst om ursäkt för det.

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 13-10-2010, 03:40
          Länk hit: #83

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

Rihane , nu har jag läst om dina inlägg och kommer fram till exakt samma sak som förut.

Vad jag vill säga är att denna tradition är jag övertygad om kommer från det som jag har hört från muslimska kvinnor ,läst mm att en kvinna som inte är täckt lockar en man. Hon är fritt villebråd då.

Det gäller inte alla men jag tycker det är illa nog för dem som bär sådan klädsel. Det fria valet tror jag absolut inte på.

Ett sådant heltäckande plagg har syftet att avpersionifiera den som bär det och jag kan aldrig tro att det är en kvinna som har hittat på ett sådant plagg.

Vem som hittat på det från början , en man som jag skulle tro , har en enorm betydelse , det visar på syftet med plagget.

Har inte alls samma erfarenhet som du , att de kvinnor som går i denna klädsel skulle ses som några dumma fån av andra männsikor . Varför skulle de göra det ? Min erfarenhet , som jag sätter lika högt som din , är att de flesta ser dem som likvärdiga men det är inte alltid så lätt att hävda sin rätt att vara klädd som man vill.

Vad jag förstår så kan det leda till skilsmässa, våld osv.

Sedan återstår det praktiska. Om en kvinna inte får visa sig för någon , hur ska hon kunna identifiera sig ?

Hur ska det gå till när hon ska skaffa sig en utbildning och inte kan identifiera sig när det gäller att göra skrivningar och/eller tentor ?

Hur ska det gå till om hon får ett jobb och blir tvungen att ha ett ID-kort synligt och då också samtidigt måste ha sitt ansikte synligt hela tiden för att kunna se att det är rätt person ?

En del säger att kvinnor går med på könsstympning av " egen fri vilja" . Tror du på det också ?

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          Jan Lindgren
          Inlägg 13-10-2010, 08:10
          Länk hit: #84

Medlem
          Antal inlägg: 2 328
          Medlem nr: 11 218

Hej!
          Det finns alltid en massa konventioner om hur man ska vara klädd. Rätt eller fel? Samhället har i alla fall en massa synpunkter. Låt arbetsgivare och skolor bestämma klädseln där det är lämpligt. Tillåt människor vara helt klädda eller helt oklädda på fritiden. Ska det vara tillåtet enligt lag att vara klädd i heltäckande klädsel på arbetsplatsen ska det också vara tillåtet att vara naken. Jag undrar om barn och föräldrar skulle vara helt bekväma med att äldre manlig personal arbetade nakna på dagis och i skolan?
          MVH
          Jan Lindgren

Citera
          Huggorm
          Inlägg 13-10-2010, 08:46
          Länk hit: #85

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (mamamaggan @ 13-10-2010, 04:40) *
          En del säger att kvinnor går med på könsstympning av " egen fri vilja" . Tror du på det också ?

Blir svårt eftersom ingreppet inte görs på kvinnor utan på flickor. En femåring kan knappast vara mogen nog att ta ett sådant beslut. Skall ingreppet göras, så skall det göras av fri vilja efter 18 års ålder, och om minsta tvång fanns med i bilden borde det resultera i långa fängelsestraff för hotaren.

Citera
          Rihane
          Inlägg 13-10-2010, 09:02
          Länk hit: #86

Gäster

CITAT (mamamaggan @ 13-10-2010, 04:40) *
          ........

Det där är lågt!

Könsstympningen sker i så pass låg ålder att det knappast är ett fritt val.
          Genom din fråga antyder du att jag tror det. Fruktansvärd antydning när jag redan sagt att jag lämnat diskussionen.

Citera

5 sidor V  « < 3 4 5
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 12-06-2026, 15:19

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon