Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Ny trädgård från scratch, Dröm eller mardröm
          Ewa L
          Inlägg 17-02-2004, 07:19
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 2 643
          Medlem nr: 579

CITAT (Eva St @ 16-02-2004, 23:07)
          Och det kostar vad????
          Eva St

Det är inte ett program man köper bara för att designa trädgårdar. Tror dessutom det är ganska dyrt. (~5000,-)
          Jag använder det till att rita med i mitt jobb.

Det finns betydligt enklare och billigare program du kan använda. (Svårt att råda eftersom jag inte vet dina grundförutsättningar.)

--------------------
          Bättre sänt än aldrig!
          Min "nya" kärlek och sambo: Lucas. Och nu har Lucas fått lillebror: Elton!

Lucas Och här är mattes älskling knappt 6 månader.

Elton, 10 veckor

Citera
          Tommy
          Inlägg 18-02-2004, 18:34
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 435
          Medlem nr: 311

CITAT (Zanna @ 12-02-2004, 15:44)
          Gräsmatta som är så härligt!

Min tomt består av ca 1 000 m2 härlig gammal trädgård med gräsmatta och 5 äppelträd, vinbärsbuskar och hallonhäck. När jag var liten tyckte jag det var underbart att ha gräsmatta att springa på och vi lekte jätte mycket på den. Än i dag tycker jag det är så skönt att gå och sitta på gräsmattan. Tänkt vad härligt på sommaren att känna gräset under fötterna.

När barn kommer och hälsar på springer de över hela tomten, lägger ut ca 30 m plastpresenning som de sprutar vatten på och glider i väg på, hänger i hängmattan och rullar runt på gräset. Jag tror inte de skulle ha riktigt samma möjligheter till lek om inte den stora gräsytan fanns.

Framför mitt hus har jag grus och det vill jag ta bort och plantera gräsmatta i stället. Gruset gör så ont att gå på (nu har jag förvisso "kantigt" grus") och det sprider sig till gräsmattan.Men, jag vill ha grus t ex runt huset och som inslag i rabatter. Jag vill också harmycket mer rabatter och växtlighet... men mycket gräsmatta blir nog kvar ändå. Jag skulle inte vilja vara utan gräs... däremot skulle jag inte ha något emot att gräset sökte sig in bland rabatter och ex hallonhäcken.

Jag höll på att misströsta. Trodde jag skull behöva hålla ett försvarstal för vår älskade gräsmatta.

Vi bryr oss inte om förståsigpåarna och odlauppalltsjälv-fantasterna. Gräs är fint. Ungar behöver gräs. Vuxna oxå. Var skall vi annars öva golfsvingen på och utöva de regelvidriga fyllekrocketmatcherna?

--------------------
          Det är aldrig försent att starta ÄNNU ett projekt!

Citera
          Evin
          Inlägg 19-02-2004, 15:21
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 432
          Medlem nr: 2 753

Haha.....äntligen nån som gillar en grön plätt, började bli lite orolig wink.gif

Citera
          Tommy
          Inlägg 19-02-2004, 22:00
          Länk hit: #24

Medlem

Vi är en fåtalig skala här på forumet som agerat i sak för att få en avdelning som passar för gräsmattefrågor men aldrig fått gehör.
          Vet inte vad det beror på... kanske inte en grön gräsmatta anses fin nog i odlingskretsar trots att den kräver minst lika mycket skötsel i tid som en rabatt. (Gissar jag med tanke på vad man behöver göra)

Faktiskt lite snobberi ibland.

Fast jag gillar att vara här ändå! wub.gif

--------------------

Citera
          Ewa L
          Inlägg 20-02-2004, 07:21
          Länk hit: #25

Medlem

CITAT (Tommy @ 19-02-2004, 22:00)
          Faktiskt lite snobberi ibland.

Snobberiet består i — vadå???
          Att vilja ha en gräsmatta, modell golf-green. Eller att inte vilja ha gräsmatta — åtminstone inte hela trädgården.

Jag måste ju veta om jag skall känna mig som en snobb eller inte.

Personligen vill jag inte ha den pga det är så förbaskat tråååååkigt med en stor händelselös gräsplätt!

--------------------
          Bättre sänt än aldrig!

Elton, 10 veckor

Citera
          Tommy
          Inlägg 20-02-2004, 07:30
          Länk hit: #26

Medlem

jo förstår du... jag tycker att det är märkligt att något som är så vanligt i våra svenska trädgårdar som gräsmattan får sådan liten plats i ett dylikt forum och att man basunerar ut TA BORT ALL GRÄSMATTA OCH ODLA NÅGOT RIKTIGT I STÄLLET så fort någon yppar den minsta antydning till att inte veta hur man skall göra.

Då är det lätt att känna att man inte platsar här för att man inte har de rätta åsikterna.

Snobberi kanske var fel ord, men det är bra nära.

Sen om du ska känna dig på något visst sätt pga min åsikt får stå för dig, det är ditt problem - inte mitt.

--------------------

Citera
          Ewa L
          Inlägg 20-02-2004, 07:38
          Länk hit: #27

Medlem

Det ena utesluter väl inte det andra? Men 1000 kvadratmeter gräsmatta, avbruten av en och annan buske eller träd, ev någon rabatt... Hur snyggt är det?? För så ser de flesta villaträdgårdar ut.

Om vi utgår från att de som är på detta forum är trädgårds-intresserade är det kanske inte så vi flesta vill ha våra trädgårdar. Utan gräs och "annat".

Jag tillhör också dem som önskade en speciell avdelning för gräs och jag kommer också att behålla en bit sammanhängande gräsmatta, som behöver skötas och ansas för att vara snygg. Men inte hela tomten!!

"Problem"? Hade jag inte större problem än så...

--------------------
          Bättre sänt än aldrig!

Elton, 10 veckor

Citera
          kryddan
          Inlägg 20-02-2004, 10:32
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 566
          Medlem nr: 1 716

Tja, jag tycker nog också att ungar och gräs hör ihop. Bara man inte bryr sig om hur gräsmattan ser ut.. Min barndoms gräsmatta var en leråker på våren och torrbränd på sommaren. Vi uppskattade båda delarna och våra föräldrar hade gett upp smile.gif (klokt beslut - jag hade kompisar som inte fick leka på gräset för att det kunde bli förstört) Men när vi fyllt 10 kunde de nog odlat upp den om de velat: tomten var för liten för att man skulle kunna spela boll o.dyl. Då hölls vi i skogen eller i lekparken istället.

Men vi har goda vänner som har en enorm gräsmatta uppbruten med fruktträd och bärbuskar här och var : och där hålls alla traktens ungar med både kullerbyttsövningar och fotboll - ingen risk att sparka in bollen i någon ruta där inte.

--------------------
          zon 1
          Ett steg i taget så är man på väg

Citera
          Tommy
          Inlägg 20-02-2004, 10:43
          Länk hit: #29

Medlem

Å nu kramas vi lite wub.gif

--------------------

Citera
          Evin
          Inlägg 20-02-2004, 20:49
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 432
          Medlem nr: 2 753

Så den stora frågan är egentligen....vill man ha traktens alla barn på vår gräsmatta?

När jag efterlyste förslag strävade jag ifs över något lite orginellt och kanske därför finns det många som har agerat mot gräsmatta.

En lagom gräsplätt tycker jag är fint med en fin inramning. Är inte så mycket för småsten och gångar i min blivande trädgård och jag får utslag bara jag tänker på barrväxter....det finns alldeles för många barrväxt övervuxna trädgårdar.

Nu ploppade vinflaskan så det betyder att jag inte ska sitta här och häcka....

/E

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 13-01-2026, 07:33

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon