CITAT (Aqvakul @ 18-10-2010, 22:31)

BMI = 18, vilket absolut är i underkant för en medelålders kvinna...
(När jag tränade hårt låg jag på drygt 20, men då var jag i 30-årsåldern..)
Precis och det är muskelmassan som är för liten, inte fettet. När det var som sämst kunde jag inte ens stå på huk. Vi mätte också på gymmet en gång min sambo och jag. Man kan ju mäta kvoten mellan muskler och fett genom att det går en svag ström genom kroppen.
Då vägde jag 67 kg och jag hade redan börjat misstänka att jag hade sämre värden än min sambo trots att han såg fläskigare ut. Det visade sig också att min sambo hade bra värden och mina var långt under gränsvärdet.
När det gäller viktnedgång så var mitt mål att gå ner till 65 kg så att jag kom i mina kläder igen men jag tränade och tränade och det hjälpte inte.
Så lade jag om kosten och då rasade jag ner till 53 kg utan att det gick att stoppa. Sedan har det svängt lite men bara upp till 57 som mest.
Har fått betydligt mer muskler sedan dess men jag skulle vilja lägga på mig 4-5 kg muskler till.
Jag ligger på gränsen till diabetes typ 2 så jag måste vara försiktig. Äter jag för mycket så mår jag skitdåligt.
Min sambo skrattade dock gott när han hörde Stintans tes om ätstörningar. Han känner ju mig och jag har full koll. Med en sönderstressad kropp är det dock inte så lätt att få allt att fungera hur mycket kunskap man än har. Hälsan blir i alla fall bättre och bättre och inte sämre och sämre som tidigare.
Frågan är dock om jag borde äta kött varje dag. Äter fisk varannan dag och kanske bönor och räkor på kvällen. Naturligtvis äter jag en massa annat också. Flera här har ju fullständigt missuppfattat det jag skrivit när jag skulle beskriva proteinintaget.
Löpning bygger ju inte muskler på det sättet som styrketräning gör så jag kanske borde äta extra kött även om inte du gjorde det.
Skall som sagt försöka hitta något annat forum för just det. Tyvärr är det många som är inriktade på att ta proteindrinkar och det tänker inte jag göra. På gymmet där vi gått säljer de sådant och ägaren verkar inte så hemma på nutrition utan vill ju gärna sälja sina preparat.