|
Christa
13-10-2010, 10:01
Jag tyckte inte om spinning medan min sambo gillade den. Jag gick där ändå ett tag men tyckte det var skittråkigt. Nu funderar jag på Zumba men min sambo är rädd att rörelserna är för svåra.
Det skulle vara roligt att hitta en motionsform som jag längtar till.
Nu ställer jag inte bara frågan för min skull utan tycker det är en intressant fråga i största allmänhet. Det finns säkert massor av nya saker som jag inte känner till.
Just det där att få igång kroppen så att man blir svettig och känner sig så där behagligt trött efteråt så att man sover som en stock.
Vad gillar ni bäst?
Var det inte en sådan här tråd alldeles nyss? Varför inte fortsätta med den? Mvh Fenja
Bordtennis, simning är enkelt. Löpning typ 2-3 km. Promenad är inte fy skam.
Whiskuchi
13-10-2010, 10:08
Måste du och sambon träna ihop då? Kan inte du köra Zumba och han spinning? Själv kör jag helst kibox på Friskis, boxning är en underbar träningsform.
Chamomille
13-10-2010, 10:08
*Stintan*
13-10-2010, 10:37
CITAT (Christa @ 13-10-2010, 11:01)  Jag tyckte inte om spinning medan min sambo gillade den. Jag gick där ändå ett tag men tyckte det var skittråkigt. Nu funderar jag på Zumba men min sambo är rädd att rörelserna är för svåra.
Det skulle vara roligt att hitta en motionsform som jag längtar till.
Nu ställer jag inte bara frågan för min skull utan tycker det är en intressant fråga i största allmänhet. Det finns säkert massor av nya saker som jag inte känner till.
Just det där att få igång kroppen så att man blir svettig och känner sig så där behagligt trött efteråt så att man sover som en stock.
Vad gillar ni bäst? Kan du inte göra någonting utan din sambo? Inte ens motionera? Förlåt men jag tycker din hälsofixering verkar snudd på hysteriskt. Skaffa dig en hund så får du motion!
Dans dans dans!
Christa
13-10-2010, 11:01
CITAT (*Stintan* @ 13-10-2010, 11:37)  Kan du inte göra någonting utan din sambo? Inte ens motionera? Förlåt men jag tycker din hälsofixering verkar snudd på hysteriskt. Skaffa dig en hund så får du motion!  Är det en sport för dig att gnälla på allt jag skriver. Det börjar bli ganska förutsägbart...
*Stintan*
13-10-2010, 11:05
Sport vet jag inte men allt verkar ju så besvärligt för dig.
Whiskuchi
13-10-2010, 11:15
CITAT (*Stintan* @ 13-10-2010, 11:37)  Kan du inte göra någonting utan din sambo? Inte ens motionera? Förlåt men jag tycker din hälsofixering verkar snudd på hysteriskt. Skaffa dig en hund så får du motion! Fast det är skillnad på motion och motion och promenader och liknande lågintensiv motion gör ingenting för kondition eller styrka någon annanstans än i benen och lite i bålen.
Kan bara hålla med Fny...dans!! I alla former!
Zumba är tokroligt men det finns ju även Linedance som nog gubben din ska kunna klara!
Christa
13-10-2010, 11:26
CITAT (Chamomille @ 13-10-2010, 11:08)  Det där har jag inte hört talas om tidigare. Har du provat?
fuchsian
13-10-2010, 11:27
OK, Jaaa! -- Håller på med Zumpa och jättetrivs med det. Dock kör jag den kortare versionen för jag bytte från orientalisk dans till detta, för man tröttnar efter ett tag och vill byta till annat. Det var ett lyckad inköp! Under vinterhalvåret går jag på gym, men växlar det med dansen. ... fuchsian...
Christa
13-10-2010, 11:31
CITAT (Suz @ 13-10-2010, 12:19)  Kan bara hålla med Fny...dans!! I alla former!
Zumba är tokroligt men det finns ju även Linedance som nog gubben din ska kunna klara! Blir man andfådd av linedans? Jag gillar ju country men vet inte om det bara är kul eller om man blir ordentligt genomkörd. CITAT (Whiskuchi @ 13-10-2010, 12:15)  Fast det är skillnad på motion och motion och promenader och liknande lågintensiv motion gör ingenting för kondition eller styrka någon annanstans än i benen och lite i bålen. Ja vi vandrar ganska mycket i skogen och promenerar i området på vardagskvällar men det är just den högre intensiteten och att få med fler muskelgrupper som jag är ute efter.
Chamomille
13-10-2010, 11:33
CITAT (Christa @ 13-10-2010, 12:26)  Det där har jag inte hört talas om tidigare. Har du provat? Jaa, det är klart  Den bästa träningen jag har gått på. 3 gånger i veckan är meningen att man ska träna. Klart på 30 minuter inkl stretch. Och slut blir man det kan jag lova  Det borde du testa om det finns nån i närheten av dig. Och inte är det dyrt heller.
Whiskuchi
13-10-2010, 11:34
CITAT (Christa @ 13-10-2010, 12:31)  Ja vi vandrar ganska mycket i skogen och promenerar i området på vardagskvällar men det är just den högre intensiteten och att få med fler muskelgrupper som jag är ute efter. Har du Friskis i närheten rekommenderar jag både kibox och cirkelfys, båda passen gör mig helt slut i kroppen (du vet känslan när man hoppat studsmatta och sedan hoppar på marken, hur tung man blir? Så tung blir kroppen av ett rejält pass). Och nej *Stintan*, inte heller jag är hälsofixerad, jag råkar bara gilla att träna.
skogstroll
13-10-2010, 11:35
jag tycker roligast är att promenixa i gryningen, särskilt på höst eller vår när man får se lite djurliv  och när älvorna dansar på vattnet. För ett tag sen hade jag en havsörn i kalufsen nästan och det var inte illa. Sen har jag sett dovhjortar som dåsat i en solig glänta precis bredvid vägen och de brydde sig inte att jag stod där och suckade lyckligt... mycket fint kan man se på morgonen. Tänk vad folk missar när de åker bil.
Vattengympan vill jag inte vara utan. Så härlig medryckande musik  och så goa kamrater  Alla kroppens muskler får arbeta på vattengympan till skillnad mot när jag går mina hundpromenader. Men det ena utesluter inte det andra utan det är en bra kombination, för mig i alla fall. Hoppas du hittar något som passar dig Christa.
Det finns inte så många motionsformer som jag fixar, men gå, det kan jag göra och gör. Köpt en stegräknare nu, gick 10500 steg i går och det var en vanlig dag utan extra långa promenader. Går mer än jag trodde faktiskt.
CITAT (Christa @ 13-10-2010, 12:31)  Blir man andfådd av linedans? Jag gillar ju country men vet inte om det bara är kul eller om man blir ordentligt genomkörd. Linedance är bara jätteroligt för man känner inte att man blir dyngsvettig och jobbar, så tycker jag det är med all dans. Och det blir ju lite vad man gör det till, pausar man väldigt mycket och tar det lugnt kanske det inte är så svettigt
Christa
13-10-2010, 11:47
CITAT (Suz @ 13-10-2010, 12:43)  Linedance är bara jätteroligt för man känner inte att man blir dyngsvettig och jobbar, så tycker jag det är med all dans. Och det blir ju lite vad man gör det till, pausar man väldigt mycket och tar det lugnt kanske det inte är så svettigt  Har fått intrycket att Zumba är jobbigare men det kanske beror på vad man gör det till?
CITAT (Christa @ 13-10-2010, 12:47)  Har fått intrycket att Zumba är jobbigare men det kanske beror på vad man gör det till? Jag är inte så hemma i Linedance för att vara helt ärlig men har förstått att det även där finns olika former av pass, några lätta andra tuffare (säger en av mina systrar som dansat i många år)! Men så är det ju med Zumban med, man kan ju välja att köra ett tufft långt pass eller ett kortare. Jag kör ett 15min "nybörjarpass"med Zumban men känner nu att jag behöver "gå upp" lite. Och kör man det enligt DVD´n i deras tempo blir man rejält svettig även på de lättare passen.
fuchsian
13-10-2010, 11:54
Anma,
Kan du röra din kropp med musik? Det kan vara enbart det du känner för och känn efter vad din kropp tycker om det. Det finns enkla rörelser till den grupp av din kropp som du kanske kan klara av. Att du kan gå så mycket är ju jättebra. Orkar du sitta på pilatesboll, en stor en och bara gunga lite --- bra för bäckenbotten och att du samtidigt får fler andra muskler tränade är ett plus. Kan du helt enkelt lägga dig på magen över bollen? då avlastar du nacken och ryggen med ett mjukt sätt. Det går att göra fler övningar på bollen, och oftast följer en folder med, så du kan känna efter och välja vad som blir bra. Jag använder bollen som smärtlindring efter kiropraktorbesök, alltså lägger mig på den så trycket på det ömma stället släpper. ...Fuchsian...
malcolm
13-10-2010, 11:56
Cykla (utomhus)
netaave
13-10-2010, 12:01
DANS i alla former
netaave
13-10-2010, 12:06
CITAT (Suz @ 13-10-2010, 12:43)  Linedance är bara jätteroligt för man känner inte att man blir dyngsvettig och jobbar, så tycker jag det är med all dans. Och det blir ju lite vad man gör det till, pausar man väldigt mycket och tar det lugnt kanske det inte är så svettigt  Klart man blir svettig, man flyttar fötterna 152 ggr i minuten i en normalsnabb dans. Gäller dans i 3/4 delstakt, bugg, linedance m.m. Snabbaste tävlingstakten i bugg är 180 steg i minuten men går du ut o dansar kan det bli snabbare ändå. Själv föredrar jag en halvsnabb fox, ca 130 steg i minuten
CITAT (fuchsian @ 13-10-2010, 12:54)  Anma,
Kan du röra din kropp med musik? Det kan vara enbart det du känner för och känn efter vad din kropp tycker om det. Det finns enkla rörelser till den grupp av din kropp som du kanske kan klara av. Att du kan gå så mycket är ju jättebra. Orkar du sitta på pilatesboll, en stor en och bara gunga lite --- bra för bäckenbotten och att du samtidigt får fler andra muskler tränade är ett plus. Kan du helt enkelt lägga dig på magen över bollen? då avlastar du nacken och ryggen med ett mjukt sätt. Det går att göra fler övningar på bollen, och oftast följer en folder med, så du kan känna efter och välja vad som blir bra. Jag använder bollen som smärtlindring efter kiropraktorbesök, alltså lägger mig på den så trycket på det ömma stället släpper. ...Fuchsian... Med tanke på hur litet vi bor vill jag inte ha en massa redskap hemma. Däremot har vi ett wii spel med bräda och jag brukar träna lite slalom och annat sånt skoj på den. Har glömt hela spelet sen vi flyttade i vintras, kanske ska ta fram den och börja träna med den också.
*Stintan*
13-10-2010, 12:10
CITAT (Whiskuchi @ 13-10-2010, 12:15)  Fast det är skillnad på motion och motion och promenader och liknande lågintensiv motion gör ingenting för kondition eller styrka någon annanstans än i benen och lite i bålen. Vadå lågintesiv motion. Det finns mycket man kan göra med en hund så att man själv får jobba sig svettig samtidigt.
Whiskuchi
13-10-2010, 12:13
CITAT (*Stintan* @ 13-10-2010, 13:10)  Vadå lågintesiv motion. Det finns mycket man kan göra med en hund så att man själv får jobba sig svettig samtidigt. Jag har haft hund själv och jag lovar att ingenting jag har kunnat göra med mina hundar har varit ens i närheten av ett schysst boxpass.
Aqvakul
13-10-2010, 12:16
Promenader, cykling, dans och bollspel på kul
CITAT (Aqvakul @ 13-10-2010, 13:16)  Promenader, cykling, dans och bollspel på kul Inte för alla. Man kan inte generalisera på det sättet. Jag som inte kan belasta överkroppen, även om jag ville, kan heller inte springa för det belastar överkroppen, ja, för mig är promenader i rask takt motion, inte på kul. EDIT: Förlåt Aqva! Jag läste ju fel ditt inlägg! Sorry!Alltså, jag läste att du menade att dessa sporter är på kul, och missuppfattade.
CITAT (netaave @ 13-10-2010, 13:06)  Klart man blir svettig, man flyttar fötterna 152 ggr i minuten i en normalsnabb dans. Gäller dans i 3/4 delstakt, bugg, linedance m.m. Snabbaste tävlingstakten i bugg är 180 steg i minuten men går du ut o dansar kan det bli snabbare ändå. Själv föredrar jag en halvsnabb fox, ca 130 steg i minuten Ja jag vet att man blir svettig, försökte bara vara lite rolig genom att säga att man inte ens märker att man blir svettig just för att dans är så roligt
Anki på Öland
13-10-2010, 12:38
CITAT (skogstroll @ 13-10-2010, 12:35)  jag tycker roligast är att promenixa i gryningen, särskilt på höst eller vår när man får se lite djurliv  och när älvorna dansar på vattnet. För ett tag sen hade jag en havsörn i kalufsen nästan och det var inte illa. Sen har jag sett dovhjortar som dåsat i en solig glänta precis bredvid vägen och de brydde sig inte att jag stod där och suckade lyckligt... mycket fint kan man se på morgonen. Tänk vad folk missar när de åker bil. Säger detsamma, så skönt och fridsamt att promenera. En lisa för både kropp och själ  Anki
netaave
13-10-2010, 13:03
CITAT (Suz @ 13-10-2010, 13:22)  Ja jag vet att man blir svettig, försökte bara vara lite rolig genom att säga att man inte ens märker att man blir svettig just för att dans är så roligt 
Solstorm
13-10-2010, 15:08
Dans är det i särklass roligaste som finns. Linedance var inte så ansträngande de första danserna man lärde sig men sedan blev det kanonsvettigt. Bugg är förstås ännu roligare. Träffar man bara på en bra kavaljer så är allt roligt.
Meriona
13-10-2010, 20:21
En motionsform som jag aldrig tröttnar på är promenader. Det är verkligen alltid härligt. Är det skitväder så är det åtminstone härligt efteråt.  Spinning älskade jag verkligen, men kan inte längre utföra. Gymmet är också jättekul, och nu tror jag mig nog snart kunna ta upp det igen. Jipiiii!
Powerwalk  det är så härligt och knyta på sig skorna och ge sig ut. Ett bra alternativ till att springa som mitt ena knä tyvärr inte tillåter att jag gör. Tränar även upp musklerna lite med, fast hemma.
Meriona
13-10-2010, 20:31
Jag kör "less-power" men iallafall.
CITAT (Meriona @ 13-10-2010, 21:31)  Jag kör "less-power" men iallafall. 
Aqvakul
13-10-2010, 20:34
CITAT (Cathis @ 13-10-2010, 21:28)  Powerwalk  det är så härligt och knyta på sig skorna och ge sig ut. Ett bra alternativ till att springa som mitt ena knä tyvärr inte tillåter att jag gör. Tränar även upp musklerna lite med, fast hemma. Älskade att springa - men är man gammal så är man
Anki på Öland
13-10-2010, 20:48
CITAT (Meriona @ 13-10-2010, 21:31)  Jag kör "less-power" men iallafall.  Haha... då är det väl powerless jag går då..... Anki
Meriona
13-10-2010, 20:50
CITAT (Anki på Öland @ 13-10-2010, 21:48)  Haha... då är det väl powerless jag går då..... Anki  En själsfrände!
CITAT (Aqvakul @ 13-10-2010, 21:34)  Älskade att springa - men är man gammal så är man   Du gammal? Glöm det. Himla dåligt svepskäl ;-)
Gunilla T
13-10-2010, 20:57
Gympa på Friskis höll jag på med under många år 4-5 ggr i veckan - det är nog den roligaste motion jag kan tänka mig, därefter kommer löpning.
netaave
13-10-2010, 20:58
CITAT (Aqvakul @ 13-10-2010, 21:34)  Älskade att springa - men är man gammal så är man  Ehhh hur menar du nu????
Fjortispower
13-10-2010, 22:08
Något som gör vilken motionsform som helst mycket roligare än det egentligen är, är att lyssna på bra musik man tycker om! Gillar man t.ex. dunkande musik med snabba takter, som jag gör då, är det inte svårt att hålla sig i form. Man blir rastlös så fort musiken sätter igång liksom
mamamaggan
13-10-2010, 22:13
Skogspromenader , lyssna på fåglar , höra vindens sus i trädkronorna , pulsa i snön för bättre kondition. Det bästa jag vet men svårt att göra nu för tiden.
Simning , helst utomhus . Vill gärna andas sval utomhusluft när jag rör på mig men på vintern får det blir badhuset. Simmar 700 - 800 m 2 - 3 gånger i veckan när jag kan .
Piccante
13-10-2010, 22:15
sex bränner en hel del kalorier sägs det
mamamaggan
13-10-2010, 22:17
CITAT (Markus_H @ 13-10-2010, 23:15)  sex bränner en hel del kalorier sägs det  Tillägg : Såg inte det första ordet när jag svarade !!! Men det som du föreslår bränner en hel del kalorier ! Jo men jag gör det mera för att jag njuter så av det. Sedan en sittning i bubbelpoolen och kanske en tur in i bastun. Underbart !
kerstin z5-6
13-10-2010, 22:28
Den som har trädgård behöver inget gym
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|