CITAT (Aqvakul @ 14-10-2010, 08:22)

Jag har sprungit väldigt mycket, 6-10 mil i veckan, diverse maraton och andra långlopp. Men de sista 10 åren så har mina försök att dra igång springandet igen inneburit ideliga skadekänningar. Ökad ålder och ökad belastning på grund av ökad vikt talar för skonsammare motion som cykling, simning och promenader. (PS Jag är fortfarande väldigt frisk och förhållandevis vältränad trots att jag idag motionerar alldeles för lite. Jag tror att jag har en väldigt bra medfödd konstitution. De flesta av mina släktingar har varit väldigt friska och levt länge.)
Jo det är klart man måste en motionsform som känns bra. Man måste ju inte springa. Tycker dock att det är intressant att kroppen svarar så bra på träning även på äldre dagar.
Jag fick själv en skada i knät förra vintern antagligen pga för mycket träning. Det har inte gått över men gör inte ont. Det säger klonk, klonk, klonk i knät när jag går. Speciellt om jag går efter att ha suttit en stund. Kan eventuellt vara ledkapseln som gått sönder. Senor, ledband och vad alla de där tillbehören heter tar ju längre tid att bygga upp än musklerna så det gäller ju att träna allsidigt.
Min väninnas son blev hemskickad från gymmet när han och hans kompis stryketränade varje dag. Ägaren är väl insatt och ansåg att skaderisken var stor om kroppen inte fick en chans att hinna ifatt.
När man sprungit så mycket som du så är nog risken också stor att man går ut för hårt när man inte tränat på länge.
Jag tycker många gånger att det går orimligt tungt när jag springer men om jag cyklar på träningscykeln en stund innan så går det mycket lättare. När jag åt en luftbrödsmörgås direkt innan löpturen så fick jag rena raketfarten. Hur mycket behöver man normalt värma upp innan en löptur? Hur nära inpå är det bra att äta så man har bränsle?