| |
|
  |
Roligaste motionen?, Något man längtar till |
|
|
|
|
18-10-2010, 12:58
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (Christa @ 18-10-2010, 13:07)  Det håller jag med om. Om man äter LCHF och tränar så är det kanske intaget av rotfrukter och kanske andra grönsaker som behöver ökas. http://ltarkiv.lakartidningen.se/Nu är det ju mest ovanjordsgrönsaker i LCHF-kosten så det blir ju knepigt med rotfrukter. Det du äter verkar lite med tanke på att du tränar mycket vad jag förstår. Det kan ju också vara en förklaring till att du måste äta något precis innan träningen för att orka. Jag skulle aldrig orka ett träningspass på en smörgås på morgonen.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
18-10-2010, 13:24
|

Medlem
Antal inlägg: 3 778
Medlem nr: 6 894

|
CITAT (*Stintan* @ 18-10-2010, 12:58)  Nu är det ju mest ovanjordsgrönsaker i LCHF-kosten så det blir ju knepigt med rotfrukter.
Det du äter verkar lite med tanke på att du tränar mycket vad jag förstår. Det kan ju också vara en förklaring till att du måste äta något precis innan träningen för att orka. Jag skulle aldrig orka ett träningspass på en smörgås på morgonen. Jag vet ju att rotfrukter egentligen inte ingår i LCHF men jag har för mig att du protesterade mot det i en annan tråd och menade att det kunde man visst äta. Jag skrev f öv att jag äter mer än det jag berättade men inte just källor för fullvärdigt protein. Jag äter mer än surdegsbrödet på förmiddagen och mitt bröd är så kompakt så en smörgås motsvarar ett antal smörgåsar av luftbröd. Ökar jag brödintaget går jag upp i fettvikt direkt och animaliskt fett mår jag inte bra av. Jag blir tvärhungrig om jag äter för lite och äter jag för mycket så orkar jag inte springa alls, speciellt inte om jag ätit fett. Det är inte lätt att få ihop det men det går sakta åt rätt håll i alla fall och jag har blivit av med de flesta av mina hälsoproblem. Min sambo som väger 79 kg och är lika lång som jag har betydligt bättre marginaler. Han kan till och med cykla 3 mil före frukost utan att må dåligt. Jag är lite avis på honom.
Redigerat av Christa: 18-10-2010, 13:34
|
|
|
|
|
|
|
|
18-10-2010, 14:05
|

Medlem
Antal inlägg: 6 847
Medlem nr: 3 723

|
CITAT (Christa @ 18-10-2010, 13:42)  Jag har ätit en kycklingfile till lunch och på kvällen blir det ofta quinoa och en burk makrill eller ett paket bönor med curry och skalade räkor.
Spannmål och bönor skall tillsammans ge fullvärdigt protein och jag äter en hembakad surdegssmörgås med skinka på morgonen.
Jag äter mellanmål också men då är det inte animalisk protein.
Jag äter naturligtvis grönsaker och annat också men proteinet var det ju fråga om i första hand även om det finns amosyror i grönsaker också.
Jag väger 54 kg och är 173 cm så jag behöver mer muskler. Då har jag ändå fått betydligt mer muskelmassa än jag hade när jag vägde 70 kg för några år sedan. Ursäkta mig Christa men jag tycker det verkar som om du behöver riktig läkarhjälp. Du verkar verkligen ha ätstörningar och träningsmani. Din längd och vikt tyder ju på att du är riktigt mager och den mat du petar i dig måste ju vara alldeles för kalorisnål för att din kropp skall orka med all den träningen du gör!
--------------------
Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :) Huserar på södra Öland mitt album
|
|
|
|
|
|
|
|
18-10-2010, 14:19
|

Medlem

|
CITAT (Anki på Öland @ 18-10-2010, 14:05)  Ursäkta mig Christa men jag tycker det verkar som om du behöver riktig läkarhjälp. Du verkar verkligen ha ätstörningar och träningsmani. Din längd och vikt tyder ju på att du är riktigt mager och den mat du petar i dig måste ju vara alldeles för kalorisnål för att din kropp skall orka med all den träningen du gör!  Jag förstår att du inte läst allt jag skrivit. Jag orkar inte förklara mer. Har redan lagt alldeles för mycket tid i forumet igen. Min fråga gällde hur mycket animaliskt protein jag bör äta för att få ett bra träningssvar.
|
|
|
|
|
|
|
|
18-10-2010, 14:21
|

Medlem

|
CITAT (Christa @ 18-10-2010, 14:24)  Jag vet ju att rotfrukter egentligen inte ingår i LCHF men jag har för mig att du protesterade mot det i en annan tråd och menade att det kunde man visst äta.
Jag skrev f öv att jag äter mer än det jag berättade men inte just källor för fullvärdigt protein. Jag äter mer än surdegsbrödet på förmiddagen och mitt bröd är så kompakt så en smörgås motsvarar ett antal smörgåsar av luftbröd. Ökar jag brödintaget går jag upp i fettvikt direkt och animaliskt fett mår jag inte bra av. Jag blir tvärhungrig om jag äter för lite och äter jag för mycket så orkar jag inte springa alls, speciellt inte om jag ätit fett.
Det är inte lätt att få ihop det men det går sakta åt rätt håll i alla fall och jag har blivit av med de flesta av mina hälsoproblem.
Min sambo som väger 79 kg och är lika lång som jag har betydligt bättre marginaler. Han kan till och med cykla 3 mil före frukost utan att må dåligt. Jag är lite avis på honom. Man kan väl äta annat än bröd. Hur kan du gå upp i fettvikt när du motionerar så mycket? Dessutom kan man ju bli fet av kolhydrater (socker). Så du mår bättre av att äta plastkulor istället för smör och ost. Det där med rotsaker beror ju på hur strikt LCHF man vill hålla men visst kan man äta det i liten mängd ibland. Grejen med LCHF är ju att kroppen måste ställa om sig till att förbränna fett istället för kolhydrater och det kan ta sin lilla tid. Innan dess har man inte mycket ork att träna så hårt. Men när kroppen vant sig så känner man inte hunger på samma sätt ocj lika fort som när man äter traditionellt. Nu håller jag inte särskilt hårt på LCHF just nu men ska skärpa mig snart
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
18-10-2010, 16:03
|

Medlem
Antal inlägg: 4 132
Medlem nr: 51

|
Är det svårt att hålla sig till ämnet?
Den roligaste motionen för mej är,cykel och stavgång gillar åxå att gå i skogen, vill helst motionera för mej själv, om det inte gäller landsvägscykling.
--------------------
Problemet är inte de onda människorna utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King. Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T. Att inte cykla är att gå för långt.
Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.
|
|
|
|
|
|
|
|
18-10-2010, 17:11
|

Medlem
Antal inlägg: 20 052
Medlem nr: 30 311

|
CITAT (andersen @ 18-10-2010, 17:03)  Är det svårt att hålla sig till ämnet?
Den roligaste motionen för mej är,cykel och stavgång gillar åxå att gå i skogen, vill helst motionera för mej själv, om det inte gäller landsvägscykling. Minns när du for fram på vägarna som ett jehu med dottern bakpå cykeln, nu vet jag inte ens om jag skulle känna igen dig på tex. lilla ICA.
|
|
|
|
|
|
|
|
18-10-2010, 17:14
|

Medlem

|
CITAT (Christa @ 18-10-2010, 15:19)   Jag förstår att du inte läst allt jag skrivit. Jag orkar inte förklara mer. Har redan lagt alldeles för mycket tid i forumet igen. Min fråga gällde hur mycket animaliskt protein jag bör äta för att få ett bra träningssvar. Du får väl testa men i övrig är jag benägen att hålla med Anki och det trots att jag brukar läsa det mesta du skriver.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
18-10-2010, 17:24
|

Medlem
Antal inlägg: 5 521
Medlem nr: 7 219

|
CITAT (Markus_H @ 13-10-2010, 23:15)  sex bränner en hel del kalorier sägs det  undrade just när det skulle komma. visst är det roligast!
--------------------
likes anarki och faråthelvete ☺
|
|
|
|
|
|
|
|
18-10-2010, 17:33
|

Medlem
Antal inlägg: 2 911
Medlem nr: 6 274

|
CITAT (Markus_H @ 13-10-2010, 23:15)  sex bränner en hel del kalorier sägs det  Möjligen under ett riktigt maratonpass  "De flesta sexakter pågår i genomsnitt i fem minuter. Pulsen ökar till max 130, blodtrycket stiger till högst 170 och du förbränner cirka 17 kalorier. Det är ungefär samma ansträngning som att gå upp två trappor." http://www.friskispressen.se/fp5-06/html/sex.html
--------------------
Don't argue with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience.
|
|
|
|
|
|
|
|
18-10-2010, 18:33
|

Medlem

|
CITAT (andersen @ 18-10-2010, 16:03)  Är det svårt att hålla sig till ämnet?
Den roligaste motionen för mej är,cykel och stavgång gillar åxå att gå i skogen, vill helst motionera för mej själv, om det inte gäller landsvägscykling. Det började med att jag undrade om jag behövde äta extra kött när jag styrketränar. Sedan spårade det ur lite. Jag skall försöka hitta ett annat forum som är mer träningsinriktat där de diskuterar kost och träning. Tyvärr får jag så infernaliskt många träffar när jag söker på det så jag har inte hittat något än. Jag gillar också cykel och skogspromenader men jag behöver hitta något roligt att göra under mörka vinterkvällar.
|
|
|
|
|
|
|
|
18-10-2010, 18:58
|

Medlem

|
CITAT (Christa @ 18-10-2010, 19:33)  Det började med att jag undrade om jag behövde äta extra kött när jag styrketränar. Sedan spårade det ur lite. Jag skall försöka hitta ett annat forum som är mer träningsinriktat där de diskuterar kost och träning. Tyvärr får jag så infernaliskt många träffar när jag söker på det så jag har inte hittat något än.
Jag gillar också cykel och skogspromenader men jag behöver hitta något roligt att göra under mörka vinterkvällar. Det som det talats om hittills har väl inte varit OT eftersom det hör ihop så jag förstår inte riktigt andersens påpekande. Christa du kanske skulle skaffa dig en utbildad personlig tränare. Allt kan ju inte passa alla och vad som passar dig bäst känner du ju bäst själv. Oavsett vilken sida på nätet du söker dig till så är ju träning individuellt och beroende på en massa saker. Det vore dock bra om du kunde svara på de frågor som ställs till dig, för om du inte gör det så är det ju jättesvårt att ha en synpunkt och det är väl det du vill ha eftersom du undrar. Hittills kan jag inte se att du vill ta till dig något som vi skriver men det kan kanske bero på att du lämnar för lite fakta. Varför är det så svårt att hitta något roligt att göra mörka vinterkvällar? Vad anser du är roligt? Måste man hålla igång hela tiden? Har inte studieförbunden något som kan passar? Motion, promenader, gympa, dans eller vad som helst. Räcker det inte att motionerar i dagsljus? Varför är du så rastlös och fixerad av din kropp? Ja det är många frågor jag har och jag önskar att du kunde svara på dom. Edit: stavfel
Redigerat av *Stintan*: 18-10-2010, 19:00
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
18-10-2010, 20:48
|

Medlem
Antal inlägg: 712
Medlem nr: 34 377

|
CITAT (Christa @ 18-10-2010, 13:42)  Jag har ätit en kycklingfile till lunch och på kvällen blir det ofta quinoa och en burk makrill eller ett paket bönor med curry och skalade räkor.
Spannmål och bönor skall tillsammans ge fullvärdigt protein och jag äter en hembakad surdegssmörgås med skinka på morgonen.
Jag äter mellanmål också men då är det inte animalisk protein.
Jag äter naturligtvis grönsaker och annat också men proteinet var det ju fråga om i första hand även om det finns amosyror i grönsaker också.
Jag väger 54 kg och är 173 cm så jag behöver mer muskler. Då har jag ändå fått betydligt mer muskelmassa än jag hade när jag vägde 70 kg för några år sedan. Men stopp och belägg! Antingen är du smal som en pinne, eller så gör du något som majoriteten av alla kvinnor gör, subtraherar din egentliga vikt!
--------------------
Även ett rosa monster kan ha gröna fingrar!
|
|
|
|
|
|
|
|
18-10-2010, 21:14
|

Medlem
Antal inlägg: 10 802
Medlem nr: 16 563

|
Tycker inte det finns någon kul motion alls !när man ser alla fåniga maskiner de hittar på och visar på TV som lovar guld och gröna skogar och flera kilo i viktminskning på en vecka som kostar skjortan,sen i slutet på reklamen ja då kommer den lilla handboken i hur du ska äta för att gå ner i vikt  säkert massor av människor som går på det där och sen står de där med sin "supermaskin!och avbetalningen på ett par tusen utan att ha gått ner ett kilo.Snacka om falsk marknadsföring !De påstår att man bara behöver träna ett par minuter i veckan för att gå ner !Bull skitt.
|
|
|
|
|
|
|
|
18-10-2010, 21:20
|

Medlem

|
CITAT (Motti @ 18-10-2010, 22:14)  Tycker inte det finns någon kul motion alls !när man ser alla fåniga maskiner de hittar på och visar på TV som lovar guld och gröna skogar och flera kilo i viktminskning på en vecka som kostar skjortan,sen i slutet på reklamen ja då kommer den lilla handboken i hur du ska äta för att gå ner i vikt  säkert massor av människor som går på det där och sen står de där med sin "supermaskin!och avbetalningen på ett par tusen utan att ha gått ner ett kilo.Snacka om falsk marknadsföring !De påstår att man bara behöver träna ett par minuter i veckan för att gå ner !Bull skitt. Så motionerar gör man bara för att gå ned i vikt?
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
18-10-2010, 21:22
|

Medlem
Antal inlägg: 5 158
Medlem nr: 21 199

|
Haha ja precis, har du sett den man ska gunga sidles med?? Man får ju hålla en diet och gå massa det e ju den enklaste träningen sen ska man ha kondis så får man börja jogga lite beroende hur mycket man orkar oxå
--------------------
Pjater-Zon 1-2
|
|
|
|
|
|
|
|
18-10-2010, 21:53
|

Medlem
Antal inlägg: 851
Medlem nr: 8 321

|
CITAT (Motti @ 18-10-2010, 22:14)  Tycker inte det finns någon kul motion alls !när man ser alla fåniga maskiner de hittar på och visar på TV som lovar guld och gröna skogar och flera kilo i viktminskning på en vecka som kostar skjortan,sen i slutet på reklamen ja då kommer den lilla handboken i hur du ska äta för att gå ner i vikt  säkert massor av människor som går på det där och sen står de där med sin "supermaskin!och avbetalningen på ett par tusen utan att ha gått ner ett kilo.Snacka om falsk marknadsföring !De påstår att man bara behöver träna ett par minuter i veckan för att gå ner !Bull skitt. Men motion innebär väl inte bara maskiner. Man kan fortfarande vandra, jogga eller utöva någon sport.
--------------------
jävla bladlöss!
|
|
|
|
|
|
|
|
18-10-2010, 22:15
|

Medlem
Antal inlägg: 10 802
Medlem nr: 16 563

|
Så klart !alla får göra det de trivs med !kan inte påstå att jag gillar det här med träning osv ,men jag går varje dag,en del motionerar för att de ska må bra en del gör det för att gå ner i vikt eller hålla vikten.Bara tycker att alla de där maskinerna de visar å TV är urfåniga för som sakt det kommer vid sidan av en liten bok om rätt kost men de vill att maskinerna ska framstå som det ultimata fdet du går ner i vikt av,du behöver bara träna ett par minuter om dagen heter det  det kallar jag för falsk marknadsföring.Hur många sitter inte med sådana maskiner som aldrig annvänds därför att de inte lovar det som sägs i reklamen.!
|
|
|
|
|
|
|
|
18-10-2010, 22:25
|

Medlem

|
Känner ingen som köpt någon sån maskin eller gått på den reklamen. Någon liten bok har jag heller aldrig sett i reklamen, hur vet du att det följer med en sån?
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
18-10-2010, 22:31
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
CITAT (Christa @ 18-10-2010, 13:42)  Jag väger 54 kg och är 173 cm så jag behöver mer muskler. Då har jag ändå fått betydligt mer muskelmassa än jag hade när jag vägde 70 kg för några år sedan. BMI = 18, vilket absolut är i underkant för en medelålders kvinna... (När jag tränade hårt låg jag på drygt 20, men då var jag i 30-årsåldern..)
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|