| |
|
  |
Jag har redan börjat mata småfåglarna!, Så roligt med lite liv i trädgården! |
|
|
|
Gunilla T
|
10-11-2010, 13:54
|
Gäster

|
CITAT (Myosotis @ 10-11-2010, 12:56)  Det finns mycket att säga om fågelmatning men det är ändå ingen som lyssnar så jag orkar faktiskt inte upprepa allt en gång till just nu. Men 1000:-!!! Tänk om alla istället skänkte de pengarna till fågelskyddet, så mycket det kunde bli sammanlagt! Tänk om man kunde t.ex. köpa upp betesmark och se till att den hålls öppen för att rädda fågelarter som minskar dramatiskt. Snälla ni som matar, tänk på god hygien och sluta mata så fort någon fågel ser dålig ut för att inte sjukdomar ska spridas. Och försök förstå att matning kan försämra fåglarnas kondition. Själv tänker jag mata lite grann för min egen skull på en nivå som jag hoppas inte skadar fåglarna, men jag har inte börjat än. Jo Myo, jag tänker ofta på det du har sagt om fågelmatning, jag vet vilken kunskap du har. Men jag har inte slutat mata, vill ha kvar fåglarna i trädgården under sommaren. De tar ju hand om alla skadeinsekter åt mig. Jag börjar matningen mycket senare, tänker såhär att smittospridningen kanske minskar när kylan väl kommit. I går senast tänkte jag på dig när en liten fågel flög in i fönstret, tyvärr så händer det ibland. Den låg på marken med vingarna utslagna så jag flyttade den under en buske så inte rovfåglarna skulle ta den. Det var ingen av våra vanligare fåglar häromkring, den var så liten och näbben var lång men smal, nästan som en synål. Har inte sett en sådan förut.. Den klarade sig i alla fall när den fått piggna till lite.
|
|
|
|
|
|
|
|
14-11-2010, 15:23
|

Moderator
Antal inlägg: 18 405
Medlem nr: 9 009

|
Vilken av småfåglarna är det som äter majs? Jag fick en halv burk över och provade att ge fåglarna, och någon har ätit upp alltihop. Men jag har aldrig lyckats se vem det är?
För övrigt kan jag rekommendera jordnötskärnor i nätpåse, fåglarna älskar det och dom får slita lite för att få ut kärnorna genom maskorna. Skadar nog inte att de får jobba lite för maten, åtminstone medan det ännu är så milt väder
|
|
|
|
|
|
|
|
15-11-2010, 08:47
|

Medlem
Antal inlägg: 8 486
Medlem nr: 9 409

|
mina äter ost för glatta livet. Just nu är det nötväcka, blåmes och talgoxe. Häromdagen såg jag även ett gäng med nötskrikor som fladdrade runt huset
--------------------
Zon 1 Simrishamn
|
|
|
|
|
|
|
Meriona
|
15-11-2010, 12:26
|
Gäster

|
Är du säker på att det är fåglarna som ätit majsen, Huggorm? Kan det vara en liten mus, eller kommer de inte åt den platsen?
|
|
|
|
|
|
|
|
18-11-2010, 16:11
|

Moderator
Antal inlägg: 18 405
Medlem nr: 9 009

|
CITAT (Meriona @ 15-11-2010, 12:26)  Är du säker på att det är fåglarna som ätit majsen, Huggorm? Kan det vara en liten mus, eller kommer de inte åt den platsen? De lokala mössen har jag förhoppningsvis decimerat så grundligt att de kan räknas bort. Jag tror ändå det är någon fågel, särskilt som majsen försvann mitt på dagen. Men nog skulle mössen komma åt om de ville.
|
|
|
|
|
|
|
|
18-11-2010, 16:38
|

Medlem

|
ni kan få låna katten min  hon äter möss som östermalmare äter oxfilé
--------------------
Zon 1 Simrishamn
|
|
|
|
|
|
|
|
19-11-2010, 10:11
|
Medlem
Antal inlägg: 110
Medlem nr: 31 920

|
CITAT (Wilmer @ 17-11-2010, 12:29)  När talgoxarna satt och stirrade in uppfodrande genom fönstret satte vi upp fågelbord och annat. Nu är det full trafik, 20 kg är redan uppätna  Vi hör också domherrarna i skogen men inte vid bordet. Kanske i år? Ja, häromdagen när maten var slut var det en talgoxe som satte sig vid köksfönstret och stirrade på mig. Det var bara att gå ut och hälla i nya frön i mathuset.
--------------------
Zon 2-3, odlar i pallkragar på urberget. Äger även ett läckande växthus.
|
|
|
|
|
|
|
|
19-11-2010, 11:01
|

Medlem
Antal inlägg: 10 013
Medlem nr: 11 250

|
CITAT (Huggorm @ 19-11-2010, 10:18)  Där jag växte upp nöjde sig fåglarna inte ens med att sitta och stirra, de knackade på rutan med näbben när det var dags att fylla på  Hi, Det har hänt mig också i förra huset. De började på sovrumsfönstret, följde efter till badrummet och sen till köksfönstret. Började själv häromdagen med solrosfrön. Köpte igår en säck jordnötter och en hink talgbollar, så nu är det full fart här. Flera röda bollar sitter i äppelträdet nu...
--------------------
Camilla zon 2-3
Ett gott skratt förlänger munnen.
|
|
|
|
|
|
|
|
19-11-2010, 14:53
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
Det blåser kallt och väntas snö så jag laddade fröautomaten med solrosfrön och hängde ut den. Nu två timmar senare är det en blåmes där och mumsar.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
|
|
|
25-11-2010, 12:12
|

Medlem

|
jag har ett fågelhus och nu börjar rådjuren gå där och snaska också... tydligen ska de klampa ner mitt kryddland i vinter igen
--------------------
Zon 1 Simrishamn
|
|
|
|
|
|
|
|
25-11-2010, 12:44
|

Medlem
Antal inlägg: 24 744
Medlem nr: 110

|
Jag hängde upp fröautomaten med solrosfrön förra veckan och efter några timmar var småfåglarna där. Nu när vi har snö och kallt även i Skåne har jag även hängt ut talgbollar och lagt ut äpplen. Ska köpa jordnötter också. Jag brukar blanda det i solrosfröna. Några andra frön köper jag inte för dom verkar mest bli nedskvätta och sen liggande på marken.
Igår såg jag en stenknäck som satt och åt. Det har aldrig hänt förr. Synd att jag inte hade kameran i beredskap.
|
|
|
|
|
|
|
Meriona
|
30-11-2010, 14:28
|
Gäster

|
Jag köpte en jätteboll att fylla med jordnötter till fåglarna här på jobbet, hängde upp den vid lunch igår. Det verkar jobbigt för dem att picka på talgbollarna när det är så kallt, men jordnötter borde vara lättare. Den blev jättepoppis, ska jag säga! Nästan halvtom redan!
En liten rödhake sitter där som en boll också, stackarn. Det var en rödhake kvar här förra året också, undrar om det är samma?
|
|
|
|
|
|
|
Meriona
|
30-11-2010, 21:42
|
Gäster

|
Jag bankar också sönder talgbollarna när det är för kallt, och så hackar jag äpplen från jobbets fruktkorg som blivit för mjuka.  Och gissa vem som är kinkig med äpplen!
|
|
|
|
|
|
|
|
01-12-2010, 22:37
|

Medlem
Antal inlägg: 3 549
Medlem nr: 32 435

|
Jag får också ta hem mjuka och tilltufsade äpplen från jobbet (annars slängs de bara). Finns 10-15 äpplen att ta hem, i princip varje vecka. Perfekt !! Men, måste man hacka / dela dem ?? Jag lägger ut HELA äpplen inne i snåren och ser ständigt fåglar där, som pickar. Om det blir väldigt många äpplen nångång, lägger jag ut dem till de rådjur som spatserar förbi (ser ju i snön att de sneddar framför entrén ...), även där lägger jag ut dem hela. OLLE A !!!! Föredrar rådjur delade äpplen eller funkar det med hela ?? Glöm det Olle, hittade en tråd som heter "Mata rådjur" ....
Redigerat av omk: 01-12-2010, 22:40
--------------------
Women and cats do as they please, men and dogs should relax and get used to the idea - Robert Heinlein
|
|
|
|
|
|
|
Olle A
|
01-12-2010, 23:11
|
Gäster

|
Det bästa är att hacka äpplena, särskilt om det är kallt som nu. Hela, hårdfrusna äpplen sliter onödigt mycket på rådjurens tänder. I början av säsongen, när det inte är så kallt och jag mest samlar små vildäpplen, lägger jag ut dem hela. Nu har jag dock börjat köpa billiga (hmm, allt är relativt...) äpplen i affärerna, och dem hackar jag alltid innan jag lägger ut dem. Likaså de halvmjuka äpplena från jobbets fruktkorg som även jag naturligtvis tar med mig.
Olle
|
|
|
|
|
|
|
Gunilla T
|
02-12-2010, 16:08
|
Gäster

|
|
|
|
|
|
|
|
|
02-12-2010, 17:36
|

Medlem
Antal inlägg: 1 550
Medlem nr: 4 889

|
Gunilla, intressant att de urbana talgoxarna är blekare. Deras sång är ju också kortare: ti tuu. Undrar om någon undersökt urbana fåglars livslängd jämfört med livslängden hos fåglar som bor på landet. Åtminstone berguvar tycks trivas bra i storstäder. Rått- och kanindiet är väl bra för stora fåglar, men vad sätter talgoxarna i sig inne i stan? Vi matar fåglarna med talgbollar, solrosfrön, äpplen... De vanliga gästerna mesar, pilfinkar, större hackspett, koltrastar. Men också en domherrehona, flera grönfinkar (nej, alla har inte dött!) och 2 stenknäckar.  Hur klarar domherrarna och sidensvansarna vintern? - här finns inga rönnbär alls i år. Skatorna är inte så välkomna: de har lärt sig klänga på tallens grova bark, där jag klämt in margarin + ostsmulor för småfåglarna. På 10 minuter äter skatorna upp alltsammans. Ja, jag vet - "skatorna ska också leva", men ska småfåglarna frysa ihjäl utan det goda fettet som hade hållit dem varma hela dagen? Har någon ett bättre sätt att servera margarin och ost?Blomsterlandets talgbollar är hutlöst dyra!  Granngården säljer plasthinkar med 50 talgbollar för 2,78/boll. Hyfsat pris, tycker jag.
--------------------
Zon 2-3, en gammal trädgård med höjdskillnader på över 4 m. Gillar förvandlingar - med berg, sten och växter som material
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|