Hej
Nu har jag frågat säljaren, den vita varianten var mycket riktigt "white marseille". Gissar på att de är med blad på, han skickar de på måndag (så de slipper ligga på posten över helgen). Kom på att fråga honom i sista minuten om inte han hade "vanliga" fikonsticklingar också, det hade han så d blev 3 vita och en lila sort som kallas för "jerusalem fikon". I mailet skrev han att de är 40-50 cm långa vilket jag tycker är rätt hyftat. Hoppas de överlever bara...
Jo, var jag köpte de... jag bor i Frankrike för tillfället så jag passar på och införskaffar sorter som är kanske svåra att hitta i Sverige.

Måste även tillägga att jag nästan skäms för priset, så billiga var de. 4 sticklingar på 40-50 cm + porto för 20 euro (ca 200 kr). Å andra sidan har jag redan upptäckt att mycket i Sverige säljs till överpris, från djur till växter. Så men svenska mått var de billiga, enligt franska priser har jag väl betalat "normalpris" för de.
Nu är det bara ett kiwi-träd som saknas i samlingen...

passade nämligen på att köpa ett pytte-olivträd (ca 40 cm hög mätt från krukan) också (för 5 euro). Även en buske med amerikanska blåbär införskaffades vars smak ungarna inte alls uppskattade.