Full version: vit fikon
csilla75
hej
har just haft turen att hitta vita fikonsticklingar, undrar om någon har erfarenhet av just den sorten?
sticklingarna är förresten orotade, några tips på hur man ska gå tillväga för att få de att överleva? typ av jord de ska planteras i, soligt, skuggigt, vattenmängd?
jättetacksam för alla tips...
Alexander-VG-zon3
jag vet inte vad vita fikon är,, har den nått sortnamn ? det finns däremot gröna/gula fikon med ljust fruktkött och brokbladigt fikon med randiga frukter.

du kan rota dom på olika sätt

i platspåse med fuktad papper om sticklingen, när du ser rötter så planterar du över dom i luckerjord. när dom är i plastpåsen ska dom ha det varmt och mörkt. när dom är i jord varmt och ljust (söderfönster) ha plastpåse om första tiden. övervattna inte.

rota dom i vatten (ev använda rotningshjälp/rothormoner finns att köpa på impecta). placera glast i skugga men ovanglaset i ljuset. håll varmt. när rötterna börjat komma mycket så plantera i jord och gör som ovan.

sista allt är att plantera dom i lucker jord direkt. ha plastpåse över och placera varmt och ljust. håll lätt fuktig övervattna inte och torka inte ut för mycket. när rötter syns i hålen på krukan så har den rotat sig. plantera i ny kruka till våren -försommaren.

annars för övrigt för ''färdiga/vuxna'' plantor, så trivs fikon i lucker och näringsrik och kalkrikjord. sedan tas ut efter att frostrisken är förbi på våren, placera dom soligt och varmt. har dom blad när dom tas ut så avhärda först med att placera i skuggan i någon vecka. sedan under sommaren och fram till juli-aug ge näring ca 2-4gånger i månaden. till hösten fäller dom bladen och dom tål lite frost även i kruka, sedan ta in den och övervintra kallt men frostfritt och mörkt och torrare eller ta in och ha i rumstemp och extraljus och lite mer vatten.
csilla75
Hej o tack för det utförliga svaret! happy.gif

Har tyvärr ingen artnamn (ska fråga säljaren idag), det är den sorten som är vit på skalet eller ljusgrön rättare sagt. Typ såhär: http://a6.idata.over-blog.com/632x474/0/31...4783--1--3-.jpg

sticklingarna är 30-40 cm långa, hoppas de överelver och får rötter, köpte 3 st för säkerhets skull. cool.gif

/Csilla
Alexander-VG-zon3
det är nog dom ljusgröna/gula fikon sorterna finns en del sorter av dom, var köpte du dom ?

artnamnet på dom är ficus carica - fikon, sedan har dom ett sortnamn. det finns en som heter ficus carica 'White Marseille' som är hyfsat vanlig och är ljusgrön på skalet och vitgrön/vitgul på insidan. men det finns många fler namnsorter som får ljusa frukter.

om du har 3 så kan du ju annars testa olika metoder, någon borde funka. men då har du köpt vintersticklingar eller har dom blad ? är det vinterstcklingar kan man förövara dom svalt och fuktig till våren och sätta dom då. eller under extraljus som jag skrev innan.
csilla75
Hej
Nu har jag frågat säljaren, den vita varianten var mycket riktigt "white marseille". Gissar på att de är med blad på, han skickar de på måndag (så de slipper ligga på posten över helgen). Kom på att fråga honom i sista minuten om inte han hade "vanliga" fikonsticklingar också, det hade han så d blev 3 vita och en lila sort som kallas för "jerusalem fikon". I mailet skrev han att de är 40-50 cm långa vilket jag tycker är rätt hyftat. Hoppas de överlever bara...

Jo, var jag köpte de... jag bor i Frankrike för tillfället så jag passar på och införskaffar sorter som är kanske svåra att hitta i Sverige. naughty.gif Måste även tillägga att jag nästan skäms för priset, så billiga var de. 4 sticklingar på 40-50 cm + porto för 20 euro (ca 200 kr). Å andra sidan har jag redan upptäckt att mycket i Sverige säljs till överpris, från djur till växter. Så men svenska mått var de billiga, enligt franska priser har jag väl betalat "normalpris" för de.

Nu är det bara ett kiwi-träd som saknas i samlingen... rotfl.gif passade nämligen på att köpa ett pytte-olivträd (ca 40 cm hög mätt från krukan) också (för 5 euro). Även en buske med amerikanska blåbär införskaffades vars smak ungarna inte alls uppskattade. thumbdown.gif
Alexander-VG-zon3
själv brukar jag handla på

http://www.readsnursery.co.uk/acatalog/Figs.html

ett hyfsat bra sortiment (roligare än vad ''Sverige'' kan erbjuda). och inte alls så farligt dyra med svenska mått som du säger, fikonen i sverige är dyra. speciellt namnsorter på fikon som är ca 15-40cm höga (plantor dock rotade) kan man betala 250-350kr för styck.

men från Europa kan man hitta mycket roligt till väldigt bra priser, jag brukar köpa en del från ebay.uk och ebay.de.

hoppas du får dom att rota sig, det är en fin sort du skaffat enligt andra. har inte den själv, men kanske ska skaffa någon sort med ljusare fikon. jag har mest skaffat bruna/lila/svarta fikon.
csilla75
hej o tack för tipset! ska kika på deras hemsida, man kanske hittar något roligt :-)
just nu är jag som sagt ute efter ett kiwi-träd/buske, har dålig koll på vad de växer på... whistling.gif
hoppas också att jag kan rota sticklingarna, vore synd om de dog.... :-/
Alexander-VG-zon3
kiwi är lianer/klättrande buskar. kiwi både vanlig och minikiwi är ganska vanliga så det borde du hitta annars finns det en del som säljer från nätet. man behöver två en hane och hona för kiwi så du får frukt med.

dessa är ett annat bra företag
http://www.flora-toskana.de/onlineshop2/ad...amp;x=0&y=0
csilla75
de ser jättefina ut, ska absolut kika på de!
csilla75
Idag har jag fått hem sticklingarna, de är ca 35 cm långa, en med blad, tre utan. Och de är rotade!!!!! biggrin.gif Jag är sååå glad, risken är nu mindre att misslyckas med de!
Min fråga nu är: i affären här hittar man 4 olika sorters jord: "universaljord", för blommande växter, för gröna växter och för orchidéer. Vilken /vilka är bäst? Ska man blanda?
Alexander-VG-zon3
vad roligt att dom redan är rotade, det var ju bra.

vet du vad dom olika jordarna innehåller ?

annars är fikon inte så känsliga, men en jord som har kalk och är lucker (innehåller grus, grovsand) passar bra. till mina brukar jag ge en planteringsjord eller krukväxtjord.
csilla75
ingen aning vad de olika innehåller... eftersom de vill ha lucker jord hade jag tänkt mig "vanlig" + orchidé, hade det passat?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon