Hej! Jag har lyckats få överta ett stort citronträd. Det är c:a 1,7 m högt har några frukter och några blommor i dagsläget. Det var ganska misskött med en del grenar som var brutna. Krukan är en självdrenerande kruka. Det jag vet är att rötterna inte skall stå i vatten så det kan börja ruttna, är då en självdrenerande kruka rätt i detta fallet? Krukan har dessutom hål i botten så vattnet rinner ändå ut. Det verkar som trädet har stått mot en vägg länge så grenarna har växt i 90 graders vinkel där väggen varit. Trädet behöver beskäras för att få en lite bättre form i mitt tycke. Nu är det mitten av oktober, skall man, kan man beskära trädet nu eller skall man låta det vara till våren? Skall man byta kruka dvs utan självdrenering? Vattna den en gång i veckan eller när en torkat ut (ej i dränerings hålet)?
Har en ytterligare fråga, planterade skärnor från en citron för c:a 1,5 år sedan. Trädet är nu c:a 0,5 m högt. Trädet har tappat nästan alla blad ner i från och upp, längst upp växer det ut blad. Trädet ser nästan ut som en palm om ni förstår. Hur, när och var skall man beskära trädet. Kan det och i så fall när kan det bli blommor på trädet?
Tacksam för lite hjälp. Bästa hälsningar Thomas
|