En fråga från en novis på sånt här:
På sommarstället i södra Bohuslän (zon 2) har jag rinnande "sommarvatten" i en slang från ett gemensamt pumphus flera hundra meter bort. Nära mitt hus ligger slangen sedan i somras helt i dagen eftersom vi grävt på tomten i närheten. Under nätterna förra helgen frös vattnet i slangen. Hos grannarna som har samma system och pumphus tinade det under dagen, och allt blev okej för dem - men eftersom min slang var uppgrävd och min tomt inte nås av solen så här års tinade aldrig mitt. Det var rekordtidig hård nattfrost, därför hade vi inte hunnit tömma systemen och stänga av allt.
På den del av slangen som nu ligger ovan jord sitter en skarv, en koppling, så den kunde jag skruva loss och hälla i hetvatten, på så sätt fick jag ut ett antal isproppar, men det släppte inte helt, och sedan var jag tvungen att åka hem. Lät kopplingen ligga öppen. Sen dess har det regnat, och alltså varit betydligt mildare, men nu återkommer kylan sägs det, och jag har ingen möjlighet att åka dit förrän om flera veckor.
PS. Ska tillägga att jag stängt kopplingen till pumphuset, så det kan inte börja flöda ur den öppna kopplingen.
Kan någon ge mig ett worst case scenario (och gärna även ett lugnande?)?
tack på förhand, Eklo
Redigerat av EKLO: 20-10-2010, 18:05
|