En fråga från en novis på sånt här:
På sommarstället i södra Bohuslän (zon 2) har jag rinnande "sommarvatten" i en slang från ett gemensamt pumphus flera hundra meter bort. Nära mitt hus ligger slangen sedan i somras helt i dagen eftersom vi grävt på tomten i närheten. Under nätterna förra helgen frös vattnet i slangen. Hos grannarna som har samma system och pumphus tinade det under dagen, och allt blev okej för dem - men eftersom min slang var uppgrävd och min tomt inte nås av solen så här års tinade aldrig mitt. Det var rekordtidig hård nattfrost, därför hade vi inte hunnit tömma systemen och stänga av allt.
På den del av slangen som nu ligger ovan jord sitter en skarv, en koppling, så den kunde jag skruva loss och hälla i hetvatten, på så sätt fick jag ut ett antal isproppar, men det släppte inte helt, och sedan var jag tvungen att åka hem. Lät kopplingen ligga öppen. Sen dess har det regnat, och alltså varit betydligt mildare, men nu återkommer kylan sägs det, och jag har ingen möjlighet att åka dit förrän om flera veckor.
PS. Ska tillägga att jag stängt kopplingen till pumphuset, så det kan inte börja flöda ur den öppna kopplingen.
Kan någon ge mig ett worst case scenario (och gärna även ett lugnande?)?
tack på förhand, Eklo
Aqvakul
20-10-2010, 18:07
Det värsta som kan hända är väl att du får en isbildning i slangen, som inte släpper i första taget...
sqrulan
20-10-2010, 20:07
Har du öppet så spricker inte slangen, vatten ökar i volym då det fryser tror jag mej minnas.
Att tömma systemet är väl ganska viktigt tror jag!?
Solstorm
21-10-2010, 04:20
Det har hunnit frysa i slangarna många gånger här. Det är ju lite töj i slangen. Det har aldrig blivit någon skada här annat än om det har suttit bevattningsmunstycke i plast på, det har gått sönder.
Tja, även om slangen inte brister omedelbart, så kan det säkert bli skador på corden, märks först när den står under tryck en tid. Har haft sådana problem med en av mina slangar, jag (och gardena) trodde först att det var frosten, men eftersom den brister om och om igen, så lutar nog jag åt fabrikationsfel numera...

/magnus
Tack för alla svar - nu finns det ju som jag skrev inget som helst tryck i slangen eftersom vattnet är avstängt från pumphuset efter att det frös och jag har ju dessutom öppnat slangen genom att ganska nära huset skruva isär den plastkoppling på slangen jag hade. Men systemet är ju trots allt inte tömt. Verkligen irriterande!
Hej
Det är bättre om slangen tom under frost tiden annars den ska skada men man kan inte ser skada direkt.
H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.