Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Ålder på rådjur
          Olle A
          Inlägg 22-10-2010, 17:21
          Länk hit: #21

Gäster

Nej, det är nog en naturlig variation, eller ska vi kalla det en lindrig missbildning. Kanske genetiskt orsakad, eller möjligen av någon lindrig hormonrubbning. Hormonrubbningar kan ibland orsaka att råbockar får hemska "perukhorn" som varken fejas eller fälls. I värsta fall kan de växa ner över ögonen så att bocken inte kan se.

Olle

Citera
          Olle A
          Inlägg 22-10-2010, 17:34
          Länk hit: #22

Gäster

Eftersom ni verkar gilla mina bilder, kommer här en till. smile.gif Min avatarbock är nog omkring 3-4 år, trots att han bara har en spets på varje horn.

Bifogad fil  Bock.jpg ( 599.6k ) Antal nedladdningar: 27

Olle

Redigerat av Olle A: 22-10-2010, 17:36

Citera
          theseraphim
          Inlägg 22-10-2010, 21:53
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 2 494
          Medlem nr: 14 081

inga problem med att bestämma åldern alls, skjut den, såga isär den och räkna årsringarna bara:-) Antalet årsringar delar man sedan med måttet(i mm)som rådjuret är från klövspets upp till knät. Sedan tar man minus det antal pälsstrån den har på en kvadratdecimeter på magen....klart!

Citera
          Sussie F-Flower
          Inlägg 22-10-2010, 23:17
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 3 217
          Medlem nr: 14 814

CITAT (theseraphim @ 22-10-2010, 22:53) *
          inga problem med att bestämma åldern alls, skjut den, såga isär den och räkna årsringarna bara:-) Antalet årsringar delar man sedan med måttet(i mm)som rådjuret är från klövspets upp till knät. Sedan tar man minus det antal pälsstrån den har på en kvadratdecimeter på magen....klart!

Men nu tror jag inte du är nykter...!
          naughty.gif

Citera
          Fågelvägen
          Inlägg 23-10-2010, 10:27
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 1 550
          Medlem nr: 4 889

Onykter? Jag tror inte det om serafer, serafimer, the seraphim. Titta här:
          intressanta varelser!

Men det har ju inget med rådjur att göra - ursäkta! Blev bara nyfiken...

--------------------
          Zon 2-3, en gammal trädgård med höjdskillnader på över 4 m. Gillar förvandlingar - med berg, sten och växter som material

Citera
          theseraphim
          Inlägg 23-10-2010, 12:10
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 2 494
          Medlem nr: 14 081

CITAT (Fågelvägen @ 23-10-2010, 11:27) *
          Onykter? Jag tror inte det om serafer, serafimer, the seraphim. Titta här:
          intressanta varelser!

Men det har ju inget med rådjur att göra - ursäkta! Blev bara nyfiken...

Ja vi serafer har tre par vingar, ett par att skyla ansiktet med, ett par att skyla benen med och ett par att flyga med samtidigt som bara Serafer får vistas i den mest heliga direkta närvaro till skillnad från lägre rankade änglar som tex Keruber:-) Och nej jag är inte troende faktiskt

Citera
          Överbölingen
          Inlägg 25-10-2010, 19:12
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 1 602
          Medlem nr: 707

Som ettåring har bocken oftast livfarliga spjutspetsar till horn. Därefter blir de utan större åtskilljning beroende på ålder mycket större men får sällan mer än sex taggar. Efter 5—7 årblir bocken gammal och börjar gå i retur. Då blir hornen mindre. Köttet blir sämre. Som alltid gäller reglen att ungdjur av idisslare är bäst ut köttsynpunkt. Bortsett från en rejäl oxfilet eller rostbiff.
          Jag sköt en s. k. troféälg, udda 22-taggare i mitten på 70-talet. Hornet fick guldmedalj. Med 2,8 poängs mariginal.
          Den älgen var inte mer än tre år!

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 12-06-2026, 01:55

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon