CITAT (Scout @ 22-10-2010, 12:36)

Jag satte ut småplantor av majrova i landet rätt sent, och då kom även skörden rätt sent, i september skördade jag de sista. De såg ut att må riktigt bra i det lite svalare sensommarklimatet.
Jag la också några längst ner i kylen, men efter bara ett par veckor var de mjuka och sladdriga, vilket ju inte kändes så kul. De låg då förvisso lösa utan påse, men man blir ändå lite besviken. Samma har skett med rödbetor och morötter.
Ska prova med höstrovorna näta år, de blev för små i år, planterade dem alldeles för sent.
Jag har lagt mina i plastpåsar. Det måste man göra med morötter och rödbetor också annars torkar dom.
Morötter som jag skördar sent lägger jag i plasthinkar med lock som jag fått från storkök. De är på 5 eller 3 liter. Sedan ställer jag dem så kallt som möjligt utan att det blir frost. Har haft morötter till och med mars.
CITAT (rosita @ 22-10-2010, 15:05)

Jag har aldrig odlat majrova och bara smakat en gång, men minns inte hur de smakar. Någon som vill beskriva smaken? Bra att den kan hålla sig fin i kyl/sval!
Innanmätet är milt medan skalet är lite skarpt som rädisor. Ju snabbare de växer ju mildare och godare blir dom. De vill ha god tillgång till vatten.
CITAT (andersen @ 22-10-2010, 16:48)

Jag gillar att äta blasten,brukar lägga den i stekpannan efter jag har stekt bacon, och tillsätter lite vatten så att det blir kraftigt uppkok, det är jättegott med bacon kokt potatis och svampsås.
Blast är gott, brukar åxå äta rödbetsblast och blast ifrån kålrot.
Jag har också använt blasten men inte provat att steka den. Vi har gjort grönis vilket innebär att vi kör den i råsaftcentrifugen och tar vara på båda fraktionerna och sköljer igenom med vatten så vi får en riktig vitaminsoppa.