Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Majrovor, Fortfarande fina i kylskåpet
          Christa
          Inlägg 21-10-2010, 20:25
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem nr: 6 894

Jag skördade majrovor i somras och lade dem i svalen längst ner i kylen. De är fortfarande fina. Går utmärkt att lagra på det viset. Enda problemet är att det är lite larver i dem som fortsatt att äta så jag får skära bort lite. Har nog minst ett kilo kvar.

Citera
          Christa
          Inlägg 22-10-2010, 09:11
          Länk hit: #2

Medlem

Jag skrev visserligen detta för att dela med mig av upptäckten att majrovorna går att spara så länge men det skulle ju vara kul med någon liten reflexion från er som läser.

Visste alla detta tidigare eller odlar ni inte majrovor?

Dom blir ju lätt träiga om de står för länge i landet och är färdiga så tidigt på säsongen att de inte går att spara på annat sätt.

Citera
          Scout
          Inlägg 22-10-2010, 11:36
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 609
          Medlem nr: 5 591

Jag satte ut småplantor av majrova i landet rätt sent, och då kom även skörden rätt sent, i september skördade jag de sista. De såg ut att må riktigt bra i det lite svalare sensommarklimatet.

Jag la också några längst ner i kylen, men efter bara ett par veckor var de mjuka och sladdriga, vilket ju inte kändes så kul. De låg då förvisso lösa utan påse, men man blir ändå lite besviken. Samma har skett med rödbetor och morötter.

Ska prova med höstrovorna näta år, de blev för små i år, planterade dem alldeles för sent.

Citera
          rosita
          Inlägg 22-10-2010, 14:05
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 2 781
          Medlem nr: 5 587

Jag har aldrig odlat majrova och bara smakat en gång, men minns inte hur de smakar. Någon som vill beskriva smaken? Bra att den kan hålla sig fin i kyl/sval!

--------------------
          Rosita zon 1

www.ankispassion.blogg.se

www.dromtolkning.blogg.se

Citera
          andersen
          Inlägg 22-10-2010, 15:48
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 4 131
          Medlem nr: 51

Jag gillar att äta blasten,brukar lägga den i stekpannan efter jag har stekt bacon, och tillsätter lite vatten så att det blir kraftigt uppkok, det är jättegott med bacon kokt potatis och svampsås.

Blast är gott, brukar åxå äta rödbetsblast och blast ifrån kålrot.

--------------------
          Problemet är inte de onda människorna
          utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King.

Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

Att inte cykla är att gå för långt.

Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.

Citera
          Christa
          Inlägg 22-10-2010, 17:23
          Länk hit: #6

Medlem

CITAT (Scout @ 22-10-2010, 12:36) *
          Jag satte ut småplantor av majrova i landet rätt sent, och då kom även skörden rätt sent, i september skördade jag de sista. De såg ut att må riktigt bra i det lite svalare sensommarklimatet.

Jag la också några längst ner i kylen, men efter bara ett par veckor var de mjuka och sladdriga, vilket ju inte kändes så kul. De låg då förvisso lösa utan påse, men man blir ändå lite besviken. Samma har skett med rödbetor och morötter.

Ska prova med höstrovorna näta år, de blev för små i år, planterade dem alldeles för sent.

Jag har lagt mina i plastpåsar. Det måste man göra med morötter och rödbetor också annars torkar dom.

Morötter som jag skördar sent lägger jag i plasthinkar med lock som jag fått från storkök. De är på 5 eller 3 liter. Sedan ställer jag dem så kallt som möjligt utan att det blir frost. Har haft morötter till och med mars.

CITAT (rosita @ 22-10-2010, 15:05) *
          Jag har aldrig odlat majrova och bara smakat en gång, men minns inte hur de smakar. Någon som vill beskriva smaken? Bra att den kan hålla sig fin i kyl/sval!

Innanmätet är milt medan skalet är lite skarpt som rädisor. Ju snabbare de växer ju mildare och godare blir dom. De vill ha god tillgång till vatten.

CITAT (andersen @ 22-10-2010, 16:48) *
          Jag gillar att äta blasten,brukar lägga den i stekpannan efter jag har stekt bacon, och tillsätter lite vatten så att det blir kraftigt uppkok, det är jättegott med bacon kokt potatis och svampsås.

Blast är gott, brukar åxå äta rödbetsblast och blast ifrån kålrot.

Jag har också använt blasten men inte provat att steka den. Vi har gjort grönis vilket innebär att vi kör den i råsaftcentrifugen och tar vara på båda fraktionerna och sköljer igenom med vatten så vi får en riktig vitaminsoppa.

Citera
          Christa
          Inlägg 20-11-2010, 07:33
          Länk hit: #7

Medlem

Jag har fortfarande majrovor i kylen sedan i somras. Tror jag skördade dem i juni.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 21-08-2025, 02:29

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon