Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

4 sidor V   1 2 3 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Fördomar - vem skulle du lita på?, Om du skulle tvingas välja en person att lita på...
          Vem skulle du lita på?
          Du har hamnat på fel plats vid fel tillfälle och måste be någon om hjälp. Vem skulle du främst välja att följa med? Dvs vem skulle du INTE tro illa om?
          Den trendiga personen, med moderna hippa kläder och trendig frisyr. [ 0 ] ** [0.00%]
          Hårdrockaren, med svarta kläder, dödskallar på t-shirten, tatueringar och långt hår. [ 29 ] ** [55.77%]
          Den lite slafsigt klädda vardagsnissen, som man annars inte lägger märke till. [ 12 ] ** [23.08%]
          Den alternativa new-age-liknande personen med svepande sjalar och mystiska symboler på kläderna. [ 6 ] ** [11.54%]
          Den propert moderna personen med ett kors i kedja runt halsen och kristna symboler på t-shirten. [ 2 ] ** [3.85%]
          Den välansade och opersonlige kostymnissen. [ 3 ] ** [5.77%]
          Totalt antal röster: 52
          Gäster kan inte rösta 
          Fny
          Inlägg 22-10-2010, 08:45
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1 823
          Medlem nr: 23 163

Det här är en fråga som jag återkommit till de senaste dagarna... Och jag är nyfiken på hur ni tycker! Frågan är alltså vem du skulle välja om du i ett nödläge tvingades följa med en okänd människa. Utifrån enbart personens STIL, alltså inte kön eller etnicitet! För att göra det lättare att välja rekommenderar jag att du tänker dig att alla alternativen är samma kön och samma etnicitet.

Så... vem är sannolikt INTE mördare och våldtäktsman?

Jag väntar lite med att välja själv och berätta hur jag tänker så att jag inte påverkar er. =)

Stilalternativen är absolut inte heltäckande utan baserad på människorna i min omgivning/närhet.

--------------------
          Glada hälsningar från Fny!
          Liten trädgård i zon 4

Citera
          Meriona
          Inlägg 22-10-2010, 09:16
          Länk hit: #2

Gäster

Jag tror inte att det har ett dugg med fördomar att göra, man väljer snarare troligen den person som känns tryggast pga att den är mest lik en själv eller de man vuxit upp med. Med andra ord i mitt fall hårdrockaren eller den slafsigt klädda vardagsnissen.

Citera
          Solstorm
          Inlägg 22-10-2010, 09:31
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 2 933
          Medlem nr: 13 452

Jag skulle nog inte titta på klädstil utan mer på uppsyn och blick. Titta efter någon som ser snäll ut.

Citera
          fuchsian
          Inlägg 22-10-2010, 09:46
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 3 631
          Medlem nr: 30 760

Jag brukar i sådana tillfällen kolla energierna runt personen och mycket viktigt --ögonkontakten när jag valt ut den som ser "renast" energimässigt, annars skulle jag ta bena på ryggen och försvinna.

Ville tillägga att mitt val kan vara vem som helst, oberoende klädsel, men jag litar bäst på min intuitiva förmåga ..Fuchsian....

Redigerat av fuchsian: 22-10-2010, 11:30

Citera
          Red Top
          Inlägg 22-10-2010, 10:30
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 16 329

Här kommer alla mina fördomar att välla fram, som en vårflod. biggrin.gif

Jag skulle gå fram till hårdrockaren och be om hjälp. Han/hon skulle bli så positivt överraska över att en vithårig kärring, som sett sina bästa dagar, bad just h*n om hjälp, att jag skulle få all den hjälp jag behöver.

Den trendiga personen, med moderna hippa kläder och trendig frisyr går definitivt bort. Min erfarenhet , säger mig att, personen i fråga är så egotrippad och mån om sin egen image att jag inte skulle få någon hjälp.

Den lite slafsigt klädda vardagsnissen, som man annars inte lägger märke till, går oxå bort, för han har säkert oxå hamnat fel och kan inte vara till någon större nytta. (Men har han varma snälla ögon, kanske jag går fram giggle.gif )

Den alternativa new-age-liknande personen med svepande sjalar och mystiska symboler på kläderna, går bort. En person, som tror sig vara en sökare, skulle bara leda mig vilse i sin flummighet.

Den propert moderna personen med ett kors i kedja runt halsen och kristna symboler på t-shirten. Kristna personer, med lite Knutbystuk, går klart bort. En människa, som inte klarar sig själv, utan måste lämna över sin vilja till en gud, är inte mycket att lita på. Jag litar överhuvudtaget inte på skenheliga typer.

Den välansade och opersonlige kostymnissen. Hualigen! -fear-.gif Är inte särskilt rädd för att bli ett våldtäcktsoffer, men vill ändå inte utsätta mig för den fula opersonliga fisken.

--------------------

Att alltid vara en smula barn, det är att vara riktigt vuxen.

Jevgenij Jevtusjenko

Citera
          Lokan
          Inlägg 22-10-2010, 10:34
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 3 662
          Medlem nr: 26 737

rotfl.gif Jag har precis samma 'fördomar' som du Red Top!! Hårdrockaren är den enda pålitliga!! naughty.gif

--------------------
          " Den som väntar på svårigheter, kan få lida dem två gånger "
          Lokan i zon 3-4, mellan Norrtälje och Uppsala

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 22-10-2010, 10:39
          Länk hit: #7

Gäster

..och jag också, skulle definitivt välja hårdrockaren yes.gif

Citera
          Myosotis
          Inlägg 22-10-2010, 10:50
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

Men vad lustigt! Och jag som trodde jag var udda som spontanröstade på hårdrockaren! Nu leder han stort. Jag kan inte säga varför jag röstade som jag gjorde, något med att han förhoppningsvis är sig själv kanske. Jag känner inte igen mig i en hårdrockare i alla fall, mer i den vardagliga slafsaren eller vad hette det som jag för övrigt också skulle kunna tänka mig att fråga efter vägen. Kostymnissen skulle jag inte våga fråga av rädsla att bli utsatt för arrogans och överlägsenhet.

sos.gif Hjälp, jag tycker som majoriteten! Får man ta tillbaka sin röst? wink.gif

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Fny
          Inlägg 22-10-2010, 10:53
          Länk hit: #9

Medlem

Gud va roligt, ni tycker ungefär som jag! Även jag skulle välja hårdrockaren, eftersom de enligt min erfarenhet oftast är både trevliga och ÄKTA, de brukar inte dölja vilka de är. Till skillnad från måna trendiga snyggon som bakom fasaden döljer ett obehagligt inre. Sen finns det självklart undantag, som alltid! Jag tycker bara synd om alla som fortfarande är fast i tanken att tatuerade hårdrockare är farliga, och säkert också satanister och kriminella. blink.gif De hårdrockare jag träffat har varit världens goaste, som kämpar för djurens väl och ett rättvist samhälle.

Jag kan nämna att jag själv passar in på alla alternativ och samtidigt inget alternativ. Jag är en sån där knepig kameleont som byter stil för att passa humör och situation, kan se ut som allt från gotare till slarver till kostymnissa till sexbomb (syftar då på KLÄDERNA, huruvida JAG är sexig eller inte vågar jag inte uttala mig om. sleep.gif)...

CITAT
          Men vad lustigt! Och jag som trodde jag var udda som spontanröstade på hårdrockaren! Nu leder han stort. Jag kan inte säga varför jag röstade som jag gjorde, något med att han förhoppningsvis är sig själv kanske. Jag känner inte igen mig i en hårdrockare i alla fall, mer i den vardagliga slafsaren eller vad hette det som jag för övrigt också skulle kunna tänka mig att fråga efter vägen. Kostymnissen skulle jag inte våga fråga av rädsla att bli utsatt för arrogans och överlägsenhet.

Hjälp, jag tycker som majoriteten! Får man ta tillbaka sin röst?

bravo.gif crazy.gif det här bevisar bara att det odlaiter är smarta och bra på alla sätt och vis. biggrin.gif

--------------------
          Liten trädgård i zon 4

Citera
          Fny
          Inlägg 22-10-2010, 11:02
          Länk hit: #10

Medlem

En liten association...
          Min man klär sig i princip alltid i svart, med dödskallar, drakar och andra läskigheter på sina t-shirts. Stor och stark är han också. Och utan hår på huvudet. Han har flera gånger med sårat uttryck i ansiktet berättat att folk verkar undvika att sitta bredvid honom på bussen. sad.gif Kan tänka mig att många ser honom och tänker "farlig, och säkert rasist också eftersom han har rakat skallen!" Att han har klippt av sig allt hår pga att det är så fult med sån tunnhårighet som han har kan de ju inte veta. Det tillsammans med hårdrock-stilen verkar få folk att tro illa om honom. sad.gif Stackarn, han som är så snäll och god! Aldrig att han skulle hoppa på någon! Det är snarare tvärt om, han skulle helt klart ställa upp och försvara andra vid eventuellt överfall! Men så tänker ju inte folk... så många som bara ser kläderna och håret...

--------------------
          Liten trädgård i zon 4

Citera
          Monaxe
          Inlägg 22-10-2010, 11:02
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 3 326
          Medlem nr: 12 962

Hårdrockaren, inget tvivel om det! tummenupp.gif Det är ju någon som visar vem h*n är och vad h*n står för.
          Kostymnissen är helt otänkbar! Brrr crying.gif

--------------------
          Monaxe zon 2 på västkusten

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 22-10-2010, 11:15
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Nu var det frågan om en ev våldtäktsman så jag faller nog utanför ramen men jag anser nog att frågan är omöjlig att besvara. Det är så mycket som spelar in när man bedömer en människa, stil, kläder, uppförande, röst, blick mm så varje möte är individuellt och unikt. Fördomar är nog fel uttryck, erfarenhet av olika människor är ett bättre ord.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Red Top
          Inlägg 22-10-2010, 11:23
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 16 329

CITAT (Gossen Ruda @ 22-10-2010, 12:15) *
          Nu var det frågan om en ev våldtäktsman så jag faller nog utanför ramen men jag anser nog att frågan är omöjlig att besvara. Det är så mycket som spelar in när man bedömer en människa, stil, kläder, uppförande, röst, blick mm så varje möte är individuellt och unikt. Fördomar är nog fel uttryck, erfarenhet av olika människor är ett bättre ord.

Det var inte frågan om en ev våldtäktsman. Det var jag, som drog in den fulingen i bilden. giggle.gif Sorry! innocent.gif

Så här löd frågan: Du har hamnat på fel plats vid fel tillfälle och måste be någon om hjälp. Vem skulle du främst välja att följa med? Dvs vem skulle du INTE tro illa om?

--------------------

Att alltid vara en smula barn, det är att vara riktigt vuxen.

Jevgenij Jevtusjenko

Citera
          Fny
          Inlägg 22-10-2010, 11:27
          Länk hit: #14

Medlem

Jag skulle väl säga att fördomar uppstår när man tar sina egna erfarenheter och applicerar de på hela grupper av människor, på gott och ont. Blir du rånad av en invandrare kan den erfarenheten ge fördomen att invandrare är kriminella. Blir du misshandlad av en homosexuell kan du få fördomen att homosexuella är våldsamma. Sen att de erfarenheterna egentligen inte alls säger något om GRUPPEN invandrare, eller homosexuella, eller vad det nu må va, utan att det bara säger något om den INDIVIDEN som det hela gällde, det glömmer vi ju så lätt!

--------------------
          Liten trädgård i zon 4

Citera
          xlxl67
          Inlägg 22-10-2010, 11:34
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 1 870
          Medlem nr: 25 446

CITAT (Fny @ 22-10-2010, 12:27) *
          Jag skulle väl säga att fördomar uppstår när man tar sina egna erfarenheter och applicerar de på hela grupper av människor, på gott och ont. Blir du rånad av en invandrare kan den erfarenheten ge fördomen att invandrare är kriminella. Blir du misshandlad av en homosexuell kan du få fördomen att homosexuella är våldsamma. Sen att de erfarenheterna egentligen inte alls säger något om GRUPPEN invandrare, eller homosexuella, eller vad det nu må va, utan att det bara säger något om den INDIVIDEN som det hela gällde, det glömmer vi ju så lätt!

Självklart:
          "Hårdrockaren, med svarta kläder, dödskallar på t-shirten, tatueringar och långt hår."

Sen såg jag att väldigt mga tyckte likadant och som du säger så är de hårdrockare jag träffat väldigt trevliga, artiga så litar absolut på dem. biggrin.gif Kul diskussionsämne!

Citera
          gnon49
          Inlägg 22-10-2010, 11:43
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

Skulle jag välja blev det troligen den som stod närmast mig. Tänker nog aldrig på vem jag mest skulle lita på.
          Det blev den det blev. Känner mig nog trygg med vem som helst.

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 22-10-2010, 11:46
          Länk hit: #17

Gäster

CITAT (Fny @ 22-10-2010, 12:27) *

Bra sagt Fny smile.gif önskar att vi alla funderade ibland över varför vi tänker si eller så om olika företeelser.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 22-10-2010, 11:46
          Länk hit: #18

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Men jag förstår inte riktigt varför hårdrockare måste klä sig svart, läder och nitar, speciella frisyrer och allt det där för att visa vem dom är. Kan dom inte uttrycka sin personlighet på annat sätt än genom det visuella?

Citera
          Rebecca
          Inlägg 22-10-2010, 11:48
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 785
          Medlem nr: 28 483

Jag röstade också på hårdrockaren och tänkte "nu är jag väl ensam om den rösten"... men icke! Väldigt intressant. Jag har upptäckt att hårdrockare (eller liknande stilar) ofta ser läskiga och farliga ut på utsidan men inuti är de som nallebjörnar - alltså snälla och goa. Därför inget tvivel för mig... tummenupp.gif

--------------------

Citera
          gnon49
          Inlägg 22-10-2010, 11:55
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

Nu får vi hoppas att inte någon person med skumma avsikter läser det här. Då kanske han klär sig som en hårdrockare. w00t.gif

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera

4 sidor V   1 2 3 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 28-07-2025, 15:11

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon