Sidor: 1, 2
Fny
Det här är en fråga som jag återkommit till de senaste dagarna... Och jag är nyfiken på hur ni tycker! Frågan är alltså vem du skulle välja om du i ett nödläge tvingades följa med en okänd människa. Utifrån enbart personens STIL, alltså inte kön eller etnicitet! För att göra det lättare att välja rekommenderar jag att du tänker dig att alla alternativen är samma kön och samma etnicitet.

Så... vem är sannolikt INTE mördare och våldtäktsman?

Jag väntar lite med att välja själv och berätta hur jag tänker så att jag inte påverkar er. =)

Stilalternativen är absolut inte heltäckande utan baserad på människorna i min omgivning/närhet.
Meriona
Jag tror inte att det har ett dugg med fördomar att göra, man väljer snarare troligen den person som känns tryggast pga att den är mest lik en själv eller de man vuxit upp med. Med andra ord i mitt fall hårdrockaren eller den slafsigt klädda vardagsnissen.
Solstorm
Jag skulle nog inte titta på klädstil utan mer på uppsyn och blick. Titta efter någon som ser snäll ut.
fuchsian
Jag brukar i sådana tillfällen kolla energierna runt personen och mycket viktigt --ögonkontakten när jag valt ut den som ser "renast" energimässigt, annars skulle jag ta bena på ryggen och försvinna.

Ville tillägga att mitt val kan vara vem som helst, oberoende klädsel, men jag litar bäst på min intuitiva förmåga ..Fuchsian....
Red Top
Här kommer alla mina fördomar att välla fram, som en vårflod. biggrin.gif

Jag skulle gå fram till hårdrockaren och be om hjälp. Han/hon skulle bli så positivt överraska över att en vithårig kärring, som sett sina bästa dagar, bad just h*n om hjälp, att jag skulle få all den hjälp jag behöver.

Den trendiga personen, med moderna hippa kläder och trendig frisyr går definitivt bort. Min erfarenhet , säger mig att, personen i fråga är så egotrippad och mån om sin egen image att jag inte skulle få någon hjälp.

Den lite slafsigt klädda vardagsnissen, som man annars inte lägger märke till, går oxå bort, för han har säkert oxå hamnat fel och kan inte vara till någon större nytta. (Men har han varma snälla ögon, kanske jag går fram giggle.gif )

Den alternativa new-age-liknande personen med svepande sjalar och mystiska symboler på kläderna, går bort. En person, som tror sig vara en sökare, skulle bara leda mig vilse i sin flummighet.

Den propert moderna personen med ett kors i kedja runt halsen och kristna symboler på t-shirten. Kristna personer, med lite Knutbystuk, går klart bort. En människa, som inte klarar sig själv, utan måste lämna över sin vilja till en gud, är inte mycket att lita på. Jag litar överhuvudtaget inte på skenheliga typer.

Den välansade och opersonlige kostymnissen. Hualigen! -fear-.gif Är inte särskilt rädd för att bli ett våldtäcktsoffer, men vill ändå inte utsätta mig för den fula opersonliga fisken.
Lokan
rotfl.gif Jag har precis samma 'fördomar' som du Red Top!! Hårdrockaren är den enda pålitliga!! naughty.gif
Gunilla T
..och jag också, skulle definitivt välja hårdrockaren yes.gif
Myosotis
Men vad lustigt! Och jag som trodde jag var udda som spontanröstade på hårdrockaren! Nu leder han stort. Jag kan inte säga varför jag röstade som jag gjorde, något med att han förhoppningsvis är sig själv kanske. Jag känner inte igen mig i en hårdrockare i alla fall, mer i den vardagliga slafsaren eller vad hette det som jag för övrigt också skulle kunna tänka mig att fråga efter vägen. Kostymnissen skulle jag inte våga fråga av rädsla att bli utsatt för arrogans och överlägsenhet.

sos.gif Hjälp, jag tycker som majoriteten! Får man ta tillbaka sin röst? wink.gif
Fny
Gud va roligt, ni tycker ungefär som jag! Även jag skulle välja hårdrockaren, eftersom de enligt min erfarenhet oftast är både trevliga och ÄKTA, de brukar inte dölja vilka de är. Till skillnad från måna trendiga snyggon som bakom fasaden döljer ett obehagligt inre. Sen finns det självklart undantag, som alltid! Jag tycker bara synd om alla som fortfarande är fast i tanken att tatuerade hårdrockare är farliga, och säkert också satanister och kriminella. blink.gif De hårdrockare jag träffat har varit världens goaste, som kämpar för djurens väl och ett rättvist samhälle.

Jag kan nämna att jag själv passar in på alla alternativ och samtidigt inget alternativ. Jag är en sån där knepig kameleont som byter stil för att passa humör och situation, kan se ut som allt från gotare till slarver till kostymnissa till sexbomb (syftar då på KLÄDERNA, huruvida JAG är sexig eller inte vågar jag inte uttala mig om. sleep.gif)...

CITAT
Men vad lustigt! Och jag som trodde jag var udda som spontanröstade på hårdrockaren! Nu leder han stort. Jag kan inte säga varför jag röstade som jag gjorde, något med att han förhoppningsvis är sig själv kanske. Jag känner inte igen mig i en hårdrockare i alla fall, mer i den vardagliga slafsaren eller vad hette det som jag för övrigt också skulle kunna tänka mig att fråga efter vägen. Kostymnissen skulle jag inte våga fråga av rädsla att bli utsatt för arrogans och överlägsenhet.

Hjälp, jag tycker som majoriteten! Får man ta tillbaka sin röst?

bravo.gif crazy.gif det här bevisar bara att det odlaiter är smarta och bra på alla sätt och vis. biggrin.gif
Fny
En liten association...
Min man klär sig i princip alltid i svart, med dödskallar, drakar och andra läskigheter på sina t-shirts. Stor och stark är han också. Och utan hår på huvudet. Han har flera gånger med sårat uttryck i ansiktet berättat att folk verkar undvika att sitta bredvid honom på bussen. sad.gif Kan tänka mig att många ser honom och tänker "farlig, och säkert rasist också eftersom han har rakat skallen!" Att han har klippt av sig allt hår pga att det är så fult med sån tunnhårighet som han har kan de ju inte veta. Det tillsammans med hårdrock-stilen verkar få folk att tro illa om honom. sad.gif Stackarn, han som är så snäll och god! Aldrig att han skulle hoppa på någon! Det är snarare tvärt om, han skulle helt klart ställa upp och försvara andra vid eventuellt överfall! Men så tänker ju inte folk... så många som bara ser kläderna och håret...
Monaxe
Hårdrockaren, inget tvivel om det! tummenupp.gif Det är ju någon som visar vem h*n är och vad h*n står för.
Kostymnissen är helt otänkbar! Brrr crying.gif
Gossen Ruda
Nu var det frågan om en ev våldtäktsman så jag faller nog utanför ramen men jag anser nog att frågan är omöjlig att besvara. Det är så mycket som spelar in när man bedömer en människa, stil, kläder, uppförande, röst, blick mm så varje möte är individuellt och unikt. Fördomar är nog fel uttryck, erfarenhet av olika människor är ett bättre ord.
Red Top
CITAT (Gossen Ruda @ 22-10-2010, 12:15) *
Nu var det frågan om en ev våldtäktsman så jag faller nog utanför ramen men jag anser nog att frågan är omöjlig att besvara. Det är så mycket som spelar in när man bedömer en människa, stil, kläder, uppförande, röst, blick mm så varje möte är individuellt och unikt. Fördomar är nog fel uttryck, erfarenhet av olika människor är ett bättre ord.

Det var inte frågan om en ev våldtäktsman. Det var jag, som drog in den fulingen i bilden. giggle.gif Sorry! innocent.gif

Så här löd frågan: Du har hamnat på fel plats vid fel tillfälle och måste be någon om hjälp. Vem skulle du främst välja att följa med? Dvs vem skulle du INTE tro illa om?
Fny
Jag skulle väl säga att fördomar uppstår när man tar sina egna erfarenheter och applicerar de på hela grupper av människor, på gott och ont. Blir du rånad av en invandrare kan den erfarenheten ge fördomen att invandrare är kriminella. Blir du misshandlad av en homosexuell kan du få fördomen att homosexuella är våldsamma. Sen att de erfarenheterna egentligen inte alls säger något om GRUPPEN invandrare, eller homosexuella, eller vad det nu må va, utan att det bara säger något om den INDIVIDEN som det hela gällde, det glömmer vi ju så lätt!
xlxl67
CITAT (Fny @ 22-10-2010, 12:27) *
Jag skulle väl säga att fördomar uppstår när man tar sina egna erfarenheter och applicerar de på hela grupper av människor, på gott och ont. Blir du rånad av en invandrare kan den erfarenheten ge fördomen att invandrare är kriminella. Blir du misshandlad av en homosexuell kan du få fördomen att homosexuella är våldsamma. Sen att de erfarenheterna egentligen inte alls säger något om GRUPPEN invandrare, eller homosexuella, eller vad det nu må va, utan att det bara säger något om den INDIVIDEN som det hela gällde, det glömmer vi ju så lätt!

Självklart:
"Hårdrockaren, med svarta kläder, dödskallar på t-shirten, tatueringar och långt hår."

Sen såg jag att väldigt mga tyckte likadant och som du säger så är de hårdrockare jag träffat väldigt trevliga, artiga så litar absolut på dem. biggrin.gif Kul diskussionsämne!
gnon49
Skulle jag välja blev det troligen den som stod närmast mig. Tänker nog aldrig på vem jag mest skulle lita på.
Det blev den det blev. Känner mig nog trygg med vem som helst.
Gunilla T
CITAT (Fny @ 22-10-2010, 12:27) *

Bra sagt Fny smile.gif önskar att vi alla funderade ibland över varför vi tänker si eller så om olika företeelser.
Huggorm
Men jag förstår inte riktigt varför hårdrockare måste klä sig svart, läder och nitar, speciella frisyrer och allt det där för att visa vem dom är. Kan dom inte uttrycka sin personlighet på annat sätt än genom det visuella?
Rebecca
Jag röstade också på hårdrockaren och tänkte "nu är jag väl ensam om den rösten"... men icke! Väldigt intressant. Jag har upptäckt att hårdrockare (eller liknande stilar) ofta ser läskiga och farliga ut på utsidan men inuti är de som nallebjörnar - alltså snälla och goa. Därför inget tvivel för mig... tummenupp.gif
gnon49
Nu får vi hoppas att inte någon person med skumma avsikter läser det här. Då kanske han klär sig som en hårdrockare. w00t.gif
fuchsian
CITAT (Huggorm @ 22-10-2010, 12:46) *
Men jag förstår inte riktigt varför hårdrockare måste klä sig svart, läder och nitar, speciella frisyrer och allt det där för att visa vem dom är. Kan dom inte uttrycka sin personlighet på annat sätt än genom det visuella?

Jag har tänkt på det också, men det blir man inte klok på. Min yngsta syrrans dotter var med och spelade i en hårdrockband under tonåren, hon skrev texter och har även kommit med i radio, men hon skrämde vår mor ordentligt när hon visade sig som hon var. svart hår (blond i natur), vitsminkad ansikte, svart runt ögonen och andra konstiga, svarta grejer och ringar och kedjor över en svart skinn-autfit. senare hörde jag att hon var med satanister och de hade sina seremonier på kyrkogårdar.
Hon var /är? narkoman och nu har hon en son på 3 år. bandet splitrades när en av den dog av en överdos.

Senast jag såg henne så var hon 9 år. ...Fuchsian...
Pia L
I brist på alternativet "raggare" så väljer jag hårdrockaren
Rebecca
CITAT (fuchsian @ 22-10-2010, 12:56) *
Jag har tänkt på det också, men det blir man inte klok på. Min yngsta syrrans dotter var med och spelade i en hårdrockband under tonåren, hon skrev texter och har även kommit med i radio, men hon skrämde vår mor ordentligt när hon visade sig som hon var. svart hår (blond i natur), vitsminkad ansikte, svart runt ögonen och andra konstiga, svarta grejer och ringar och kedjor över en svart skinn-autfit. senare hörde jag att hon var med satanister och de hade sina seremonier på kyrkogårdar.
Hon var /är? narkoman och nu har hon en son på 3 år. bandet splitrades när en av den dog av en överdos.

Senast jag såg henne så var hon 9 år. ...Fuchsian...

Oj, det där var lite extremt kanske. Tufft för er runtomkring...

Man jag vill verkligen påpeka att man kan definitivt inte dra alla dessa människor över en och samma kam! Alla som har udda klädstil behöver verkligen inte ha ett trassligt liv.

Och det där med klädstil tycker jag inte är något konstigt överhuvudtaget. Vissa vill klä sig i skjorta och kostym, vissa vill klä sig i second hand-fynd och vissa vill klä sig i svarta kläder med dödskallar/nitar/vad det nu kan vara. Det är inget konstigare än så. Man vill visa att man gillar den stilen, visst, varför ska det då vara så konstigt att klä sig så?

En närstående person till mig hade en "mörk" period då hon klädde sig enbart i svarta kläder, färgade håret svart och sminkade sig hårt runt ögonen. Visst kan det uppfattas skrämmande, men det var en fas i hennes liv. Idag har hon utökat garderoben till allehanda roliga färger och färgat håret rött. Ännu en fas. Jag hade tyckt lika mycket om henne oavsett vad för klädstil/hårfärg hon har. På insidan är hon ju samma person ändå.
Fny
CITAT

Alla andra uttrycker ju också sin personlighet genom det visuella, det är ju inte bara hårdrockare som gör det. Man klär sig på ett vis som matchar det intryck man vill ge andra, och helt enkelt vad man tycker är snyggt.
Rebecca
CITAT (Fny @ 22-10-2010, 13:21) *
Alla andra uttrycker ju också sin personlighet genom det visuella, det är ju inte bara hårdrockare som gör det. Man klär sig på ett vis som matchar det intryck man vill ge andra, och helt enkelt vad man tycker är snyggt.

Tack, det var precis sådär jag ville skriva men inte riktigt kunde få fram ordentligt flirting.gif
kerstin z5-6
Självklart Hårdrockaren:) lika gärna en SvartRockare om de fortfarande finns:)
xlxl67
CITAT (Fny @ 22-10-2010, 13:21) *

Precis och extra skeptisk blir man mot någon som försöker putsa bort det lilla naturliga med en för putsad fasad.
fuchsian
Jo, det var nog mest tuffast för mamma att se henne, för att hon hadde hand om henne rätt mycket under de 10 första åren. vilken schock för vår mor!!!
Min lilla-syster fick psykos efter födelsen och även att jag tjatade att söka hjälp så hjälpte det inte. Socialen tog barnet från henne och pappan fick ensam vårdnad om henne, men han brydde sig inte....
De gångerna jag såg henne, såg jag en enorm begåvad tjej, kunde rita så ovanligt bra, vi har inga på min sida som har sångröst, men genommusikaliska kusiner har jag.
Hon kunde sjunga, den lilla. Texterna som hon skrev var rätt destruktiva.

Jag hörde senare att pappan hade flyttat med henne till en annan ort och hade börjat supa, arbetslös och ingen såg efter tösen. Hon fann en tryghet hos en dubbelt så gammal knarkare och hårdrockare och de levde tillsammans tills han tog en överdos.
Bland dessa människor kom hon sedan i kontakt med satanismen och kunde inte ens möta sin mor, hon jobbar nu som healer, med ljusa energier. Det blev krock direkt mellan det ljusa och det mörka. och de har inte någon relation över huvud taget. Inte enbart vad tösen blev, också innan dess.
Jag har inte hört mer sen pojken föddes hur hon har det.
Under sin tonårstid åkte hon ut och in på rehab, men när hon fyllde 18, så då sa hon att nu kommer ni inte åt mig mera.
Jag har försökt prata om detta med min syster, men det blir endast det att hon berättar om alla sina sjukdommar och en och annan ängel emellan. Mer kan jag nog inte göra, men kanske det kommer upp något där man kan hjälpa tösen. Är hon fortfarande som tidigare så blir hon inte så gammal. Ledsamt men hjälplöst.
...Fuchian .....
*Stintan*
Varför berättar du sånt där här på forumet fuchsian?
Fny
CITAT
Jo, det var nog mest tuffast för mamma att se henne, för att hon hadde hand om henne rätt mycket under de 10 första åren. vilken schock för vår mor!!!
Min lilla-syster fick psykos efter födelsen och även att jag tjatade att söka hjälp så hjälpte det inte. Socialen tog barnet från henne och pappan fick ensam vårdnad om henne, men han brydde sig inte....
De gångerna jag såg henne, såg jag en enorm begåvad tjej, kunde rita så ovanligt bra, vi har inga på min sida som har sångröst, men genommusikaliska kusiner har jag.
Hon kunde sjunga, den lilla. Texterna som hon skrev var rätt destruktiva.

Jag hörde senare att pappan hade flyttat med henne till en annan ort och hade börjat supa, arbetslös och ingen såg efter tösen. Hon fann en tryghet hos en dubbelt så gammal knarkare och hårdrockare och de levde tillsammans tills han tog en överdos.
Bland dessa människor kom hon sedan i kontakt med satanismen och kunde inte ens möta sin mor, hon jobbar nu som healer, med ljusa energier. Det blev krock direkt mellan det ljusa och det mörka. och de har inte någon relation över huvud taget. Inte enbart vad tösen blev, också innan dess.
Jag har inte hört mer sen pojken föddes hur hon har det.
Under sin tonårstid åkte hon ut och in på rehab, men när hon fyllde 18, så då sa hon att nu kommer ni inte åt mig mera.
Jag har försökt prata om detta med min syster, men det blir endast det att hon berättar om alla sina sjukdommar och en och annan ängel emellan. Mer kan jag nog inte göra, men kanske det kommer upp något där man kan hjälpa tösen. Är hon fortfarande som tidigare så blir hon inte så gammal. Ledsamt men hjälplöst.
...Fuchian .....

Hemskt och ledsamt, ja! Men det tycks mig en aning märkligt att skriva om det i en tråd som handlar om stil? Såvida du inte menar att hon hade den klädstilen på grund av att hon mådde dåligt eller hade med satanister att göra? Vad menar du egentligen?

(p.s. jag kan absolut förstå behovet av att prata av sig och uttrycka sina tankar och erfarenheter, men det finns en tid och plats för allt. rose.gif )
abbbe
Jag skulle inte kunna välja, troligtvis för att dessa kategorier inte är mitt sätt att kategorisera personer på. Jag kategoriserar personligt och då efter beteende, första intryck, blick och säkerhet, mm, mm. En hårdrockare kan lika gärna vara en egotrippad tönt som är osäker och ohjälpsam just mot mig, men det kan också vara någon hjälpsam och social när man talar med honom/henne. Samma med alla andra kategorier. Och det är därför jag inte kan välja.
fuchsian
Jo, det glömde jag lägga till att gm sitt beteende och sin klädstil -- hårdrockare och destruktiv, gömde hon ju sitt innersta och på detta sätt "skrämde" folk och oss (inte mig) anhöriga och sedan gå till ytterligheter med droger och kyrkogårdar, visar ju ytterligare en ny fasad. Inte faasen klär de som änglar när de får en kraftig reaktion med det motsatta.

Precis som "kostymnissar" gömmer sitt, och visar fin fasad utåt ---- så gjorde denna tös att visa hur tuff hon hadde blivit.
Det där med satanismen, är jag inte hemma i alls och håller mig undan det för att jag känner dom inte.
Kanske det finns en vacker själ om de kan släppa fram den ur "maskeradkostymen".
Detta är ju deras sätt att visa andra var deras gränsser går? Kanske det enda sättet de just då finner som lämplig klädsel.

En "vanlig" hårdrockare är inte alls lika skrämmande att möta och om han/hon är ensam, skulle jag inte tveka att be om hjälp. Det som finns på insidan det är det som räknas och vilket jag har förmågan att "se".

I grupp visar ju dessa sin sämsta sida och vem vågar då gå och fråga om vägen, gata ex. Men om en ensam sådan skulle komma fram, så tror jag nog att de är inte så kacksiga, däremot förvånade att tex. en liten gråhårig tant kommer fram och rycker i kedjorna och visar sin karta.

Men i grupp skulle de nog skrämma slag på den lilla tanten.

Detta var min tanke bakom det jag berättat, men tyvärr glömde "slutknorren". ....Fuchsian.....
Rebecca
CITAT (fuchsian @ 22-10-2010, 15:07) *
I grupp visar ju dessa sin sämsta sida och vem vågar då gå och fråga om vägen, gata ex. Men om en ensam sådan skulle komma fram, så tror jag nog att de är inte så kacksiga, däremot förvånade att tex. en liten gråhårig tant kommer fram och rycker i kedjorna och visar sin karta.

Nja, vad grundar du detta på? Jag är ingen hårdrockstjej men umgås med människor ur bland annat den kulturen. När vi är ute på krogen går jag mycket mycket hellre till rockställen eftersom alla där är så trevliga - och oftast i grupp.
Fny
CITAT
Sin SÄMSTA sida? Det var väl inte så trevligt sagt. Anser du alltså att en typisk hårdrockares kläder faktiskt är sämre än andra kläder? Eller är det grupper med hårdrockare du har problem med? Och varför då?

CITAT
Kanske det finns en vacker själ om de kan släppa fram den ur "maskeradkostymen".

unsure.gif vad ska man säga... det är tråkigt att höra... jag kan inte ens formulera ett förståeligt svar, jag blir bara ledsen. Det är synd att du har fått en så negativ bild av hårdrockare, fuchsian.
fuchsian
Det jag menar är, att i en grupp är de tuffa och ingen vågar visa sin svaga sida och hjälpa den lilla gråhåriga lilla tanten.
Det är som att "tappa ansiktet"-typ, förstår du? Bli löjligade av sina kamrater för att grupptrycket har en viss påverkan och tolerans för olika saker.

Sen kan det ju bli att hela gänget kan tycka synd om den lilla tanten och de alla blir hjälpsamma,
Det är ju så att man inte vet förran man sitter där.

Jag drar inte genom samma kam och den sidan som du belyser är en motsats till det jag skriver om, så hela detta kommer fram från våra egna erfarenheter och även jag har har goda erfarenheter av olika sorters musiker pga. min makes yrke.
Träffade många som jag inte gillade i TV men privat kunde personen var hur intressant som helst att lyssna på , samt att man ska "se" dom den personen de är utan "mask", så kommer man lättare inpå och kan talas vid.
Jag har samma inställning mot utlänningar och med andra hudfärger, men jag rusar inte på dom, utan kollar först, likväl som en annan svensk person.

Frågan var ju fördommar och tillit; -- det jag upptäckte då jag jobbade att det fanns väldigt mycket fördommar mot homosexuella och vi hade en kille och han ingick i mitt arbetslag. Det fanns många tillfällen som han blev så illa behandlad av de "religiösa" att det blev min sak som chef att stoppa det under mina arbetspasser.
Flera gånger hade han låst sig i toan för att gråta, men vi blev de bästa vänner och jag gav honom plats att finnas till. Det blev en lång vänskap mellan oss och han är inte den enda nära vännen med den läggningen. Jag ser människan bakom och gillar jag det jag ser, så då kvittar det om han är homo.
OK. Detta handlar ju också om fördommar som är så dumma att man vill bara spy. .Fuchsian.....
fuchsian
CITAT (Fny @ 22-10-2010, 15:33) *
Sin SÄMSTA sida? Det var väl inte så trevligt sagt. Anser du alltså att en typisk hårdrockares kläder faktiskt är sämre än andra kläder? Eller är det grupper med hårdrockare du har problem med? Och varför då?
unsure.gif vad ska man säga... det är tråkigt att höra... jag kan inte ens formulera ett förståeligt svar, jag blir bara ledsen. Det är synd att du har fått en så negativ bild av hårdrockare, fuchsian.

Snälla Fny,

Jag var inne på den sämsta sidan, inte att jag själv har några problem med dom, utan att det finns en del grupptryck bland medlemmarna och "ledaren" sätter gränsser. Sedan finns det allt annat mellan det svarta och det vita ---- alla nyanser ---- det ska man inte glömma.
Jag skrev just om detta till en annan att det jag personligen bryr mig om ---- är det som finns innuti ---- allas kläder.
Jag känner mig reserverad om jag ser en grupp människor --- sen kvittar om de är nudister ---- innan jag tagit mod till och kännt med mig att de bemöter mig vem som helst.

Snälla Fny, bli inte ledsen, jag bryr mig inte om kläder --- jag bryr mig om människan-----, jag var nog lite kantig och du fattade det på ditt sätt, men så är det inte, även att jag inte var/är en rockare typ och lyssnar inte så ofta på den musiken, så utesluter jag inte något för ingen vet vad som händer i morgon.

Dessa hårdrockskläder skrämde skiten ur morssan och mina andra syskon vände ryggen till, men det gjorde inte jag, även att jag har inte sett henne med den utstyrseln och hon vill inte hålla kontakt med oss andra, inte ens med sin egen mor.
Dom, mina närmaste kallar jag fördomsfulla och undrar inte alls att tösen håller sig borta. ..Fuchsian....
sommarhumla
Hårdrockaren skulle jag välja, skulle kännas mest tryggt på något vis.
Rebecca
CITAT (fuchsian @ 22-10-2010, 15:47) *
Det jag menar är, att i en grupp är de tuffa och ingen vågar visa sin svaga sida och hjälpa den lilla gråhåriga lilla tanten.
Det är som att "tappa ansiktet"-typ, förstår du? Bli löjligade av sina kamrater för att grupptrycket har en viss påverkan och tolerans för olika saker.

Tråkigt om du fått den bilden av hårdrockare, men det är en sak jag inte förstår i ditt resonemang. Du skriver ju samtidigt att du inte drar alla över en kam... fast när du skriver såhär så är det ju precis vad du gör. Du tycker att alla hårdrockare (när de är i grupp) faller för grupptrycket och ska visa sig tuffa. Är det den bilden du har fått av hårdrockare är det väldigt tråkigt eftersom det inte alltid stämmer.

Ditt citat ovan tycker jag passar bättre in på en grupp högstadiepojkar...

Edit:

Såg också att du skrev " utan att det finns en del grupptryck bland medlemmarna och "ledaren" sätter gränsser. ". Ser du flera hårdrockare tillsammans som ett gäng med en ledare? Låter som du tror att alla hårdrockare är värsta gangstrarna.

Och tro nu inte att jag är irriterad eller arg, jag är bara nyfiken på ditt resonemang. smile.gif
Aqvakul
Hårdrockaren...
fuchsian
Då tar vi det igen och jag hoppas att det inte misstolkas för att jag är fullt medveten om att det finns 2 ytterligheter i vilken grupp som helst och för det mesta hamnar man i mitten för det mesta.
Det gäller nästan vilken grupering som helst.

Du har hamnat i den goda, roliga delen av rockare som gillar det de gör och sköter sig så hur de än är klädda skulle jag inte bry mig om att sticka min näsa dit och fråga om läget.

Dessa grupper som har det dåliga ryktet, är ju mest knarkare och mer kedjor än spelkvalite att ge. Osäkra och där blir det så att den starkaste har greppet om de andra.
Min systerdotter hamnade ju i denna, destruktiva grupp som sen förde skrämsel omkring sig på brist på talang eller annat.
Det är det jag ser framför mig, märker jag när vi nu har diskuterat om detta och dess fördommar.
Det är nog jag som ska be om ursäkt att omedvetet har sårat dig. Bra att du/andra ger en reaktion, så kan jag rätta till det eller ge orsaken till min ståndpunkt. fråga om du är osäker, vi löser även detta. .... trostar.gif Fuchsian....
Anki på Öland
Jisses vilket svammel och fördomsfullhet..............

Fuchsians inlägg menade jag - hann komma flera emellan!
Rebecca
CITAT (fuchsian @ 22-10-2010, 16:30) *
Då tar vi det igen och jag hoppas att det inte misstolkas för att jag är fullt medveten om att det finns 2 ytterligheter i vilken grupp som helst och för det mesta hamnar man i mitten för det mesta.
Det gäller nästan vilken grupering som helst.

Du har hamnat i den goda, roliga delen av rockare som gillar det de gör och sköter sig så hur de än är klädda skulle jag inte bry mig om att sticka min näsa dit och fråga om läget.

Dessa grupper som har det dåliga ryktet, är ju mest knarkare och mer kedjor än spelkvalite att ge. Osäkra och där blir det så att den starkaste har greppet om de andra.
Min systerdotter hamnade ju i denna, destruktiva grupp som sen förde skrämsel omkring sig på brist på talang eller annat.
Det är det jag ser framför mig, märker jag när vi nu har diskuterat om detta och dess fördommar.
Det är nog jag som ska be om ursäkt att omedvetet har sårat dig. Bra att du/andra ger en reaktion, så kan jag rätta till det eller ge orsaken till min ståndpunkt. fråga om du är osäker, vi löser även detta. .... trostar.gif Fuchsian....

Nu är jag med - tror jag. Du har helt enkelt den bilden eftersom du har dina referensramar - eller hur? Vilket inte är så konstigt med tanke på vad du berättat. Du verkar ju också verkligen förstå att alla inte är likadana, trots de negativa erfarenheter du har. Självklart ska du få tycka vad du tycker, anledningen till att jag reagerade var att det kändes som du bara hade ett synsätt och inte förstod att alla inte är likadana. Vet nu att så inte är fallet. Nu är jag med till 100%.

Då var vi på rätt spår igen! happy.gif
Myosotis
Jag börjar tycka synd om den trendiga personen, ingen som vill fråga honom efter vägen. Han är antagligen osäker redan, och det blir ju inte bättre av att alla ignorerar honom.
Monaxe
CITAT (Anki på Öland @ 22-10-2010, 16:38) *
Jisses vilket svammel och fördomsfullhet..............

Fuchsians inlägg menade jag - hann komma flera emellan!

Helt enig med dig, dessutom är ännu en tråd helt nedlusad av F's inlägg, inlägg som mer eller mindre allihop ter sig som fantasier.
*Stintan*
CITAT (Monaxe @ 22-10-2010, 17:52) *
Helt enig med dig, dessutom är ännu en tråd helt nedlusad av F's inlägg, inlägg som mer eller mindre allihop ter sig som fantasier.

000.gif Verkar ju inte finnas något lusmedel som hjälper heller.

För övrigt röstade jag på hårdrockaren redan i morse yes.gif
Monaxe
CITAT (*Stintan* @ 22-10-2010, 18:08) *
000.gif

För övrigt röstade jag på hårdrockaren redan i morse yes.gif

Det gjorde jag också tummenupp.gif

edit: stavfel
omk
laugh.gif
Ha ha ha !! Vilken kul frågeställning !!
Den jag INTE skulle fråga om hjälp, finns inte ens med i alternativen.
Det är en POLITIKER .... naughty.gif
fuchsian
CITAT (Rebecca @ 22-10-2010, 16:48) *
Nu är jag med - tror jag. Du har helt enkelt den bilden eftersom du har dina referensramar - eller hur? Vilket inte är så konstigt med tanke på vad du berättat. Du verkar ju också verkligen förstå att alla inte är likadana, trots de negativa erfarenheter du har. Självklart ska du få tycka vad du tycker, anledningen till att jag reagerade var att det kändes som du bara hade ett synsätt och inte förstod att alla inte är likadana. Vet nu att så inte är fallet. Nu är jag med till 100%.

Då var vi på rätt spår igen! happy.gif

Just det , Rebecca,

Jag försöker skriva så kort jag kan och det väsentliga faller bort. Sedan håller Anki och Stintan med sitt, vad det nu månne ´vara (ser inte deras inlägg).
Ibland måste man stanna upp och klargöra sakerna och jag är evigt tacksam att det sker just på plats.
Jag förstår att du fick den mörka synen pga av min systerdotter, och där ligger något, men jag moralicerar inte henne eller andra hårdrockare.
Som jag nämnde, så gm makes arbete har jag varit mycket bakom kulisserna och snackat med olika artister och det ger mig en positiv bild av personen, sedan att jag inte gillar hårdrock är en annan sak. Har det mer klassiska i min repetoar.
Så nu släpper vi detta, jag drar ingen över den kammen som tösen befinner sig, men har haft lite hotfulla bråkstakar i min väg och det var inte trevligt, men dock var det gängmentalitet, inget att göra med det vi diskuterar igenom. Jag har många variationer av synsätt och jag är öppen för nya ideer.... smiley_small_hug.gif ha det så gott, det fixar sig! ..Fuchsian....
xlxl67
CITAT (omk @ 22-10-2010, 18:17) *
laugh.gif
Ha ha ha !! Vilken kul frågeställning !!
Den jag INTE skulle fråga om hjälp, finns inte ens med i alternativen.
Det är en POLITIKER .... naughty.gif

Och hur ser en politiker ut då? wink.gif
omk
CITAT (xlxl67 @ 22-10-2010, 18:54) *
Och hur ser en politiker ut då? wink.gif

Ja, du har rätt, xlxl67, kanske som den "välansade och opersonlige kostymnissen" ??? flirting.gif

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon