Certifierad Trygg e-handel
✕

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat
      ✕

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

6 sidor V  < 1 2 3 4 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Mobbad försökte ta livet av sig - när elev filmade
          netha
          Inlägg 23-10-2010, 23:22
          Länk hit: #21

Gäster

CITAT (Solstorm @ 23-10-2010, 08:15) *
          Nu kommer skolans samtal med den stackars pojken att börja med: Vad är det som gör att just du är mobbad? Vad kan du ändra på? Dumma barn är ledsna barn och det är synd om mobbarna, de har problem hemma eller någon bokstavsdiagnos och man måste förlåta dem och hjälpa dem att bli glada igen. Offret då? Offret måste anstränga sig för att se till att det inte blir mobbat. sick.gif sick.gif sick.gif

Helt fel människor i skolan som försöker göra något åt mobbningen. Pedagog med lite extra utbildning är helt fel yrkesgrupp till att ens försöka göra något åt mobbning. Det behövs riktiga psykologer till det, det är såpass viktigt att det inte duger med lekmän.

tummenupp.gif
          Precis så är det ju fortfarande i år 2010.

Citera
          zaaritha
          Inlägg 23-10-2010, 23:23
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 9 608
          Medlem nr: 2 237

Mobbing är hemskt o vidrigt!
          Man kommer aldrig ifrån det--hur gammal man än blir!
          Det finns inborrat i själen o gör ont!
          Man blir aldrig självsäker.......
          Man tvivlar alltid på om andra personer uppskattar en!
          Jag vet---jag mobbades från första klass till femte,
          för att min far var alkoholist o stal--så han åkte i fängelse.
          Jag ville inte leva--det var så hemskt!
          Jag var alltid ensam på skolgården.
          Fy fasen vad ont det gjorde!

Citera
          netha
          Inlägg 23-10-2010, 23:24
          Länk hit: #23

Gäster

CITAT (zaaritha @ 24-10-2010, 00:23) *

trostar.gif smiley_small_hug.gif

Citera
          bergvallmo
          Inlägg 24-10-2010, 09:42
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 1 461
          Medlem nr: 26 801

CITAT (andersen @ 23-10-2010, 16:31) *
          Det är inget ovanligt, att den som begår självmord gör det i tron att jag skall "visa dom djävlarna" det är ett inte alls för ovanligt när det gäller män och skilsmässor dvs ett sätt att ge andra skulden.

Nästan som när man var liten och tycker att familjen var orättvis. Om man dog, så skulle de minsann få ångra sig och stå och gråta vid graven.

--------------------
          Alla morgondagens blommor gömmer sig i de frön som sås idag...

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 24-10-2010, 10:16
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (zaaritha @ 24-10-2010, 00:23) *

smiley_small_hug.gif trostar.gif kram1.gif

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          malcolm
          Inlägg 24-10-2010, 10:33
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem nr: 30 311

Mobbarna av den här grabben hade tom. mage att påstå att han var med på den sk. "leken"...

Citat Expressen: "Eleverna kallar det efteråt för en lek som gick överstyr.
          – Det är deras förklaring, och att pojken var med på det"

Lärare är i allmänhet rätt flata när det gäller att ta itu med mobbing och det är oftast den mobbade och inte de som mobbar som får byta skola. Känner så väl igen det där både från min egen skolgång (tom. sjuan) och ifrån yngsta dotterns tid i grundskolan, för min del handlade det mycket om att jag var från Finland och det hjälpte inte att familjen hade svenska för- och efternamn samt pratade perfekt svenska. De som kom från Finland på 60-talet var dåtidens "svartskallar" och det fanns lärare som tycktes njuta av situationen. De som var bra i idrott klarade sig dock bättre än de som var bra i teoretiska ämnen och det kan man även se när det gäller invandrarpolitiken. Ludmilla Engkvist fick sitt svenska medborgarskap på nolltid medan en fattig flykting från Somalia kan åka ut direkt.

Jag kom ur min mobbing genom att börja slå tillbaka, började slåss som Casius Clay (Mohammed Ali) och se det fungerade, visade sig att jag faktiskt var starkare än mina plågoandar men var inte van med våld hemifrån så jag lät mig få stryk. Aldrig att en enda lärere ställde upp på min sida och samtal med berörd personal existerade inte.

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 24-10-2010, 10:41
          Länk hit: #27

Medlem

Nolltolerans råder i skolan när det gäller mobbning. Att utrota fenomenet helt är knappast realistiskt. Det är heller inte lätthanterligt och kräver en rejäl dos civilkurage hos de vuxna. Däremot är jag helt övertygad om att det hanteras mycket bättre idag än när jag själv gick i skolan. Självfallet är det mobbare och inte mobboffer som ska flyttas.

--------------------

zon 1

Citera
          fuchsian
          Inlägg 24-10-2010, 10:43
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 3 631
          Medlem nr: 30 760

Alla instämmer att mobbningen är hemskt och borde inte förekomma.

Hur gör man då i den situationen som mitt barn gick igenom????? Vi tog ju kontakt med skola, lärarna och rektorn. Nån skolkurator fanns inte. Vi tog även kontakt med föräldrarna till de ungar som mobbade henne.

Efteråt har hon berättat att hon hade suttit med förskäraren och försökt få mod att skära sig!!!!
          bara att hon sade till oss att det blir värre om vi ytterligare springer hos rektorn och lärarna, så blir det ännu värre.
          Jag började hämta och lämna henne vid skolan så ofta mitt eget arbete inte var i vägen, samt att hon fick komma till min arbetsplats och vi gick gemensamt hem när jag var klar med mitt arbetspass.

Och varför kallas detta för att ljuga, när jag berättar om den verkligheten som den var??? ..Fuchsian...

Citera
          malcolm
          Inlägg 24-10-2010, 10:54
          Länk hit: #29

Medlem

CITAT (Aqvakul @ 24-10-2010, 11:41) *
          Däremot är jag helt övertygad om att det hanteras mycket bättre idag än när jag själv gick i skolan.

Håller inte riktigt med dig där, visst snackas det mer men det är mycket prat och liten verkstad. Min dotter fick byta skola 2 ggr tex.

Citera
          fuchsian
          Inlägg 24-10-2010, 11:08
          Länk hit: #30

Medlem

CITAT (Aqvakul @ 24-10-2010, 11:41) *
          Nolltolerans råder i skolan när det gäller mobbning. Att utrota fenomenet helt är knappast realistiskt. Det är heller inte lätthanterligt och kräver en rejäl dos civilkurage hos de vuxna. Däremot är jag helt övertygad om att det hanteras mycket bättre idag än när jag själv gick i skolan. Självfallet är det mobbare och inte mobboffer som ska flyttas.

Aqva,

Du som är själv lärare, har du något svar att ge mig? Det gäller inte det jag själv fick gå igenom utan närmare nutid, det som gäller mot min dotter? Vore intressant att få synpunkter och vad missade vi el. skolan? ....Fuchsian.....

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 24-10-2010, 11:14
          Länk hit: #31

Medlem

CITAT (fuchsian @ 24-10-2010, 12:08) *
          Aqva,

Du som är själv lärare, har du något svar att ge mig? Det gäller inte det jag själv fick gå igenom utan närmare nutid, det som gäller mot min dotter? Vore intressant att få synpunkter och vad missade vi el. skolan? ....Fuchsian.....

Det är ju närmast omöjligt för mig att försöka reda ut enskilda fall. Principen är dock solklar - Mobbning under skoltid är skolans ansvar.

--------------------

zon 1

Citera
          Gita
          Inlägg 24-10-2010, 11:15
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem nr: 8 833

CITAT (Christa @ 23-10-2010, 09:45) *
          Ja mobbing är en märklig företeelse men jag har ju sett tendenserna hos en del här i odla också...

Typisk för mobbare är att de agerar i grupp och missförstår offret medvetet...

Tycker att du överdriver rejält, visst finns det ett gäng här som är snabba att haka på när drevet går, men inte kan det kallas mobbing. För det första så kan man hålla sig här ifrån om man vill (och slicka sina sår om man får några), i skolan är man ju tvungen att gå och kommer inte ifrån mobbarna. Dessutom är det vilt främmande helt anonyma människor som ju inte betyder ett dugg irl på ett nätforum.
          Däremot tycker jag att tendensen till drev, samt att bemöta dem som har andra värderingar än en själv med nedsättande epitet och personangrepp istället för med sakargument tyvärr förstör och omöjliggör många intressanta diskussioner.
          Gita

Citera
          fuchsian
          Inlägg 24-10-2010, 11:27
          Länk hit: #33

Medlem

Agva,

Visst förstår jag att det var/är skolans ansvar att ta itu med mobbningen, hur de nu gör det, är en annan femma.
          Det jag var ute efter var att det togs inget som helst ansvar fr, skolan och att 2 av hennes lärare började också med mobbing mot henne. Rektorn blev meddelad ----- hon får tåla det!,
          Vad skulle man kunnat att göra som en förälder mera i denna situation????
          Hur bevisar man detta om man hadde polisanmält det? ....Fuchsian ......

Citera
          Anma
          Inlägg 24-10-2010, 11:33
          Länk hit: #34

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

CITAT (Gita @ 24-10-2010, 12:15) *
          Däremot tycker jag att tendensen till drev, samt att bemöta dem som har andra värderingar än en själv med nedsättande epitet och personangrepp istället för med sakargument tyvärr förstör och omöjliggör många intressanta diskussioner.
          Gita

Förlåt att jag kapar tråden, men jag måste fråga dig Gita, när du säger att folk framstår som korkade för att de inte håller med dig och kallar folk för "lilla du". Tycker du på allvar att du bemöter dem med sakargument då?
          Jag tänker inte sätta igång någon diskussion om detta, men vill gärna ha ett svar från dig.

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 24-10-2010, 11:34
          Länk hit: #35

Gäster

CITAT (Gita @ 24-10-2010, 12:15) *
          Gita

Kan väl hålla med dig till viss del men...är du helt oskyldig själv?

Citera
          malcolm
          Inlägg 24-10-2010, 14:32
          Länk hit: #36

Medlem

Må den som är helt utan skuld kasta första stenen.

Citera
          fuchsian
          Inlägg 24-10-2010, 15:19
          Länk hit: #37

Medlem

Det vore intressant att veta svaret på vad Anma frågar, men inte får ett svar. Det tycker jag är klingar på falskhet, eller feghet, vem vet bäst än den som fått frågan, tror jag. ..Fuchsian....

Citera
          Gita
          Inlägg 24-10-2010, 16:22
          Länk hit: #38

Medlem

CITAT (Anma @ 24-10-2010, 12:33) *
          Förlåt att jag kapar tråden, men jag måste fråga dig Gita, när du säger att folk framstår som korkade för att de inte håller med dig och kallar folk för "lilla du". Tycker du på allvar att du bemöter dem med sakargument då?
          Jag tänker inte sätta igång någon diskussion om detta, men vill gärna ha ett svar från dig.

Är det konsttråden som skaver fortfarande? Vissa ämnen bygger helt enkelt på kunnande och det är klart att man kan och bör hävda att någon har fel i sak i sådana diskussioner, att slänga på någon nedsättande epitet på grund av politisk uppfattning är enligt min mening något helt annat.
          Tänker inte heller dra igång något, har upptäck att det finns andra mer lämpade forum för seriösare debatter.
          Gita

CITAT (fuchsian @ 24-10-2010, 16:19) *
          Det vore intressant att veta svaret på vad Anma frågar, men inte får ett svar. Det tycker jag är klingar på falskhet, eller feghet, vem vet bäst än den som fått frågan, tror jag. ..Fuchsian....

Vadå falskhet och feghet? Om du syftar på mig så har Anma fått sitt svar nu, det är helt enkelt så att jag sysslar med annat än Odlas forum mellan varven.
          gita

Citera
          fuchsian
          Inlägg 24-10-2010, 16:33
          Länk hit: #39

Medlem

Då är väl alla glada och nöjda, förstår jag, men det konstiga med vuxenmobbing är att undvika rakt av personer av någon anledning som du gör Gita. Det är det "osynliga mobbningen" som du har gjort gm att hoppa över mina inlägg. .....Fuchsian......

Citera
          Gita
          Inlägg 24-10-2010, 16:53
          Länk hit: #40

Medlem

CITAT (fuchsian @ 24-10-2010, 17:33) *
          Då är väl alla glada och nöjda, förstår jag, men det konstiga med vuxenmobbing är att undvika rakt av personer av någon anledning som du gör Gita. Det är det "osynliga mobbningen" som du har gjort gm att hoppa över mina inlägg. .....Fuchsian......

Nu förstår jag inte riktigt vad du menar, det är riktigt att jag i allmänhet inte bemöter dina inlägg vilket beror på att jag helt enkelt inte har något att säga, kanske för att jag inte helt förstår dig och vad du vill säga.
          Har man inget att säga skall man väl vara tyst och det kan du väl ändå inte kalla mobbing och f.ö är det väl flera andra vars inlägg jag aldrig eller sällan bemöter.
          Gita

Citera

6 sidor V  < 1 2 3 4 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 10-10-2026, 09:54

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon