I sommras hade min ena son sin 20 årsfest. Maken och jag var bortresta under tiden.
Festen avlöpte väl och det ha inte varit några konstigheter angående bråk eller andra tråkigheter.
I går skulle jag plocka fram ett pärlhalsband, jag letar och letar, inser till slut att det inte finns där det brukar ligga, i ett stort etui avsett för halsbandet. Jag börjar att kontrollera mer, upptäcker då att mer saker är borta: ett tjockt venetianskt guldarmband, inköpt av min far till min mor i början av 60 talet, en gammaldags brosch i guld som även kunde användas som hängsmycke, den hade varit min mans mormors, samt är ett lite mindre etui med örhängen i både guld och silver försvunnet.
Först fick jag någon form av blackout och trodde att jag gömt undan allt inför semesterresor osv, vi har varit iväg några gånger under året, och sedan inte kommit ihåg var jag gömt dem. Dessa är dessutom inga "vardagssmycken" så jag är / har varit väldigt rädd om dem.Jag har letat och letat, vänt upp och ned på mer eller mindre hela huset, men jag inser nu att de faktiskt är borta, stulna.
Sonen kom snabbt fram till samma sak som jag, inget inbrott har gjorts i huset, inga "främmande" människor har varit i huset, det senaste tillfället var hans 20 års fest. Då var det ca 20 personer här, många nära vänner men också några lite "nyare".
Sonen har ringt runt till alla som varit här och meddelat vad som hänt samt att det kommer att bli polisanmälan på detta, förhoppningen var (är) att någon känner sig skyldig och ex lägger sakerna i vår brevlåda. Efter alla samtal riktas nu misstankarna mot en speciell tjej som inte tillhör sonens närmre vänner, hon och hennes kompis hade varit inne på toa under en väldigt lång tid. Just dessa smycken låg i en byrålåda inne på toa, andra smycken ligger i ett helt annat skrin på ett annat ställe. Dessa båda tjejer hade haft väldigt bråttom iväg på kvällen.
Vid polisanmälan, ska jag namnge denna tjej? (om polisen ens bryr sig) det är ju bara misstankar och jag har ju inget bevis.
Till saken hör att jag och tjejens mamma har en liten kontakt via FB, jag vill att hon ska få veta men jag vet inte hur det ska lösas...
Jag och sonen har lagt ut historien på FB tillsammans med ett foto av armbandet, förhoppningen är att någon av sonens kompisar känner igen det, eftersom det är ganska ovanligt.
Hur går jag vidare?
armband
Redigerat av Monaxe: 25-10-2010, 05:03