Monaxe
I sommras hade min ena son sin 20 årsfest. Maken och jag var bortresta under tiden.
Festen avlöpte väl och det ha inte varit några konstigheter angående bråk eller andra tråkigheter.

I går skulle jag plocka fram ett pärlhalsband, jag letar och letar, inser till slut att det inte finns där det brukar ligga, i ett stort etui avsett för halsbandet. Jag börjar att kontrollera mer, upptäcker då att mer saker är borta: ett tjockt venetianskt guldarmband, inköpt av min far till min mor i början av 60 talet, en gammaldags brosch i guld som även kunde användas som hängsmycke, den hade varit min mans mormors, samt är ett lite mindre etui med örhängen i både guld och silver försvunnet.

Först fick jag någon form av blackout och trodde att jag gömt undan allt inför semesterresor osv, vi har varit iväg några gånger under året, och sedan inte kommit ihåg var jag gömt dem. Dessa är dessutom inga "vardagssmycken" så jag är / har varit väldigt rädd om dem.Jag har letat och letat, vänt upp och ned på mer eller mindre hela huset, men jag inser nu att de faktiskt är borta, stulna.

Sonen kom snabbt fram till samma sak som jag, inget inbrott har gjorts i huset, inga "främmande" människor har varit i huset, det senaste tillfället var hans 20 års fest. Då var det ca 20 personer här, många nära vänner men också några lite "nyare".

Sonen har ringt runt till alla som varit här och meddelat vad som hänt samt att det kommer att bli polisanmälan på detta, förhoppningen var (är) att någon känner sig skyldig och ex lägger sakerna i vår brevlåda. Efter alla samtal riktas nu misstankarna mot en speciell tjej som inte tillhör sonens närmre vänner, hon och hennes kompis hade varit inne på toa under en väldigt lång tid. Just dessa smycken låg i en byrålåda inne på toa, andra smycken ligger i ett helt annat skrin på ett annat ställe. Dessa båda tjejer hade haft väldigt bråttom iväg på kvällen.

Vid polisanmälan, ska jag namnge denna tjej? (om polisen ens bryr sig) det är ju bara misstankar och jag har ju inget bevis.

Till saken hör att jag och tjejens mamma har en liten kontakt via FB, jag vill att hon ska få veta men jag vet inte hur det ska lösas...

Jag och sonen har lagt ut historien på FB tillsammans med ett foto av armbandet, förhoppningen är att någon av sonens kompisar känner igen det, eftersom det är ganska ovanligt.

Hur går jag vidare?

armband
bergvallmo
Fy så tråkigt. Får hoppas att polisen kan hjälpa nu när du anmält och visst ska du väl namnge de som var på festen. Då kan ju polisen prata med dem och dra sina egna slutsatser.

Hoppas du får dina smycken tillbaka.
Monaxe
Förtydligande, har ännu inte polisanmält, här har polisen kontorstid och alltså inte öppet under helgen. Kontakt med polis över helgen tas bara i akuta händelser, och det är ju knappast detta, tyvärr. Jag tror inte ens att de kommer att undersöka saken.
Aqvakul
Nej, tyvärr lär de nog inte prioritera detta.. Men polisanmäl och se hur långt det leder..
Lägger de ner förundersökningen så skulle jag fiska lite via väninnan. De har kanske inte gjort sig av med dyrgriparna..
bergvallmo
Det var jag som läste för fort.

Tycker absolut att du ska anmäla händelsen och namnge alla som var med på festen och berätta om era egna tankar. Ring eller åk dit i morgonbitti.
netha
Men så tråkigt. sad.gif
Hoppas verkligen att den skyldiga får dåligt samvete och lämnar igen smyckena.
malcolm
Fy vad trist men namnge alla som var med på festen så ingen behöver känna sig extra utpekad.
theseraphim
Polisanmäl saken men hoppas inte på något för även om de undersöker saken så är det näst intill omöjligt att bevisa vem som stal vad osv och polisen lär inte söka om husransakan för ett sådant brott.
Wilmer
Å, vilken fasa!! smiley_small_hug.gif Jämrans elände så trist när det går till så.

Kram, Kicki
Huggorm
Gå en sväng till stadens pantbanker och visa dom bild på grejerna. Skulle någon ha pantsatt dom, så har pantbanken namnet på den skyldige. Dom måste behålla grejerna minst en månad just för att polisen skall hinna agera ifall något stjäls.
Monaxe
CITAT (Huggorm @ 25-10-2010, 00:18) *
Gå en sväng till stadens pantbanker och visa dom bild på grejerna. Skulle någon ha pantsatt dom, så har pantbanken namnet på den skyldige. Dom måste behålla grejerna minst en månad just för att polisen skall hinna agera ifall något stjäls.

Har redan funderat på pantbankerna, problemet är att ovanstående foto är det enda jag har på just dessa smycken, det andra har jag inga foton på, dessvärre. Har tänkt i många år att fota just för att ha som bevis om att ut ifall att...

Stölden skedde dessutom 31 juli, det är rätt så länge sedan och jag tror väl att smyckena redan är sålda, om inte tjuven har behållet dem. Just det är min förhoppning, att det är nån som inte gjort sig av med dem utan har dem hemma.

Om en tjej i 20 års åldern kommer och vill sälja smycken som är ganska värdefulla, blir man inte lite misstänksam då?
Eller man kanske inte bryr sig, det beror väl på till vem man vänder sig.

Det är nog lika bra att inse att även de som man sett i huset sen de var barn kan vara oärliga och stjäla från en när de får chansen.
Besviken och arg är jag i alla händelser.
Aqvakul
CITAT (Monaxe @ 25-10-2010, 06:13) *
Det är nog lika bra att inse att även de som man sett i huset sen de var barn kan vara oärliga och stjäla från en när de får chansen.
Besviken och arg är jag i alla händelser.

Jo, det är kanske det som svider allra mest. Håller tummarna för att det löser sig!
Fny
Nej usch och fy! fear.gif Hoppas verkligen att du får tillbaka dina smycken! Det är förjävligt att sånt här sker... det finns så många idioter utan empati... thumbdown.gif

Det låter ju verkligen misstänkt med tjejerna som var inne väldigt länge på toa, och sen försvann lite extra fort... Jag tycker definitivt att du ska berätta det för polisen, ja! Sen kan det ju vara någon helt annan, jag menar att två tjejkompisar låser in sig på toa en bra stund är ju inte direkt ovanligt. rolleyes.gif Det ska sminkas, skvallras och ges råd om dittan och dattan vet du... Men som sagt, du borde absolut berätta för polisen och låta dem dra slutsatserna!
Gossen Ruda
Trist och tråkigt men jag håller med de flesta, polisen lär inte förta sig men en anmälan måste ske ändå. Personlig konfrontation kanske kan hjälpa men att direkt peka ut de misstänkta flickorna kan vara vanskligt, det kan vara vem som helst som stulit. Sen är det ju mycket enkelt att vara efterklok men värdeförmål skall man ha inlåsta eller åtminstone undangömda. Lite för sent här men en påminnelse till alla andra.
Myosotis
sad.gif trostar.gif
Solstorm
Jag tycker att du ska ge polisen flickornas namn. Beroende på hur hårdnackade de är så kan det ju gå bra.
Jag har också blivit bestulen vid två tillfällen här hemma. Någon har gått in när jag varit ute och hängt tvätt. Det har verkligen förändrat min vardag. Jag vågar inte längre gå till brevlådan, hänga tvätt eller göra något utan att låsa dörren. Då bor jag ändå på landet med egen väg fram till huset, alltså inga förbipasserande på nära håll.
Alba
Usch vilken jobbig situation. Jag hoppas det löser sig att den skyldige åker fast.
Kolla även Blocket och Tradera.
Monaxe
Polisanmälan gjord, namn och telefonnummer till de misstänkta lämnade på polisens begäran. Försäkringsbolag inkopplat (= 1500 i självrisk).
Ringt runt till olika pantbanker.

Nu gäller det att försöka hitta några foton på de andra smyckena också, pärlhalsbandet och guldbroschen, vilken inte blir det lättaste. Min sysselsättning för i kväll är klar....

Förbannade skitungar som gör så här!!!! Jag är verkligen ilsken och ledsen, tycker dessutom otroligt synd om sonen som tycker att hela skulden är hans, vilket det naturligtvis inte är.

Har idag på jobbet hört fler skräckhistorier om ungdomar som har haft fest hemma för inbjudna vänner och blivit bestulna på både mobiltelefoner och andra saker, av kompisar!

Man undrar verkligen vad som hänt med moraltänkandet, det tycks försvinna mer och mer.
sqrulan
trostar.gif Fy vad jobbigt och hemskt! Tycker synd om din son som säkert känner lite skuld i detta fast han inte rår för att vännerna är oärliga.
Hoppas att det ordnar upp sig på nåtvis, att bli bestulen är psykiskt jobbigt!
theseraphim
CITAT (Monaxe @ 25-10-2010, 19:42) *
Polisanmälan gjord, namn och telefonnummer till de misstänkta lämnade på polisens begäran. Försäkringsbolag inkopplat (= 1500 i självrisk).
Ringt runt till olika pantbanker.

Nu gäller det att försöka hitta några foton på de andra smyckena också, pärlhalsbandet och guldbroschen, vilken inte blir det lättaste. Min sysselsättning för i kväll är klar....

Förbannade skitungar som gör så här!!!! Jag är verkligen ilsken och ledsen, tycker dessutom otroligt synd om sonen som tycker att hela skulden är hans, vilket det naturligtvis inte är.

Har idag på jobbet hört fler skräckhistorier om ungdomar som har haft fest hemma för inbjudna vänner och blivit bestulna på både mobiltelefoner och andra saker, av kompisar!

Man undrar verkligen vad som hänt med moraltänkandet, det tycks försvinna mer och mer.

Folk har alltid stulit av varandra men en stor skillnad är att dagens unga har betydligt dyrare saker på sig som tex mobiler och kameror.
Inga från Närke
CITAT (Monaxe @ 25-10-2010, 19:42) *

Tog mig friheten att korta av i texten. Kolla alla fotografier där ni varit på fest eller så och även era nära och kära har kanske foton när du har smyckena på dig.
Ska ha ögonen öppna när jag kollar på Tradera och Blocket. Kollar ju visserligen bara i Närke men det kan ju dyka upp där vad vet man för att det inte ska kännas igen. Lycka till.
Motti
Hade ett Swarowskiy armband som försvann när svärsonen hade med sig sina syskonbarn här och åkte vattenskidor sad.gifäslskade det armbande så mycket har inte kunnat släppa det än håller på att harva det i huvudet nästan vraje dag .men hur kan man anklaga svärsonens syskonbarn utan att bli osams med någon?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon