Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Potatis, Älskad rotfrukt...
          malcolm
          Inlägg 25-10-2010, 18:17
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem nr: 30 311

Jag älskar potatis, allt från de späda man kan få i början av sommaren till de som man kan göra gratäng av lite senare på året. Det går att göra så mycket av potatis och det passar till det mesta. Kokt skalad eller oskalad potatis, patatisgreatäng, bakad potatis, klyftpotatis, mos och Haselbackspotatis. Tyvärr är det många som inte förstår hur bra mat potatis faktiskt är och ersätter dessa med ris eller pasta som för min del är sämre mat.

Citera
          2 sidor V  < 1 2  
          Nytt inlägg
          Svar (20 - 39)
          malcolm
          Inlägg 26-10-2010, 11:38
          Länk hit: #21

Medlem

Klyftpotatis är en av mina favoriter och det är lätt att göra också, bara att skölja potatisar och skära dem oskalade i klyftor som man sedan förkokar i ca. 3 minuter innan man steker dem i 225° ugn i en långpanna tills de är mjuka.

När jag gör råstekt potatis köper jag stora av en fast sort som jag sedan skalar och skär i små kuber (ca. 1x1x1 cm) och dessa får ligga i vatten en stund för att laka ur en del stärkelse vilket gör att de inte bränner fast lika lätt. Sedan steker jag dem i en långpanna i ugn, 225°, helst i smör för smakens skull. Vill man kan man även blanda i hackad lök för att få extra smak.

Redigerat av malcolm: 26-10-2010, 11:50

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 26-10-2010, 14:18
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Så länge jag har purjolök på landet blir det ofta purjo- och potatissoppa som lunch. Egen purjo, egen lök, egen potatis, eget vatten, riktig egosoppa. biggrin.gif

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          malcolm
          Inlägg 26-10-2010, 15:56
          Länk hit: #23

Medlem

CITAT (Gossen Ruda @ 26-10-2010, 15:18) *
          Så länge jag har purjolök på landet blir det ofta purjo- och potatissoppa som lunch. Egen purjo, egen lök, egen potatis, eget vatten, riktig egosoppa. biggrin.gif

Jag brukar också göra denna soppa + morötter och blanda i stavar av falukorv och då får den fungera som middag med ostknäckemackor till.

Citera
          fuchsian
          Inlägg 26-10-2010, 21:11
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 3 631
          Medlem nr: 30 760

Potatis, ja, inte är det mitt förstahansval vill det jag brukar äta, men ibland kan en gor ungsbakad med massa gott i åka med. ...Fuchsian.....

Citera
          Pirum
          Inlägg 26-10-2010, 21:30
          Länk hit: #25

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

Potatis är bäst.

Synd bara att den så ofta misshandlas i butikerna :-( Ofta ligger de i plastpåsar under lampsken, blir gröna och bittra på världen.

Favoritsorter är nog King Edward och, hm, hm, hm, det finns ju så många...tycker om norska Beate och bland de mer moderna är ju Amandine god, praktisk och frisk. Visst finns det mer speciella sorter, som kan vara väl så goda (Ringerikspotet som jag provade i en pallkrage i år blev supergoda) men ger då sällan lika stor eller jämn skörd.

--------------------
          zon2.5

Citera
          EKLO
          Inlägg 26-10-2010, 21:55
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 2 398
          Medlem nr: 11 952

Potatis är ju verkligen gott, om den är god (det är sannerligen skillnad på hur de tillagats, odlats också antar jag). Jag odlar ju min egen, den räcker fram till december ungefär tror jag. Kullens favorit, Sparrispotäter och Timo i år - väldigt fina allihop.

Men på krabbkalaset häromsistens serverades en massa nykokta fina krabbor på äkta Bohuslänskt vis - med en stor kastrull kokt skalpotatis till. Då gav till och med jag upp - krabba och potatis blir för mäktigt. Annars är potatis gott till i princip allt, tycker jag.

Redigerat av EKLO: 26-10-2010, 21:56

Citera
          Garden bliss
          Inlägg 26-10-2010, 22:11
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 436
          Medlem nr: 23 219

Klyftpotatis brukar vi också göra. Klyftar potatisen, lägger den på smörpapper på en plåt, ringlar rapsolja över, kryddar med vitpeppar och salt, rör om med händerna så olja och kryddor blir jämnt fördelade över potatisen. In i ugnen på 200-225 grader i 20-30 minuter. Blir bäst med en mjölig sort. Sååå mycket godare än pås-pommes från ICA.

Har ni provat med en skvätt grädde i potatis- och purjolökssoppan? Lyfter soppan till nya nivåer! Sambon kan bokstavligen äta litervis av den.

Citera
          pejori
          Inlägg 26-10-2010, 23:03
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

Potatisälskare här också.
          Köper bakpotatis sommartid, så jag kan göra mos.
          Jag skivar mina på rivjärnet, (som chips) och steker dom i panna på hög värme med riktigt smör, när jag råsteker...

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          malcolm
          Inlägg 27-10-2010, 08:39
          Länk hit: #29

Medlem

CITAT (Pirum @ 26-10-2010, 22:30) *
          Potatis är bäst.

Synd bara att den så ofta misshandlas i butikerna :-( Ofta ligger de i plastpåsar under lampsken, blir gröna och bittra på världen.

Potatis i plastpåse är en styggelse och jag saknar papperspåsar när man köper dem i lösvikt men jag häller alltid över dem i något annat när jag kommer hem från affären.

Citera
          xlxl67
          Inlägg 27-10-2010, 09:38
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 1 870
          Medlem nr: 25 446

CITAT (herkules @ 26-10-2010, 10:42) *
          skalar, skivar tunt, lägger på papper så de torkar lite, steker i riktigt smör eller olja (prova avocadoolja!) tar ganska lite potatis åt gången i pannan, salt och peppar.
          eller så kan man ta ganska mycket potatis och steka länge så det blir som en kaka, vänd och stek på andra sidan, hur gott som helst!

Tack för tips - får testas smile.gif

Citera
          Monica M zon 4
          Inlägg 27-10-2010, 16:10
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 3 070
          Medlem nr: 21

Min man anser att det inte är en riktig midda om han inte får potatis. giggle.gif Jag äter gärna ris nån gång som omväxling. Och pasta gillar vi båda två.

Jag hatar mjöliga potatisar som kokar sönder, så King Edvard försöker jag undvika. Åtminstone på hösten-vintern. Om jag inte ska ha potatismos. Då räcker det med att koka potatisen 15 minuter, ta bort locket och säga "bu" ner i grytan så har man perfekt mos. whist.gif Vi föredrar fastare potatis och vi köper ofta en vintersort som heter Sava.

Huggorm: Det är väl inte krångligare att koka potatis än pasta? Det tar kanske lite längre tid men man måste ju passa både ris och pasta så det inte blir överkokt eller inte tillräckligt kokt. Jag skalar sällan potatis på vintern utan kokar med skalet på. Den som sen vill skala sina egna potatis kan ju göra det.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 27-10-2010, 16:21
          Länk hit: #32

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (Monica M zon 4 @ 27-10-2010, 17:10) *
          Min man anser att det inte är en riktig midda om han inte får potatis. giggle.gif Jag äter gärna ris nån gång som omväxling. Och pasta gillar vi båda två.

Jag hatar mjöliga potatisar som kokar sönder, så King Edvard försöker jag undvika. Åtminstone på hösten-vintern. Om jag inte ska ha potatismos. Då räcker det med att koka potatisen 15 minuter, ta bort locket och säga "bu" ner i grytan så har man perfekt mos. whist.gif Vi föredrar fastare potatis och vi köper ofta en vintersort som heter Sava.

Huggorm: Det är väl inte krångligare att koka potatis än pasta? Det tar kanske lite längre tid men man måste ju passa både ris och pasta så det inte blir överkokt eller inte tillräckligt kokt. Jag skalar sällan potatis på vintern utan kokar med skalet på. Den som sen vill skala sina egna potatis kan ju göra det.

Nej, man vänjer sig nog snart vid att koka potatis också och sedan är det lika lätt. Gäller att komma sig för att börja bara.

Det där med mjöliga king edward känner jag igen från uppväxten. Det var den enda potatissorten min far tyckte om, så det blev nästan alltid den. Jag avskydde potatis som föll i bitar när man la den på tallriken. Det var väll därför jag aldrig kom mig för att börja med potatis själv, jag var lite trött på den då. Det tillsammans med de skräckexemplar till potatis som vi fick i skolan.

Jag provade faktiskt att göra potatismos för ett tag sedan. Pulvermos då, något annat vore för jobbigt. Jag är inte den som slänger mat i onödan, men den gången var det nära. Nog visste jag att pulvermos inte smakar som riktig potatismos, men att det smakade så dåligt var en överraskning.

Citera
          Motti
          Inlägg 27-10-2010, 16:28
          Länk hit: #33

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

I går kväll upptäkte jag att potatisen var slut så jag fick pipa upp till grannen och låna smile.gif tack snälla granne smiley_small_hug.gif svårt att klara sig utan tycker jag,finns ju en uppsjö av rätter där man kan annvända denna sympatiska knöl,själv köper jag helst Asterix gillar att de är fasta men ändå mjöliga och ibland köper jag Mandelpotatis Sparrispotatis eller Blå Kongo.

Citera
          herkules
          Inlägg 27-10-2010, 19:51
          Länk hit: #34

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

CITAT (Huggorm @ 27-10-2010, 17:21) *
          /.../Jag provade faktiskt att göra potatismos för ett tag sedan. Pulvermos då, något annat vore för jobbigt. Jag är inte den som slänger mat i onödan, men den gången var det nära. Nog visste jag att pulvermos inte smakar som riktig potatismos, men att det smakade så dåligt var en överraskning.

gör man pulvermos så krävs det massor av smör och riktig grädde, salt och peppar, då kan den bli ätbar smile.gif

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          Anma
          Inlägg 27-10-2010, 19:56
          Länk hit: #35

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

Om jag har bråttom delar jag varje potatis i 4 delar, då går det lika fort att koka som pasta. Om man inte jämför med snabbmakaroner då.

Citera
          malcolm
          Inlägg 28-10-2010, 10:53
          Länk hit: #36

Medlem

CITAT (Monica M zon 4 @ 27-10-2010, 17:10) *
          Min man anser att det inte är en riktig midda om han inte får potatis. giggle.gif

Min pappa var likadan och han skulle ha mjölk till allting, även när det vankades snaps. fear.gif Makaroner kunde han till nöds äta om de var stuvade. Personligen är jag ingen stor vän av ris och pasta men emellanåt äter vi det också här hemma.

Citera
          malcolm
          Inlägg 28-10-2010, 11:03
          Länk hit: #37

Medlem

CITAT (Anma @ 27-10-2010, 20:56) *
          Om jag har bråttom delar jag varje potatis i 4 delar, då går det lika fort att koka som pasta. Om man inte jämför med snabbmakaroner då.

Skall man koka en mindre mängd potatis går det bra att göra det i micron, man fÿller på med lite vatten på botten i en skål med lock och lägger i potatisen och de blir mjuka på 3-4 minuter. Praktiserade det ofta när barnen var små och det var bråttom med mat till dem.

CITAT (herkules @ 27-10-2010, 20:51) *
          gör man pulvermos så krävs det massor av smör och riktig grädde, salt och peppar, då kan den bli ätbar smile.gif

Pulvermos serverar jag "aldrig", inte ens när jag är ute med min kanot, däremot fungerar det bra till lapskojs, snabbmakaroner är dock bannlysta i det här huset. Fattar inte varför man inte kan vänta i 8 minuter på riktiga makaroner... confused.gif

Citera
          Solstorm
          Inlägg 28-10-2010, 11:05
          Länk hit: #38

Medlem
          Antal inlägg: 2 933
          Medlem nr: 13 452

Jag har också kokat potatis i micron om man bara ska ha en eller två. Det går men blir inte lika gott.

Citera
          malcolm
          Inlägg 28-10-2010, 11:13
          Länk hit: #39

Medlem

CITAT (Solstorm @ 28-10-2010, 12:05) *
          Jag har också kokat potatis i micron om man bara ska ha en eller två. Det går men blir inte lika gott.

Håller med dig där men har man bråttom så har man.

Citera
          Anma
          Inlägg 28-10-2010, 11:18
          Länk hit: #40

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

CITAT (malcolm @ 28-10-2010, 12:03) *
          Skall man koka en mindre mängd potatis går det bra att göra det i micron, man fÿller på med lite vatten på botten i en skål med lock och lägger i potatisen och de blir mjuka på 3-4 minuter. Praktiserade det ofta när barnen var små och det var bråttom med mat till dem.

Detta förutsätter att man har en micro. Vi gav bort våran efter att vi insett att vi använt den 2 gånger senaste året. Då kan man lika gärna vara utan.

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 31-07-2025, 11:56

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon