Full version: Potatis
malcolm
Jag älskar potatis, allt från de späda man kan få i början av sommaren till de som man kan göra gratäng av lite senare på året. Det går att göra så mycket av potatis och det passar till det mesta. Kokt skalad eller oskalad potatis, patatisgreatäng, bakad potatis, klyftpotatis, mos och Haselbackspotatis. Tyvärr är det många som inte förstår hur bra mat potatis faktiskt är och ersätter dessa med ris eller pasta som för min del är sämre mat.
Aqvakul
Älskar också potatis i alla former, men ibland så blir det pasta, ris eller något annat. Omväxling förnöjer. Sen handlar det lite om att ta seden dit man kommer. I Italien blir det t.ex. mycket pasta...
xlxl67
Kör mkt potatis blandat med kålrot, sötpotatis, morot och ibland palsternacka. Antar att de lika nyttiga?! Funkar väldigt bra blandat både i ugn eller kokat med buljong smile.gif
Biggan_
Potatis i alla former är jättegott!
Utom kanske i flytande form! wink.gif
...och då menar jag inte potatissoppa!
Huggorm
Jag har, vid 29 års ålder, hittills aldrig köpt potatis själv. Det är helt enkelt för mycket krångel med dom, det skall skalas och dom har ojämna kvalitet och dom får inte koka för länge eller för kort tid. Ris och pasta är mycket enklare. Nu för tiden äter jag bara potatis när jag besöker min far, på restaurang eller liknande, men då smakar den desto bättre. Nog saknar jag potatisen ibland. Kanske provar att sätta några rader egen potatis något år, då blir det väll desto intressantare att äta den också.

Jag vet inte om det är inbillning, men jag tror potatisätandet har minskat i landet. Många unga tänker nog som mig. Samtidigt känner jag flera äldre som vägrar ris och motvilligt äter pasta, de vill bara ha "potäter"
Anki på Öland
Har aldrig gillat potatis särskilt mycket (och definitivt inte i flytande form.... wink.gif ) Nu äter jag inte potatis men förr åt jag kanske 1 gång varannan månad eller så. Det enda potatis var gott till var gräddsås..... men det var nog såsen som var det goda.... smile.gif
Huggorm
CITAT (Anki på Öland @ 25-10-2010, 21:37) *
Har aldrig gillat potatis särskilt mycket (och definitivt inte i flytande form.... wink.gif ) Nu äter jag inte potatis men förr åt jag kanske 1 gång varannan månad eller så. Det enda potatis var gott till var gräddsås..... men det var nog såsen som var det goda.... smile.gif

Gräddsås typ vanlig brunsås funkar utmärkt till ris. Lägg till kåldolmar så har vi en delikatess smile.gif
netha
Här en till potatisälskare ... äter potatis varje dag ... ofta till både lunch och middag.
Mosa god mandel med stooor klick extrasaltad Bregott wub.gif Det kan jag äta till mellanmål eller kvällsmat.

Visst äter jag också både pasta och ris ... men inget slår potatisen.
Motti
Oh Malcom nu får du igång mig smile.gifälskar potatis i alla former särskillt pressad eller ungsbakad !tack och lov för Jonas Ahlströmer smiley_small_hug.gif
Bee
Här är en potatisälskare till! Den är god i alla former, fast och flytande.
Det är bra att affärerna äntligen fattat att vi kunder vill ha olika sorter beroende på vad vi skall laga till. Förr fanns det bara King Edvard, nu kan man (nästan) välja och vraka. Inga mer sönderkokta potatisar!
*Stintan*
Jag gillar potatis fast jag försöker undvika. Den första färskpotatisen och god sill är ju mums och snart vankas lutfisk och då bara måste det vara potatis och en massa sås, mums. Ibland unnar jag mig en liten knöl men inte ofta.
herkules
CITAT (*Stintan* @ 25-10-2010, 22:57) *
Jag gillar potatis fast jag försöker undvika. Den första färskpotatisen och god sill är ju mums och snart vankas lutfisk och då bara måste det vara potatis och en massa sås, mums. Ibland unnar jag mig en liten knöl men inte ofta.

varför försöker du undvika potatis, är det någon särskild kost?

jag älskar potatis, äter det nästan varje dag, kokt med bara smör eller råstekt smile.gif
Motti
Har ågren just nu !bara fyra potatis kvar och gubben är i holland!har inget körkort så jag ´kan inte fixa potatis själv:)
*Stintan*
CITAT (herkules @ 25-10-2010, 23:03) *

jag älskar potatis, äter det nästan varje dag, kokt med bara smör eller råstekt smile.gif

Äter LCHF-kost sedan länge men tillåter mig att ibland fuska lite.
Berith
Äter också potatis i olika former, allra allra helst King E. Potatis får inte ha för mycket "smak" för mej.

Men varför måste den vara tvättad numera?? Den står sej ju inte lika länge som den jordiga. Är det kanske därför? Man ska helt enkelt få sälja mer... g.gif
herkules
CITAT (*Stintan* @ 26-10-2010, 03:10) *
Äter LCHF-kost sedan länge men tillåter mig att ibland fuska lite.

ok, förstod nästan att det var ngn speciell kost.
bra att du kan äta potatis ibland om du tycker om det!
Carl
Prova lite andra sorter! ICA har iaf andra sorter i små påsar.Prova amadine slipper ni att skala!
xlxl67
CITAT (herkules @ 25-10-2010, 23:03) *

Hur råsteker du potatisen? Vanlig stekning i margarin/smör?
Anma
Jag älskar potatis! Vi äter det hemma ett par gånger i veckan. Jag skalar sällan. Skalet är gott ju!
herkules
CITAT (xlxl67 @ 26-10-2010, 09:03) *
Hur råsteker du potatisen? Vanlig stekning i margarin/smör?

skalar, skivar tunt, lägger på papper så de torkar lite, steker i riktigt smör eller olja (prova avocadoolja!) tar ganska lite potatis åt gången i pannan, salt och peppar.
eller så kan man ta ganska mycket potatis och steka länge så det blir som en kaka, vänd och stek på andra sidan, hur gott som helst!
malcolm
Klyftpotatis är en av mina favoriter och det är lätt att göra också, bara att skölja potatisar och skära dem oskalade i klyftor som man sedan förkokar i ca. 3 minuter innan man steker dem i 225° ugn i en långpanna tills de är mjuka.

När jag gör råstekt potatis köper jag stora av en fast sort som jag sedan skalar och skär i små kuber (ca. 1x1x1 cm) och dessa får ligga i vatten en stund för att laka ur en del stärkelse vilket gör att de inte bränner fast lika lätt. Sedan steker jag dem i en långpanna i ugn, 225°, helst i smör för smakens skull. Vill man kan man även blanda i hackad lök för att få extra smak.
Gossen Ruda
Så länge jag har purjolök på landet blir det ofta purjo- och potatissoppa som lunch. Egen purjo, egen lök, egen potatis, eget vatten, riktig egosoppa. biggrin.gif
malcolm
CITAT (Gossen Ruda @ 26-10-2010, 15:18) *
Så länge jag har purjolök på landet blir det ofta purjo- och potatissoppa som lunch. Egen purjo, egen lök, egen potatis, eget vatten, riktig egosoppa. biggrin.gif

Jag brukar också göra denna soppa + morötter och blanda i stavar av falukorv och då får den fungera som middag med ostknäckemackor till.
fuchsian
Potatis, ja, inte är det mitt förstahansval vill det jag brukar äta, men ibland kan en gor ungsbakad med massa gott i åka med. ...Fuchsian.....
Pirum
Potatis är bäst.

Synd bara att den så ofta misshandlas i butikerna :-( Ofta ligger de i plastpåsar under lampsken, blir gröna och bittra på världen.

Favoritsorter är nog King Edward och, hm, hm, hm, det finns ju så många...tycker om norska Beate och bland de mer moderna är ju Amandine god, praktisk och frisk. Visst finns det mer speciella sorter, som kan vara väl så goda (Ringerikspotet som jag provade i en pallkrage i år blev supergoda) men ger då sällan lika stor eller jämn skörd.
EKLO
Potatis är ju verkligen gott, om den är god (det är sannerligen skillnad på hur de tillagats, odlats också antar jag). Jag odlar ju min egen, den räcker fram till december ungefär tror jag. Kullens favorit, Sparrispotäter och Timo i år - väldigt fina allihop.

Men på krabbkalaset häromsistens serverades en massa nykokta fina krabbor på äkta Bohuslänskt vis - med en stor kastrull kokt skalpotatis till. Då gav till och med jag upp - krabba och potatis blir för mäktigt. Annars är potatis gott till i princip allt, tycker jag.
Garden bliss
Klyftpotatis brukar vi också göra. Klyftar potatisen, lägger den på smörpapper på en plåt, ringlar rapsolja över, kryddar med vitpeppar och salt, rör om med händerna så olja och kryddor blir jämnt fördelade över potatisen. In i ugnen på 200-225 grader i 20-30 minuter. Blir bäst med en mjölig sort. Sååå mycket godare än pås-pommes från ICA.

Har ni provat med en skvätt grädde i potatis- och purjolökssoppan? Lyfter soppan till nya nivåer! Sambon kan bokstavligen äta litervis av den.
pejori
Potatisälskare här också.
Köper bakpotatis sommartid, så jag kan göra mos.
Jag skivar mina på rivjärnet, (som chips) och steker dom i panna på hög värme med riktigt smör, när jag råsteker...
malcolm
CITAT (Pirum @ 26-10-2010, 22:30) *
Potatis är bäst.

Synd bara att den så ofta misshandlas i butikerna :-( Ofta ligger de i plastpåsar under lampsken, blir gröna och bittra på världen.

Potatis i plastpåse är en styggelse och jag saknar papperspåsar när man köper dem i lösvikt men jag häller alltid över dem i något annat när jag kommer hem från affären.
xlxl67
CITAT (herkules @ 26-10-2010, 10:42) *
skalar, skivar tunt, lägger på papper så de torkar lite, steker i riktigt smör eller olja (prova avocadoolja!) tar ganska lite potatis åt gången i pannan, salt och peppar.
eller så kan man ta ganska mycket potatis och steka länge så det blir som en kaka, vänd och stek på andra sidan, hur gott som helst!

Tack för tips - får testas smile.gif
Monica M zon 4
Min man anser att det inte är en riktig midda om han inte får potatis. giggle.gif Jag äter gärna ris nån gång som omväxling. Och pasta gillar vi båda två.

Jag hatar mjöliga potatisar som kokar sönder, så King Edvard försöker jag undvika. Åtminstone på hösten-vintern. Om jag inte ska ha potatismos. Då räcker det med att koka potatisen 15 minuter, ta bort locket och säga "bu" ner i grytan så har man perfekt mos. whist.gif Vi föredrar fastare potatis och vi köper ofta en vintersort som heter Sava.

Huggorm: Det är väl inte krångligare att koka potatis än pasta? Det tar kanske lite längre tid men man måste ju passa både ris och pasta så det inte blir överkokt eller inte tillräckligt kokt. Jag skalar sällan potatis på vintern utan kokar med skalet på. Den som sen vill skala sina egna potatis kan ju göra det.
Huggorm
CITAT (Monica M zon 4 @ 27-10-2010, 17:10) *
Min man anser att det inte är en riktig midda om han inte får potatis. giggle.gif Jag äter gärna ris nån gång som omväxling. Och pasta gillar vi båda två.

Jag hatar mjöliga potatisar som kokar sönder, så King Edvard försöker jag undvika. Åtminstone på hösten-vintern. Om jag inte ska ha potatismos. Då räcker det med att koka potatisen 15 minuter, ta bort locket och säga "bu" ner i grytan så har man perfekt mos. whist.gif Vi föredrar fastare potatis och vi köper ofta en vintersort som heter Sava.

Huggorm: Det är väl inte krångligare att koka potatis än pasta? Det tar kanske lite längre tid men man måste ju passa både ris och pasta så det inte blir överkokt eller inte tillräckligt kokt. Jag skalar sällan potatis på vintern utan kokar med skalet på. Den som sen vill skala sina egna potatis kan ju göra det.

Nej, man vänjer sig nog snart vid att koka potatis också och sedan är det lika lätt. Gäller att komma sig för att börja bara.

Det där med mjöliga king edward känner jag igen från uppväxten. Det var den enda potatissorten min far tyckte om, så det blev nästan alltid den. Jag avskydde potatis som föll i bitar när man la den på tallriken. Det var väll därför jag aldrig kom mig för att börja med potatis själv, jag var lite trött på den då. Det tillsammans med de skräckexemplar till potatis som vi fick i skolan.

Jag provade faktiskt att göra potatismos för ett tag sedan. Pulvermos då, något annat vore för jobbigt. Jag är inte den som slänger mat i onödan, men den gången var det nära. Nog visste jag att pulvermos inte smakar som riktig potatismos, men att det smakade så dåligt var en överraskning.
Motti
I går kväll upptäkte jag att potatisen var slut så jag fick pipa upp till grannen och låna smile.gif tack snälla granne smiley_small_hug.gif svårt att klara sig utan tycker jag,finns ju en uppsjö av rätter där man kan annvända denna sympatiska knöl,själv köper jag helst Asterix gillar att de är fasta men ändå mjöliga och ibland köper jag Mandelpotatis Sparrispotatis eller Blå Kongo.
herkules
CITAT (Huggorm @ 27-10-2010, 17:21) *
/.../Jag provade faktiskt att göra potatismos för ett tag sedan. Pulvermos då, något annat vore för jobbigt. Jag är inte den som slänger mat i onödan, men den gången var det nära. Nog visste jag att pulvermos inte smakar som riktig potatismos, men att det smakade så dåligt var en överraskning.

gör man pulvermos så krävs det massor av smör och riktig grädde, salt och peppar, då kan den bli ätbar smile.gif
Anma
Om jag har bråttom delar jag varje potatis i 4 delar, då går det lika fort att koka som pasta. Om man inte jämför med snabbmakaroner då.
malcolm
CITAT (Monica M zon 4 @ 27-10-2010, 17:10) *
Min man anser att det inte är en riktig midda om han inte får potatis. giggle.gif

Min pappa var likadan och han skulle ha mjölk till allting, även när det vankades snaps. fear.gif Makaroner kunde han till nöds äta om de var stuvade. Personligen är jag ingen stor vän av ris och pasta men emellanåt äter vi det också här hemma.
malcolm
CITAT (Anma @ 27-10-2010, 20:56) *
Om jag har bråttom delar jag varje potatis i 4 delar, då går det lika fort att koka som pasta. Om man inte jämför med snabbmakaroner då.

Skall man koka en mindre mängd potatis går det bra att göra det i micron, man fÿller på med lite vatten på botten i en skål med lock och lägger i potatisen och de blir mjuka på 3-4 minuter. Praktiserade det ofta när barnen var små och det var bråttom med mat till dem.

CITAT (herkules @ 27-10-2010, 20:51) *
gör man pulvermos så krävs det massor av smör och riktig grädde, salt och peppar, då kan den bli ätbar smile.gif

Pulvermos serverar jag "aldrig", inte ens när jag är ute med min kanot, däremot fungerar det bra till lapskojs, snabbmakaroner är dock bannlysta i det här huset. Fattar inte varför man inte kan vänta i 8 minuter på riktiga makaroner... confused.gif
Solstorm
Jag har också kokat potatis i micron om man bara ska ha en eller två. Det går men blir inte lika gott.
malcolm
CITAT (Solstorm @ 28-10-2010, 12:05) *
Jag har också kokat potatis i micron om man bara ska ha en eller två. Det går men blir inte lika gott.

Håller med dig där men har man bråttom så har man.
Anma
CITAT (malcolm @ 28-10-2010, 12:03) *
Skall man koka en mindre mängd potatis går det bra att göra det i micron, man fÿller på med lite vatten på botten i en skål med lock och lägger i potatisen och de blir mjuka på 3-4 minuter. Praktiserade det ofta när barnen var små och det var bråttom med mat till dem.

Detta förutsätter att man har en micro. Vi gav bort våran efter att vi insett att vi använt den 2 gånger senaste året. Då kan man lika gärna vara utan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon