Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Varför blommar inte oktoberastern?, På friland i soligt läge
          Krokodilen
          Inlägg 25-10-2010, 20:50
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 377
          Medlem nr: 4 810

Bor i Stockholm zon II. Hade en lila oktoberaster i kruka ute för 2 år sedan som blommade så fint. När kruksäsongen var över planterade jag ner den i en rabatt i österläge. Förra hösten fick jag inga blommor på den. Jag trodde den stod för mörkt så i våras flyttade jag den till en annan rabatt i soligt läge. Inte heller där fick den några blommor.

Vad gör jag för fel?

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 26-10-2010, 08:40
          Länk hit: #2

Gäster

Du gör inget fel, en del av de senblommande astrarna hinner inte alltid blomma på våra breddgrader. En varm höst utan alltför stark och tidig frost gynnar dem och tvärtom...

Citera
          Krokodilen
          Inlägg 29-10-2010, 20:55
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 377
          Medlem nr: 4 810

CITAT (Gunilla T @ 26-10-2010, 09:40) *
          Du gör inget fel, en del av de senblommande astrarna hinner inte alltid blomma på våra breddgrader. En varm höst utan alltför stark och tidig frost gynnar dem och tvärtom...

Det var tråkigt att höra, jag som hoppades få vackra blommor i rabatten. Blir väl bara att kasta och plantera annan höstblommande till våren.

Citera
          Solstorm
          Inlägg 31-10-2010, 07:04
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 2 933
          Medlem nr: 13 452

Men det är väl inte för sent än. Mina astrar har så smått börjat blomma, där är väldigt mycket knoppar kvar som ska slå ut. Vi har haft minus 6 som kallast men astrarna ser fortfarande fina ut. Jag har haft dem i flera år och de brukar blomma så här sent trots att de står i skyddat och soligt läge i zon 2

Citera
          blomkronan
          Inlägg 31-10-2010, 08:54
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 3 467
          Medlem nr: 17 820

CITAT (Krokodilen @ 25-10-2010, 20:50) *
          Bor i Stockholm zon II. Hade en lila oktoberaster i kruka ute för 2 år sedan som blommade så fint. När kruksäsongen var över planterade jag ner den i en rabatt i österläge. Förra hösten fick jag inga blommor på den. Jag trodde den stod för mörkt så i våras flyttade jag den till en annan rabatt i soligt läge. Inte heller där fick den några blommor.

Vad gör jag för fel?

Det här var lite kul flirting.gif Jag har gjort samma sak... en kruka med oktoberaster plantera jag på ett skuggit ställe. Efter tre år, i våras flytta jag på den till ett soligt ställe för den inte blommat, och den blommar inte nu heller sad.gif. Jag känner som du... den ska bort och en blommande sort får ta den platsen yes.gif

Citera
          Bassam
          Inlägg 31-10-2010, 19:06
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem nr: 12 723

Hej
          Ibland fel står på jord om jord har mycket kväv och lite K P (Kalium och fosfor).
          Bassam

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 16-07-2025, 02:16

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon