Krokodilen
Bor i Stockholm zon II. Hade en lila oktoberaster i kruka ute för 2 år sedan som blommade så fint. När kruksäsongen var över planterade jag ner den i en rabatt i österläge. Förra hösten fick jag inga blommor på den. Jag trodde den stod för mörkt så i våras flyttade jag den till en annan rabatt i soligt läge. Inte heller där fick den några blommor.

Vad gör jag för fel?
Gunilla T
Du gör inget fel, en del av de senblommande astrarna hinner inte alltid blomma på våra breddgrader. En varm höst utan alltför stark och tidig frost gynnar dem och tvärtom...
Krokodilen
CITAT (Gunilla T @ 26-10-2010, 09:40) *
Du gör inget fel, en del av de senblommande astrarna hinner inte alltid blomma på våra breddgrader. En varm höst utan alltför stark och tidig frost gynnar dem och tvärtom...

Det var tråkigt att höra, jag som hoppades få vackra blommor i rabatten. Blir väl bara att kasta och plantera annan höstblommande till våren.
Solstorm
Men det är väl inte för sent än. Mina astrar har så smått börjat blomma, där är väldigt mycket knoppar kvar som ska slå ut. Vi har haft minus 6 som kallast men astrarna ser fortfarande fina ut. Jag har haft dem i flera år och de brukar blomma så här sent trots att de står i skyddat och soligt läge i zon 2
blomkronan
CITAT (Krokodilen @ 25-10-2010, 20:50) *
Bor i Stockholm zon II. Hade en lila oktoberaster i kruka ute för 2 år sedan som blommade så fint. När kruksäsongen var över planterade jag ner den i en rabatt i österläge. Förra hösten fick jag inga blommor på den. Jag trodde den stod för mörkt så i våras flyttade jag den till en annan rabatt i soligt läge. Inte heller där fick den några blommor.

Vad gör jag för fel?

Det här var lite kul flirting.gif Jag har gjort samma sak... en kruka med oktoberaster plantera jag på ett skuggit ställe. Efter tre år, i våras flytta jag på den till ett soligt ställe för den inte blommat, och den blommar inte nu heller sad.gif. Jag känner som du... den ska bort och en blommande sort får ta den platsen yes.gif
Bassam
Hej
Ibland fel står på jord om jord har mycket kväv och lite K P (Kalium och fosfor).
Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon