| |
|
  |
vitlökssäsongen 10/11, påbörjad! |
|
|
|
|
03-04-2011, 18:39
|

Medlem
Antal inlägg: 1 443
Medlem nr: 9 179

|
CITAT (PMK @ 03-04-2011, 12:34)  Tror i princip alla jag satte har kommit upp nu, minns inte hur många jag satte! ^^ Som sagt, jag såg en plätt jord i trädgården där vi tidigare haft en stor buske för X antal år sen, och tänkte ''Fan, där kan man peta ner lite vitlöksklyftor'' Sagt och gjort, och har då 75% grott så är jag väldigt nöjd utifrån omständigheterna!  Jorden såg skitkass ut när jag satte i dem och väldigt snart efter kom vintern med snö och minusgrader! Dvs, minimal ansträngning, så jag kan inte vara annat än nöjd!  EDIT: Kvävegiva? I form av.. vad? den största skillnaden på om jorden är bra eller dålig märker du när du skördar. det är i blöt jord under vintern som är stora faran för vitlök. pelleterad hönsgödsel är ett potent kvävegödsemedel. det finns även kalksalpeter som fungerar fin fint om man väljer det. urin är inte fel det heller. som sagt, vitlök har endast fördelar att odla
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
03-04-2011, 22:17
|

Medlem
Antal inlägg: 1 550
Medlem nr: 4 889

|
De 90 vitlökarna som vi har i pallkragar sover fortfarande. Men titta på de små topplökarna, slarvigt planterade i vårt gamla grönsaksland! Topplökarna är av olika årgångar. Somliga är som knappnålshuvuden, andra kan kanske skördas i augusti. De har alltid väldigt bråttom på våren.
SAM_0077.jpeg ( 123.04k )
Antal nedladdningar: 30
--------------------
Zon 2-3, en gammal trädgård med höjdskillnader på över 4 m. Gillar förvandlingar - med berg, sten och växter som material
|
|
|
|
|
|
|
|
04-04-2011, 07:11
|

Medlem

|
CITAT (Fågelvägen @ 03-04-2011, 23:17)  De 90 vitlökarna som vi har i pallkragar sover fortfarande. Men titta på de små topplökarna, slarvigt planterade i vårt gamla grönsaksland! Topplökarna är av olika årgångar. Somliga är som knappnålshuvuden, andra kan kanske skördas i augusti. De har alltid väldigt bråttom på våren. varför finns det inte en "gilla"funktion på odla.nu?
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
04-04-2011, 09:32
|

Medlem
Antal inlägg: 609
Medlem nr: 5 591

|
Gjorde ett försök att sätta vitlöken i lördags. Snön var borta, men det var svårt att få ner någonting i jorden eftersom det var permafrost ända upp till ytan i odlingsbäddarna. Lite irriterad. Hela området är ett köldhål... Ska göra ett nytt försök i slutet av veckan.
Plockade isär casablancavitlökarna jag köpte på mässan. 3 vitlökar gav: 22 till synes okej klyftor 7 klyftor som redan utvecklat en grön grodd 3 defekta, angripna och skadade klyftor.
Känns som rätt kass utdelning på nyköpt sättlök att bara två tredjedelar är OK, eller vad tycker ni? Sen var det många av klyftorna som tappade skalet så att själva klyftan är synlig när jag delade på dem. Är detta bra? Imbillar mig att skalet borde vara där och skydda klyftan medan den gror, men det kanske inte spelar någon roll? Är det läge att reklamera dem?
Jag mailade Nelson garden och frågade om sorten casablanca redan i onsdags och fick snabbt svaret: "Det tar ett tag att ta reda på svaren till dina mail. Återkommer nästa vecka." Så någon koll verkar de inte ha vilket jag tycker är lite pinsamt för dem.
|
|
|
|
|
|
|
|
04-04-2011, 09:45
|

Medlem
Antal inlägg: 1 341
Medlem nr: 2 208

|
Det är inget fel på de klyftor som har groddar. 29 klyftor som är ok av 32 är bra utdelning i april. Dom är ju lagrade sedan hösten. De jag har kvar sedan i höstas räknar jag med 40-50% svinn på. Men jag har lite halvdan förvaring.
Du kan ju alltid plantera klyftorna i en låda med jord som du ställer ute vid en solvägg tills du kan sätta ut dom. Ge varje klyfta lite utrymme så du inte river sönder rötterna när du skolar ut dom (sedan, när jorden går bearbeta vettigt).
--------------------
Hälsningar Eva
|
|
|
|
|
|
|
|
04-04-2011, 10:55
|

Medlem

|
CITAT (Scout @ 04-04-2011, 10:32)  Gjorde ett försök att sätta vitlöken i lördags. Snön var borta, men det var svårt att få ner någonting i jorden eftersom det var permafrost ända upp till ytan i odlingsbäddarna. Lite irriterad. Hela området är ett köldhål... Ska göra ett nytt försök i slutet av veckan.
Plockade isär casablancavitlökarna jag köpte på mässan. 3 vitlökar gav: 22 till synes okej klyftor 7 klyftor som redan utvecklat en grön grodd 3 defekta, angripna och skadade klyftor.
Känns som rätt kass utdelning på nyköpt sättlök att bara två tredjedelar är OK, eller vad tycker ni? Sen var det många av klyftorna som tappade skalet så att själva klyftan är synlig när jag delade på dem. Är detta bra? Imbillar mig att skalet borde vara där och skydda klyftan medan den gror, men det kanske inte spelar någon roll? Är det läge att reklamera dem?
Jag mailade Nelson garden och frågade om sorten casablanca redan i onsdags och fick snabbt svaret: "Det tar ett tag att ta reda på svaren till dina mail. Återkommer nästa vecka." Så någon koll verkar de inte ha vilket jag tycker är lite pinsamt för dem. det är givetvis inte bra att klyftan är utan skal, det ökar risken för sjukdomar att få fäste. men det är inte hela världen. med tanke på ditt magra utgångsläge, jag så ett 3pack vitlök på bauhaus idag, hade jag inte odlat för att få lök till hösten. sätt dem tätt och odla dem som färsklök istället. du skördar dem innan klyftbildning och använder dem som en god purjolök. här är lite inspirationvarför jag föreslår detta är att färsk vitlök är gott och att du får ett bättre utgångsläge om du väntar att köpa bra utsäde till hösten. vitlök är tämligen känslig för god växtföljd på 5-7 år så varför ödsla utrymme på dåliga sättor? har du plats i en pallkrage eller annan avgränsad plats kan du så färsklöken där.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
04-04-2011, 13:39
|

Medlem
Antal inlägg: 416
Medlem nr: 35 632

|
CITAT (Preussen @ 03-04-2011, 19:39)  den största skillnaden på om jorden är bra eller dålig märker du när du skördar. det är i blöt jord under vintern som är stora faran för vitlök. pelleterad hönsgödsel är ett potent kvävegödsemedel. det finns även kalksalpeter som fungerar fin fint om man väljer det. urin är inte fel det heller. som sagt, vitlök har endast fördelar att odla  Vattnade med en kanna växtnäring jag har till annat här hemma nu iaf, kan ju inte skada tänkte jag! 17 stycken hade kommit upp nu visst! Men om man skulle testa ''guldvatten'', är det bara en vattning som gäller nu då eller i en sån ''giva''?
--------------------
Det är kul att odla!
|
|
|
|
|
|
|
|
04-04-2011, 19:29
|

Medlem

|
CITAT (PMK @ 04-04-2011, 14:39)  Vattnade med en kanna växtnäring jag har till annat här hemma nu iaf, kan ju inte skada tänkte jag! 17 stycken hade kommit upp nu visst! Men om man skulle testa ''guldvatten'', är det bara en vattning som gäller nu då eller i en sån ''giva''?  om du vattnar med guldvatten och sen lägger på gräsklipp behövs nog inte mer kväve i år.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
04-04-2011, 22:11
|

Medlem

|
Okej, tack!  Nässelvatten då? Har hört att det skall vara ett bra gödningsmedel, och att vitlök ska vara en ganska ''hungrig'' växt. Vattna då och då med nässelvatten kan väl inte skada då antar jag? När det finns nässlor att tillgå sen då menar ja!
--------------------
Det är kul att odla!
|
|
|
|
|
|
|
|
05-04-2011, 06:43
|

Medlem

|
CITAT (PMK @ 04-04-2011, 23:11)  Okej, tack!  Nässelvatten då? Har hört att det skall vara ett bra gödningsmedel, och att vitlök ska vara en ganska ''hungrig'' växt. Vattna då och då med nässelvatten kan väl inte skada då antar jag? När det finns nässlor att tillgå sen då menar ja! expertisen diskuterar om vitlöken tar upp så mycket av kväve man tillsätter efter maj. om jag inte missminns mig finns det ett samband mellan tillväxt på svampsjukdomar och senare kvävegödsling. bäst är att sätta vitlöken i en bra gödslad jord. men som med det mesta, testa. dina förutsättningar är unika.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
05-04-2011, 11:23
|

Medlem

|
Yes jag skall testa och återkomma i höst med resultat!  Lär gödsla på som tusan! Tack för alla tips å all hjälp hittills iaf!
--------------------
Det är kul att odla!
|
|
|
|
|
|
|
|
11-04-2011, 21:56
|

Medlem

|
I helgen satte jag Casablanca-vitlöken Dessutom hittade jag 5 ej uppätna klyftor av Thermidrome som jag odlade förra året men trodde att jag ätit upp i vinter. Så det blev 5 klyftor thermidrome och 15 klyftor casablanca. Mina egenodlade thermidrome var fasta och fina med intakt skal, trots vinterns lagring, mycket finare än de köpta fullökarna. Satte dem som ensamma för höstskörd ändå, med 15cm mellan plantorna. Ska bli kul att se vad det blir...
Ett par överblivna casablanka-klyfor kommer att hamna i kruka på balkongen för blastskörd.
Ännu inte hört något från Nelson garden med info om casablanca. Ska maila och påminna dem imorgon. Pinsamt dålig koll.
|
|
|
|
|
|
|
|
12-04-2011, 12:52
|

Medlem

|
Uppdatering från min sida!
IMG_1299.JPG ( 469.52k )
Antal nedladdningar: 21
IMG_1296_copy.jpg ( 431.58k )
Antal nedladdningar: 20
--------------------
Det är kul att odla!
|
|
|
|
|
|
|
|
15-04-2011, 12:16
|

Medlem

|
Här är svaret från Nelson garden efter påminnelse efter två veckor:
"Sorten vi har på vitlök heter ’Casablanca’. För närvarande är det denna sort som vår leverantör kan erbjuda oss. Jag har mailat leverantören och bett om mer information om sorten, men ej fått svar ännu."
Känns inte som en proffesionell firma, är lite pinsammt tycker jag. Man måste väl ändå ha koll än så på vad man säljer?
|
|
|
|
|
|
|
|
15-04-2011, 13:29
|

Medlem

|
CITAT (Scout @ 15-04-2011, 13:16)  Här är svaret från Nelson garden efter påminnelse efter två veckor:
"Sorten vi har på vitlök heter ’Casablanca’. För närvarande är det denna sort som vår leverantör kan erbjuda oss. Jag har mailat leverantören och bett om mer information om sorten, men ej fått svar ännu."
Känns inte som en proffesionell firma, är lite pinsammt tycker jag. Man måste väl ändå ha koll än så på vad man säljer? så länge människor köper det och inte ifrågasätter så går det ju alldeles utmärkt.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
15-04-2011, 17:39
|

Medlem
Antal inlägg: 1 098
Medlem nr: 21 126

|
Detsamma gällde när jag köpte från en vanlig handelsträdgård. De hade ingen aning, men skulle återkomma, vilket de inte gjorde.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
21-04-2011, 21:41
|

Medlem
Antal inlägg: 217
Medlem nr: 22 241

|
Äntligen har min vitlök som jag satte i pallkragar förra året också tittat upp. Kräver den någon speciell skötsel eller kan man göra något för att få den att växa bättre ?.
Jag passade på att vattna lite när jag ändå var där.
Redigerat av Jordgubbe: 21-04-2011, 21:43
|
|
|
|
|
|
|
|
22-04-2011, 10:58
|

Medlem

|
CITAT (Jordgubbe @ 21-04-2011, 22:41)  Äntligen har min vitlök som jag satte i pallkragar förra året också tittat upp. Kräver den någon speciell skötsel eller kan man göra något för att få den att växa bättre ?.
Jag passade på att vattna lite när jag ändå var där. en kvävegiva innan april är slut. sen så konkurrerar vitlök dåligt med ogräs så rensa den ofta.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
25-05-2011, 21:09
|

Medlem

|
fasiken vad en vår går snabbt. ikväll plockade jag ett knipe vitlök från slarvraden som jag kallar den. jag brukar sätta resterna av utsädet, dvs de klyftor som är för små att ge bra lökar, i en rad. jag sätter dem tätt och sen skördar jag dem som färsklök. doftar och smakar fantastiskt. såg att vissa börjat svälla i roten och snart sätter nog klyftbildningen igång.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
26-05-2011, 13:03
|

Medlem

|
Kul å höra Preussen!! Får tacka dig en en gång för all bra hjälp jag fick av dig tidigare på säsongen!  Har vattnat med guldvatten, mycket nässelvatten och nu ligger det gräsklipp på! ^^ Så testar jag! Vissa ser lite tunna ut men vad vet jag! Får helt enkelt se i höst hur dem blev! Så kommer jag behöva hjälp med hur man torkar och tar hand om dem!
--------------------
Det är kul att odla!
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|