Sidor: 1, 2, 3, 4, 5
Preussen
då har man varit ute och planterat vitlöken. härligt att sätta igång säsongen. någon mer som har börjat eller som ligger i startgroparna?
jag har skrivet mer utförligt på bloggen
rosita
Jodå, här ligger också klyftorna i jorden! ca 55 stycken!
sofiaq
Jag hoppas få ner mina den här veckan smile.gif

Preussen
va kul. vad odlar ni för sorter och vart köper ni utsädet?
flingan
Jodå 300 klyftor är nerpetade , jag brukar ta de största av skörden till utsäde och så köper jag en del nytt varje år också , i år köpte jag cledor förra året termidrome.
Anja Danmark
Mine blev lagt i jorden for en uge siden - alle 12....

Jeg prøver to nye sorter i år:

Alexander Tjetanov, som kommer fra Irkutsk i Sibirien

og

Inchelium Red, som stammer fra et indianerreservat i Nordamerika.

Og så har jeg sat 3 af de kinesiske solohvidløg i en krukke i drivhuset - så må vi se, hvad der kommer ud af det!

Mvh
Anja
Preussen
CITAT (Anja Danmark @ 26-10-2010, 19:21) *
Mine blev lagt i jorden for en uge siden - alle 12....

Jeg prøver to nye sorter i år:

Alexander Tjetanov, som kommer fra Irkutsk i Sibirien

og

Inchelium Red, som stammer fra et indianerreservat i Nordamerika.

Og så har jeg sat 3 af de kinesiske solohvidløg i en krukke i drivhuset - så må vi se, hvad der kommer ud af det!
Mvh
Anja

jag testade för något år sedan att sätta solovitlök. de kom inte upp, troligtvis pga att de förvarats i frys under transport.

CITAT (flingan @ 26-10-2010, 17:51) *
Jodå 300 klyftor är nerpetade , jag brukar ta de största av skörden till utsäde och så köper jag en del nytt varje år också , i år köpte jag cledor förra året termidrome.

då har du ditt på det torra med andra ord tummenupp.gif
blomkronan
På torsdag är jag ledig och då ska få ner mina i jorden smile.gif, som jag har väntat på rätt tillfälle... jag köpte mitt utsäde på plantagen. Men jag har ingen aning om vad dom heter tyvärr sad.gif dom hade inget namn på lådan.

Preussen
Jag kan inte få upp länken till din blogg, vore kul att se... är det tillfälligt fel?
Preussen
CITAT (blomkronan @ 26-10-2010, 20:21) *
På torsdag är jag ledig och då ska få ner mina i jorden smile.gif, som jag har väntat på rätt tillfälle... jag köpte mitt utsäde på plantagen. Men jag har ingen aning om vad dom heter tyvärr sad.gif dom hade inget namn på lådan.

Preussen
Jag kan inte få upp länken till din blogg, vore kul att se... är det tillfälligt fel?

off topic men bloggsida.se har inte fungerat bra på länge. hoppas de trixar till det annars byter jag snart.

nu funkade den. märkligt.

har ändrat bloggadress. ny adress är http://postannelund.chilipeppar.com
Bolltistel
70 klyftor blev planterade förra helgen. Hälften Primor, hälften Clédor. Eget utsäde. Jag gillar ormlökar...
Tyvärr förvarade jag nog lökarna lite väl svalt här under hösten, så vi får se hur det går.
Några buslökar i gamla vitlökslandet som jag missat vid skörden har redan stuckit upp sin blast.

I övrigt är senhöstsäsongen i full gång med allmänt experimenterade. Överblommade tidlösor i nedgrävda krukor för övervintring och översomring att ta in nästa höst. Amaryllislökar som jag snart ska försöka locka till blomning (första gången jag provar att översomra Amaryllis). Sådd av kajplök och piplök i nedgrävda krukor. Samt ännu ett tappert försöka att sprida ramslök till mina trakter, denna gång med färska uppgrävda lökar eftersom frön man köper vägrar gro trots noggrann stratifiering.
EKLO
jag skulle gärna bli vitlöksodlare, men måste man verkligen köpa dem på "typ Plantagen" - finns det inget roligare ställe - på nätet? Kollade in Åke Truedssons - men det verkar inte riktigt uppdaterat, han kanske inte säljer längre? Andra tips? Odlar i södra Bohuslän, hade tänkt peta ned dem om ett par veckor - funkar det tro?
Anja Danmark
"jag testade för något år sedan att sätta solovitlök. de kom inte upp, troligtvis pga att de förvarats i frys under transport.

De er allerede kommet op, så et eller andet kommer der ud af det... De får jo også frost, når de står ude i jorden om vinteren, så det bør jo ikke skade dem.

mvh
Anja

Preussen
CITAT (EKLO @ 26-10-2010, 23:00) *
jag skulle gärna bli vitlöksodlare, men måste man verkligen köpa dem på "typ Plantagen" - finns det inget roligare ställe - på nätet? Kollade in Åke Truedssons - men det verkar inte riktigt uppdaterat, han kanske inte säljer längre? Andra tips? Odlar i södra Bohuslän, hade tänkt peta ned dem om ett par veckor - funkar det tro?

här är lite länkar till äldre trådar gällande utsäde. vitlökstråden 08/09 och törnvik frö AB
kom även på att på www.alternativ.nu finns en tråd i ämnet. där finns det en som säljer utsäde. det är bra grejjer, har själv köpt därifrån.

beroende på väderleken så tror jag du har bra förutsättnigar att plantera vitlök fram i november månad. det är främst tjäle som skulle hindra men det är väl ingen risk för det än?

CITAT (Anja Danmark @ 27-10-2010, 07:22) *
"jag testade för något år sedan att sätta solovitlök. de kom inte upp, troligtvis pga att de förvarats i frys under transport.

De er allerede kommet op, så et eller andet kommer der ud af det... De får jo også frost, når de står ude i jorden om vinteren, så det bør jo ikke skade dem.

mvh
Anja

oj, då har du satt dem tidigt. hoppas de övervintrar för det ska bli spännande att höra hur det gick. själv ska jag oxå sälja sololökar. fick sådana i år från en nepalesisk sort, ska tilläggas att den är mycket märklig smile.gif
mimmi 1
läste i nån tråd, att vanliga ica-vitlökar kommer upp bäst?
jag har aldrig satt vitlök, men undrar lite ... ni som sätter så oerhört mycket.. vad gör ni med allt?? är det inläggningar som gäller? torkar?
Preussen
CITAT (mimmi 1 @ 27-10-2010, 12:35) *
läste i nån tråd, att vanliga ica-vitlökar kommer upp bäst?
jag har aldrig satt vitlök, men undrar lite ... ni som sätter så oerhört mycket.. vad gör ni med allt?? är det inläggningar som gäller? torkar?

det finns ett otal olika lökar i matbutiken. vissa går bra att sätta andra inte. främst är det risk för sjukdomar så som svampkulturer och virus som är vanskligast. andra är transporterade i kylrum vilket gör att vitlöken snabbt torkar in. kan man behandla löken mot sjukdomar så kan man i princip sätta vilken vitlök som helst, kan man inte det ska man vara försiktig. Helst ska man köpa behandlat utsäde.

en del av skörden gräver jag upp tidigt och använder som färsk vitlök, mycket gott. resten torkar jag och har så att jag klarar mig en bit av året utan att behöva köpa vitlök. torka vitlök är enkelt, sol och luft är det som behövs.
Solstorm
När jag har satt vitlök så har det varit vanlig vitlök från mataffären, har ingen aning om vad sorterna heter. Det har aldrig varit några problem med dem utan de har kommit upp snällt. Klyftorna har blivit mindre än de var när jag köpte dem men de har också blivit mycket starkare i smaken.

Jag ska sätta två sorter nu i veckan. Rosenvitlök med snordyrt kilopris från mataffären och någon annan namnlös sort från mataffären.
Preussen
CITAT (Solstorm @ 27-10-2010, 14:02) *
När jag har satt vitlök så har det varit vanlig vitlök från mataffären, har ingen aning om vad sorterna heter. Det har aldrig varit några problem med dem utan de har kommit upp snällt. Klyftorna har blivit mindre än de var när jag köpte dem men de har också blivit mycket starkare i smaken.

Jag ska sätta två sorter nu i veckan. Rosenvitlök med snordyrt kilopris från mataffären och någon annan namnlös sort från mataffären.

va kul. berätta gärna hur det har gått. du har inga bilder?
Solstorm
Jag har aldrig fotat några av mina vitlökar. Du menar väl inte bilder på dem jag köpt i affären?
Preussen
CITAT (Solstorm @ 27-10-2010, 14:48) *
Jag har aldrig fotat några av mina vitlökar. Du menar väl inte bilder på dem jag köpt i affären?

tänkte mer på skörden. bra mataffär du har som har sådant utbud.
tantGröön
Jag har precis planterat mina vitlökar.

Sabadrome & Sprint köpta från Örtagårdens Fröer.

Jag hoppas att denna skörden blir bättre än förra, då hungriga kaniner kapade blasten.

I år vill jag lära mig att göra riktigt vackra vitlöksflätor!

Bolltistel
Åke Truedssons skörd blev lite mager i år så jag fick inget ryskt utsäde. Fransk vitlök säljer han ändå i år vad jag vet. Han verkar bara vilja kommunicera via snigelpost.
blomkronan
CITAT (Preussen @ 26-10-2010, 22:01) *
off topic men bloggsida.se har inte fungerat bra på länge. hoppas de trixar till det annars byter jag snart.

nu funkade den. märkligt.

har ändrat bloggadress. ny adress är http://postannelund.chilipeppar.com

Nu kom jag in, vad mycket bra du har skrivit smile.gif.

Nu ska jag dra iväg... på med underställ & mössa, det regnar iallafall inte, men det är bara 3 grader varmt ute -fear-.gif Jag får arbeta mig varm biggrin.gif. Jorden var nog lite för lerig upptäckte jag då jag var nere sist, så jag ska välta ner en massa mull. Läste på din sida oxå att det var viktigt att jorden inte stog våt på våren så det blir att dränera lite oxå sweatingbullets.gif
blomkronan
[attachment=55900:vitl_k_l_dan_1.JPG]
Nu har jag satt löken, jag hade kvar en säck med mull så jag grävde ner den. Den mullen innehöll kalk så det var ju bra smile.gif men min undran är ska jag ska hälla på lite aska oxå? hur mycket kalk vill vitlöken ha?
Sen har jag läst någonstans att man ska/bör täcka med halm, som skydd över vintern, som man tar bort sen på våren då löken ska börja komma upp. vad tycker ni om det?

Vitlöken jag satte räckte bara till halva lådan, så jag behöver skaffa mera... någon som har tips på var jag kan hitta mera i stockholmsområdet. Jag vill inte ha "ICA lök" eller plantagen lök, plantagen lök har jag redan. i värsta fall får jag väll beställa, men jag vill helst köpa i butik.
Anja Danmark
Det er altid godt at dække jorden om vinteren med forskelligt materiale - halm, planteaffald, og hvad man nu kan skrabe sammen. Jorden bliver meget lettere at komme i gang med til foråret, når den ikke bliver ramt direkte af regn og sne.

Prøv evt. at læse mere om jorddække her:

http://www.havenyt.dk/soeg/?q=jordd%E6kke

mvh
Anja
officinalis
Jag har också satt lite vitlök. Primor, Gérmidour, Vigor och Clédor. Vigor ska ge lökar över 100 gram. Vi får väl se!
Vad har ni för gödslingsstrategier?
Förra året satte jag någon noname-sort och fick ganska små lökar i min sandjord (ovanstående sorter är dock satta i lerjord). Jag grundgödslade med komposterad gödsel från häst och övergödslade med nässelvatten 1-2 ggr i juni.
Preussen
jag har aldrig täckt vitlökslandet över vintern. risk för utvintring pga frost är väldigt liten. bättre att täckodla from våren när de tittat upp.
när det gäller gödslingsstrategier är det bättre att odla i en välgödslad jord än att gödsla i efterhand. jag gräver ner bra med stallgödsel och aska. tidigt på våren gödslar jag med kväve (N) tex höngödsel.
Rihane
CITAT (blomkronan @ 30-10-2010, 07:12) *
[attachment=55900:vitl_k_l_dan_1.JPG]
Nu har jag satt löken, jag hade kvar en säck med mull så jag grävde ner den. Den mullen innehöll kalk så det var ju bra smile.gif men min undran är ska jag ska hälla på lite aska oxå? hur mycket kalk vill vitlöken ha?
Sen har jag läst någonstans att man ska/bör täcka med halm, som skydd över vintern, som man tar bort sen på våren då löken ska börja komma upp. vad tycker ni om det?

Vitlöken jag satte räckte bara till halva lådan, så jag behöver skaffa mera... någon som har tips på var jag kan hitta mera i stockholmsområdet. Jag vill inte ha "ICA lök" eller plantagen lök, plantagen lök har jag redan. i värsta fall får jag väll beställa, men jag vill helst köpa i butik.

Såg att Zetas hade men det var någon månad sedan.
cbe
CITAT (Rihane @ 30-10-2010, 14:22) *
Såg att Zetas hade men det var någon månad sedan.

Zetas har slut på vitlök, jag var där förra helgen. Likaså plantagen i Slagsta och Rappnes i Ulriksdahl :-( Är något sen själv, men har till slut beställt via gourmetgarage.com
Bolltistel
Det finns vitlöksutsäde kvar på Brunnsvikens Trädgård i Ulriksdalsparken (ej att förväxla med "Rappnes"). Fanns igår iallafall när jag var nere och fyndade vårlökar.

De stänger kl 16 idag.
Preussen
har slängt ned nästan allt i jorden nu. har bara en sort som jag inte hunnit med men den kommer jag nog ganska snart att plantera.
läs mer på bloggen
blomkronan
Jag är verkligen glad över att jag fick ner min vitlök i marken i höst yahoo.gif
Det fick bli flera "Plantagen lök" i lådan så nu är den fylld med samma sort... Sabadrome hette den och 136 lökar fick plats biggrin.gif

Jag la ett täcke av halm oxå, det kan ju inte skada!
[attachment=56315:20101104342.JPG]
Bågen av elrören är tillför att hålla rådjuren borta från lådan,
och det fungerar, för jag har sett i snön att dom går runt tummenupp.gif
Fågelvägen
blomkronan, bra idé med elrören!

Är det någon som vill ha livskraftiga små topplökar av en estnisk (rysk) sorts vitlök? Det behövs tålamod, för det kan ta 3-4 år att få fullvuxna vitlökar av dem. Men de är friska och goda, har stora klyftor med rosigt skal. Vi har haft dem i över 12 år, ca 100 lökar per år.

Jag kan skicka en handfull smålökar - klarar inte av att slänga dem. PM:a om du är intresserad! tummenupp.gif
Preussen
CITAT (blomkronan @ 14-11-2010, 19:59) *
Jag är verkligen glad över att jag fick ner min vitlök i marken i höst yahoo.gif
Det fick bli flera "Plantagen lök" i lådan så nu är den fylld med samma sort... Sabadrome hette den och 136 lökar fick plats biggrin.gif

Jag la ett täcke av halm oxå, det kan ju inte skada!
[attachment=56315:20101104342.JPG]
Bågen av elrören är tillför att hålla rådjuren borta från lådan,
och det fungerar, för jag har sett i snön att dom går runt tummenupp.gif

då kan du i lugnan ro käka 2 lökar i veckan och ändå få mycket till utsäde smile.gif

fiffig grej med elrören. jag lägger ut gammalt kompostnät för att förhindra katter att använda landet som toalett. behövs det marktäcka över vintern uppe hos er?
rosita
Mina vitlökar i kruka i växthuset:

[attachment=56320:vitl_k_1...2010_009.jpg]
Fågelvägen
rosita - vackra stänglar! Man börjar redan vänta på våren.
Preussen proffsiga texter om vitlöksodling på din blogg!
blomkronan
CITAT (Preussen @ 15-11-2010, 08:21) *
behövs det marktäcka över vintern uppe hos er?

behövs... och behövs... Jag är mycket för att marktäcka för att inte jorden ska urlakas och vi har ju "normalt" inte så mycket snö... nu hade vi så det räckte och blev ÖVER! med snö förra året blush.gif

Brukar inte du marktäcka? du har ju inte heller så mycket snö nere i skåne.

Preussen
CITAT (blomkronan @ 15-11-2010, 21:14) *
behövs... och behövs... Jag är mycket för att marktäcka för att inte jorden ska urlakas och vi har ju "normalt" inte så mycket snö... nu hade vi så det räckte och blev ÖVER! med snö förra året blush.gif

Brukar inte du marktäcka? du har ju inte heller så mycket snö nere i skåne.

inte vitlöksodlingen över vintern. bättre att det går lite frost i marken. tyvärr ej tillgång till så mycket gräsklipp men annars hade jag gärna täckodlat under säsong.
höstgrävd eller bar mark brukar jag slänga på ett täcke med löv.
blomkronan
CITAT (Preussen @ 16-11-2010, 09:14) *
inte vitlöksodlingen över vintern. bättre att det går lite frost i marken. tyvärr ej tillgång till så mycket gräsklipp men annars hade jag gärna täckodlat under säsong.
höstgrävd eller bar mark brukar jag slänga på ett täcke med löv.

Det är ju inga problem här... frost i marken, vi har ju minst en halv meter frost och det kanske inte ni har, så det är klart att vi tänker olika wink.gif
Preussen
CITAT (blomkronan @ 17-11-2010, 23:16) *
Det är ju inga problem här... frost i marken, vi har ju minst en halv meter frost och det kanske inte ni har, så det är klart att vi tänker olika wink.gif

precis, det var därför jag frågade wink.gif
Preussen
CITAT (Solstorm @ 27-10-2010, 13:02) *

hos min lokala ica-handlare finns oxå rosenvitlök att köpa, 129kr/kg. lökarna är stora med varierad klyftstorlek och har en vacker rödstrimmig färg. i köket är de behändiga att ha att göra med. + för smak och att de är lättskalade, - för att de även har en del små klyftor.
de lökar jag köpt har dåliga förvaringsegenskaper, troligtvis att de fraktats i frys men även den del av klyftorna har någon form av svampkultur på sig, de får bruna fläckar och ruttnar.
Preussen
dags att låta denna tråd komma upp ur sitt ide. min vitlök börjar titta upp smiley_small_hug.gif
PMK
Vart bor du? smile.gif

Varit sugen länge på å gå ut och kolla till mina!
officinalis
Här dröjer det nog minsann ett tag till. Beror nog på snön. Förra året kom de upp den 9:e mars. Vi får väl se hur det blir i år smile.gif
(zon3)
EKLO
fortfarande en decimeter snö över mitt livs första vitlöksland - men solen smälter nog den porösa snön rätt fort (södra bohuslän)
Preussen
CITAT (PMK @ 04-03-2011, 23:10) *
Vart bor du? smile.gif

Varit sugen länge på å gå ut och kolla till mina!

zon1, skåne. läs gärna på bloggen min.
Laura
Mina vitlök har börjad titta upp redan biggrin.gif men de har jag haft under fleece hela vintern.

Jag passade även på att stoppa ner några i rabatten i helgen då jag vårgödslade till lite färskvitlök till sommaren.

Detta underbar vårväder vi har haft här i Norra Halland gör att det kliar ordentligt i fingrarna nu!! giggle.gif
Bettis
OJ har inte tittat till mina ännu, satte vitlök för första gången i höstas, det ska bli såååå spännande!
Iren
Hej och så här gör jag innan dom har kommit upp i trädgården, ger lite försmak... Sätter dom ytligt och klipper blasten ganska ofta och lägger på smörgås och har i mat. Jättegott![attachment=58656:mars_2011_015.jpg]
tantGröön
Min vitlök har också börjat komma upp!!! yihaa! (zon 1.)
Förra året blev den dock snaggad av hungriga kaniner, och klyftorna blev ej så stora.
Hoppas den klarar sig bättre i år
PMK
Tittar typ varje dag på min lilla plätt nu bara för det! rolleyes.gif

Men mina ligger på ett ställe med minimal sol nu kom jag på, kanske dröjer då..?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon