Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

11 sidor V  « < 6 7 8 9 10 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > vitlökssäsongen 10/11, påbörjad!
          blomkronan
          Inlägg 13-07-2011, 21:48
          Länk hit: #141

Medlem
          Antal inlägg: 3 467
          Medlem nr: 17 820

ÄNTLIGEN!!! snart är det dax att skörda yahoo.gif

Bild från mig smile.gif
          Bifogad fil  vitl_k.JPG ( 618.78k ) Antal nedladdningar: 72

Jag har tagit upp ett par lökar och dom har klyftas sig. Det är så härligt att äntligen få äta av eget odlat vitlök.
          Den var så mild och fin nu (lagom stark). Funderar på att lägga in lite... är det någon som provat? Skulle gärna vilja ha tips på recept som har prövats.

Citera
          PMK
          Inlägg 14-07-2011, 20:57
          Länk hit: #142

Medlem
          Antal inlägg: 416
          Medlem nr: 35 632

Två av mina har fått såna.. ''smålökar'' på stjälken typ? What tha..? tongue.gif Något man bör göra åt det eller bara.. låta dem vara där?

Blomkronan: Hur tätt har du sått dem? Grymt grymt fint! smile.gif

--------------------
          Det är kul att odla!

Citera
          Ginflyer
          Inlägg 14-07-2011, 21:41
          Länk hit: #143

Medlem
          Antal inlägg: 46
          Medlem nr: 6 032

@PMK Det finns två läger. Ett som hävdar att om man klipper av den så blir den riktiga löken större (vilket jag tycker verkar rimligt) och ett som säger att det inte spelar någon roll.

--------------------
          6 sorters Vitlök och ca 50 sorters Chili i jorden, och jag som inte har särskilt bra tålamod.
          Söderslätt, Sydkusten, Zon 1 med växthus.
          http://ginflyer.chilipeppar.com/

Citera
          blomkronan
          Inlägg 14-07-2011, 23:18
          Länk hit: #144

Medlem
          Antal inlägg: 3 467
          Medlem nr: 17 820

CITAT (PMK @ 14-07-2011, 21:57) *

Tack tack... smile.gif Jag satte dom med ett mellanrum på 8-10 cm

Citera
          Preussen
          Inlägg 15-07-2011, 12:41
          Länk hit: #145

Medlem
          Antal inlägg: 1 443
          Medlem nr: 9 179

CITAT (PMK @ 14-07-2011, 21:57) *
          Två av mina har fått såna.. ''smålökar'' på stjälken typ? What tha..? tongue.gif Något man bör göra åt det eller bara.. låta dem vara där?

halslök/pseudolök eller stresslök brukar de kallas. Vissa sorter, typ 1, brukar sätta sådana. Det beror troligtvis på att vi har ett ganska skiftande klimat här uppe i norr så det är inte så mycket att göra åt. Oftas påverkar de inte lökens storlek och de går att använda i matlagning. Nackdelen kan vara att det är svårare att göra flätor men det kan jag leva utan ändå.

CITAT (Ginflyer @ 14-07-2011, 22:41) *
          @PMK Det finns två läger. Ett som hävdar att om man klipper av den så blir den riktiga löken större (vilket jag tycker verkar rimligt) och ett som säger att det inte spelar någon roll.

ginflyer. det är halslök som PMK pratar om, inte topplökar wink.gif

--------------------
          Odlar i zon0-1!
          bloggen

Citera
          PMK
          Inlägg 15-07-2011, 14:52
          Länk hit: #146

Medlem
          Antal inlägg: 416
          Medlem nr: 35 632

Ok, låter dem sitta där!

Många av mina har lagt sig ner helt slaka och verkar typ.. döda, nästan! Helt lealösa. Trooor det har å göra med lagret gräs jag hade på hela tiden, tror det blev för fuktig längst nere på stjälken så dem blev helt mosiga.. :/ Har kanske.. 6 stycken som är bra/hyfsade nu!

--------------------
          Det är kul att odla!

Citera
          Jordgubbe
          Inlägg 16-07-2011, 12:33
          Länk hit: #147

Medlem
          Antal inlägg: 217
          Medlem nr: 22 241

Första året jag odlar vitlök, det ser bra ut. Förra veckan klippte jag av halslökarna och idag så var jag ute och tittade och såg att blasten gulnat. Svårt att se exakt hur mkt men jag bedömde att det var runt hälften.

Ser ut lite grand som på Blomkronans bild.

Känner mig frestad att ta upp lökarna då det enligt vad jag förstått kommer en blöt vecka med stora regnmängder och (vad jag förstått) är det bäst att ta upp löken när det är torrt i jorden + att vitlöken inte gillar att stå blött för länge. Behöver lite råd.

Någon förresten som haft kontakt med Åke Truedsson och hört hur det gott med hans vitlök (för utsäde) i år ?.

Citera
          Preussen
          Inlägg 16-07-2011, 12:48
          Länk hit: #148

Medlem

CITAT (Jordgubbe @ 16-07-2011, 13:33) *
          Första året jag odlar vitlök, det ser bra ut. Förra veckan klippte jag av halslökarna och idag så var jag ute och tittade och såg att blasten gulnat. Svårt att se exakt hur mkt men jag bedömde att det var runt hälften.

Ser ut lite grand som på Blomkronans bild.

Känner mig frestad att ta upp lökarna då det enligt vad jag förstått kommer en blöt vecka med stora regnmängder och (vad jag förstått) är det bäst att ta upp löken när det är torrt i jorden + att vitlöken inte gillar att stå blött för länge. Behöver lite råd.

Någon förresten som haft kontakt med Åke Truedsson och hört hur det gott med hans vitlök (för utsäde) i år ?.

om vitlöken är färdig skall du ta upp dem oavsett. visst är det bättre med torrt väder men de förlorar i lagringsegenskaper om man låter dem vara i jorden för länge. gräver du upp dem och hänger dem torrt skadar det inte oavsett om det regnar eller inte. det är främst på vintern de tar skada av blöt jord, som växande lök kan de tåla lite mer.
          om hälften av blasten gulnat börjat det bli dax att ta upp dem. vad är det för sorter du odlar?

--------------------
          Odlar i zon0-1!
          bloggen

Citera
          Jordgubbe
          Inlägg 16-07-2011, 12:51
          Länk hit: #149

Medlem

CITAT (Preussen @ 16-07-2011, 13:48) *
          vad är det för sorter du odlar?

Leningradskij och Siberian Red

Citera
          Preussen
          Inlägg 16-07-2011, 13:23
          Länk hit: #150

Medlem

CITAT (Jordgubbe @ 16-07-2011, 13:51) *
          Leningradskij och Siberian Red

bra sortval tummenupp.gif
          du kan nog med gott samvete börja skörda. jag hade tänkt göra det i zon 0 i varje fall.

--------------------
          Odlar i zon0-1!
          bloggen

Citera
          Jordgubbe
          Inlägg 16-07-2011, 13:38
          Länk hit: #151

Medlem

CITAT (Preussen @ 16-07-2011, 14:23) *
          bra sortval tummenupp.gif

Köpte utsäde från Åke Truedsson förra året, och jag vill minnas att jag tyckte att just de ryska sorterna verkade bra för svenskt klimat, särskilt som Åke själv hade haft otur med att skörden av sitt utsäde förra året och inte hade så många sorter att erbjuda.

Hade tänkt gräva upp en vitlök försiktigt sedan och kolla storleken. Ser de bra ut, kan det vara bra läge att ta upp dem idag eller imorgon och hänga på tork. Bor i zon 3 och efter midsommar har det varit lite "jämnare" väder rent klimatmässigt.

Citera
          Jordgubbe
          Inlägg 16-07-2011, 16:54
          Länk hit: #152

Medlem

Vid en närmare titt nu ikväll så såg jag att de nedersta bladen hade gulnat lite mer medan de två ovan bara gulnat lite på själva spetsen av bladet så bestämde mig för att vänta några dagar till med dem.

Redigerat av Jordgubbe: 16-07-2011, 18:45

Citera
          officinalis
          Inlägg 16-07-2011, 20:43
          Länk hit: #153

Medlem
          Antal inlägg: 1 098
          Medlem nr: 21 126

Halslök är väl detsamma som "garlic scapes". Säljs som en delikatess på marknader i vissa länder smile.gif

--------------------
          Odlar i zon 3 och skriver om grönsaksodling, trädgård och natur med förhållandevis jämna mellanrum.

Citera
          Preussen
          Inlägg 17-07-2011, 09:23
          Länk hit: #154

Medlem

CITAT (officinalis @ 16-07-2011, 21:43) *
          Halslök är väl detsamma som "garlic scapes". Säljs som en delikatess på marknader i vissa länder smile.gif

Nu blandar du päron med äpplen. Garlic scapes är samma sak som topplök, dvs den blomsterstängel vissa sorter sätter. Kallas även ormlök. det är den sortens sätt att växa.mycket gott att äta o ett bra sätt att få mer skörd av samma planta. Halslök,pseudolök, stresslök får sorter av typ 1. Inte helt glasklart varför men troligen pga yttre faktorer. De får det oftare i nordiskt klimat så man tror att det beror på vårt snabbt skiftande väder. Man kan säkert även kränga det till bra pris;-)

--------------------
          Odlar i zon0-1!
          bloggen

Citera
          officinalis
          Inlägg 17-07-2011, 19:29
          Länk hit: #155

Medlem
          Antal inlägg: 1 098
          Medlem nr: 21 126

Just ja. Jag blandar ihop det. Du tänker halslök som i att vitlöken sätter klyftor på stjälken?

--------------------
          Odlar i zon 3 och skriver om grönsaksodling, trädgård och natur med förhållandevis jämna mellanrum.

Citera
          Preussen
          Inlägg 17-07-2011, 20:41
          Länk hit: #156

Medlem

CITAT (officinalis @ 17-07-2011, 20:29) *
          Just ja. Jag blandar ihop det. Du tänker halslök som i att vitlöken sätter klyftor på stjälken?

Tänker och tänker, det är så halslökar ser ut kompiskram.gif oftast är det typ1 som sätter denna men har själv lökar av annan typ som sätter halslök när den anpassar sig till vårt klimat. topplök är som sagt en blomsterstängel med en mer eller mindre utvecklad alliumblomma. I den finns pyttesmå vitlökar, bulbiller, som går att så. Efter någon säsong har man fullgoda vitlökar.
          Idag var jag förresten ute och skördade all lök. Är nöjd med årets skörd men har haft bättre år än detta. Kommer skriva utförlig rapport på bloggen.

Redigerat av Preussen: 17-07-2011, 20:51

--------------------
          Odlar i zon0-1!
          bloggen

Citera
          Jordgubbe
          Inlägg 19-07-2011, 12:14
          Länk hit: #157

Medlem

Nu har "stubintråden" på mina vitlöksplantor börjat brinna, skämt åsido så hade det lilla gula längst ut på bladspetsarna torkat och blivit bruna (dock inte till 1/3 eller 1/2 av bladet). Känns iaf som att det kommer att bli lite lättare att se nu när vitlöken bör vara klar.

Jag har också sparat 1 ormlök (garlicscape) för att se om det ligger någon sanning i att när knorren rätar ut sig är vitlöken klar. Fick det tipset via en Youtubevideo, fast eftersom ingen annan förespråkar det känns det lite tvivelaktigt.

Citera
          Preussen
          Inlägg 19-07-2011, 16:57
          Länk hit: #158

Medlem

CITAT (Jordgubbe @ 19-07-2011, 13:14) *
          Nu har "stubintråden" på mina vitlöksplantor börjat brinna, skämt åsido så hade det lilla gula längst ut på bladspetsarna torkat och blivit bruna (dock inte till 1/3 eller 1/2 av bladet). Känns iaf som att det kommer att bli lite lättare att se nu när vitlöken bör vara klar.

Jag har också sparat 1 ormlök (garlicscape) för att se om det ligger någon sanning i att när knorren rätar ut sig är vitlöken klar. Fick det tipset via en Youtubevideo, fast eftersom ingen annan förespråkar det känns det lite tvivelaktigt.

Den lär ju vara färdig v coolgleam.gif id det laget rolleyes.gif ungefär som att använda brandvarnare som indikator för att maten är färdig
          Kul grej att testa. Se hur storleken är på löken samt om det är bättre lagringsduglighet.

--------------------
          Odlar i zon0-1!
          bloggen

Citera
          Jordgubbe
          Inlägg 20-07-2011, 12:32
          Länk hit: #159

Medlem

Idag passade jag på att skörda min vitlök, för enligt väderleksrapporten, skulle det bli regn resten av veckan. Kändes bättre att gräva idag när det var torrt i jorden.

Det var inga "bamselökar" jag tog upp så kunde nog väntat lite till, men enligt Åke Truedsson är ju generellt skördedatum (i Sverige iaf) mellan 10/7-10/8, så inte så mycket att spela på + att det förmodligen går fort när de väl börjar gulna.

Skönt iaf att vara på den säkra sidan, att man tagit upp löken i rätt tid. De som hade lite rakare knorr tyckte jag faktiskt var större så kanske inte bara skrock och skrönor. Hade klippt bort den lilla knoppen och vid titt på några sparade sådana hade de vitnat nedtill men var gröna upptill. Så är man tidigt ute och petar ned dem i jorden kanske man kan få en skörd till av lite mindre vitlökar i år.

Redigerat av Jordgubbe: 20-07-2011, 12:33

Citera
          Preussen
          Inlägg 21-07-2011, 22:24
          Länk hit: #160

Medlem

CITAT (Jordgubbe @ 20-07-2011, 13:32) *
          Idag passade jag på att skörda min vitlök, för enligt väderleksrapporten, skulle det bli regn resten av veckan. Kändes bättre att gräva idag när det var torrt i jorden.

Det var inga "bamselökar" jag tog upp så kunde nog väntat lite till, men enligt Åke Truedsson är ju generellt skördedatum (i Sverige iaf) mellan 10/7-10/8, så inte så mycket att spela på + att det förmodligen går fort när de väl börjar gulna.

Skönt iaf att vara på den säkra sidan, att man tagit upp löken i rätt tid. De som hade lite rakare knorr tyckte jag faktiskt var större så kanske inte bara skrock och skrönor. Hade klippt bort den lilla knoppen och vid titt på några sparade sådana hade de vitnat nedtill men var gröna upptill. Så är man tidigt ute och petar ned dem i jorden kanske man kan få en skörd till av lite mindre vitlökar i år.

Nja, så dem tätt i en kruka så kan du skörda spröda vitlöksblast. Bra med vitlökssmak är det. Annars kan du använda dem i matlagning, funkar det oxå.
          Kul att du skördat. Gödsla på bra redan nu i landet du ska sätta vitlök i till hösten, det tjänar du på. Ge dem en kvävegiva på våren när de är ca 5cm+ höga.
          Själv har jag oxå skördat allt och med titt på vädret är jag glad över det fastän jag tog "music" lite för tidigt. Nåväl, gör en skördesammanfattning på bloggen.

--------------------
          Odlar i zon0-1!
          bloggen

Citera

11 sidor V  « < 6 7 8 9 10 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 13-06-2026, 21:35

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon