Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Finns någon spinndoktor här?, Problem med innomhusväxter - spinnangrepp
          Cilla
          Inlägg 23-11-2010, 14:00
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Jag har haft både inomhusdjungel med frodiga friska växter, djungel med både friska och halvtaniga dito, en vissnande djungel, helt kalt utan annat än en kaktus, och fåtaliga inomhusväxter som får en del omsorg.

Tycker att ursprungsfrågan om spinn liksom många andra angrepp som våra rumsväxter får i sin ytterst onaturliga miljö besvaras väl av Bassam:

Bra ljus
          God luftfuktighet
          Rätt näring
          Rätt mängd vatten
          Bra, tillräcklig volym och väldränerad jord som luckras
          Snabb omsorg vid problem, gäller spinn i synnerhet

--------------------

Citera
          batski
          Inlägg 23-11-2010, 15:40
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 1 427
          Medlem nr: 33 889

Hej Axel!

Jag - eller snarare mina växter - råkade ut för spinn för flera år sen och jag tyckte de var nästintill omöjliga att bli av med. Sen dess har jag undvikit de växterna som lätt kan drabbas av spinn. Murgröna är en av dem tyvärr. En sån kommer aldrig mer in i mitt hem och jag skulle avråda dig från att skaffa en ny murgröna.

Spinn trivs som sagt i torr och varm luft och det är inte ovanligt att man får spinn på växter som står i ett söderfönster, om det inte är växter som trivs i soliga och varma lägen, som t ex. Crassula och en del andra suckulenter. Har man ett ljust söderfönster kan man flytta de växterna som inte tål stark sol en bit bort från fönstret där det fortfarande är ljust men inte i direkt sol. Nu på vintern lär dock inte det med stark direkt sol vara ett problem tongue.gif

Lite tips vad det gäller spinn; var väldigt försiktig nära du vattnar, eller på annat sätt hanterar växterna så du - eller vattenkannan - inte hjälper till att sprida spinn mellan de olika växterna (det är bara de vuxna spinnen som man lätt kan se med blotta ögat, yngre individer är väldigt små och svåra att se). Se till att hålla de angripna växterna en bit ifrån de andra. Även när man har behandlat växterna och dödat alla spinn kan det finnas ägg kvar. Minns tyvärr inte hur länge det tar innan de kläcks, men det är en av anledningarna till att man ofta får tillbaka spinn och därför ska man köra upprepande behandlingar med någon (några?) veckors mellanrum.

Beträffande Peperomia argyreia som har fått spruckna blad så har jag nyligen fått veta av en peperomia-odlare att sånt kan hända ibland när pepisar fått förändrade betingelser. Det kanske är en reaktion på behandlingen. Annars brukar just P. argyreia vara en ganska tålig växt som tål torr och varm luft väl. Därav namnet radiatorört. Den andra peperomian du har verkar vara nån sort av P. marmorata. Här kan du kolla på en hel del olika pepis-arter. Generellt sett brukar de flesta pepisar trivas bra med hög luftfuktighet (fast en del anpassar sig bra till vårt torra inomhusklimat ändå), men är lite känsliga för för mycket vatten i jorden, som kan orsaka rotröta. Så låt jorden torka upp mellan vattningarna.

Lycka till!

Redigerat av batski: 23-11-2010, 15:43

Citera
          Bassam
          Inlägg 23-11-2010, 20:27
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem nr: 12 723

Hej

På grund att många ohyra tycker om torr och varm luft så tag tipsar på många blommor affärer och jag märkte att de har lite ohyra inne eller ute eller de har inte så jag kommer att ger mina växter i fat varje dag , den här vatten när dem avdunsta minska temperaturen och öka luftfuktighet så mina växter inne nu har mycket bra grönskar och rosor.

H:Bassam

Citera
          varghem
          Inlägg 24-11-2010, 07:36
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 806
          Medlem nr: 23 954

????????

Citera
          RitRat
          Inlägg 07-12-2010, 21:57
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 1 153
          Medlem nr: 22 570

CITAT (Bassam @ 23-11-2010, 20:27) *
          Hej

På grund att många ohyra tycker om torr och varm luft så tag tipsar på många blommor affärer och jag märkte att de har lite ohyra inne eller ute eller de har inte så jag kommer att ger mina växter i fat varje dag , den här vatten när dem avdunsta minska temperaturen och öka luftfuktighet så mina växter inne nu har mycket bra grönskar och rosor. H:Bassam

Inte lätt med svenska språket om man är ny i det!!

Jag tror han menar: Mycket av ohyran trivs i torr och varm luft. Man ska vattna på fatet, och när det vattnet dunstar, blir luften både svalare och fuktigare, och ohyran trivs inte. "Rosor" i slutet måste betyda blommor, alltså "växterna har bra grönska och de blommar bra"
          Hälsn. RitRat - *SFI-lärare som läser bristfällig svenska varenda dag och är van det*

--------------------
          /// Ritva, med en trädgård i zon 5 i Sverige samt en i subtropiska Västafrika.
          Och mitt kostval är vegg.

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-09-2025, 03:19

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon