|
|
  |
Jimmie Åkesson inte bjuden på nobelfesten, men de andra 7 partiledarna i riksdagen är bjudna |
|
|
|
27-10-2010, 19:48
|

Moderator
Antal inlägg: 18 405
Medlem nr: 9 009

|
CITAT (herkules @ 27-10-2010, 20:46)  jag läste om det men kommer inte ihåg varför han gick från moderaterna. han har iaf varit politiskt aktiv sedan tonåren, tror han hade kunnat gå hur långt som helst om han lierat sig med ett rumsrent parti istället, han är inte dum i huvudet. Han och Göran Hägglund hade blivit ett radarpar
|
|
|
|
|
27-10-2010, 20:14
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
Reinfeldt & co har fört M lite mot mitten vilket lämnat fältet öppet för SD på högerkanten. Observera att SD plockade väljare även från M vilket gjorde att alliansen tappade sin majoritet. Nej, dum är han inte JÅ. Jag gissar att han kommer att manövrera ut alla forna skinnskallar ur partiet med tiden och bli ungefär som Danskt folkeparti.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
27-10-2010, 20:20
|

Moderator

|
CITAT (Gossen Ruda @ 27-10-2010, 21:14)  Reinfeldt & co har fört M lite mot mitten vilket lämnat fältet öppet för SD på högerkanten. Observera att SD plockade väljare även från M vilket gjorde att alliansen tappade sin majoritet. Nej, dum är han inte JÅ. Jag gissar att han kommer att manövrera ut alla forna skinnskallar ur partiet med tiden och bli ungefär som Danskt folkeparti. SD plockade väljare från samtliga partier, och M fick ändå några hundra tusen fler röster i det här valet än förra. Men hur som helst är det lite missvisande att säga att SD ligger längst ut på högerkanten då dom för mittenpolitik. Att kalla invandringsmotstånd för högerpolitik tycker jag är felaktigt. MP borde kallas "mittenextremt"
|
|
|
|
|
27-10-2010, 20:31
|

Medlem
Antal inlägg: 10 802
Medlem nr: 16 563

|
Tycker det är märkligt?när man pratat med folk genom åren och det gäller de flesta som röstar på de partier som finns ,ja då har alla en åsikt om invandringen och att det ställs för lite krav på våra invandrare att de borde lära sig svenska skaffa jobb osv,men nu när SD kom till makten så skriker alla RASISTER ?vad tog alla vägen som hade likasinade åsikter ?Nu vågar ingen öppna munnen!alla bara kniper ihop offentligt,men i vardagsrumen diskuteras det hej vilt.
|
|
|
|
Meriona
|
27-10-2010, 20:37
|
Gäster

|
Jag undrar mest vilka du talat med under åren som du säger, Motti? Hur insatta är de?
ALLA invandrare som kommer hit lär sig svenska, SFI som det kallas, jag vill påstå att om man jämför: lika många av svenskarna som verkligen VILL ha jobb, lika många av invandrarna VILL ha jobb, om inte fler rentav. Det finns slöa typer inom alla grupper, såklart även av dem som invandrar, men de är lika få som dem hos oss själva. LÄRA sig skaffa jobb gör de också, det är krav på om de ska få bidrag. Allt detta borde du väl känna till ändå, det känns ibland som om du lever lite utan media överhuvudtaget? Tittar du inte på nyheterna alls?
|
|
|
|
|
27-10-2010, 20:51
|

Medlem
Antal inlägg: 3 539
Medlem nr: 36

|
Jag har fått lära mig att det är Stockholms stad mfl som bjuder på Nobelfesten.... men gästerna är inbjudna av Nobelstiftelsen....
--------------------
Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter. Danny Kaye (1913-1987) Mitt andra liv.
|
|
|
|
|
27-10-2010, 21:23
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 16 329

|
Har du varit på solsemester, Ralphie boy?
--------------------
Att alltid vara en smula barn, det är att vara riktigt vuxen.
Jevgenij Jevtusjenko
|
|
|
|
|
27-10-2010, 21:40
|

Medlem

|
jag tittar på nyheter flera gånger om dagen meronia men jag lyssnar på vad folk diskuterar runt mig,inte kan du påstå att alla invandrare lärt sig svenska ?då vet jag inte vad du har för erfarenhet alls ?här i nässjö där jag bor följer invandrarnas barn med och handlar för deras föräldrar kan inte svenska,i fredags var det en invandrar mamma som hade en son med sig på runt 11 år som skötte kreditkortet och koden för hon visste inget eller förstog vad kassören sade,?sonen pratade flytande svenska men inte hans mor.jag annser att det är ett måste att lära sig det landets språk som du bor i annars har du inte en chans att integrera dig.
|
|
|
|
netha
|
27-10-2010, 21:45
|
Gäster

|
CITAT (Meriona @ 27-10-2010, 21:37)  Jag undrar mest vilka du talat med under åren som du säger, Motti? Hur insatta är de?
ALLA invandrare som kommer hit lär sig svenska, SFI som det kallas, jag vill påstå att om man jämför: lika många av svenskarna som verkligen VILL ha jobb, lika många av invandrarna VILL ha jobb, om inte fler rentav. Det finns slöa typer inom alla grupper, såklart även av dem som invandrar, men de är lika få som dem hos oss själva. LÄRA sig skaffa jobb gör de också, det är krav på om de ska få bidrag. Allt detta borde du väl känna till ändå, det känns ibland som om du lever lite utan media överhuvudtaget? Tittar du inte på nyheterna alls? Håller med i allt utom att alla lär sig Svenska SFI ... många. många gånger är det bara männen som går till skolan. Kvinnorna är hemma och lär sig aldrig språket. Säg inte emot mig nu, för jag har följt det i så många år och alltid samma visa.
|
|
|
|
|
27-10-2010, 21:50
|

Moderator

|
Sedan räcker det inte SFI för att man skall lära sig svenska, man måste umgås med svenskar också för att verkligen lära sig språket. Ett av de bästa sätten att umgås tillräckligt mycket för att lära sig språket är att arbeta tillsammans med en som kan det, och åter igen är vi tillbaka på problemet med arbetslösheten. Men det blir också ett extra stort problem för kvinnorna eftersom de ofta får vara hemmafruar och därmed får extra svårt att lära sig svenska. De enda de umgås med är ofta andra kvinnor från samma land som de själva härstammar ifrån.
|
|
|
|
|
27-10-2010, 21:50
|

Medlem

|
jag vet också eftersom jag har en morbror som varit lägerchef för flera invandrarläger i Småland !männen är dom som hänger ute sitter på cafe osv i samhället ,kvinnorna får inte gå utanför dörren ensamma utan att ha barn släkt eller sin man med sig,de kan ju bli som oss svenska kvinnor få mål i munnen och bli självständiga gu be vars.
|
|
|
|
|
27-10-2010, 21:52
|

Medlem
Antal inlägg: 5 521
Medlem nr: 7 219

|
CITAT (netha @ 27-10-2010, 22:45)  Håller med i allt utom att alla lär sig Svenska SFI ... många. många gånger är det bara männen som går till skolan. Kvinnorna är hemma och lär sig aldrig språket. Säg inte emot mig nu, för jag har följt det i så många år och alltid samma visa.  tyvärr är det väl också så att man ska välja sfi för att lära sig så bra svenska som möjligt? det är aktuellt inom en snar framtid i min familj då dotterns pojkvän kommer flytta hit. om han får visum vill säga.
--------------------
likes anarki och faråthelvete ☺
|
|
|
|
|
27-10-2010, 21:54
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
CITAT (netha @ 27-10-2010, 22:45)  Håller med i allt utom att alla lär sig Svenska SFI ... många. många gånger är det bara männen som går till skolan. Kvinnorna är hemma och lär sig aldrig språket. Säg inte emot mig nu, för jag har följt det i så många år och alltid samma visa.  Fast i Eslöv har vi lika många kvinnor som män som läser på SFI....
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
27-10-2010, 21:55
|

Medlem
Medlem nr: 6 891

|
CITAT (netha @ 27-10-2010, 22:45)  Håller med i allt utom att alla lär sig Svenska SFI ... många. många gånger är det bara männen som går till skolan. Kvinnorna är hemma och lär sig aldrig språket. Säg inte emot mig nu, för jag har följt det i så många år och alltid samma visa.  och är de föräldrar så kan de få vårdnadsbidrag för att gå hemma på heltid. Det är ett problem att kvinnor i traditionella könsroller missgynnas.
--------------------
|
|
|
|
|
27-10-2010, 21:55
|

Moderator

|
CITAT (herkules @ 27-10-2010, 22:52)  tyvärr är det väl också så att man ska välja sfi för att lära sig så bra svenska som möjligt? det är aktuellt inom en snar framtid i min familj då dotterns pojkvän kommer flytta hit. om han får visum vill säga. Anhöriginvandring är väll inte så lätt längre, med försörjningskrav och allt det där
|
|
|
|
|
27-10-2010, 21:56
|

Medlem
Medlem nr: 6 891

|
CITAT (Motti @ 27-10-2010, 22:50)  jag vet också eftersom jag har en morbror som varit lägerchef för flera invandrarläger i Småland !männen är dom som hänger ute sitter på cafe osv i samhället ,kvinnorna får inte gå utanför dörren ensamma utan att ha barn släkt eller sin man med sig,de kan ju bli som oss svenska kvinnor få mål i munnen och bli självständiga gu be vars. Lägerchef låter så tyskt 30-tal. Det är flyktingförläggningar!
--------------------
|
|
|
|
netha
|
27-10-2010, 21:58
|
Gäster

|
CITAT (Huggorm @ 27-10-2010, 22:50)  Sedan räcker det inte SFI för att man skall lära sig svenska, man måste umgås med svenskar också för att verkligen lära sig språket. Ett av de bästa sätten att umgås tillräckligt mycket för att lära sig språket är att arbeta tillsammans med en som kan det, och åter igen är vi tillbaka på problemet med arbetslösheten. Men det blir också ett extra stort problem för kvinnorna eftersom de ofta får vara hemmafruar och därmed får extra svårt att lära sig svenska. De enda de umgås med är ofta andra kvinnor från samma land som de själva härstammar ifrån. Problemet är inte att kvinnorna är hemmafruar.. jag föredrar att kalla dem hemarbetande eftersom de ju inte är enbart fruar till mannen utan också har hand om hemmet och barnen de ofta förbjuds att gå i skola SFI och att ta kontakt med svenska grannar ... just därför (tvingas ) umgås de bara med lika förtryckta
Redigerat av netha: 27-10-2010, 22:00
|
|
|
|
|
27-10-2010, 22:00
|

Medlem
Antal inlägg: 5 521
Medlem nr: 7 219

|
CITAT (Huggorm @ 27-10-2010, 22:55)  Anhöriginvandring är väll inte så lätt längre, med försörjningskrav och allt det där inget är klart ännu så man vet aldrig hur det blir.
--------------------
likes anarki och faråthelvete ☺
|
|
|
|
|
27-10-2010, 22:05
|

Medlem
Antal inlägg: 2 494
Medlem nr: 14 081

|
Tycker det är helt rätt, SD´s politik går stick i stäv för allt Nobelpriset står för och då ska man inte heller bjuda in JÅ bara för att han sitter i riksdagen
|
|
|
|
|
27-10-2010, 22:06
|

Medlem

|
Det där var väl en petitez !okej han var vd eller kalla det för vad du vill för flyktingförlägningar i olika städer i småland,kan tala om att vi blev mycket goda vänner med många av dom en del fixade vi bröllop för också.Saken är den att på den tiden fick vi inte in Musslimer utan de var ungrare greker jugoslaver som flydde från ryssarna ,de tog jobb direkt de kom hit skaffade eget boende och lärde sig svenska,många av dom är nu införlivade i det svenska samhällethar stadigt jobb har byggt hus startat eget och vill leva här ,de var inte ekonomiska flyktingar som många av dom är som kommer nu.
Redigerat av Motti: 27-10-2010, 22:08
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|