Sidor: 1, 2, 3
aanderss
Jimmie Åkesson inte bjuden på nobelfesten
men de andra 7 partiledarna i riksdagen är bjudna

Vad tycker ni. Jag tycker att de gott kunde bjuda honnom. ( jag röstade inte opå sd)

skogstroll
Jag tycker man ska respektera hur folket röstat, annars är det ju ingen demokrati. sen kan man ju ha vilka privata åsikter man vill.
Samsara
Ja, jag tycker han ska bli bjuden.
Aqvakul
Nobelkommitén bestämmer själva vilka de vill bjuda...
Huggorm
Bra för SD, det spär på mystiken och utanförskapet, och väljarna sympatiröstar. Jag blir själv allt mera sugen på att ge SD min röst bara för att främja demokratin. Tur att det är långt till nästa val, så kanske saker och ting hunnit normaliseras tills dess.
Samsara
CITAT (Huggorm @ 27-10-2010, 13:18) *
Bra för SD, det spär på mystiken och utanförskapet, och väljarna sympatiröstar. Jag blir själv allt mera sugen på att ge SD min röst bara för att främja demokratin. Tur att det är långt till nästa val, så kanske saker och ting hunnit normaliseras tills dess.

Håller med, samtidigt tycker jag det verkar vara nere på sandlådenivå. Men det kanske bara jag som tycker det tongue.gif
*Stintan*
Jag blev ju inte heller bjuden giggle.gif

Nobelfesten har inget med politik att göra och dom bjuder vilka dom vill. Tycker inte alls det är självklart att han skulle bjudas bara för att SD kom in i riksdagen. Det finns säkert en orsak.
xlxl67
De blev ju inte inbjudna så det är bara att ta nya tag.
De får väl bevisa först att de står för bra saker så blir de säkert inbjudna framöver...
netha
Citat ur Expressen:
" Nobelstiftelsen är en privat stiftelse som förvaltar arvet efter Alfred Nobel. En central del av detta är hans testamente där Nobels uttryckliga vilja är att inget avseende ska fästas vid någons nationalitetstillhörighet. Det var det som gjorde det första internationella priset världsberömt. Det är en central del av vårt arv.
- Och det räcker med att läsa Sverigedemokraternas principprogram för att se att partiet har motsatt inriktning, säger Michael Sohlman, VD för Nobelstiftelsen."
Olle A
Är de i nobelkommittén kanske rädda för något uppträde i stil med det i kyrkan, att han ska klampa ut när saker inte passar honom? g.gif

Olle
Gossen Ruda
Jag tycker att den allmänna SD-fientligheten är värre än SD:s påstådda främlingsfientlighet, rent av odemokratiska strömningar. Det kan komma surt efter. Hur mycket man än försöker vända dem ryggen finns de kvar, precis som ändan.
Piccante
Om jag inte minns fel så har inte alla partiledare varit inbjudna alla år? Nobelkommittén väljer om de bara vill bjuda riksdagspartierna eller om de vill bjuda samtliga.

Mina grannar hade fest förra helgen och jag var inte bjuden men inte gråter jag ut i media för det tongue.gif
gnon49
Hur är det? Bjuder man in ambassadörer och vilka kriterier har man i så fall?
Solstorm
Om alla partiledare i riksdagen brukar vara bjudna annars så tycker jag att det är riktigt dåligt att inte bjuda honom. Tyvärr så är det sådant som jag tror gynnar SD. Om man kommer att fortsätta att hålla på så här så tror jag tyvärr att SD kommer att vara ett ännu större parti efter nästa val och det är väl precis det som de flesta inte vill.
Bee
CITAT (Gossen Ruda @ 27-10-2010, 13:41) *
Jag tycker att den allmänna SD-fientligheten är värre än SD:s påstådda främlingsfientlighet, rent av odemokratiska strömningar. Det kan komma surt efter. Hur mycket man än försöker vända dem ryggen finns de kvar, precis som ändan.

Det ligger mycket i det du säger.
Är vi verkligen beredda att kämpa för SD:s rätt att säga vad de tycker? Det verkar inte så.
Ändå kan jag tycka att Nobelstiftelsen gjorde en bra markering.
Carl

Är lars oly bjuden så så ska SD bjudas.
andersen
Nobelkommittén vill väl inte förknippas med rasism, vilket jag har allra största förståelse för.
Lokan
Nobelstiftelsen får göra precis som dom vill! Det är ingen mänsklig rättighet att bli bjuden till festen!

Däremot undrar jag om alla tidningsredaktörer är SDanhängare när dom smäller upp en sådan skitnyhet (?) med stora, svarta bokstäver? Pressen (och andra medier) borde börja fundera lite på sitt ansvar!
Gossen Ruda
CITAT (andersen @ 27-10-2010, 16:23) *
Nobelkommittén vill väl inte förknippas med rasism, vilket jag har allra största förståelse för.

Nej, det räcker väl att de gör skillnad på folk och folk.rolleyes.gif
Aqvakul
CITAT (Gossen Ruda @ 27-10-2010, 16:33) *
Nej, det räcker väl att de gör skillnad på folk och folk.rolleyes.gif

det har väl alltid överklassen gjort..
Huggorm
CITAT (Aqvakul @ 27-10-2010, 16:35) *
det har väl alltid överklassen gjort..

Liksom underklassen...
*Stintan*
CITAT (Lokan @ 27-10-2010, 16:32) *
Nobelstiftelsen får göra precis som dom vill! Det är ingen mänsklig rättighet att bli bjuden till festen!

Däremot undrar jag om alla tidningsredaktörer är SDanhängare när dom smäller upp en sådan skitnyhet (?) med stora, svarta bokstäver? Pressen (och andra medier) borde börja fundera lite på sitt ansvar!

tummenupp.gif
Carl

Tror bara att det gynnar SD. Får motsatt effekt. JÅ får publicitet vilket är bra. Han kommer ses som den fula ankungen som inte få gå festen!
Aqvakul
Jo, SD älskar att ta på sig offerrollen...
Motti
Jag tror det var fel beslut av Nobelkommitten !risken är som sakt att SD får många nya sympatimedlemar och går fram ännu starkare i nästa val .Och glöm inte att överklassen ligger i minoritet i det här landet flirting.gif
Red Top
CITAT (Carl @ 27-10-2010, 17:16) *
Tror bara att det gynnar SD. Får motsatt effekt. JÅ får publicitet vilket är bra. Han kommer ses som den fula ankungen som inte få gå festen!

På vilket sätt är det bra att JÅ får publicitet? Jag kan inte se något positivt i att ledaren för ett uttryckligen främlingsfientligt parti får publicitet.

Det har aldrig varit en självklarhet att alla partiledare bjuds in till nobelfesten.

När t ex bara Göran Persson, såsom varande statschef, blev bjuden, grät inte de övriga partiledarna ut i pressen. Carl bildt fixade party för alla.

Eftersom stiftelsen anordnar en privat fest har väl inte någon av oss anledning att tycka synd om honom, eller alla andra , som inte blir bjudna. Eller är det så att ni, som blir upprörda i er "demokratiska" själ och/eller tycker synd om honom, identifierar er med honom?

Jag skulle förresten inte heller ha bjudit JÅ, med tanke på hur han bar sig åt i Storkyrkan.

Skilj på politik och vad som händer i övriga samhället.

Det var nog synd om Hitler också i början, eftersom det gick så bra för honom. wink.gif

Demokrati eller inte. Är man inte uppmärksam redan från början, på att det är en ulv i fårakläder, missar man lätt när gränsen överskrids och SD:s ord blir lag.

Huggorm
CITAT (Red Top @ 27-10-2010, 18:40) *
På vilket sätt är det bra att JÅ får publicitet? Jag kan inte se något positivt i att ledaren för ett uttryckligen främlingsfientligt parti får publicitet.

Bra för honom naturligtvis, och hans parti
Gossen Ruda
Gratispublicitet är guld värd. Knappast någon i Åmål klagade över filmen Fucking Åmål trots att det inte var en positiv bild som målades upp, man hamnade helt enkelt på kartan.
Meriona
Jag tycker det var helt rätt att inte bjuda in honom, det är en o-människa i mina ögon. sad.gif
Huggorm
CITAT (Meriona @ 27-10-2010, 19:38) *
Jag tycker det var helt rätt att inte bjuda in honom, det är en o-människa i mina ögon. sad.gif

Problemet är att man måste se längre än så. SD är ett politiskt parti som röstats in i riksdagen på demokratiskt vis. Det är själva kärnan i vårt sätt att leva att vi måste acceptera även våra meningsmotståndare. Visst kan vi väll förbjuda SD nu, men vem skall vi förbjuda sedan? V ligger nog illa till, eller KD för att de har konservativa värderingar som kanske inte känns moderna. Eller skall vi förbjuda S eftersom dom riskerar att ta makten ifrån regeringen?
Meriona
Om jag får bestämma och "se längre" så ska såna partier som är det minsta främlingsfientliga hur de än lindar in det helt enkelt illegalisaras, så nä - han ska inte gå på nobelfesten i min värld.
Red Top
CITAT (Huggorm @ 27-10-2010, 19:03) *
Bra för honom naturligtvis, och hans parti

CITAT (Gossen Ruda @ 27-10-2010, 19:06) *
Gratispublicitet är guld värd. Knappast någon i Åmål klagade över filmen Fucking Åmål trots att det inte var en positiv bild som målades upp, man hamnade helt enkelt på kartan.

Vi=jag och ni, tolkar nog Carls inlägg lite olika. wink.gif
Gossen Ruda
Jag har frågat ett par gånger men aldrig fått svar så jag frågar igen. På vilket sätt är SD främlingsfientligt? De vill visserligen kraftigt begränsa invandringen men inte stoppa den helt. Jag tror knappast att ingen här vill öppna gränserna helt så därför är väl alla vi här i landet främlingsfientliga. Eller? Blanda inte ihop invandring med flyktingar bara, det är en liten bråkdel av alla som vill komma hit som verkligen har äkta flyktingstatus.
Meriona
Jag svarar bara för SD lokalt Ruda, och här är det samma stollar som sprang om kring med rakade skallar, bomberjackets och kängor för 5 år sen, som nu sitter och låtsas vara polerade på SD-stolar. Att de skrivit om partiprogrammet så att det är mer lättsmält går iallafall inte jag på. Obs att detta är min privata åsikt, det är inte på nåt sätt vetenskapligt bevisat mer än det där om de rakade stollarna.
Gossen Ruda
CITAT (Meriona @ 27-10-2010, 20:19) *
Jag svarar bara för SD lokalt Ruda, och här är det samma stollar som sprang om kring med rakade skallar, bomberjackets och kängor för 5 år sen, som nu sitter och låtsas vara polerade på SD-stolar. Att de skrivit om partiprogrammet så att det är mer lättsmält går iallafall inte jag på. Obs att detta är min privata åsikt, det är inte på nåt sätt vetenskapligt bevisat mer än det där om de rakade stollarna.

Kanske förståndet växer till i takt med håret. biggrin.gif Jo, det finns säkert en del kufiska typer inom gräsrötterna i partiet men här pratar vi mest om JÅ och partitoppen och partiprogrammet. JÅ gick in i SD och förändrade en hel del till ett mer rumsrent parti. Han är nog ganska slipad och vet vad han vill, i SD fick han en bra bas att ta avstamp ifrån.
Meriona
Ja slipad är han nog, det är Gestapovarning på honom tycker jag. sad.gif Nää tyvärr, jag har inte minsta medkänsla för dem som s.k. politiskt parti. sad.gif
Huggorm
CITAT (Gossen Ruda @ 27-10-2010, 20:24) *
Kanske förståndet växer till i takt med håret. biggrin.gif Jo, det finns säkert en del kufiska typer inom gräsrötterna i partiet men här pratar vi mest om JÅ och partitoppen och partiprogrammet. JÅ gick in i SD och förändrade en hel del till ett mer rumsrent parti. Han är nog ganska slipad och vet vad han vill, i SD fick han en bra bas att ta avstamp ifrån.

Precis, har man inte rätt stamtavla så krävs det radikala grepp för att kunna göra politisk karriär. Jag vet inte vilka åsikter Jimmie Åkesson har innerst inne, men jag har svårt att se honom som skinhead. SD var nog i första hand hans väg till makten.
herkules
CITAT (Huggorm @ 27-10-2010, 20:28) *
Precis, har man inte rätt stamtavla så krävs det radikala grepp för att kunna göra politisk karriär. Jag vet inte vilka åsikter Jimmie Åkesson har innerst inne, men jag har svårt att se honom som skinhead. SD var nog i första hand hans väg till makten.

åkesson gick från moderaterna till sd.
Huggorm
CITAT (herkules @ 27-10-2010, 20:30) *
åkesson gick från moderaterna till sd.

Han trivdes väll inte i Reinfeldts skugga. Synd han inte höll ut, han kunde ha tagit över efter Littorin biggrin.gif
herkules
CITAT (Huggorm @ 27-10-2010, 20:40) *
Han trivdes väll inte i Reinfeldts skugga. Synd han inte höll ut, han kunde ha tagit över efter Littorin biggrin.gif

jag läste om det men kommer inte ihåg varför han gick från moderaterna. han har iaf varit politiskt aktiv sedan tonåren, tror han hade kunnat gå hur långt som helst om han lierat sig med ett rumsrent parti istället, han är inte dum i huvudet.
Huggorm
CITAT (herkules @ 27-10-2010, 20:46) *
jag läste om det men kommer inte ihåg varför han gick från moderaterna. han har iaf varit politiskt aktiv sedan tonåren, tror han hade kunnat gå hur långt som helst om han lierat sig med ett rumsrent parti istället, han är inte dum i huvudet.

Han och Göran Hägglund hade blivit ett radarpar
Gossen Ruda
Reinfeldt & co har fört M lite mot mitten vilket lämnat fältet öppet för SD på högerkanten. Observera att SD plockade väljare även från M vilket gjorde att alliansen tappade sin majoritet. Nej, dum är han inte JÅ. Jag gissar att han kommer att manövrera ut alla forna skinnskallar ur partiet med tiden och bli ungefär som Danskt folkeparti.
Huggorm
CITAT (Gossen Ruda @ 27-10-2010, 21:14) *
Reinfeldt & co har fört M lite mot mitten vilket lämnat fältet öppet för SD på högerkanten. Observera att SD plockade väljare även från M vilket gjorde att alliansen tappade sin majoritet. Nej, dum är han inte JÅ. Jag gissar att han kommer att manövrera ut alla forna skinnskallar ur partiet med tiden och bli ungefär som Danskt folkeparti.

SD plockade väljare från samtliga partier, och M fick ändå några hundra tusen fler röster i det här valet än förra. Men hur som helst är det lite missvisande att säga att SD ligger längst ut på högerkanten då dom för mittenpolitik. Att kalla invandringsmotstånd för högerpolitik tycker jag är felaktigt. MP borde kallas "mittenextremt"
Motti
Tycker det är märkligt?när man pratat med folk genom åren och det gäller de flesta som röstar på de partier som finns ,ja då har alla en åsikt om invandringen och att det ställs för lite krav på våra invandrare att de borde lära sig svenska skaffa jobb osv,men nu när SD kom till makten så skriker alla RASISTER ?vad tog alla vägen som hade likasinade åsikter ?Nu vågar ingen öppna munnen!alla bara kniper ihop offentligt,men i vardagsrumen diskuteras det hej vilt.
Meriona
Jag undrar mest vilka du talat med under åren som du säger, Motti? Hur insatta är de?

ALLA invandrare som kommer hit lär sig svenska, SFI som det kallas, jag vill påstå att om man jämför: lika många av svenskarna som verkligen VILL ha jobb, lika många av invandrarna VILL ha jobb, om inte fler rentav. Det finns slöa typer inom alla grupper, såklart även av dem som invandrar, men de är lika få som dem hos oss själva. LÄRA sig skaffa jobb gör de också, det är krav på om de ska få bidrag. Allt detta borde du väl känna till ändå, det känns ibland som om du lever lite utan media överhuvudtaget? Tittar du inte på nyheterna alls?
Ralf
Jag har fått lära mig att det är Stockholms stad mfl som bjuder på Nobelfesten.... men gästerna är inbjudna av Nobelstiftelsen....
Red Top
Har du varit på solsemester, Ralphie boy? flirting.gif
Motti
jag tittar på nyheter flera gånger om dagen meronia men jag lyssnar på vad folk diskuterar runt mig,inte kan du påstå att alla invandrare lärt sig svenska ?då vet jag inte vad du har för erfarenhet alls ?här i nässjö där jag bor följer invandrarnas barn med och handlar för deras föräldrar kan inte svenska,i fredags var det en invandrar mamma som hade en son med sig på runt 11 år som skötte kreditkortet och koden för hon visste inget eller förstog vad kassören sade,?sonen pratade flytande svenska men inte hans mor.jag annser att det är ett måste att lära sig det landets språk som du bor i annars har du inte en chans att integrera dig.
netha
CITAT (Meriona @ 27-10-2010, 21:37) *
Jag undrar mest vilka du talat med under åren som du säger, Motti? Hur insatta är de?

ALLA invandrare som kommer hit lär sig svenska, SFI som det kallas, jag vill påstå att om man jämför: lika många av svenskarna som verkligen VILL ha jobb, lika många av invandrarna VILL ha jobb, om inte fler rentav. Det finns slöa typer inom alla grupper, såklart även av dem som invandrar, men de är lika få som dem hos oss själva. LÄRA sig skaffa jobb gör de också, det är krav på om de ska få bidrag. Allt detta borde du väl känna till ändå, det känns ibland som om du lever lite utan media överhuvudtaget? Tittar du inte på nyheterna alls?

Håller med i allt utom att alla lär sig Svenska SFI ... många. många gånger är det bara männen som går till skolan. Kvinnorna är hemma och lär sig aldrig språket.

Säg inte emot mig nu, för jag har följt det i så många år och alltid samma visa. sad.gif
Huggorm
Sedan räcker det inte SFI för att man skall lära sig svenska, man måste umgås med svenskar också för att verkligen lära sig språket. Ett av de bästa sätten att umgås tillräckligt mycket för att lära sig språket är att arbeta tillsammans med en som kan det, och åter igen är vi tillbaka på problemet med arbetslösheten. Men det blir också ett extra stort problem för kvinnorna eftersom de ofta får vara hemmafruar och därmed får extra svårt att lära sig svenska. De enda de umgås med är ofta andra kvinnor från samma land som de själva härstammar ifrån.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon