Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Jag behöver hjälp, med min kyl och frys
          Carl
          Inlägg 28-10-2010, 10:39
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 1 222
          Medlem nr: 9 850

Titta efter hur det ser ut utan åverkan

Citera
          Anma
          Inlägg 28-10-2010, 10:42
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

CITAT (Margith @ 28-10-2010, 11:24) *
          Jag vet inte om jag kanske ställer omöjliga frågor nu Blomkronan kompiskram.gif men - 70%, hur många kWh är det? Hur många kWh tar kyl/frys, normalt? Hur många år tar det att spara in nykostnaden för nya maskiner? Ny kyl/frys går iaf på mellan 10 och 15´. Kanske gubben har rätt, behåll maskinerna så länge de fungerar hyfsat g.gif Elkostnaden kanske inte väger upp räntekostnaden?
          Jag är ju tvungen att erkänna att kylen blir vääääldigt kall blush.gif

Behåll maskinerna ett tag till och spara till nya så slipper ni räntekostnader. yes.gif

Citera
          Christa
          Inlägg 28-10-2010, 14:32
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem nr: 6 894

CITAT (Margith @ 28-10-2010, 11:01) *
          a0a.gif

Hur kylelementen bak ser ut vet jag inte. Säkert massor med damm, men mina är också inbyggda. Jag är rädd att drar jag fram dem, kommer jag aldrig att få tillbaka dem på rätt plats.

Men en liten uppdatering kan jag ge er:

Sonen protesterade i går morse, mjölken var inte kall. När jag satte in en termometer på översta hyllan visade den +16 efter en timme. Jag vred upp kylan till max och framåt eftermiddagen (när jag skrev inlägget igår) hade termometern stannat på +6. Kallare blev det inte.
          När mannen kom hem från jobbet förklarade jag lite försiktigt att kyl och frys nog gjort sitt.

I morse protesterade sonens flickvän.... hon hade försökt att bre smör på frukostmackan, men smöret var så hårt att mackan gick sönder w00t.gif .
          Jag tog ett glas juice, och jag lovar... jag trodde tänderna skulle spricka! Det var iskallt w00t.gif

Gissa vad mannen i huset sa? crying.gif Han hade också försökt att bre en frukostmacka...

Nåt skumt är det ju: +16 utan att nån rört termostaten, minusgrader på maxeffekt efter ett halvt dygn.

Kan förklaringen ligga i damm bakom maskinerna?

Dammet borde inte göra att det varierar så. Vår termostat sitter så till att man kan råka komma åt den utan avsikt. Kanske någon har rubbat er också utan att det var meningen?

Om det är väldigt fullt i kylen kan temperaturen bli ojämn men plus 16 var ju ganska extremt. Det finns ju en givare till termostaten och det får ju inte stå något emot den.

Är det en självavfrostande kyl?

Sedan kan det ju bli fel på termostaten också men det blev ju kallt när du vred ner den.

Jag skulle inte byta innan jag kollat ordentligt.

Citera
          Carl
          Inlägg 28-10-2010, 15:55
          Länk hit: #24

Medlem

Dammet är nog inte felet! Men titta så kan man utesluta det. Är nog inte fel på kompressorn eller att den läcker kylmedia. Då hade du inte fått kallt alls. Skulle tro att det termostaten det är fel på!

Är det en frys i ett skåp plus kyl sval i ett skåp eller en enhet kyl/frys?

Citera
          Margith
          Inlägg 28-10-2010, 18:05
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 2 958
          Medlem nr: 2 746

Ja, det är en frys och en kyl/sval, alltså 2 separata skåp. Frysen har ju varit konstig ända sen vi köpte huset och nu börjar ju kyl/sval bete sig underligt också. Jag börjar också luta åt att det är termostaterna som det är nåt galet med.

Kan jag kolla själv om det är nåt galet med termostaterna? Isf hur?

Givaren till termostaten? Var sitter den? Hur ser den ut? blush.gif

Att nån skulle ha råkat skruva ner kylan av misstag är uteslutet.

--------------------
          Margith, zon 6

Har du inget snällt att säga, är det bättre att vara tyst.
          Citat: min mor =)

Citera
          Carl
          Inlägg 29-10-2010, 15:31
          Länk hit: #26

Medlem

Tror inte att du kan kolla det själv. Ring till kyl/frys servicen och beskriv problemet så vet dom säkert vad det kan vara och du kan få ett kostnadsförslag. Efter deras så har ni lättare att veta vad nästa steg kan bli.

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 14-06-2026, 21:22

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon