Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Vad har du för kök?
          RitRat
          Inlägg 16-11-2010, 21:44
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 1 153
          Medlem nr: 22 570

Ett billigt Marbodalkök från cirka 1983. Vi har inga planer på att byta. Det funkar. Så länge luckorna och knopparna hänger kvar och hyllorna går att fylla med grejer, är jag nöjd. Det är ganska skrämmande med hysterin att byta ut fullt fungerande inredningar, tycker jag.

Men men - intressena är ju skiftande som vi vet.

--------------------
          /// Ritva, med en trädgård i zon 5 i Sverige samt en i subtropiska Västafrika.
          Och mitt kostval är vegg.

Citera
          Anma
          Inlägg 16-11-2010, 21:57
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

CITAT (RitRat @ 16-11-2010, 21:44) *
          Ett billigt Marbodalkök från cirka 1983. Vi har inga planer på att byta. Det funkar. Så länge luckorna och knopparna hänger kvar och hyllorna går att fylla med grejer, är jag nöjd. Det är ganska skrämmande med hysterin att byta ut fullt fungerande inredningar, tycker jag.

Men men - intressena är ju skiftande som vi vet.

Jo, sant. Men om köket man hade är ca 20 cm lägre än dagens standard och djupet på överskåpen var 24 cm och gick ner ungefär 25 cm ovanför diskbänken, ja, då tycker jag att ett köksbyte kan vara motiverad. yes.gif

Citera
          RitRat
          Inlägg 16-11-2010, 22:02
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 1 153
          Medlem nr: 22 570

CITAT (Anma @ 16-11-2010, 21:57) *
          Jo, sant. Men om köket man hade är ca 20 cm lägre än dagens standard och djupet på överskåpen var 24 cm och gick ner ungefär 25 cm ovanför diskbänken, ja, då tycker jag att ett köksbyte kan vara motiverad. yes.gif

Ja, exakt. Ett kök måste vara lättarbetat, inte ge fysiska skador. Färger o sånt återkommer med jämna mellanrum, så det är inga problem :-))

Men jag unnar absolut dem som har det intresset, att ha ett fint modernt kök.
          Jag är bara ingen hemmamänniska.... och vill inte satsa det som kök kostar.

--------------------
          /// Ritva, med en trädgård i zon 5 i Sverige samt en i subtropiska Västafrika.
          Och mitt kostval är vegg.

Citera
          ingrid fuxwall
          Inlägg 16-11-2010, 23:34
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 4 792
          Medlem nr: 5 891

Har ett bra kök men lite för litet, sådant går ju tyvärr inte att ändra på om man inte bygger ut.

Luckorna är jättefint frästa av sambon men när han använde rullstol skrapade han sönder vissa ganska mycket så i vinter tänkte jag testa om jag skulle kunna kanske fixa det fast det är ju tveksamt.

Nytt golv (matta) och ny kyl/frys och spis. Fläkten är bara några år och samma sak med diskbänk

Citera
          skogstroll
          Inlägg 17-11-2010, 10:49
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 8 486
          Medlem nr: 9 409

gasol är onekligen bra, vi får oxå strömavbrott då och då, och då är det bra att ha smile.gif

Jo som svar på fråga ovanför så är köket ett ek-kök som liksom blivit slitet och sunkigt vid diskbänken. till saken hör att mycket annat skulle behöva göras också. Badrummet är för litet och ligger precis vid köket + att vi har en matsal som vi aldrig använder... fantasin har tatt slut

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera
          Klint
          Inlägg 17-11-2010, 11:11
          Länk hit: #46

Medlem
          Antal inlägg: 4 467
          Medlem nr: 18 069

Vårt blivande kök håller ju inte dagens standard jag vill byta nu och sen ha kvar det länge länge helst för alltid. Skogstroll ja hade man pengar tog man väl matsalen i anspråk och rev ut allt gammalt men då blir det ju både dyrt och långvarigt projekt.Vi som inte kommer att bo i huset den första tiden tycker ändå att det blir för mycket för oss.Men kanske går luckorna att slipa ner om det är ek och lägga på nåt nytt lack/färg? Ibland tycker man att det behövs så stora förändringar att man inte gör de små heller om du förstår vad jag menar?Sen är det ju så iallafall för mej att det är lättare och se vad andra kan göra än en själv.Det är bla därför jag tycker det är så bra med era tankar yes.gif

--------------------
          Blåklint

Titta gärna in på bygg,

http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=104592&st=60

Citera
          Anma
          Inlägg 17-11-2010, 11:26
          Länk hit: #47

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

CITAT (Klint @ 17-11-2010, 11:11) *
          Vårt blivande kök håller ju inte dagens standard jag vill byta nu och sen ha kvar det länge länge helst för alltid. Skogstroll ja hade man pengar tog man väl matsalen i anspråk och rev ut allt gammalt men då blir det ju både dyrt och långvarigt projekt.Vi som inte kommer att bo i huset den första tiden tycker ändå att det blir för mycket för oss.Men kanske går luckorna att slipa ner om det är ek och lägga på nåt nytt lack/färg? Ibland tycker man att det behövs så stora förändringar att man inte gör de små heller om du förstår vad jag menar?Sen är det ju så iallafall för mej att det är lättare och se vad andra kan göra än en själv.Det är bla därför jag tycker det är så bra med era tankar yes.gif

Det bästa är ju, o man har möjlighet, att bo in sig lite och känna efter hur man vill ha det. Då har man möjlighet att känna efter vad som funkar och vad inte. Ibland räcker det ju med att höja diskbänken, måla om luckor och så istället för att riva ut och göra nytt.

Ett kök kostar ju. Vårt gick på ca 40.000 med alla vitvaror med Ikeas Applåd luckor (de näst billigaste IKEA har) och elektrikern. Vitvarorna är Ikeas mellanklasspris.

En tanke jag kom på är att om man har som vi, en infälld häll och inbyggd ugn (den kan man också ha under hällen) så upplevs bänkytan större än vad det gör med en spis som bryter av bänkytan.

Citera
          skogstroll
          Inlägg 17-11-2010, 11:36
          Länk hit: #48

Medlem
          Antal inlägg: 8 486
          Medlem nr: 9 409

CITAT (Klint @ 17-11-2010, 11:11) *

jo jag förstår precis.... när man känner att man behöver göra nåt större så liksom stannar man av.... fast jag kunde ju måla vitt i alla fall... det skulle ju inte skada direkt... fast skåpluckorna skulle se ännu sunkigare ut om allt annat var fräscht.... suck....

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera
          Klint
          Inlägg 06-03-2011, 15:48
          Länk hit: #49

Medlem

CITAT (helena2 @ 27-10-2010, 18:07) *
          Kul tråd:-)
          Är också på gång att byta kök, men tycker att det är svårt att veta hur man vill ha det. Allt är ju snyggt, nästan i alla fall, när man tittar på utställningskök.

Hur går det helena? och ni andra?
          Vi har beställt vårt kök nu det blir nog både praktiskt och snyggt tror jag!!

--------------------
          Blåklint

Titta gärna in på bygg,

Citera
          merlin68
          Inlägg 06-03-2011, 15:58
          Länk hit: #50

Medlem
          Antal inlägg: 4 044
          Medlem nr: 28 369

Vårt kök är från 1975. Ommålad i kräkgrönt med slitna arbetsbänkar tongue.gif Här får det lagas mat så det står härliga till utan att vi behöver vara rädd om nånting, en klar fördel med 3 tonåringar som gillar matlagning yes.gif

Citera
          mojan
          Inlägg 06-03-2011, 16:34
          Länk hit: #51

Medlem
          Antal inlägg: 1 785
          Medlem nr: 9 395

CITAT (Chamomille @ 28-10-2010, 15:27) *
          Spishällen i ett hörn.

Skulle gärna vilja se en bild på ditt spishörn. yes.gif

Vi har ett parallell-kök från 40-talet och när vi nu tänker byta kök vill vi göra det "större".
          Spis i ett hörn har jag funderat på.

--------------------
          Zon 3

Citera
          malcolm
          Inlägg 06-03-2011, 16:57
          Länk hit: #52

Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem nr: 30 311

Jag har ett platsbyggt kök från 58/59 där inga mått är standard, går tex. bara att få in en 50 cm bred kyl och inga bestickinsatser passar i lådorna etc.. Vill definitivt riva ur alltsammans och börja om men när skall jag få råd med det. *suck*

Citera
          Klint
          Inlägg 07-03-2011, 12:08
          Länk hit: #53

Medlem

Här kommer vårt beställda kök nu ska de va klart bravo.gif Leveras 5maj.Tack för alla synpunkter o tips! Vi har ett spishörn mojjan fast med häll Det blir ett Senteskök det heter Gård färgen Karamell det är ganska ljust men inte helt vitt

Bifogad bild

Bifogad bild

Här ser det lite konstigt ut men kolla gärna i byggavd i tråden varsam renovering hur vi tänkt det är pga vedspisen och kupan som ska vara där
          Men guud vilken tid det tog och va mycket att tänka på hoppas nu att det blir bra tummenupp.gif
          Malcolm när du har tid och du är väl ganska händig det är för jävligt att du inte kan få må bra. trostar.gif

--------------------
          Blåklint

Titta gärna in på bygg,

Citera
          mojan
          Inlägg 07-03-2011, 13:53
          Länk hit: #54

Medlem
          Antal inlägg: 1 785
          Medlem nr: 9 395

CITAT (Klint @ 07-03-2011, 12:08) *
          Vi har ett spishörn mojjan fast med häll.

Tack! (Jag tänkte mig häll men jag är så gammalmodig att jag fortfarande kallar det spis.)

--------------------
          Zon 3

Citera

3 sidor V  < 1 2 3
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-06-2026, 19:28

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon