Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Planerar för vindruvor inför -11
          Bassam
          Inlägg 10-09-2011, 12:06
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem nr: 12 723

Hej

Det finns inte ord måste på trädgård man du kan bestämma själv om du behöver dem mera grönskar eller inte och om du behöver dem mera starka , beskärning gör växter mera starka och öppna väg till luften och sol går bra genom granskar, du kan inte lämna kvar grenar som du behöver bara men du ska lämna kvar mera för säkerhetskul.

H.Bassam

Citera
          welph
          Inlägg 07-01-2012, 14:16
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 23
          Medlem nr: 24 360

Hur är det med denna vinter vi har haft nu, är det bara till att klippa ner nu i helgen? Eller jag om man ska följa "reglerna" skulle det ha varit förra veckan...

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 07-01-2012, 14:22
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

Du kan klippa dom nu, och vill du spara en stam så led upp en som du inte klipper. Så du måste inte klippa ner den till 50-60cm.

Citera
          welph
          Inlägg 07-01-2012, 14:37
          Länk hit: #24

Medlem

CITAT (flaxss @ 07-01-2012, 14:22) *
          Du kan klippa dom nu, och vill du spara en stam så led upp en som du inte klipper. Så du måste inte klippa ner den till 50-60cm.

Som du ser här, kommer jag att leda upp 2 stammar per stock längst ner som jag sedan har tänkt att sära på när de når de rostfria vajrarna. http://dl.dropbox.com/u/10757734/IMG_5493%5B1%5D.JPG

Eller ska jag bara låta en stam gå upp som jag sedan förgrenar vid varjarna?

Citera
          RibesRubusVitis
          Inlägg 07-01-2012, 14:55
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 2 133
          Medlem nr: 6 842

Jag skulle nöja mig med en per stock, och låta dem förgrena sig vid fönstrets överkant. Beroende på väderstreck kan du låta dem växa utmed vajrarna eller över fönstren, kanske bådadera.

Själv klippte jag den första sorten, Vanessa, i går. De resterande elva sorterna tänkte jag sprida ut över den närmaste månaden. (För att inte förväxla sticklingarna som sparas i kylen ett par månader.) När de redan har ett par år på nacken är det liksom ingen risk att de förblöder. Mycket unga vinrankor (som dina verkar vara) kapar jag nere vid två knoppar från marken om de inte är tjocka som en blyertspenna vid önskad förgreningshöjd. Då får de bättre möjligheter att bli starka nog att bära upp druvskörden.

Citera
          welph
          Inlägg 07-01-2012, 15:01
          Länk hit: #26

Medlem

CITAT (RibesRubusVitis @ 07-01-2012, 14:55) *
          Jag skulle nöja mig med en per stock, och låta dem förgrena sig vid fönstrets överkant. Beroende på väderstreck kan du låta dem växa utmed vajrarna eller över fönstren, kanske bådadera.

Själv klippte jag den första sorten, Vanessa, i går. De resterande elva sorterna tänkte jag sprida ut över den närmaste månaden. (För att inte förväxla sticklingarna som sparas i kylen ett par månader.) När de redan har ett par år på nacken är det liksom ingen risk att de förblöder. Mycket unga vinrankor (som dina verkar vara) kapar jag nere vid två knoppar från marken om de inte är tjocka som en blyertspenna vid önskad förgreningshöjd. Då får de bättre möjligheter att bli starka nog att bära upp druvskörden.

Jag hade väl först tänkt mig att klippa ner dem ordentligt i år, men det var ifall var man skulle lått förgreningen vara.
          det är i skyddat söderläge mellan hus och garage.
          Sen efterhand ska jag sätta upp flera vajrar och dra nån typ a najtråd mellan vajrarna så de kan växa till sig som ett tak.

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 12-08-2025, 21:52

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon