Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Usch, vän på Hospice
          netha
          Inlägg 29-10-2010, 23:27
          Länk hit: #21

Gäster

CITAT (Motti @ 30-10-2010, 00:23) *
          Det tror inte jag var Neteaaves tanke alls !namnet på den som var sjuk är inte utlagt alls så va då !Neteaave vill bara ha stöd från oss därför att hon mår dåligt av att hennes vän är så sjuk.Är det klappjakt på Neteaave nu vem står i tur ?Vad jag läst av det Neteaave har skrivit här så har hon min respeckt !och hon har ett gott hjärta och vill väl något annat har jag aldrig möt från henne.

Nu får du väl ändå hejda dig: Klappjakt på netaave!!!???
          Nä nu får du förklara dig!

Sedan så tycker jag att netaave, eftersom hon nu är inloggad ... hade kunnat ge svar och åtminstone försökt få till en förklaring till sitt betéende.

Redigerat av netha: 29-10-2010, 23:30

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 29-10-2010, 23:32
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Det är väl ingen klappjakt bara för att man har en åsikt om att man inte bör lägga ut privata mail till allmän beskådan. Det är en principsak!

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Motti
          Inlägg 29-10-2010, 23:41
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Om hon nu lägger in ett Maile här från en vän som är väldigt sjuk och inte lämnar ut personens namn !vad är det då att jaga upp sig för ?Känner ni personen ifråga ?eller vet vem det är är ?tycker stämningen här har blivit väldigt hätsk och fientlig,verkar som en del bara ligger och väntar på att få attacera någon och avreagera sig.Förstår inte hur det skulle vara fel av Neteaave att lägga ut ett maile från någon som ingen känner eller vet om här ?

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 29-10-2010, 23:53
          Länk hit: #24

Medlem

Det är inte Netaave det handlar om utan principen att lägga ut personliga mail. Varken Netaave eller någon annan kan veta om det finns någon här som vet vem personen är. Det blir ju samma reaktioner varje gång någon lämnar ut en person. Det måtte väl även du ha sett.

--------------------

Citera
          Motti
          Inlägg 29-10-2010, 23:57
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

hon skrev inte vem som mailat henne och inte lämnade hon ut några namn heller !
          därmed annses det vara anonymt.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 30-10-2010, 00:01
          Länk hit: #26

Medlem

Ha du din åsikt så får vi andra ha vår.

--------------------

Citera
          Anma
          Inlägg 30-10-2010, 00:01
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

CITAT (Motti @ 30-10-2010, 00:57) *
          hon skrev inte vem som mailat henne och inte lämnade hon ut några namn heller !
          därmed annses det vara anonymt.

Men hon har lämnat ut tillräckligt för att om man känner någon i hennes närhet så vet man vem hon pratar om. Knytdeltagare, buggare med mera. Så lite obetänksamt var det faktiskt. Netaave är på inget sätt helt anonym här. Jag till exempel vet precis vad hon heter och var hon bor och hur hon ser ut. Allt genom info hon lämnat ut här på Odla.

Citera
          Gita
          Inlägg 30-10-2010, 03:55
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem nr: 8 833

CITAT (*Stintan* @ 30-10-2010, 00:53) *
          Det är inte Netaave det handlar om utan principen att lägga ut personliga mail. Varken Netaave eller någon annan kan veta om det finns någon här som vet vem personen är. Det blir ju samma reaktioner varje gång någon lämnar ut en person. Det måtte väl även du ha sett.

Jag tycker att det var fel att lägga ut mailet i fråga, men betydligt värre tycker jag att det är som en person i en annan tråd gör, nämligen hänga ut sin familj på nätet utan att de får en möjlighet att bemöta eller försvara sig. Fast ingen mer än jag verkade illa berörd av detta utan gav skribenten i fråga alla sympatier.
          Om man tror att man är helt oidentiferbar på nätet är man ganskka naiv och skribenten i fråga skrev ganska mycket detaljer vilket ju gör risken att någon känner igen/identifierar ännu större.
          Gita

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 30-10-2010, 07:23
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (Gita @ 30-10-2010, 04:55) *
          Jag tycker att det var fel att lägga ut mailet i fråga, men betydligt värre tycker jag att det är som en person i en annan tråd gör, nämligen hänga ut sin familj på nätet utan att de får en möjlighet att bemöta eller försvara sig. Fast ingen mer än jag verkade illa berörd av detta utan gav skribenten i fråga alla sympatier.
          Om man tror att man är helt oidentiferbar på nätet är man ganskka naiv och skribenten i fråga skrev ganska mycket detaljer vilket ju gör risken att någon känner igen/identifierar ännu större.
          Gita

Jag är faktiskt helt överens med dig både vad gäller denna tråden och den andra tråden som du refererar till. Man kan aldrig utgå från att något är skyddat eller anonymt. "Anonymt uthängd" finns inte! Möjlighet till ev. bemötande försvåras av denna "falska anonymitet"... Jag ifrågasätter absolut inte netaaves goda intentioner, men i detta fallet blev det lite fel..

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          herkules
          Inlägg 30-10-2010, 07:30
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

pm:a admin och be att trådarna ska bort, de är för personliga för att ligga ute på ett offentligt forum. hade någon lagt ut mail som jag skrivit så hade jag slagit in tänderna på denne någon.

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          Red Top
          Inlägg 30-10-2010, 07:43
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 16 329

Efter att ha läst den här tråden har jag en undran. Kanske OT, men ändå.

Vem är denne "Kroton", medlem sedan 2009-09-25. Ett dubbelnick för någon, som inte vågar skriva under sitt vanliga nick. confused.gif

Har gjort fyra inlägg, varav inte något har haft med ämnet att göra, utan snarare varit små tändhattar, som alla villigt svalt och gått igång på. Förra gången var det Berit som var föremålet för Krotons inlägg.

Netaave, mår dåligt, av att en bekant till henne är döende. Lägger ut ett avsnitt ur ett mail hon fått, för att visa vilken inre styrka man kan ha, fast att man stirrar döden i vitögat. Och vips dyker Kroton upp med storsläggan och leker moralpolis.

Av någon underlig anledning hakar flera på; och i någon form av hysterisk, indignerad moralpanik går ni till attack och mosar Netaave, som mig veterligt aldrig gjort en fluga förnär, här på forumet.

Under normala omständigheter hade ni lugnt och sansat frågat om mailets avsändare gett tillstånd till publiceringen av mailet, som för övrigt inte innehåller någon information om vem avsändaren är, utan bara visar på en enorm styrka och lite galghumor.

Jag vet inte vad det var, som fick er att gå i taket. Kanske hade det hänt något annat under kvällen, som fick er att tända till. Men när jag nu läser tråden, tycker jag ni borde be Netaave om ursäkt för er överreaktion.

Vad hon behövde, var inte ett masspåhopp, utan lite stöd och tröst i en svår situation.

Nästa gång Kroton visar sitt tryne här på forumet, tycker jag att vi alla ska ignorera inlägget, om det inte har med själva ämnet att göra.

--------------------

Att alltid vara en smula barn, det är att vara riktigt vuxen.

Jevgenij Jevtusjenko

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 30-10-2010, 07:48
          Länk hit: #32

Medlem

CITAT (Red Top @ 30-10-2010, 08:43) *

Vem är denne "Kroton", medlem sedan 2009-09-25. Ett dubbelnick för någon, som inte vågar skriva under sitt vanliga nick. confused.gif

Har gjort fyra inlägg, varav inte något har haft med ämnet att göra, utan snarare varit små tändhattar, som alla villigt svalt och gått igång på. Förra gången var det Berit som var föremålet för Krotons inlägg.

Netaave, mår dåligt, av att en bekant till henne är döende. Lägger ut ett avsnitt ur ett mail hon fått, för att visa vilken inre styrka man kan ha, fast att man stirrar döden i vitögat. Och vips dyker Kroton upp med storsläggan och leker moralpolis.

Av någon underlig anledning hakar flera på; och i någon form av hysterisk, indignerad moralpanik går ni till attack och mosar Netaave, som mig veterligt aldrig gjort en fluga förnär, här på forumet.

Under normala omständigheter hade ni lugnt och sansat frågat om mailets avsändare gett tillstånd till publiceringen av mailet, som för övrigt inte innehåller någon information om vem avsändaren är, utan bara visar på en enorm styrka och lite galghumor.

Jag vet inte vad det var, som fick er att gå i taket. Kanske hade det hänt något annat under kvällen, som fick er att tända till. Men när jag nu läser tråden, tycker jag ni borde be Netaave om ursäkt för er överreaktion.

Vad hon behövde, var inte ett masspåhopp, utan lite stöd och tröst i en svår situation.

Nästa gång Kroton visar sitt tryne här på forumet, tycker jag att vi alla ska ignorera inlägget, om det inte har med själva ämnet att göra.

Är det inte du som överreagerar nu?

--------------------

zon 1

Citera
          Red Top
          Inlägg 30-10-2010, 07:57
          Länk hit: #33

Medlem
          Medlem nr: 16 329

Det tycker jag inte.

Inte med tanke på att Netaave valde att tacka för sin tid här på forumet, efter att ha varit medlem sedan 2004.

Det finns olika sätt att tilrättavisa människor. Det här tycker inte jag hörde till de trevligare.

Citera
          herkules
          Inlägg 30-10-2010, 08:00
          Länk hit: #34

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

CITAT (Red Top @ 30-10-2010, 08:57) *
          /.../Det finns olika sätt att tilrättavisa människor. Det här tycker inte jag hörde till de trevligare.

jag kan visa dig exempel här på forumet där medlemmar blir tillrättavisade på riktigt otrevliga sätt.
          för att få perspektiv på saker och ting liksom ... :/

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 30-10-2010, 08:08
          Länk hit: #35

Medlem

CITAT (Red Top @ 30-10-2010, 08:57) *
          Det tycker jag inte.

Inte med tanke på att Netaave valde att tacka för sin tid här på forumet, efter att ha varit medlem sedan 2004.

Det finns olika sätt att tilrättavisa människor. Det här tycker inte jag hörde till de trevligare.

Om detta var enda orsaken till avhoppet, så tycker jag faktiskt att det också var en orimlig överreaktion.

--------------------

zon 1

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 30-10-2010, 08:15
          Länk hit: #36

Medlem

Gita

Du var inte ensam över att reagera även på den andra tråden men jag tycker ändå inte att man kan jämföra dem rakt av. Den andra tråden skrevs av en människa som uppenbart själv mådde så dåligt att omdömet sviktade. Hon berättade om sin egen situation men det gjorde inte Netaave. Jag tycker att det känns jätteknepigt när folk här skriver och berättar om vänner och bekanta så privat och utförligt som ibland sker. Även om syftet är att få sympatier så blir åtminstone jag illa berörd.

--------------------

Citera
          Fenja
          Inlägg 30-10-2010, 08:52
          Länk hit: #37

Medlem
          Antal inlägg: 11 272
          Medlem nr: 2 892

Gita

Jag var den första som sade ifrån i den tråden du talar om. Du är den enda som hållit med där. Jag tycker som du att det är fel att lämna ut andra personer bara för att vinna personliga sympatier.
          Mvh
          Fenja

--------------------
          "För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud.
          Det har katten aldrig glömt."

Citera
          Rihane
          Inlägg 30-10-2010, 10:40
          Länk hit: #38

Gäster

CITAT (Red Top @ 30-10-2010, 08:43) *

Reagerade också på denne "Kroton". Kollade inläggen och tonen visar att det är någon som regelbundet läser odla och tror sig känna skribenterna. Snacka om att känna ett forum så pass väl för att veta var man kan få igång normalt sansade människor. Läskigt att man kan manipulera ett forum att gå i taket som hänt här. Sedan när jag läser vidare vad andra skriver så kan jag inte heller klandra somligas reaktion, vilket gör det ännu läskigare att man kan sätta eld till krutdunken så lätt. Smyger det omkring skribenter som bara väntar på att skapa oreda eller vad är det frågan om? Är irriterad för jag har själv blivit manipulerad av ett annat nick när jag varit känslig.

Förövrigt tror jag på Netaave när hon skriver att hon fått tillåtelse att lämna ut mailet, det hör hit på så sätt att hon förmodligen blivit ledsen över reaktionerna i en tråkig situation där hon tycker hon gjort rätt där hon bara velat visa på någon med styrka. Tror inte hon fiskat sympatier för sig själv. Men det är vad jag tror. En annan gång lämnar någon ut mail eller pm som dom inte fått tillåtelse att göra och då kanske jag inte tror på den skribenten. Hur kan jag/vi egentligen veta? För att det inte ska bli orättvist och alla behandlas rättvist ska väl principen kunna diskuteras utan att gå för hårt på personen. Precis som du tycker jag man gått för hårt åt Netaave. Jag tycker också hon ska begära att få tåtarna borttagna, för vi har bara hennes ord på att hon fått tillåtelse. Lite hårt kan man säga så kan snart personen inte bekräfta det och personens vänner kanske hittar hit och tar illa vid sig.

Synd lite på tåten för huvudämnet är behjärtansvärt.

Citera
          gnon49
          Inlägg 30-10-2010, 11:29
          Länk hit: #39

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

Snacka om att göra en höna av en fjäder. Var finns balansen när man ifrågasätter en medlems inlägg. Övereaktion minst sagt.

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          Piccante
          Inlägg 30-10-2010, 12:18
          Länk hit: #40

Medlem
          Medlem nr: 6 891

CITAT (Motti @ 30-10-2010, 00:04) *
          Vad jag har förståt så har inte Netaave lämnat ut några som helst namn på vederbörande !hon ville bara dela med sig av det hon upplever och vad hon känner för sin vän!ibland är det en befrielse att få skriva här när någon man älskar är dödsjuk,har själv en vän som kämpar för livet och kanske inte har så långt kvar.Förstår Neteaaves situation,hon mår jäkligt dåligt och ville bara få lite stöd här rolleyes.gif Du har mina sympatier Net aave kram1.gif

Motti, jag blev själv förvånad när en medlem på odla visade mig hur lätt man hittade mina personuppgifter med ett minimum av ledtrådar. Netaave bor på en liten ort, hon har angett vilka intressen hon delar med denne sjuke bekant och att denne numera bor på ett hospice. Utan att vara någon Sherlock holmes kan man rota fram väldigt mycket om folk på nätet!

Jag minns en annan tråd längre tillbaka där Netaave blev arg och snäste åt folk för att de skrev att hon borde vara mer återhållsam med personuppgifter och inte skriva om sina barn o vänner hur utlämnande som helst. Hennes reaktion var då att jävlas någon med henne så ska hon sätta dit dom i så fall men hon var inte orolig.
          Det är bara det att man behöver inte ens göra något kriminellt för att få ut personuppgifter man behöver inte hacka odla.nu eller några register utan redan med helt öppna och fria sajter kan man få fram mycket info. Netaave har alltid varit totalt oförstående inför detta. Värst tycker jag det var när hon fläkte ut hela sin dotters privatliv och visade hela lägenheten, förutom vad som fanns inne i kylskåpet för det var det enda vi besparades. Man kunde däremot tydligt läsa privata telefonnummer på anslagstavlan i köket.... -fear-.gif
          Man får faktisk visa lite omdöme inför andra och att lägga ut privata mail tycker jag är osmakligt. Jag tycker den kritik hon fick var väl befogad. För jag tror inte någon har gjort det för att vara elak utan av omtanke.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera

3 sidor V  < 1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 13-06-2026, 23:45

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon