Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

64 sidor V  « < 55 56 57 58 59 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > 2011 års chilitråd, Allt om odlingen 2011
          Birre77
          Inlägg 21-09-2011, 12:56
          Länk hit: #1121

Medlem
          Antal inlägg: 154
          Medlem nr: 38 197

CITAT (RB9310 @ 21-09-2011, 13:38) *
          Ja jag har börjat genom att ta över ungarnas legorum med 2 st 3x36w. Lägger in en bild för att visa.

Ska försöka ta mig tid att göra något vettigare som dom kan stå på. Just ju så är lysrören betydligt större än ytan plantorna står på.

Nice! Ser ru riktigt fint ut!
          Va det lite tomater som låg för mogning också?

--------------------
          /Birre

Gillar Norrländska Sällskapet för Kultivering av Chili.
          Alla är välkomna till Norrland.
          http://www.facebook.com/groups/244504178920449/

Citera
          Iren
          Inlägg 21-09-2011, 13:33
          Länk hit: #1122

Medlem
          Antal inlägg: 981
          Medlem nr: 35 230

Härligt utrymme du fått till och så kul att vara riktigt tidigt ute, dom borde ju hinna bli stora o ge frukt tidigt... Vad säger ungarna då;-D

--------------------
          Irene zon 3 :-)

Citera
          Birre77
          Inlägg 21-09-2011, 21:08
          Länk hit: #1123

Medlem

Check out my big Bhut!
          Bifogad fil  IMG_1605_70.jpg ( 781.85k ) Antal nedladdningar: 39

whist.gif

--------------------
          /Birre

Citera
          PMK
          Inlägg 21-09-2011, 22:03
          Länk hit: #1124

Medlem
          Antal inlägg: 416
          Medlem nr: 35 632

Fan va coolt! smile.gif

--------------------
          Det är kul att odla!

Citera
          RB9310
          Inlägg 22-09-2011, 00:25
          Länk hit: #1125

Medlem
          Antal inlägg: 266
          Medlem nr: 66 040

CITAT (Birre77 @ 21-09-2011, 13:56) *
          Nice! Ser ru riktigt fint ut!
          Va det lite tomater som låg för mogning också?

Japp. Testodlade i växthuset i sommar. Fick upp det för sent för seriös odling men 2 tomatplantor hann jag iaf med.

CITAT (Iren @ 21-09-2011, 14:33) *
          Härligt utrymme du fått till och så kul att vara riktigt tidigt ute, dom borde ju hinna bli stora o ge frukt tidigt... Vad säger ungarna då;-D

Har låtit dom plantera också så dom tycker bara det är roligt. I helgen ska vi se hur deras märgärt smakar.

Citera
          eNChili
          Inlägg 23-09-2011, 06:36
          Länk hit: #1126

Medlem
          Antal inlägg: 37
          Medlem nr: 21 957

Jag har massor med chiliplantor i mitt växthus (ca 60 sorter) som givit otroligt med skörd i år. Jag kommer att behålla en del som jag tycker riktigt bra om övriga kommer jag att slänga.

Istället för att slänga fina plantor som kan ge ännu mer skörd nästa år hade det varit roligare om någon annan tagit över dem. Så om någon är intresserad så hör av er till mig. Bor i Landvetter. Har många ovanliga sorter!!!!

Citera
          Iren
          Inlägg 23-09-2011, 07:54
          Länk hit: #1127

Medlem

CITAT (eNChili @ 23-09-2011, 07:36) *
          Jag har massor med chiliplantor i mitt växthus (ca 60 sorter) som givit otroligt med skörd i år. Jag kommer att behålla en del som jag tycker riktigt bra om övriga kommer jag att slänga.

Istället för att slänga fina plantor som kan ge ännu mer skörd nästa år hade det varit roligare om någon annan tagit över dem. Så om någon är intresserad så hör av er till mig. Bor i Landvetter. Har många ovanliga sorter!!!!

Hej! Har skickat PM till dig:-D

--------------------

Citera
          RB9310
          Inlägg 23-09-2011, 14:14
          Länk hit: #1128

Medlem

Synd att jag bor för långt ifrån. Är alltid intresserad av nya sorter. Har bara ca 15 st just nu.

Citera
          MrLeaf
          Inlägg 27-09-2011, 15:48
          Länk hit: #1129

Medlem
          Antal inlägg: 185
          Medlem nr: 46 527

Hej,

Är det någon som kan hjälpa mig komma fram till vad dessa båda sorter är för något?
          Jag sprang på dem idag när jag skulle köpa snus inne på Coop, de hade tydligen tagit in lite olika chilisorter, kul smile.gif Såg direkt att de såg chili-aktiga ut från ett par meters håll och blev glad när det stod capsicum anuum på ena etiketten och capsicum blandat på den andra smile.gif Så jag köpte dom direkt, det var bara dessa sorter de hade inne så tog en av var. Tänkte jag kunde få dom att överleva tills nästa år.

Med hjälp av min chilibok ("Chilipepar" av Philippe Plönninge) har jag luskat ut att den med röda små frukter, kring 1-2cm stora, skulle kunna vara "Thai Hot". Hade varit kul om det vore så. Men den gula, är det någon som vet? Skulle bli mycket tacksam.
          Reagerade lite på de små krukorna, ser inte ut att vara mer än max literskrukor. De verkar vara ganska rikgivande även under dåliga förutsättningar alltså. Ska låta de stå ett tag iaf och sen göra chilipulver av dem. Nästa år blir de förhoppningsvis större och ännu mer rikgivande.

Men är det någon som vet vad det är för sorter jag snubblat på? Bladen är mycket mörkare än de jag har sedan tidigare i trädgården, Hot Lemon och Lombardo.
          Ursäkta den suddiga mobilkamerakvaliteten.

Edit: Smakade på en av de gula frukterna nu. Eller smakade och smakade, åt upp hela. Sjukt stark!!!
          Tacksam för svar. smile.gif

Redigerat av MrLeaf: 27-09-2011, 16:35
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  20110927233.jpg ( 666.57k ) Antal nedladdningar: 37

Citera
          RB9310
          Inlägg 27-09-2011, 19:24
          Länk hit: #1130

Medlem

Är tyvärr inte till någon hjälp då jag är helt ny på detta men jag kan passa på att rapportera om det som kommit upp idag. det knogar och kommer upp nya sorter och jag har inte skrivit om alla här men... iaf, dagens nya.

1 st Bhut Jolokia
          1 st Pimenta da Neyde

Tror dessutom att min testpaprika som jag planterade i augusti har fått en blomknopp. Har aldrig sett någon tidigare så framtiden får utvisa.

Citera
          tommot123
          Inlägg 27-09-2011, 19:54
          Länk hit: #1131

Medlem
          Antal inlägg: 236
          Medlem nr: 27 171

CITAT (MrLeaf @ 27-09-2011, 16:48) *
          Hej,

Är det någon som kan hjälpa mig komma fram till vad dessa båda sorter är för något?
          Jag sprang på dem idag när jag skulle köpa snus inne på Coop, de hade tydligen tagit in lite olika chilisorter, kul smile.gif Såg direkt att de såg chili-aktiga ut från ett par meters håll och blev glad när det stod capsicum anuum på ena etiketten och capsicum blandat på den andra smile.gif Så jag köpte dom direkt, det var bara dessa sorter de hade inne så tog en av var. Tänkte jag kunde få dom att överleva tills nästa år.

Med hjälp av min chilibok ("Chilipepar" av Philippe Plönninge) har jag luskat ut att den med röda små frukter, kring 1-2cm stora, skulle kunna vara "Thai Hot". Hade varit kul om det vore så. Men den gula, är det någon som vet? Skulle bli mycket tacksam.
          Reagerade lite på de små krukorna, ser inte ut att vara mer än max literskrukor. De verkar vara ganska rikgivande även under dåliga förutsättningar alltså. Ska låta de stå ett tag iaf och sen göra chilipulver av dem. Nästa år blir de förhoppningsvis större och ännu mer rikgivande.

Men är det någon som vet vad det är för sorter jag snubblat på? Bladen är mycket mörkare än de jag har sedan tidigare i trädgården, Hot Lemon och Lombardo.
          Ursäkta den suddiga mobilkamerakvaliteten.

Edit: Smakade på en av de gula frukterna nu. Eller smakade och smakade, åt upp hela. Sjukt stark!!!
          Tacksam för svar. smile.gif

Ser ut att vara c.annum! Brukar komma mängder med såna här varianter på hösten!
          Oftast är dessa korspollinerade! Den gula påminner lite om Elisabeth och den andra om Aurora!

Citera
          MrLeaf
          Inlägg 27-09-2011, 21:11
          Länk hit: #1132

Medlem

CITAT (tommot123 @ 27-09-2011, 20:54) *
          Ser ut att vara c.annum! Brukar komma mängder med såna här varianter på hösten!
          Oftast är dessa korspollinerade! Den gula påminner lite om Elisabeth och den andra om Aurora!

Ah.

Där ser man, vet du var jag hittar info om dessa sorter?
          Hittade väldigt lite (ingen) info via google, varken bildsök eller vanliga.
          Kommer ta frön från dem och så tills nästa år.
          Den gula var iaf sjukt stark, visste knappt var jag skulle ta vägen, gick och flåsade i 15 minuter efter att ha käkat en frukt.
          De röda var ganska mkt mildare, även de starka dock, men betydligt mindre.
          Någon mer som har ideer? Skulle vara kul att veta vad det är för sort.

Edit: Hittade några bilder på Aurora.. och frukterna där varierade i lila, brunt och rött och såg ut att vara lite större än frukterna på mina, som är kring 1.5-2cm. Så vet inte om det är aurora, då mina enbart är röda, någon späd frukt som ser lite brun ut möjligtvis.
          De är ganska milda iaf. Dock lite sting. De gula är lite större, kring 3-4cm, och sinnessjukt starka.

Det verkar säljas en hel uppsjö av sorter i olika färger och utseenden, oftast upprättstående frukter dock, under namnet "prydnadspaprika/peppar".

Om någon mer har ideer om vad jag kan ha fått hem så är det välkommnet. Ska iaf försöka övervintra främst den gula plantan samt ta frön av dem. Me like smile.gif

Kan man torka med bra resultat i ugnen?
          Mvh

Redigerat av MrLeaf: 28-09-2011, 03:48

Citera
          Iren
          Inlägg 28-09-2011, 10:57
          Länk hit: #1133

Medlem

Måste bara göra reklam för min Sweet Wrinkled Old Men, som har gett så mycket frukt redan första året. Den är mild men har ändå en tydlig smak o är krispig o god!! Äter några då jag går förbi bara som godis. Andra sorter som varit goda o tacksamma är Lava Caribe, Golden Greek pepperoncini o Jamaican Bell. Bild på "Den Gamle", som får bo inne så länge, sedan ö-vintring svalt o ljust.Bifogad fil  chili_2011_072.jpg ( 306.31k ) Antal nedladdningar: 26

--------------------

Citera
          tommot123
          Inlägg 28-09-2011, 12:51
          Länk hit: #1134

Medlem

Går bra att torka i ugnen: Brukar strimla dem och ta ur fröna och torka i ca 50 Grader!

Citera
          MrLeaf
          Inlägg 28-09-2011, 12:59
          Länk hit: #1135

Medlem

CITAT (tommot123 @ 28-09-2011, 13:51) *
          Går bra att torka i ugnen: Brukar strimla dem och ta ur fröna och torka i ca 50 Grader!

Tack för ditt svar. Ska testa detta. Tror det blir ett fint (och hett) pulver av den gula sorten. Dessvärre har jag ingen grinder men det funkar ju bra the old fashioned way, med mortel.

Fråga angående prydnadspaprika/peppar:
          Har suttit och kollat på en del sorter i jakt på att kunna sortbestämma de två jag köpte igår (bilden). På vissa står det "heta frukter..blabla" medans på andra står det "används som prydnadspaprika".
          Varför?
          Mig veterligen går väl alla frukter från växter av släktet capsicum (annuum, pubescens, frutescens, baccatum, chinense) att äta?
          Eller är det någon som är giftig?
          Varför skriver de så? Låt vara att den gula t.ex har ett stort värde som prydnadsväxt men med tanke på styrkan i frukterna anser ju iaf jag att de har ett stort matvärde också.
          Jag tycker dock det är häftigt att frukterna pekar rakt upp smile.gif
          Hoppas fröna är sortäkta.

Fortfarande ingen som kan säga med säkerhet vad det kan vara? Det har ju givits förslag på "elisabeth" och "aurora". Elisabeth har jag inte hittat bild på men aurora är det nog inte, den röda alltså. Ingen av frukterna är lila och så är de mycket mindre i storleken också, som piri piri eller birds eye pepper ungefär. Men definitivt inte lika starka smile.gif

Edit: Den gula skulle kunna vara "starburst yellow"

http://www.learn2grow.com/plants/capsicum-...arburst-series/

smile.gif

Mvh

Redigerat av MrLeaf: 28-09-2011, 15:05

Citera
          tommot123
          Inlägg 28-09-2011, 18:46
          Länk hit: #1136

Medlem

All chili är ätlig enligt min mening! Har odlat liknande sorter från köpta prydnadschili och de har varit
          ganska sortsäkra och har även grott fint!
          Ser faktiskt ut som starburst yellow!
          Elisabeth har mindre frukter!

Citera
          MrLeaf
          Inlägg 28-09-2011, 21:04
          Länk hit: #1137

Medlem

Tack så mycket Tommot123 smile.gif
          Du råkar inte förfoga över en länk så man kunde se den där Elisabeth?
          Jag blev lite förtjust i gula snoppchilisar biggrin.gif dvs såna som står upp tongue.gif
          Vet du hur den är i styrkan?

Hittade förresten denna länken med en databas över de flesta chilisorterna, kan kanske hjälpa någon mer än mig:

http://www.g6csy.net/chile/database.html

Hittade bl.a starburst yellow där men utan bild.
          Dock fanns inte Elisabeth med där.

Men iaf om man jämför med bilden på learn2grow på starburst yellow är den ju slående lik. Har pelat loss lite frön från en gul frukt idag. Kunde inte låta bli att äta en. Samma resultat som igår. Brännande bultande läppar följt av nästintill lokalbedövning vad gäller att känna andra smaker på en bra stund efteråt. Frukterna var mycket goda dock, bortsett från styrkan. Smakade gul paprika, nästan exakt.

Ska ta frön från så många som möjligt. Någon som vill ha?? smile.gif De verkar ju klara löjligt små krukor, även om den säkert skulle gilla större. Den står i 0.5l kruka ser det ut som. Vågar inte stressa den genom att omplantera nu när den formligen exploderar av frukt. Ska göra det när jag skördat. Känns fint att man kanske kan få bra resultat av fröna då.
          Återstår då att se vad den mörkröda är för något. De flesta är mörkröda och de yngre verkar vara bruna. Ingen lila.

Redigerat av MrLeaf: 28-09-2011, 21:06

Citera
          Birre77
          Inlägg 28-09-2011, 21:04
          Länk hit: #1138

Medlem

Idag har eNChilis Pimenta de Neyde flyttat öser ut!
          Den var hur stor som helst så i morgon får den friseras för övervintring i garaget.
          Några sticklingar får nog flytta in i huset också.

Jag tackar och bockar så huvet slår i knäna!

--------------------
          /Birre

Citera
          MrLeaf
          Inlägg 28-09-2011, 21:14
          Länk hit: #1139

Medlem

Förresten är det någon som kan tipsa angående att trimma ner en chiliplanta? Har tre lombardo varav en riktigt tjusig, närmare 70-80cm hög och halvmetern bred, såddes i april i år. Tänkte försöka övervintra den. Den har gett fint med frukt. Kronan ser lite rolig ut, helt platt.

Men vet inte riktigt hur jag ska klippa i den. Tänkte beskära rotsystemet också litegranna då jag inte har riktigt plats i fönstret för 10literspottan. Där är det väl inte så mycket att göra mer än att kapa lite runtom på jordklumpen.
          Någon som kan ge lite hints om vilka skott jag ska klippa?

Ytterst tacksamt. Och tack för svaren jag fått tidigare. Älskar detta forumet när det gäller odlingsfrågor smile.gif

Mvh

Citera
          tommot123
          Inlägg 28-09-2011, 21:47
          Länk hit: #1140

Medlem

Mina egna bilder från Elisabeth och Aurora! Plus ett litet foto över kali mirsch, Black Scorpion Tounge och Blue Chrismas!

elisabeth01.jpg

aurora185.jpg

BlaKaliMirsh.JPG

Redigerat av tommot123: 28-09-2011, 21:49

Citera

64 sidor V  « < 55 56 57 58 59 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 16-06-2026, 20:47

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon