Full version: 2011 års chilitråd
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26
Husihelvete
Igår började jag med förberedelserna inför 2011 års odlingssäsong avseende chilis. Jag lade en beställning hos Australiska firman Chiliseed bank. De har massor av sorter att välja på så jag kan vekligen tipsa om att besöka deras sida, www.chiliseedbank.com.au

I år tänkte jag odla ett mindre antal sorter, någonstans kring 6 sorter. För att inte göra om förra säsongens misstag att odla sorter som gav fel sorts frukt (Corbali, Jamaican Bell) så kan det vara intressant att höra vilka sorter ni tänkte satsa på i år.

Vilken sort jag beställde från Australien? Peter Pepper.
Laura
Jag skrev om vilka blev bra och vilka jag inte skall odla igen nästa år i detta inlägg i min blogg (så mycket text att jag vill inte klistra in det här): http://ruralsweden.blogspot.com/2010/10/st...greenhouse.html

Och nu har jag precis beställt dessa: http://ruralsweden.blogspot.com/2010/10/lo...ad-to-2011.html

Alltså, Red Trinidad Scorpion, Nagaland Naga Morich Naga King, Congo Black, Bhut Jolokia och Purple Serrano.

Riktigt hotties!
devil.gif

Förresten, mina Jamaican Bell var roliga, men var i princip paprikor tyckte vi. Dock goda ugnsbakade fyllda med färskost. biggrin.gif
Lina och Olav
Jag tar tacksamt emot tips på lättodlade chilisar till nästa säsong. Förutsättningar: Sådd i januari för att sedan sättas ut i maj-juni på friland i zon 3. Jag odlade 20-30 olika sorter denna säsongen med varierat resultat.

Det som lyckades bra för mig:
Hungarian Hot Wax
Early Jalapeño
Golden Cayenne
Ciliegia Piccante
Atomic Heart
Anaheim Pepper
Santa Fe Grande

Dom här ska odlas igen men provar gärna ett par nya lättodlade sorter också.
EKLO
En fråga till er vana chiliodlare: Det är mitt första år med chili, och skörden är ganska bra på mina 6 plantor (olika sorter). Jag har haft dem i krukor utomhus under säsongen, men nu står de inomhus i sommarstugan där det är c:a +6 grader (och varmare när jag är där varannan helg). De står i ett norrfönster.

Frukterna sitter fortfarande kvar (de jag inte ätit upp) och några av dem börjar få mörka fläckar i det röda skalen och det är det "över"-dags att skörda.

Men många som ska bli röda är ännu gröna, lite brandgula i spetsarna bara. Ska jag låta dem sitta kvar, eller skörda dem omogna tro?

Och några är småsmå frukter - kan de utvecklas vidare så här års?

Med andra ord - vad ska jag göra med mina plantor för att få bästa möjliga utbyte nu, och nästa år?

tacksam för alla tips och råd

flingan
Jag fick en ganska hyfsad skörd ska försöka övervintra ca 20 plantor , jamacian bell, trinidad seasoning, jalapeno, red savina, habanero orange,habenero lemon, habanero mustard,cayenne, red dutch,hot lemon, grekisk paprika , tjeckoslavisk svart. Så får man milda chillisar som kan använda hur mycket som helst och så starka för att trycka till hettan också
Bolltistel
Jag startade sent i år (mars) så frukterna har mognat först nu de senaste veckorna. Tänkte försöka övervintra plantorna under lysrör i en sval veranda (håller 11-14 grader), och det verkar fungera bra hittills. Jag har gul paprika, jamaican bell, hot lemon och orange habanero. Tänkte komplettera samlingen med snackpaprika (har tagit frön från ICA-exemplar) och någon pubescens (rocoto verkar vara den vanligaste) för de blå blommornas skull. Tjoho! om en dryg månad kan man börja så!

Jag tror det är bäst att plocka frukterna vartefter de mognar. Frys eller torka dem. Låt de omogna frukterna sitta kvar. De mognar antagligen när plantorna får det lite varmare, dvs i vår.
Bolltistel
Peter Pepper. rotfl.gif

Anja Danmark
Jeg er allerede i gang - såede de første d. 27. september, d. 20. oktober og sår de sidste om ca. 3 uger.

De står under LED-lys, og jeg håber at få meget tidligt frugt til næste år.

Jeg har sået:

Purple Jalapeno
Mellemstærk, rød chili uden navn
Feher Ozon
Corno di Toro Giallo
Golden Treasure

Jeg har ikke helt styr på, hvilke sorter jeg skal så - har 50 forskellige frø, men vil kun have ca. 20 sorter, så det er slet ikke let!

Billede fra i dag af de første:

[attachment=56083:chilipla...05112010.jpg]

mvh
Anja

Bassam
Hej

Du ska övervintra dem under mist 15 gradar plus med extra ljus, och det är bra att samla mogna.

H:Bassam
sqrulan
Nu har jag blandat ihop namnen på mina två chilisar som jag tänker övervintra men jag tycker att dom är så otroligt vackra, tog lite bilder tidigare i höst. Pretty purple och Black pearl men vem är vem? Dom två nedersta bilderna är samma planta.

[attachment=56084:Chili__2_.JPG]
[attachment=56085:chili__3_.JPG]
[attachment=56086:Chili.JPG]
Husihelvete
CITAT (Bolltistel @ 06-11-2010, 20:40) *
Peter Pepper. rotfl.gif

Jag vet, just därför!
Anja Danmark
Hej Sqrulan -

jeg synes ikke, at nogen af dine billeder ligner Black Pearl, som er helt cirkelrund og kun omkring 1 cm....
Bolltistel
I min veranda är det 11 till 14 grader Celcius och chileplantorna verkar tycka att det är finfint. Frukterna mognar på, om än sakta. Luftfuktigheten är nere på 51% just nu, betydligt sämre än för några dagar sen då den var uppe i 66%. (I våra heluppvärmda utrymmen är den bara 25%. Usch.) Ljushjälp är lysrör från Willab Garden som jag kör 14 timmar per dygn. Synd att jag inte köpte två armaturer när jag ändå var igång. Rosmarinen verkar också trivas i samma miljö. Har man många olika slags växter att övervintra med lite olika behov får man välja en temperatur som alla klarar hyfsat trots att det kanske inte är den helt optimala.

Sqrulan: jag tror de har sålt på dig busfrö. Jag själv köpte en påse med "F1" paprikor i våras. Minst tre (3) olika typer av chile/paprika har jag fått ur den påsen. Två milda och en stark. Och detta var från en STOOOR fröfirma typ Nelsons som verkligen borde kunna ha koll på sin fröodling. Att notera är att ingen av sorterna är orange såsom bilden på fröpåsens framsida antydde.
sqrulan
blink.gif Men oj vad lurad jag har blivit då, hela tiden har jag trott att en var black pearl. Jag köpte frö på Tradera så den personen kanske också inte visste säkert.

Så retfullt jag som så gärna ville ha Black pearl! dunno.gif

Jag måste nog ta och kolla upp detta närmare för det är ju lite kul att veta vad man har ändå, tur att jag inte lurat på någon annan. Har skickat frö till en tjej men då talade jag om att jag var osäker.

Då kan det nog vara Pretty purple och Belingrath Gardens som jag har då? g.gif
Jag sådde bara 7 sorter och dom andra var gula o röda.
dkhenrik
2011 bliver mit første år med chilli - de skal gro i krukker på balkong.
De skal plantes i januar/februar?

Jeg har netop modtaget de frø, jeg har bestilt, det er:

- Flourescent Purple
- Chocolate Habanero
- Santa Fe Grande

Jeg glæder mig til sommer cool.gif
Sara i zon 7
Visst är det kul att få börja planera 2011 års odlingar. 2010 var rent katastrof hos mej. Nu ser jag fram emot nytt år och förhoppningsvis bättre odlingslycka. Får börja om med test av en del nya sorter då förra året inte går att utvärdera. Planerna så långt, det tillkommer nog sorter.

Lemon Drop
Hot Lemon (utvärdera vilken som är bäst)
Habanero Dulce (ny ifjol, test)
Anaheim (ungsbakad, i grytor mm)
Espelette (för pulvrets skull)
Yellow Hot Wax (ett måste!)
Early Jalapeno
CAP 220 (ny ifjol, test)

Paprikor:
King of the North
Sweet Banana
Yolo Wonder
Ferenc Tender

Husihelvete
Jag har investerat i lite fröer, det ska bli spännande att prova några för mig nya sorter. Jag har köpt följande:

Thai Bird Pepper
Fresno
Black Hungarian
Italian Pepperoncini
Bolivian Rainbow

Dessa fem med den sort som jag berättade om tidigare undrar jag om jag blir nöjd. Det känns som det kan bli några sorter till. Sambon kommer bli tokig på mig. wink.gif
Anja Danmark
Jeg har eksperimenteret med meget tidlig såning (sidste i september), og det ser sådan ud:

http://picasaweb.google.com/storkredsen/Bi...feat=directlink

mvh
Anja
Husihelvete
Mina fröer har nu anlänt, det blev som jag skrev tidigare Thai Bird Pepper, Fresno, Black Hungarian, Italian Pepperoncini, Bolivian Rainbow. Dessutom fick jag med Early Jalapeno som ett bonusfrö. Jag vill köpa en speciell sort till, sedan är det snart dags för plantering.

Laura
Idag har jag planterad mina första chilisar för 2011, riktigt tidigt blush.gif men det är bara ett experiment. Det blev 2 st. Bhut Jolokia, 2 st. Congo Black och 2 st. Serrano.
EKLO
Nybörjarfråga: Övervintrar chili enkelt och fortsätter att växa och sätta frukt nästa år?

Jag har mina (som jag skrev ovan) i sommarhuset som har c:a +5 när jag inte är där, och varmt när jag är där varannan veckohelg ungefär. Vattnar då. Frukterna sitter kvar, och mognar faktiskt - en del gröna är efter förra helgen nu rödare. Och många små små frukter är på gång, men de kanske man inte ska hoppas på?

De står i ett stort norrfönster, extrabelysning kan jag inte ha här.

tacksam för tips!
Anja Danmark
Chilier er flerårige og kan overvintre - og der findes mange forskellige metoder, som jeg ikke vil beskrive her, men prøv at bruge søgefunktionen, og der dukker sikkert noget op.

Jeg ved ikke, om de vil kunne overvintre i dit sommerhus, da de ikke er glade for temperaturer under 10-15 grader og heller ikke bryder sig om en meget svingende temperatur - men man ved jo aldrig, måske lykkes det alligevel!

Indtil videre ser det jo ud til, at det går fint, og begynder de at se kedelige ud, kan du jo prøve at klippe dem ned og se, om de ikke skulle komme igen til foråret. Der er jo ingen risiko ved at prøve, hvis planterne alligevel ser triste ud...

Du kan også søge på dette forum, som indeholder masser af god chililæsning:

http://chillisgalore.co.uk

Mvh
Anja
EKLO
Hej Anja, och varmt tack för detta värdefulla svar!

Jag ska allt få dem att övervintra, här i södra sverige blir det inte ofta så kallt som det var förra vintern, jag hoppas det ska gå!

eklo
Anja Danmark
Velbekomme - jeg krydser fingre for, at dine chilier klarer det!

Du kan jo vende tilbage til foråret og fortælle, hvad der er sket...

mvh
Anaj
Laura
2011 års första chilisar blush.gif

[attachment=56666:Bild036b.jpg]
Anja Danmark
Og mine chilier - opdateret med flere billeder:

http://picasaweb.google.com/storkredsen/Bi...feat=directlink

Har lige sået 2 mere i dag - Blondie og Peppadew...

Johan_81
Idag kom det 4 fröpåsar med posten: Nepal Snakebite, Hot Lemon, Ungersk Rund och Cumari. Det ska nog sättas i Januari.
Har en jäkla massa frö från årets skörd också som jag tänkte så; Red Savina, Fish Pepper och så en okänd sort som råkade komma med nån fröpåse förra året. Fortfarande ingen som har någon aning om vad det kan vara (se bild)?

[attachment=56739:Unknown_2_100807.jpg]
amonik
Jag beställde fröer igår: Hot Lemon, den som Örtagården bara kallar 'Habanero', Habanero lemon, Espelette (stavning? den som di säger blir så god torkad) och Jalapeno. Kan hända att jag minns namnen fel, men jag har för mig att det var de jag valde till slut. Så har jag fröer kvar av Weibulls Cayenne Long Slim från i våras, vårt första försök med chiliodling (gick bra, men lite mesig styrka). Ska bli intressant att försöka få plats med det här i fönster och på balkong - jag vill gärna ha två av varje ifall man förlorar någon.
blomkronan
yahoo.gif idag kom min första upp... gud vad knäpp man är blush.gif, men det är ju sååååå kul att se fröna gro.
Satte fröna i söndags, för en vecka sedan... så idag var det 9 dagar sedan.
En paprika sort och en chili sort grodde. Jag kan ju inte behärska mig... 21 sorters paprika och 27 sorters chili satte jag crazy.gif
Än är det inge kul att vissa med bild...men det kommer biggrin.gif
Laura
Nu är mina 3 veckor gamla (satte frö 23/11) och de 2 Serrano frö och de 2 Congo Black frö har kommit upp, men jag har inte sett någon livstecken på de 2 Bhut Jolokia frö. sad.gif Jobbigt när det fanns bara 5 frö i paketet... Jag sådde 2 till idag.

Serranosar är de långa med rosa etikett och Congo Black har blåa etikett.

biggrin.gif

[attachment=56852:Bild076b.jpg]
PMK
Harrejäklar vilken storleksskillnad? ohmy.gif Facinerande!
Laura
Ja det tyckte jag också, men det skulle kunna vara pga att de korta är direkt under lampan och de långa är lite vid sidan, men det är bara en marginell skillnad... Annars så vill Serranosar har mera ljus eller svalare kanske?
Anja Danmark
Det er snarere fordi de to sorter er forskellige i vækstformen, vil jeg tro.

Jeg kan også se det på mine små planter - Habanero'erne er generelt lavere end de fleste andre, og ender også med at blive mere kompakte planter.

PMK
CITAT (Anja Danmark @ 16-12-2010, 17:00) *
Det er snarere fordi de to sorter er forskellige i vækstformen, vil jeg tro.

Jeg kan også se det på mine små planter - Habanero'erne er generelt lavere end de fleste andre, og ender også med at blive mere kompakte planter.

Efter lite google-translate så förstod även jag va som står, och de va så jag tänkte också! Man behöver alltså inte oroa ihjäl sig om det blir så, ifall det är olika sorter. Alla är olika liksom! smile.gif

(Ska snart börja mitt livs första odling eveeer!)
K-ronan
Hejsan, jag sådde ett par av 2011 chillisar igår.

Röd habanero
Hot lemon
Numex suave orange
Chocolate Bhut jolokia
Pimenta de neyde

och så ska ja så följande lite senare

Santa fe grande
Bulgarian carrot
Sweet banana
Black pearl

Hoppas bara ja får rum med allt biggrin.gif
elinh
Detta är mitt försök för 2011:
http://www.linh.se/?p=222

Måste försöka hålla mig så att det inte blir fler för det kommer inte att få plats annars :-P men vill gärna prova den där Peter Pepper... var kan man få tag på den?
Pata
Mina övervintrade planter har börjat blomma:) Känns lite galet men kul. Annars är jag i full planering för nästa års sådd. Den 1 januari är min sådag.

Titta gärna in på min blogg för mer bilder.

God fortsättning

Patrik
Pata
Förra året var det flera som fråga efter Pimenta Da Neyde, nu finns sorten som nyhet hos Örtagården, Kul!

Pimenta Da Neyde, en av 2010 års favoriter!
Anja Danmark
Har også dyrket Pimenta da Neyde i år - og den er superflot, men sindssygt stærk, så det er nok ikke en, som jeg vil dyrke igen, desværre...

Men hvis man er til de rigtig stærke, så er det bare at få bestilt lidt frø, for den pynter virkelig i drivhuset!
Pata
CITAT (Anja Danmark @ 26-12-2010, 21:26) *
Har også dyrket Pimenta da Neyde i år - og den er superflot, men sindssygt stærk, så det er nok ikke en, som jeg vil dyrke igen, desværre...

Men hvis man er til de rigtig stærke, så er det bare at få bestilt lidt frø, for den pynter virkelig i drivhuset!

Jag tillhör ju en av dem som älskar det starka:) annars har Örtagården några mildare sorter som nyheter också bla de två klassiska peproncini och pimenta de padron. Den sistnämnda är så underbart god att jag inte kan få nog av sorten. Sorten ska plockas tidigt när frukterna är små och gröna, sen är det bara att slänga ner i en panna med rikligt med olivolja. Stek snabbt på hög värme, låt rinna av och strö på lite salt. MUMS. Sorten är tapaschilepepparen nummer ett. När jag var i Barcelona fanns den överallt.

Tittade just på dina bilder Anja, wow det vattnas i munnen när jag tittar på dem. En mild sort som är ritkigt trevlig Corno di Toro - såg att du fick massvis med frukter. Härligt!

Piment de Padron på en marknad i Barcelona
blomkronan
Hallå alla chilivänner smile.gif hur går det för er, här blir man ju så lycklig varje dag man kommer hem, dom växer på sig... Vad knäpp man är giggle.gif MEN jag vet att jag inte är ensamen flirting.gif
[attachment=57322:f.JPG]

elinh
CITAT (blomkronan @ 05-01-2011, 15:34) *
[attachment=57322:f.JPG]

oj, vilka fina! Hur många veckor är de (från sådd)?
Jag tog en 5-veckors bild igår, men har inte hunnit lägga upp den än (hur hinner folk med att blogga? blink.gif ).

elinh

Apropå Pimente de Padron... Jag odlar ju de starka för sambons skull, men skulle vilja ha egna att äta också och tänkte då på Padron som jag också såg i Barcelona och tyckte var goda. Finns det fler liknande chilisar som man kan äta efter lite stek i olja i ungefär samma styrka och kanske lite starkare? Jalapeno som man köper på burk till tacos är för stark blush.gif
Pata
CITAT (elinh @ 05-01-2011, 15:48) *
Apropå Pimente de Padron... Jag odlar ju de starka för sambons skull, men skulle vilja ha egna att äta också och tänkte då på Padron som jag också såg i Barcelona och tyckte var goda. Finns det fler liknande chilisar som man kan äta efter lite stek i olja i ungefär samma styrka och kanske lite starkare? Jalapeno som man köper på burk till tacos är för stark blush.gif

Just pimento de padron är extra bra att steka i olja. Sorten är som regel stark (men det kan finnas helt milda sorter med samma namn) men när man tar de tidigt så är de helt milda(som i Barcelona) när de är fullvuxna men fortfarande gröna är de starka. Fullt mogna är de ännu starkare. Denna sort är ett måste att odla för mig. Jag skulle också vilja hitta fler som går att använda på samma sätt.

Patrik
blomkronan
CITAT (elinh @ 05-01-2011, 15:39) *
oj, vilka fina! Hur många veckor är de (från sådd)?
Jag tog en 5-veckors bild igår, men har inte hunnit lägga upp den än (hur hinner folk med att blogga? blink.gif ).

Jag satte mina 4:e dec, dom kom upp mellan den 16-19 dec, så från sådd är dom ju 4 veckor.
Zzzleepy
Hej.

Jag har fått en massa fröer av en jobba kompis som i sin tur fick dom från nån chili förening, jag vet inte ålder och kvalitet på dom men dom liggger i små förslutningsbara plast påsar uppmärkta med namn.
Hur länge kan chili frö klara sig på det viset?
Efter plantering, om det inte kommer upp nått hur länge ska man vänta innan man vet att det inte blev nått?

Det är dom här sorterna:
Bird pepper
Red savina
Bhut jolokia
Piquin
Habanero
Dorset naga

Jag har googlat lite på namnen så jag vet ungefär vad det är för nått, alla verkar ju ligga i den övre styrke graden
Men om nån har erfarenhet och lite mer specifika odlingstipps skulle jag vara tacksam.
Beställde även från Örtagården:
Pimenta Da Neyde
Piment de Padron

Efter att jag läste den här tråden.

Tänkte odla i 4cm krukor till att börja med. Några tipps när man ska plantera om, tycker ofta att mina små plantor dör när jag försöker. Ska man lägga över lite folie nu i början för att bevara fukten?

MVH
Chrille
blomkronan
Svar på hur gamalt ett frö kan bli... vet jag inte säkert men jag har läst någonstans att dom kan bli/vara upptill 10 år.
Grodbarheten beror på, både hur gammalt fröet är och vilken sort det är. allt från 5-60 dagar kan det ta (vanligaste är nog 7-14 dagar)
Jag fick omskola om mina första gången efter bara tre veckor, så stå beredd med fin jord då smile.gif

Har inte mina grott på tre veckor sår jag nya för säkerhetskull... annars kan det ta tid innan man får en planta av den sorten sad.gif
elinh
CITAT (blomkronan @ 06-01-2011, 12:14) *
Jag satte mina 4:e dec, dom kom upp mellan den 16-19 dec, så från sådd är dom ju 4 veckor.

4 veckor! Vad har du för belysning och hur nära belysningen står de?
Zzzleepy
Okey tack, läste nån stans att man kan ge dom lite näring med.. Vad är bäst?
blomkronan
CITAT (elinh @ 06-01-2011, 16:58) *
4 veckor! Vad har du för belysning och hur nära belysningen står de?

[attachment=57371:chili_och_paprika.JPG]

Vad bra att du fråga...jag fick tag på en lysrörslampa med "skrivbordsarm" en sån man kan flytta på lätt, på EriksHjälpen för 50 kr smile.gif
Jag har aldrig kollat vilka rör som satt i, så jag kolla det Nu. Det var philips med färgkod 830!! och jag kör med 840 på dom andra.
Dom är inte lika fina... och jag trodde det berode på att på dom andra hade jag lampan en bit ifrån... g.gif
Det här måste jag experimentera med sen "igen" har ju satt nya frön och när dom kommit upp ska jag sätta hälften under 830 och hälften under 840 med samma avstånd tummenupp.gif
CITAT (Zzzleepy @ 06-01-2011, 17:30) *
Okey tack, läste nån stans att man kan ge dom lite näring med.. Vad är bäst?

Nu är väll jag inte den som ska ge råd om näring, jag är såååå dålig på att ge mina det, ska bli ändring på det i år!
man gör ju inte alltid som man lär... flirting.gif Men tre veckor efter första omskolningen kan man börja ge en svag näringslösning. En del använder guldvatten, hönsgödsel, tomatgödning, potatisgödning det finns massor att använda, själv hade jag tänkt att använda nässelvatten.
I våras plockade jag nässlor, som jag torkat och sparat sen blandar jag ihop en sats när jag behöver det. Förra året använde jag mig mycket av ICAs Eko gödning.

Men jag vill oxå veta vad ni andra chiliodlare använder...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon