CITAT (RB9310 @ 01-10-2011, 00:01)

Sprang på samma chiliplantor på Ica Maxi fast det fanns en tredje sort som var orange. För 30 kr/st var det bara att handla. Det är ju billigare än en påse med fröer. Ska plantera om dom i morgon.
Har en teori om det här med att dom endast är för prydnadsbruk. Kan det inte vara så att dom är behandlade med någon form av bekämpningsmedel och kanske konserveringsmedel för att frukterna ska klara sig länge i affären? Kanske allt sånt har försvunnit när det kommer nya frukter när det gått en längre period?
Med tanke på dom enorma mängder plantor som säljs av varje sort kanske dom odlar en sort "per ställe" och att det är därför dom verkar vara sortäkta som tommot123 skrev?
Kanske från samma leverantör då

Såg också en tredje sort med lite orange och en del vita frukter med lite lila på. Typ något auroraliknande.
Intressant poäng det där med att de kanske är besprutade med något, fast jag tror inte frukterna tagit upp så mycket isåfall. Man använder ju rätt snälla bekämpningsmedel idag. Borde räcka med att skölja av dem noga.
Men jag har sett det på frösidor till såna här plantor också. På nån sida stod det att alla sådana är ätbara men odlas i större utsträckning för prydnadsvärdets skull.
Funderade på att köpa den där tredje plantan också men tjejen tittade lite på mig som att "har du inte tillräckligt många chiliplantor"?

Men kul att ha fröer från dem.
Synd att det inte blev några hot lemons för min del i år, tror det var fel fröer i hela den påsen. Det blev ängssyra istället :/ i 11 av 16 krukor. Resten var lombardo, och de kom upp ok.
Gött att man kommer ha x antal 100 fröer av lite såna här ovanliga sorter iaf. Sunburst yellow var riktigt trevlig. Snabb snärtig brutal styrka som kommer direkt i hela munnen. Frukten en juvlig smak av gul paprika.

Den röda var lite snällare i styrkan men smakade riktigt fint den också.
Mvh