Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

64 sidor V  « < 6 7 8 9 10 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > 2011 års chilitråd, Allt om odlingen 2011
          Anja Danmark
          Inlägg 23-01-2011, 20:27
          Länk hit: #141

Gäster

CITAT (gardengeek @ 23-01-2011, 18:55) *
          Hey alla happy.gif

När man skolar om chili, hur djupt ska man plantera dom då? Lika djupt som dom stod innan eller ska man sätta dom djupare, kanske med jord ända upp till hjärtbladen? unsure.gif

De kan fint plantes helt op til hjertebladene - og de kan også plantes endnu dybere, næste gang de bliver plantet om...

Jeg forsøgte med nogle stykker sidste år, og det var helt uden problemer - de satte ret hurtigt rødder på den del af stemmen, som var under jorden.

mvh
          Anja

Citera
          amonik
          Inlägg 24-01-2011, 08:45
          Länk hit: #142

Medlem
          Antal inlägg: 22
          Medlem nr: 14 456

Jag sådde igår. Det blev Cayenne Long Slim, Espelette, Habanero, Habanero Lemon, Hot Lemon och Jalapeno. Alla såddes i en blandning av planteringsjord och perlit, och de står under ett par lysrör i en hylla i köket. Den härliga harmoniska Ferdinand-stämningen som jag tänkte mig har inte infunnit sig än, eftersom jag måste kolla varannan timme om det har hänt något rolleyes.gif .

Citera
          Laura
          Inlägg 24-01-2011, 10:26
          Länk hit: #143

Medlem
          Antal inlägg: 457
          Medlem nr: 22 122

Nu har jag skrivit in i fel tråd... slap.gif Det är här, 2011, inte 2010 som gäller nu...

Istället för att lägga in en massa bilder på alla mina småttingar, lägger jag in en länk till min blogg som jag nyss uppdaterad med några bilder (inte så jättespännande bilder iofs men för er som är intresserad...)

http://ruralsweden.blogspot.com/2011/01/chilli-update.html

smile.gif

--------------------
          Not quite a total beginner any more in zone 1
          http://ruralsweden.blogspot.com/

Citera
          tigrella
          Inlägg 24-01-2011, 10:38
          Länk hit: #144

Medlem
          Antal inlägg: 120
          Medlem nr: 21 843

Jag inser att jag ställde en stor fråga om mina nyinköpta chilifrön whist.gif Jag vet att numex suave orange är en mild habanero och att numex pinata är en mild - medium mångfärgad jalapeno, men hur ska jag sätta fröna, mörkt, varmt?
          Är det dessutom någon som har en aning om hur stora de blir (busken eller trädet)?
          Ja som ni ser många frågor......

Citera
          Crazy4Flowers
          Inlägg 24-01-2011, 19:47
          Länk hit: #145

Medlem
          Antal inlägg: 848
          Medlem nr: 23 137

Idag satte jag äntligen mina chilisar, det vart 25 chili sorter och 3 paprika, kommer att lägga upp bilder och info på min hemsida senare. Härligt att man har börjat med sådden för i år. naughty.gif

Redigerat av Crazy4Flowers: 24-01-2011, 19:47

--------------------
          Välkommen in på min hemsida www.Crazy4Flowers.se
          Börjar äntligen ljusna, men vad kallt det vart...
          // SusieQ zon 4

Citera
          Crazy4Flowers
          Inlägg 24-01-2011, 19:59
          Länk hit: #146

Medlem
          Antal inlägg: 848
          Medlem nr: 23 137

Dom vill ha rätt så varmt innan dom har grott, ca 26 grader. Dom kan stå mörkt tills dom har grott men har dom väl tittat upp ska dom ha mycket ljus och svalare men inte för kallt runt 18 är nog rätt lämpligt om det går.

CITAT (tigrella @ 24-01-2011, 10:38) *
          Jag inser att jag ställde en stor fråga om mina nyinköpta chilifrön whist.gif Jag vet att numex suave orange är en mild habanero och att numex pinata är en mild - medium mångfärgad jalapeno, men hur ska jag sätta fröna, mörkt, varmt?
          Är det dessutom någon som har en aning om hur stora de blir (busken eller trädet)?
          Ja som ni ser många frågor......

Redigerat av Crazy4Flowers: 24-01-2011, 19:59

--------------------
          Välkommen in på min hemsida www.Crazy4Flowers.se
          Börjar äntligen ljusna, men vad kallt det vart...
          // SusieQ zon 4

Citera
          Birre77
          Inlägg 24-01-2011, 20:00
          Länk hit: #147

Medlem
          Antal inlägg: 154
          Medlem nr: 38 197

CITAT (Laura @ 24-01-2011, 10:26) *
          Nu har jag skrivit in i fel tråd... slap.gif Det är här, 2011, inte 2010 som gäller nu...

Istället för att lägga in en massa bilder på alla mina småttingar, lägger jag in en länk till min blogg som jag nyss uppdaterad med några bilder (inte så jättespännande bilder iofs men för er som är intresserad...)

http://ruralsweden.blogspot.com/2011/01/chilli-update.html
          smile.gif

Skönt att det inte bara va jag som va kvar i 2010. wink.gif
          Tur vi hittade hit...

Hur är det nu då? Skall jag ha ljus till min pluggbox 14h/d innan de har kommit upp också eller kan de stå mörkt? g.gif

Edit: såg att Crazy4Flowers redan svarat 1 min innan jag postade detta.
          Jag skriver väl för långsamt...

/Birre

Redigerat av Birre77: 24-01-2011, 20:04

--------------------
          /Birre

Gillar Norrländska Sällskapet för Kultivering av Chili.
          Alla är välkomna till Norrland.
          http://www.facebook.com/groups/244504178920449/

Citera
          tigrella
          Inlägg 24-01-2011, 21:10
          Länk hit: #148

Medlem

Jag tackar för svar, men jag hoppas att de är ätbara blush.gif , kan de användas som paprika kanske.
          Tusan också att man inte kan något om detta, följer tråden med största intresse, vill ju lära mig allt.
          Kanske blir jag chilifantast giggle.gif med tiden.

Citera
          blomkronan
          Inlägg 24-01-2011, 21:51
          Länk hit: #149

Medlem
          Antal inlägg: 3 467
          Medlem nr: 17 820

Vad roligt att vi börjar bli så många som sätter chili biggrin.gif Ni måste lova att ni kommer med bilder sen... (ni som har kamera) Det är så kul att se bilder yes.gif

Här är en bild från mig...
          Bifogad fil  tre_hj_rt.JPG ( 234.02k ) Antal nedladdningar: 27

Denna tycker jag var lite lustig, den kom upp med tre hjärtblad?
          Det här jag inte sett förut, det är en Black Pearl.

CITAT (tigrella @ 24-01-2011, 21:10) *
          Kanske blir jag chilifantast giggle.gif med tiden.

Det är så galet roligt att odla chili, så du har nog redan fastnat crazy.gif

Citera
          zippoo
          Inlägg 24-01-2011, 21:54
          Länk hit: #150

Medlem
          Antal inlägg: 116
          Medlem nr: 22 615

CITAT (blomkronan @ 24-01-2011, 21:46) *
          Här är en bild från mig...

[BILD]

Denna tycker jag var lite lustig, den kom upp med tre hjärtblad?
          Det här jag inte sett förut, det är en Black Pearl.

Jag har också fått några sånna där tongue.gif Jag har fått en sådan tidigare år och den fortsatte att ha tvådelade blad lite här och där. (Men det var Bih jolokia)

Citera
          PMK
          Inlägg 24-01-2011, 23:40
          Länk hit: #151

Medlem
          Antal inlägg: 416
          Medlem nr: 35 632

En av mina kom upp med ETT hjärtblad? ^^ Haha, lite wierd, får se hur den klarar sig! smile.gif

Birre77, har ingen aning om hur du tänkt dig men en reflektor är väl en bra idé iaf, annar kmr du ju ha starkt ljus ''all over the place'' så att säga, om du nu tänkt vistas i närheten av odlingen kanske det inte är så kul i längden?

Fantasin säger mig att man kan göra mkt med ståltråd och alu-folie.. wink.gif

Men jag har en armatur, kan ju titta närmare i bloggen hur jag har det. Har ingen ingående beskrivning för hur jag gjort (är utbildad elektriker ^^) men det är simpelt och vill du ha mer ingående info så säg till! smile.gif

I övrigt verkar du va på helt rätt spår IMO!

--------------------
          Det är kul att odla!

Citera
          tigrella
          Inlägg 25-01-2011, 09:09
          Länk hit: #152

Medlem

Men rackarns blomkronan jag tror att du har rätt -fear-.gif jag kollar efter chilifrön överallt! Läser vad ni har sedan kollar jag vad det är för något sweatingbullets.gif
          Det är bara att inse jag är fast och ändå har mina frön inte kommit i postlådan ännu, kommer nog idag!
          Då ska de ner i jord pronto!

Citera
          Birre77
          Inlägg 25-01-2011, 09:36
          Länk hit: #153

Medlem

CITAT (PMK @ 24-01-2011, 23:40) *
          En av mina kom upp med ETT hjärtblad? ^^ Haha, lite wierd, får se hur den klarar sig! smile.gif

Birre77, har ingen aning om hur du tänkt dig men en reflektor är väl en bra idé iaf, annar kmr du ju ha starkt ljus ''all over the place'' så att säga, om du nu tänkt vistas i närheten av odlingen kanske det inte är så kul i längden?

Men jag har en armatur, kan ju titta närmare i bloggen hur jag har det. Har ingen ingående beskrivning för hur jag gjort (är utbildad elektriker ^^) men det är simpelt och vill du ha mer ingående info så säg till! smile.gif

Jag hade nog inte tänkt klart riktigt med mina LE. Såg att Isabelle hade hängt ett par över och då behöver man ju inte snickra så mycket. Och skall ju inte vara där så länge. Det va mest med tanke på förbrukning jag tänkte LE.

Ståltråd och folie i all ära men met får ju se hyfsat snygg ut också. wink.gif

Din uppsättning ser ju riktigt fin ut så det är möjligt jag gör något liknande.

Vart köpte du dina?
          Skall ta en sväng till CO och Jula och se hur de ser ut IRL.

--------------------
          /Birre

Citera
          gardengeek
          Inlägg 25-01-2011, 10:01
          Länk hit: #154

Medlem
          Antal inlägg: 15
          Medlem nr: 29 797

CITAT (Birre77 @ 25-01-2011, 09:36) *
          Jag hade nog inte tänkt klart riktigt med mina LE. Såg att Isabelle hade hängt ett par över och då behöver man ju inte snickra så mycket. Och skall ju inte vara där så länge. Det va mest med tanke på förbrukning jag tänkte LE.

Ståltråd och folie i all ära men met får ju se hyfsat snygg ut också. wink.gif
          Din uppsättning ser ju riktigt fin ut så det är möjligt jag gör något liknande.

Vart köpte du dina?
          Skall ta en sväng till CO och Jula och se hur de ser ut IRL.

Hej Birre,

kul att du varit inne på min blogg ;-)

Jo jag gjorde det ganska enkelt för mig och hängde bara upp 2 st LE lampor 23 W. Nackdelen med dom är att man får vrida lite på plantorna nån gång om dagen för de växer ju mot ljuset. Därför tror jag nog det är bättre med lysrör, kanske provar det nästa år :-)

Men det är första gången jag odlar så får prova mig fram :-)

--------------------

Citera
          Birre77
          Inlägg 25-01-2011, 10:16
          Länk hit: #155

Medlem

CITAT (gardengeek @ 25-01-2011, 10:01) *
          Hej Birre,

kul att du varit inne på min blogg ;-)

Jo jag gjorde det ganska enkelt för mig och hängde bara upp 2 st LE lampor 23 W. Nackdelen med dom är att man får vrida lite på plantorna nån gång om dagen för de växer ju mot ljuset. Därför tror jag nog det är bättre med lysrör, kanske provar det nästa år :-)

Men det är första gången jag odlar så får prova mig fram :-)

Vrida på dom en gång om dagen funkar för mej. Jag har 20W LE och en sockel skall jag väl kunna hitta här hemma någonstans.
          Jag gör nog som du. Fixar lysrör till nästa år då det kanske blir lite fler sorter också.

Det är första "riktiga" gången för mej också. Har försökt läsa på lite mer.

Förra året slängde jag ned 15-20 frön i varje 1L kruka, ställde i ett fönster och hoppades på det bästa. Det kom ju upp ett gäng men de kanske kunde utvecklat sej lite bättre. Har väl förstått att jag inte kunde gjort så många fler fel. wink.gif

Jaja... I år blir det andra bullar hoppas jag!

--------------------
          /Birre

Citera
          Laura
          Inlägg 25-01-2011, 10:50
          Länk hit: #156

Medlem

CITAT (PMK @ 24-01-2011, 23:40) *

Hej! Fin blog, så fina bilder jag får nog skärpa mig! smile.gif Var hittade du den översättningsverktyg du har på bloggen?

--------------------

Citera
          PMK
          Inlägg 25-01-2011, 11:35
          Länk hit: #157

Medlem
          Antal inlägg: 416
          Medlem nr: 35 632

Laura: Tack! Ska försöka ta lite nya bilder idag, har hänt en del faktiskt, dem växer så det knakar under lysrören! wub.gif

Såg att du nu hade en översättningsgrej från Google translate, så du kanske är nöjd med den? Här hittade jag min iaf, lite hederligt Google-sökande löser det mesta vettu! wink.gif

http://www.google.se/#hl=sv&xhr=t&...515530a3c23e9ef

Scriptet står ju där nere, jag fick experimentera lite men det är egentligen bara att välja en sån ''kod-gadget'' och den slänga in hela scriptet där! smile.gif

--------------------
          Det är kul att odla!

Citera
          Laura
          Inlägg 25-01-2011, 12:04
          Länk hit: #158

Medlem

CITAT (PMK @ 25-01-2011, 11:35) *
          Laura: Tack! Ska försöka ta lite nya bilder idag, har hänt en del faktiskt, dem växer så det knakar under lysrören! wub.gif

Såg att du nu hade en översättningsgrej från Google translate, så du kanske är nöjd med den? Här hittade jag min iaf, lite hederligt Google-sökande löser det mesta vettu! wink.gif

http://www.google.se/#hl=sv&xhr=t&...515530a3c23e9ef

Scriptet står ju där nere, jag fick experimentera lite men det är egentligen bara att välja en sån ''kod-gadget'' och den slänga in hela scriptet där! smile.gif

Jo tack, jag hittade detta till slut (har precis lagt till det). Jag googlade fram det också, men det fanns en del som inte funkade längre. Jag tror jag behålla denna nu även om själva översättning är löjligt rolig! a0a.gif

--------------------

Citera
          tommot123
          Inlägg 25-01-2011, 12:42
          Länk hit: #159

Medlem
          Antal inlägg: 236
          Medlem nr: 27 171

Lite foton på mina plantor 2011! Datumet som står är när jag planterade om dem från rockwool till jord!

Satte rockwoolen direkt i krukan med jord rund rockwoolen! Har även provat att så på hushållspapper och det funkar fint! Lägger sedan papperet med plantan direkt på jorden!

Tyvärr tog sig inte Pimenta da neyde sig! Har sått sammanlagt 6 frön av denna! sådde dem 3 januari i rockwoolkuber och haft undervärme på ca 27-29grad celsius så jag tycker de borde ha grott?

Hot paper lantern grodde på ett dygn så jag är rädd för att jag fått dålig kvalite på fröna? Eller så har jag varit för ambiös????

Sådd Januari-2011

Sådd 2011-01-15

Sådd 2011-01-15a

Sådd2011-01-16

Citera
          gardengeek
          Inlägg 25-01-2011, 13:26
          Länk hit: #160

Medlem
          Antal inlägg: 15
          Medlem nr: 29 797

Mina Peter Peppers verkar trivas wub.gif Planterade den 7 januari

20 januari

Bifogad fil  IMG_1411_2.jpg ( 330.22k ) Antal nedladdningar: 15

25 januari

Bifogad fil  IMG_1422_2.jpg ( 314.59k ) Antal nedladdningar: 17

--------------------

Citera

64 sidor V  « < 6 7 8 9 10 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 06-02-2026, 17:04

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon