| |
|
  |
2011 års chilitråd, Allt om odlingen 2011 |
|
|
|
|
12-03-2011, 23:18
|
Medlem
Antal inlägg: 46
Medlem nr: 6 032

|
CITAT (Ginflyer @ 06-03-2011, 18:04)  @Birre77 Röka chili (chipotle) Vi byggde en skitful, men effektiv rök i fjol och fick ungefär ett halv kilo chipotle av diverse olika sorter. Det är en herrans massa och även om jag konsumerar en hel del, syns det knappt att jag nallat hela hösten och vintern. Du kan läsa mer om röken och resultatet på min blogg. http://ginflyer.chilipeppar.com/..eller direkt till inlägget: http://ginflyer.chilipeppar.com/?p=537@Birre77 och Blomkronan He he, tack för era kommentarer.  Ja, det kändes ganska sjukt, men jag älskar Chipotle i min matlagning och man måste ju testa. Jag hade också alldeles för mycket frukter och man kan ju bara konsumera ett visst mått av pulver/flakes/fryst eller torkad chili. Jag måste också säga att resultatet blev helst fantastiskt. Eftersom vi körde med allt från Serrano till Chocolate Scotch Bonnet, blev det en variation som jag inte lyckats få tag i någon annanstans. Traditionellt sett så är ju Chipotle av Jalapenos, men den kan vara lite svag ibland, så lite mer "tjong" skadar ju inte. Så en klar rekommendation är att bli liten galen och kör igång, men lär av mitt misstag och torka inte färdigt inomhus. Skotorken i förrådet däremot är perfekt, för där stör doften ingen. Det kommer att bli en batch i år också (eller nästa då jag fortfarande har massor kvar)
--------------------
6 sorters Vitlök och ca 50 sorters Chili i jorden, och jag som inte har särskilt bra tålamod. Söderslätt, Sydkusten, Zon 1 med växthus. http://ginflyer.chilipeppar.com/
|
|
|
|
|
|
|
|
14-03-2011, 10:04
|
Medlem
Antal inlägg: 981
Medlem nr: 35 230

|
Ja nu märker jag att dom nog behövde planteras om för nu tar chilisarna fart tycker jag... Här, på bilden, är det stödbelysning på 2 x 15 W 4200 K, annars har jag 6500 K. mars 2011 027.jpg
--------------------
Irene zon 3 :-)
|
|
|
|
|
|
|
|
14-03-2011, 10:59
|

Medlem
Antal inlägg: 848
Medlem nr: 23 137

|
Fina små chilisar, ser några jag känner igen
--------------------
Välkommen in på min hemsida www.Crazy4Flowers.se Börjar äntligen ljusna, men vad kallt det vart... // SusieQ zon 4
|
|
|
|
|
|
|
|
14-03-2011, 11:26
|
Medlem

|
CITAT (Crazy4Flowers @ 14-03-2011, 10:59)  Fina små chilisar, ser några jag känner igen  Tackar! Och ja det är nog flera du känner igen! Jag är jättenöjd!!! Men hur har det gått med dina? Fick du dom i jord??
Redigerat av irdalen: 14-03-2011, 11:29
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
14-03-2011, 13:59
|
Medlem
Antal inlägg: 2
Medlem nr: 40 020

|
Har helt misslyckats med sådden i år. Kom igång sent o inget ville gro! Finns det någon som vill sälja några plantor? Helst i närheten av Örebro eller Västerås. Är intresserad av: Hot Lemon eller Lemon drop Aji Limo Purple tiger
|
|
|
|
|
|
|
|
14-03-2011, 16:24
|
Medlem
Antal inlägg: 18
Medlem nr: 32 338

|
tjena gott folk xD är helt ny innom växtriket själv har bara varit med farsan och sått lite gurka o tomater osv. men ja är mer av en träd människa ^^ så kolla ja lite på Chili man blir ju helt förälskad i dom när man börjar kolla på växterna  o vill bara ha mer o mer sorter xD så tänkte fråga lite saker om någon orkar lägga ner någon min på att svara  har inget vanligt lysrör så tänkte kolla. går det att använda 5.0 UVB exoterra 15w lysrör ? o skall jag ha folie omkring växten eller är de bättre utan ? o sen hur långt ner är det jag skall så fröt ? ca 4mm ner i jorden ? och va för blandning av jord o näring skall man ha till dessa växter ? de sorter jag skall ge mig på är Bolivian Rainbow Bhut Jolokia Colorado picante Aji benito Purple jalapeno Aji chileno Holy mole Brazilian starfish Peter pepper/penis peppar hoppas ni har tid för att svara, tycker det verkar mycket intressant de här med chili odling  och gärna övrig info sidor som kan vara bra. Mvh
|
|
|
|
|
|
|
Anja Danmark
|
14-03-2011, 16:39
|
Gäster

|
Lige et hurtigt svar - når man googler på UVB-lys og planter, kan man læse, at det kan virke hæmmende på væksten, så det er nok ikke lige det, som du skal satse på til dine planter!
mvh Anja
|
|
|
|
|
|
|
|
14-03-2011, 18:13
|
Medlem
Antal inlägg: 65
Medlem nr: 41 034

|
CITAT (mazer2 @ 14-03-2011, 16:24)  tjena gott folk xD är helt ny innom växtriket själv har bara varit med farsan och sått lite gurka o tomater osv. men ja är mer av en träd människa ^^ så kolla ja lite på Chili man blir ju helt förälskad i dom när man börjar kolla på växterna  o vill bara ha mer o mer sorter xD så tänkte fråga lite saker om någon orkar lägga ner någon min på att svara  har inget vanligt lysrör så tänkte kolla. går det att använda 5.0 UVB exoterra 15w lysrör ? o skall jag ha folie omkring växten eller är de bättre utan ? o sen hur långt ner är det jag skall så fröt ? ca 4mm ner i jorden ? och va för blandning av jord o näring skall man ha till dessa växter ? de sorter jag skall ge mig på är Bolivian Rainbow Bhut Jolokia Colorado picante Aji benito Purple jalapeno Aji chileno Holy mole Brazilian starfish Peter pepper/penis peppar hoppas ni har tid för att svara, tycker det verkar mycket intressant de här med chili odling  och gärna övrig info sidor som kan vara bra. Mvh köp nya rör, 840, 865, eller 965. kostar från 30:- till 50:- i butik. UV ska du INTE använda! jag brukar så på lite olika djup, typ mellan 0.3-1cm, men tycker de kommer upp oavsett men då har jag spridit riskerna iallafall :-), varför folie!? det reflektera ljus dåligt men värme desto bättre = risk att du bränner plantan. en matt vit yta reflekterar ljus bra men värme dåligt = kanon! alla har olika teorier och sätt att odla, att prova sig fram brukar funka för de flesta, men det finns säkert en del matnyttiga tips om du läser igenom den här tråden, både vad det gäller ljus och övrigt. Good Luck!!
|
|
|
|
|
|
|
|
14-03-2011, 19:10
|

Medlem
Antal inlägg: 416
Medlem nr: 35 632

|
CITAT (ElisabethÖrebro @ 14-03-2011, 13:59)  Har helt misslyckats med sådden i år. Kom igång sent o inget ville gro! Finns det någon som vill sälja några plantor? Helst i närheten av Örebro eller Västerås. Är intresserad av: Hot Lemon eller Lemon drop Aji Limo Purple tiger Hejsan! Jag har påtok för många plantor, det får snart inte plats mer, men dem finns i Göteborg..? Skriv ett PM om du är intresserad! Mazer2: Hej och välkommen till chili-odlandet!  Läs här: http://www.chilihead.se/index.php?option=c...7&Itemid=32Där lärde jag mig mitt första om att odla chili, och hittills har det gått väldigt bra!  Resultatet hittills kan du se i min blogg, länk här nedanför! Allt står i guiden jag länka, så i små krukor, ca 6 x 6 eller 7 x 7 cm i såjord, håll fuktigt hela tiden tills det grott och ställ dem rätt varmt. Låt sen jorden torka ut rätt mycket mellan vattningarna när dem grott, och när rötterna börjar leta sig ut i botten och plantan fått kanske 3 par blad, så är det dags att plantera om i näringsrik jord, men det är X antal veckor bort för dig just nu så det kan du fokusera på lite senare kanske? Ljus är en ständig fråga men jag vet iaf att om du skaffar rör med 6500 Kelvin så kommer du inte bli besviken!
Redigerat av PMK: 14-03-2011, 19:14
--------------------
Det är kul att odla!
|
|
|
|
|
|
|
|
14-03-2011, 22:21
|

Medlem
Antal inlägg: 1 098
Medlem nr: 21 126

|
Skrev en liten kort post om min chiliodling hittils i år på min blogg. Några Trinidad Seasoning (drygt fyra veckor gamla):
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
14-03-2011, 22:29
|

Medlem
Antal inlägg: 1 098
Medlem nr: 21 126

|
marcusjj: Om du snabbt flyttar plantorna från svagt ljus till starkt ljus så är det inte ovanligt att plantorna skadas. Detta beror på att plantorna rent fysiologiskt anpassar sig till de lägre ljusnivåerna (bland annat genom att omarrangera kloroplasterna för maximal ljusabsorbering). Det blir för mycket ljus helt enkelt. Sen kan förstås andra faktorer spela in. Det blir betydligt torrare med lampor som utvecklar mycket värme. Jag rekommenderar att du vänjer plantorna vid det starkare ljuset genom att använda någon skuggande väv av något slag.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
14-03-2011, 23:18
|

Medlem
Antal inlägg: 848
Medlem nr: 23 137

|
Jag bytte från två lysrör till en ny MH på 400W hade inga problem alls. Ett stort problem vart det efter bytet med värmen, har på tok för varmt. En fläkt blåser men det är ändå runt 28 grader flyttade fläkten till fönstret som jag brukar ha lite öppet och nu har jag runt 24. Kanske om man monterar fläkten närmare fönstret och riktar luften till växterna så får jag kanske ner tempen lite till. Kika gärna i min blogg. Har mycket bilder där. Tyvärr så får man inte kompakta och snygga chilisar när tempen är så hög, dom ränner iväg även fast man har bra lyse. Kommer nog inte så något mera i år, får starta extra tidigt nästa år med dom långsamtväxande. Ska ha många häftiga chilisar nästa år. Tror man ska så redan i november för vissa växer så otroligt långsamt.
--------------------
Välkommen in på min hemsida www.Crazy4Flowers.se Börjar äntligen ljusna, men vad kallt det vart... // SusieQ zon 4
|
|
|
|
|
|
|
|
14-03-2011, 23:48
|

Medlem

|
Ja vissa växer verkligen långsammare än andra! Idag omskolade jag min sista, min enda Habanero! 
IMG_1039.JPG ( 413.44k )
Antal nedladdningar: 14Så liten är den när dessa såddes samma kväll liksom:
IMG_1004.JPG ( 275.99k )
Antal nedladdningar: 24Lite kul när man ser de så tydligt!
--------------------
Det är kul att odla!
|
|
|
|
|
|
|
|
15-03-2011, 08:32
|
Medlem

|
Ja vilken skillnad! Men är det inte så att en del gror vääldigt långsamt? Kan man ana att det är vissa sorter som tar mer tid på sig eller inbillar jag mig...
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
15-03-2011, 10:21
|

Medlem
Antal inlägg: 457
Medlem nr: 22 122

|
CITAT (ElisabethÖrebro @ 14-03-2011, 13:59)  Har helt misslyckats med sådden i år. Kom igång sent o inget ville gro! Finns det någon som vill sälja några plantor? Helst i närheten av Örebro eller Västerås. Är intresserad av: Hot Lemon eller Lemon drop Aji Limo Purple tiger Jag har också tok för många, bl.a. purple tiger, men bor också i Göteborgsområde  Sorry.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
15-03-2011, 12:22
|
Medlem

|
God Vår på er.
Nu behöver jag råd av någon som kan det här med att odla chili väl. Ska jag, eller ska jag inte nypa bort de blomknopparna som redan nu dyker upp i mängder på mina plantor? antar att de inte utvecklas till frukt ändå ännu (plantorna sådda mitten av jan.) och antar också att om jag låter de blomma så saktar växttakten på plantorna drastiskt. har jag rätt i min tankegång? de ska ut i växthus senare och min tanke var att låta de gå i blom först då (maj) då de borde ha blivit fullstora.
Nån som vet besked?
|
|
|
|
|
|
|
|
15-03-2011, 12:57
|
Medlem
Antal inlägg: 131
Medlem nr: 23 477

|
CITAT (backis @ 15-03-2011, 12:22)  God Vår på er.
Nu behöver jag råd av någon som kan det här med att odla chili väl. Ska jag, eller ska jag inte nypa bort de blomknopparna som redan nu dyker upp i mängder på mina plantor? antar att de inte utvecklas till frukt ändå ännu (plantorna sådda mitten av jan.) och antar också att om jag låter de blomma så saktar växttakten på plantorna drastiskt. har jag rätt i min tankegång? de ska ut i växthus senare och min tanke var att låta de gå i blom först då (maj) då de borde ha blivit fullstora.
Nån som vet besked? Du tänker rätt. Alla frågor besvarade du helt korrekt.
|
|
|
|
|
|
|
|
15-03-2011, 13:09
|

Medlem

|
CITAT (backis @ 15-03-2011, 12:22)  God Vår på er.
Nån som vet besked? Du sådde i mitten av Jan, och jag sådde den 7 Jan dvs ganska likvärdigt. Jag har låtit knopparna vara kvar på en av mina bara för att se vad som händer, och visst blir det frukt! Bildbevis:
IMG_1048_copy.jpg ( 293.6k )
Antal nedladdningar: 20Så jag plockar av knopparna på alla plantor utom denna då. Du tänker rätt!
Redigerat av PMK: 15-03-2011, 13:21
--------------------
Det är kul att odla!
|
|
|
|
|
|
|
|
15-03-2011, 13:20
|
Medlem

|
Man får tacka för svaren  jag har ett antal plantor av varje sort så låter en av varje blomma som de vill och nyper de andra då. Skadar aldrig att testa olika saker, man lär sig av allt, allra mest av det som blir mindre bra
|
|
|
|
|
|
|
|
15-03-2011, 13:29
|
Medlem

|
PMK Var inne på din blogg och kikade lite, jädrans fina plantor du har  tänker du hålla de inomhus eller ska de ut i växthus senare? Hade varit kul att jämföra våra resultat lite under sommaren i så fall.
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|