Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

64 sidor V  « < 35 36 37 38 39 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > 2011 års chilitråd, Allt om odlingen 2011
          mazer2
          Inlägg 15-04-2011, 17:09
          Länk hit: #721

Medlem
          Antal inlägg: 18
          Medlem nr: 32 338

CITAT (backis @ 15-04-2011, 15:02) *
          Som ovan sa, du vill ha jord med bra struktur i, är inte blomjord ganska slät o jämn? använder inte sån alls men har för mig att det inte är så mycket bark, torv o annat som gör att rötterna behöver jobba tillräckligt i sån jord? glöm inte lecakulor, de gör faktiskt skillnad har jag märkt.

ok thx jo det är lite mer slät och fin jord, får ta o försöka hitta någon som har p-jord i närheten tongue.gif Bor i kungälv. aa lägger lite lecakulor i botten på krukan.

Citera
          backis
          Inlägg 15-04-2011, 17:19
          Länk hit: #722

Medlem
          Antal inlägg: 65
          Medlem nr: 41 034

Tack Anja!!

Förresten, vad har du för förhållande rött/blått i din LED-spotlight? Jag har övervägande rött ( 10-5 ) men funderar på att till hösten skaffa en med omvänt. Hade varit roligt att höra om någon har erfarenhet av en sådan.

Citera
          PMK
          Inlägg 15-04-2011, 17:35
          Länk hit: #723

Medlem
          Antal inlägg: 416
          Medlem nr: 35 632

CITAT (mazer2 @ 15-04-2011, 18:09) *
          ok thx jo det är lite mer slät och fin jord, får ta o försöka hitta någon som har p-jord i närheten tongue.gif Bor i kungälv. aa lägger lite lecakulor i botten på krukan.

Kör ut på stora vägen, söder ut en liten stund, Plantagen på Tagenevägen har det! smile.gif

Påminn mig för övrigt inte om lecakulor.. det glömde jag! (; Attans, haha!

--------------------
          Det är kul att odla!

Citera
          flaxss
          Inlägg 15-04-2011, 17:36
          Länk hit: #724

Gäster

det finns krukväxtjord som är fullgödslad (långtids och snabbverkande), som också innehåller sand, grus, små leca, lergranulat, grövre torv, vattenhållande gel, perlit, vermiculite m.m. beroende på märke och recept.

de flesta större jordproducenter har en dyrare kvalités krukväxt/blomjord med nämnda material/ingredienser.

dom billiga krukväxt/blomjord är bara ljus finfördelad torv med näring, ingen struktur. kvalités krukväxt/blomjord funkar bra till chili.

Redigerat av flaxss: 15-04-2011, 17:38

Citera
          Anja Danmark
          Inlägg 15-04-2011, 21:13
          Länk hit: #725

Gäster

CITAT (backis @ 15-04-2011, 18:19) *
          Tack Anja!!

Förresten, vad har du för förhållande rött/blått i din LED-spotlight? Jag har övervägande rött ( 10-5 ) men funderar på att till hösten skaffa en med omvänt. Hade varit roligt att höra om någon har erfarenhet av en sådan.

Jeg starter med rent blåt i de første par måneder - derefter en blanding med mest rødt. Jeg har prøvet flere variationer: 9:3 og 10:2 og har ikke rigtigt set en forskel... Mine nye spots er 6:1 og 9:1, og planterne vokser superfint under dem.

Citera
          PMK
          Inlägg 16-04-2011, 16:03
          Länk hit: #726

Medlem

De suger å slänga stora plantor! sad.gif

--------------------
          Det är kul att odla!

Citera
          Anja Danmark
          Inlägg 16-04-2011, 21:06
          Länk hit: #727

Gäster

CITAT (PMK @ 16-04-2011, 17:03) *
          De suger å slänga stora plantor! sad.gif

hvorfor sælger du dem ikke? Jeg har solgt mine ekstra planter på en uge...

Citera
          Crazy4Flowers
          Inlägg 16-04-2011, 21:11
          Länk hit: #728

Medlem
          Antal inlägg: 848
          Medlem nr: 23 137

Jag håller på och säljer mina extraplantor på Tradera just nu, har fått 26-32:- per planta där auktionen har tagit slut.
          Inga jättesummor men det är roligt på något sätt. Var förbi Blomsterlandet och där hade dom samma storlek på Chiliplantor för 99:- st.

--------------------
          Välkommen in på min hemsida www.Crazy4Flowers.se
          Börjar äntligen ljusna, men vad kallt det vart...
          // SusieQ zon 4

Citera
          PMK
          Inlägg 16-04-2011, 22:44
          Länk hit: #729

Medlem

CITAT (Anja Danmark @ 16-04-2011, 22:06) *
          hvorfor sælger du dem ikke? Jeg har solgt mine ekstra planter på en uge...

Jag har försökt här men ingen har nappat, så nån gång får man dra en gräns! Var annars hade du tänkt att jag skulle sälja dem? En kille, snart 20 år och bor i förort till Göteborg.. inte direkt så man smäcker upp ett stånd å kränger grönsaksplantor!

Redigerat av PMK: 16-04-2011, 22:45

--------------------
          Det är kul att odla!

Citera
          Crazy4Flowers
          Inlägg 16-04-2011, 22:46
          Länk hit: #730

Medlem
          Antal inlägg: 848
          Medlem nr: 23 137

Tradera ä kul, där finns det många blomtokiga själar.

--------------------
          Välkommen in på min hemsida www.Crazy4Flowers.se
          Börjar äntligen ljusna, men vad kallt det vart...
          // SusieQ zon 4

Citera
          PMK
          Inlägg 16-04-2011, 22:47
          Länk hit: #731

Medlem

För de första, aldrig hört taaalas om å sälja växter på tradera, för de andra kan jag inte skaffa ett konto där! ^^ Mitt konto jag hade är borttaget och kan inte regga nytt, inte testat med ny mail dock men som sagt.. hade aldrig hört talas om det ens!

--------------------
          Det är kul att odla!

Citera
          swix13
          Inlägg 17-04-2011, 16:04
          Länk hit: #732

Medlem
          Antal inlägg: 33
          Medlem nr: 32 909

Upptäckte till min förtjusning att en av mina Jamaican Yellow, en liten dam på 50 cm fullkomligt sprudlar av chilisar nu, 35 st fick jag det till när jag räknade biggrin.gif Det blir första riktiga laddningen efter vintern då jag bara haft en 3-4 stycken i taget på varje planta... Men en fråga...

Kan man använda och torka de chilifrukter som fått sitta kvar på plantan tills det att de torkat eller blir de "dåliga" på något sött? Självklart måste man ju se så att de inte möglat, men det brukar man väl se (har dock aldrig hänt mig tror jag)... Blir de starkare eller svaragre i smaken då än om man tar dem när de precis mognat?

Citera
          backis
          Inlägg 18-04-2011, 14:34
          Länk hit: #733

Medlem

jag har nu börjat flytta ut mina plantor i växthuset om dagarna, där är mer än tillräckligt varmt och det har varit soligt o fint. men varje dag när de åker ut så slokar de oroväckande mycket!! mest i bladen inte stammen. de repar sig fint framåt eftermiddagen och nästa morgon innan jag sätter ut dem så är de kanonfina, de har börjat sätta massor med blommor bara på dessa dagarna ute så de verkar trivas, men att de slokar sådär varje dag skrämmer sk-ten ur mig!! men sen drog jag mig till minnes att min systers plantor, (som bor södra turkiet och odlar både chili och paprika på friland) slokade på samma sätt under de soligaste och varmaste timmarna på dagen. är detta "normalt" för chili-plantor!? jord,vatten, o allt annat är så bra det kan vara så jag kan inte tänka mig att jag gjort nån tabbe utan vill tro att det är solen o värmen. Nån som vet besked och kan lugna mig lite? :-)

Citera
          Anja Danmark
          Inlägg 18-04-2011, 20:17
          Länk hit: #734

Gäster

CITAT (backis @ 18-04-2011, 15:34) *
          jag har nu börjat flytta ut mina plantor i växthuset om dagarna, där är mer än tillräckligt varmt och det har varit soligt o fint. men varje dag när de åker ut så slokar de oroväckande mycket!! mest i bladen inte stammen. de repar sig fint framåt eftermiddagen och nästa morgon innan jag sätter ut dem så är de kanonfina, de har börjat sätta massor med blommor bara på dessa dagarna ute så de verkar trivas, men att de slokar sådär varje dag skrämmer sk-ten ur mig!! men sen drog jag mig till minnes att min systers plantor, (som bor södra turkiet och odlar både chili och paprika på friland) slokade på samma sätt under de soligaste och varmaste timmarna på dagen. är detta "normalt" för chili-plantor!? jord,vatten, o allt annat är så bra det kan vara så jag kan inte tänka mig att jag gjort nån tabbe utan vill tro att det är solen o värmen. Nån som vet besked och kan lugna mig lite? :-)

De skal vænnes langsomt til den direkte sol, så der skal helst skygges for dem i starten - og de vil helst ikke have mere end 30 grader.

Jeg er sikker på, at hvis du sørger for, at de ikke får direkte sol og åbner et par vinduer i drivhuset for at holde temperaturen lidt nede, så er problemet væk...

Mvh
          Anja

Citera
          backis
          Inlägg 18-04-2011, 20:27
          Länk hit: #735

Medlem

CITAT (Anja Danmark @ 18-04-2011, 21:17) *
          De skal vænnes langsomt til den direkte sol, så der skal helst skygges for dem i starten - og de vil helst ikke have mere end 30 grader.

Jeg er sikker på, at hvis du sørger for, at de ikke får direkte sol og åbner et par vinduer i drivhuset for at holde temperaturen lidt nede, så er problemet væk...

Mvh
          Anja

mitt växthus är av kanalplast som tar den värsta solen så tror inte det är problemet, och håller tempen kring 27 grader. varje morgon ser de finare ut än föregående så tror inte det är någon större fara. försöker ge dem sol i lagom mängd och hålla temperaturen på en rimlig nivå och hoppas på att det försvinner under de närmsta dagarna.

Tack för snabba och kunniga svar Anja!

Citera
          Tjaa
          Inlägg 19-04-2011, 00:57
          Länk hit: #736

Medlem
          Antal inlägg: 38
          Medlem nr: 23 395

Har lite chili och paprikaplantor i köket som ska planteras om, chiliplantorna är 4-8cm och paprikaplantorna 8-12cm men funderar på det här med plantering, fukt och utrymme.

Hur känsliga är plantorna för övervattning?
          Krukor med hål i botten så överskottsvatten rinner bort, blir det för blöt om jorden dränks var 4:e dag?
          Blomlåda 50cm lång, hur tätt kan plantorna planteras utan att de blir för tätt?

Citera
          backis
          Inlägg 19-04-2011, 08:44
          Länk hit: #737

Medlem

CITAT (Tjaa @ 19-04-2011, 01:57) *
          Har lite chili och paprikaplantor i köket som ska planteras om, chiliplantorna är 4-8cm och paprikaplantorna 8-12cm men funderar på det här med plantering, fukt och utrymme.

Hur känsliga är plantorna för övervattning?
          Krukor med hål i botten så överskottsvatten rinner bort, blir det för blöt om jorden dränks var 4:e dag?
          Blomlåda 50cm lång, hur tätt kan plantorna planteras utan att de blir för tätt?

Tja, du vill nog inte plantera dem i blomlåda alls, det blir för lite jord/utrymme per planta plus att de kräver större djup än så, det är inga småplantor när de sätter fart. plantera i krukor, öka storleken succesivt, t.ex. 1lit - 3,5 lit - 10 lit, hur mycket vatten de drar beror till viss del på hur mycket ljus/värme de får, men låt gärna jorden bli torr ca 1 cm ner från toppen innan du vattnar och vattna då igenom ordentligt, när mina stod inne räckte det att jag vattnade var 7-8 dag, men nu ute blir det var 3e ca, du får känna dig fram men akta dig för att vattna för ofta. se till att ha väldränerad jord, lecakulor i botten och även inblandad i jorden funkar bra.

Citera
          PMK
          Inlägg 19-04-2011, 09:28
          Länk hit: #738

Medlem

Så chili, ute, skall inte stå i direkt solljus?

Har förresten en planta som överlevt 3 nätter UTE nu, utan något som helst skydd, står bara på altanen! biggrin.gif

Såhär såg den ut igår (inte orkat gå ut och fota igen idag!)

Bifogad fil  IMG_1393.JPG ( 418.19k ) Antal nedladdningar: 29

Verkar må helt OK, ute! ;D PS. Då chockade jag den ändå, ställde bara ut den direkt, över natten, från att ha levt inne hela sitt lilla liv! ^^

Redigerat av PMK: 19-04-2011, 09:29

--------------------
          Det är kul att odla!

Citera
          Iren
          Inlägg 19-04-2011, 09:53
          Länk hit: #739

Medlem
          Antal inlägg: 981
          Medlem nr: 35 230

CITAT (PMK @ 19-04-2011, 10:28) *
          Så chili, ute, skall inte stå i direkt solljus?

Har förresten en planta som överlevt 3 nätter UTE nu, utan något som helst skydd, står bara på altanen! biggrin.gif

Såhär såg den ut igår (inte orkat gå ut och fota igen idag!)
          Bifogad fil  IMG_1393.JPG ( 418.19k ) Antal nedladdningar: 29

Verkar må helt OK, ute! ;D PS. Då chockade jag den ändå, ställde bara ut den direkt, över natten, från att ha levt inne hela sitt lilla liv! ^^

Nice, kul det så får du och vi andra kanske lite mer plats nu.. Flyttar mina ut o in ännu men det kanske man inte behöver så länge till... Ha en trevlig dag!

CITAT (Crazy4Flowers @ 16-04-2011, 22:11) *
          Jag håller på och säljer mina extraplantor på Tradera just nu, har fått 26-32:- per planta där auktionen har tagit slut.
          Inga jättesummor men det är roligt på något sätt. Var förbi Blomsterlandet och där hade dom samma storlek på Chiliplantor för 99:- st.

Vad kul för dig! Avskräcker inte portot... vet ej vad det blir på plantor...

--------------------
          Irene zon 3 :-)

Citera
          elinh
          Inlägg 19-04-2011, 10:03
          Länk hit: #740

Medlem
          Antal inlägg: 210
          Medlem nr: 18 879

när jag var bortrest så satte jag mina chilisar, som är planterade i plastmuggar, i kuvös bestående av transparent plastmugg över. De fick stå på köksbordet med kort västersol varje dag och klarade av att vara utan vattning i två veckor.

Sen när jag kom hem så ställde jag dem under lysrör igen, men orkade inte ta av "mössan"... vissa av dem blev väldigt torra nere i rötterna, men själva växten såg fin ut och det var mycket kondens på glasen.

Igår såg jag att det hade bildats några konstiga "grejjer" längst med stammen och på bladen. Vad är det för något? De knastrar lite när man rör vid dem och jag ser inga djur som rör sig. Hjääälp...

Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  DSC_0185.JPG ( 398.82k ) Antal nedladdningar: 28
          Bifogad fil  DSC_0186.JPG ( 332.49k ) Antal nedladdningar: 32

Citera

64 sidor V  « < 35 36 37 38 39 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 19-06-2026, 19:21

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon