Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

64 sidor V  « < 36 37 38 39 40 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > 2011 års chilitråd, Allt om odlingen 2011
          Tjaa
          Inlägg 19-04-2011, 10:04
          Länk hit: #741

Medlem
          Antal inlägg: 38
          Medlem nr: 23 395

CITAT (backis @ 19-04-2011, 09:44) *
          plantera i krukor, öka storleken succesivt, t.ex. 1lit - 3,5 lit - 10 lit,
          10L krukor är inget alternativ då det är en inomhusodling så utrymmet är begränsat och är inte ute efter maximal tillväxt, får jag 1 frukt per planta så är jag nöjd.
          CITAT
          det blir för lite jord/utrymme per planta plus att de kräver större djup än så,
          19cm djup plastlåda, kan det funka djupmässigt?
          CITAT
          hur mycket vatten de drar beror till viss del på hur mycket ljus/värme de får,
          Kan bli närmare 27-28grader i köket under sommaren och fönstret är i söderläge+103W lampa 12timmar per dag.

Redigerat av Tjaa: 19-04-2011, 10:05

Citera
          Iren
          Inlägg 19-04-2011, 15:27
          Länk hit: #742

Medlem
          Antal inlägg: 981
          Medlem nr: 35 230

CITAT (elinh @ 19-04-2011, 11:03) *
          när jag var bortrest så satte jag mina chilisar, som är planterade i plastmuggar, i kuvös bestående av transparent plastmugg över. De fick stå på köksbordet med kort västersol varje dag och klarade av att vara utan vattning i två veckor.

Sen när jag kom hem så ställde jag dem under lysrör igen, men orkade inte ta av "mössan"... vissa av dem blev väldigt torra nere i rötterna, men själva växten såg fin ut och det var mycket kondens på glasen.

Igår såg jag att det hade bildats några konstiga "grejjer" längst med stammen och på bladen. Vad är det för något? De knastrar lite när man rör vid dem och jag ser inga djur som rör sig. Hjääälp...

Ja vad är det för något.....

Annars intressant läge med bevattningslösningen....

--------------------
          Irene zon 3 :-)

Citera
          Crazy4Flowers
          Inlägg 19-04-2011, 16:14
          Länk hit: #743

Medlem
          Antal inlägg: 848
          Medlem nr: 23 137

Det kan bli som bubblor under bladen och lite på stammen, vad jag förstår är det pga övergödning.

Visst kan man kasta ut Chilin den stendör inte men den slutar helt att växa stannar upp och det kan bli tjurigt att få igång dom igen, samma med tomat.

Här hade vi 3-5 minus inatt, inge läge att ta ut några chilin ännu.

Portot blir högt tyvärr men det finns folk som köper ändå, vilket är kul då kan någon få njuta av plantorna man har vårdat så ömt i flera månader, jag har liksom inte plats för dubletterna. Många av mina chilisar är 60cm nu och flera har frukter. Skulle behöva plantera om i större krukor igen men det går inte nu. Kanske några får större boplats....

--------------------
          Välkommen in på min hemsida www.Crazy4Flowers.se
          Börjar äntligen ljusna, men vad kallt det vart...
          // SusieQ zon 4

Citera
          backis
          Inlägg 19-04-2011, 17:19
          Länk hit: #744

Medlem
          Antal inlägg: 65
          Medlem nr: 41 034

CITAT (Tjaa @ 19-04-2011, 11:04) *
          10L krukor är inget alternativ då det är en inomhusodling så utrymmet är begränsat och är inte ute efter maximal tillväxt, får jag 1 frukt per planta så är jag nöjd.
          19cm djup plastlåda, kan det funka djupmässigt?
          Kan bli närmare 27-28grader i köket under sommaren och fönstret är i söderläge+103W lampa 12timmar per dag.

då är jag med, jag hade nog inte satt mer än 2 per låda, och skulle nog ha satt en skiva eller nåt som delar jorden i 2 separata delar så inte det ena rotsystemet får möjlighet att konkurrera ut det andra. men om du har möjlighet så borde du nog göra en mellanplantering i en kruka på ett par liter innan du sätter dem i lådan så rötterna får jobba lite mot kruk-kanten och "buska" till sig.

vad gäller bevattning så får du nog helt enkelt känna dig fram men var fjärde dag låter väl inte orimligt att de ska klara sig på, de mår inte dåligt av att få torka upp ordentligt mellan "regnen"

mer än en chili per planta kan du nog lugnt räkna med oavsett :-)

lycka till!

Citera
          Tjaa
          Inlägg 19-04-2011, 18:49
          Länk hit: #745

Medlem

CITAT (elinh @ 19-04-2011, 11:03) *
          när jag var bortrest så satte jag mina chilisar, som är planterade i plastmuggar, i kuvös bestående av transparent plastmugg över. De fick stå på köksbordet med kort västersol varje dag och klarade av att vara utan vattning i två veckor.
          Plastlåda med lock har jag använt för att få upp paprika-plantor från frö och de behövdes ingen vattning under ett par veckor när locket låg på.

CITAT (backis @ 19-04-2011, 18:19) *
          men om du har möjlighet så borde du nog göra en mellanplantering i en kruka på ett par liter innan du sätter dem i lådan så rötterna får jobba lite mot kruk-kanten och "buska" till sig.

Jo det ska göras, chili-plantorna planterades i torvbriketter och fick en lös tanke inatt om att sätta de i petflaskor med 5-6dl jord i.

Redigerat av Tjaa: 19-04-2011, 18:49

Citera
          elinh
          Inlägg 19-04-2011, 22:31
          Länk hit: #746

Medlem
          Antal inlägg: 210
          Medlem nr: 18 879

CITAT (Crazy4Flowers @ 19-04-2011, 17:14) *
          Det kan bli som bubblor under bladen och lite på stammen, vad jag förstår är det pga övergödning.

innan jag åkte planterade jag om i något större plastglas, men fortfarande ett vanligt litet plastglas (mindre än ölplastglas) och tog sen vanlig såjord bara... kan det ha räckt för en ev. övergödning?

Annars fick jag för mig att det var någon slags "fuktskador". Hm, rodnar som en gris, för det låter inte riktigt klokt.

Citera
          Tjaa
          Inlägg 19-04-2011, 22:32
          Länk hit: #747

Medlem

Jo, ska det va nån speciell jord när man planterar om paprika och chiliplantor eller duger vanlig blomjord?

Citera
          PMK
          Inlägg 19-04-2011, 22:53
          Länk hit: #748

Medlem
          Antal inlägg: 416
          Medlem nr: 35 632

CITAT (elinh @ 19-04-2011, 23:31) *
          innan jag åkte planterade jag om i något större plastglas, men fortfarande ett vanligt litet plastglas (mindre än ölplastglas) och tog sen vanlig såjord bara... kan det ha räckt för en ev. övergödning?

Annars fick jag för mig att det var någon slags "fuktskador". Hm, rodnar som en gris, för det låter inte riktigt klokt.

På det fetstilta är svaret, nej!

Skulle tro på att den fick det påtok för fuktigt. Ser nästan ut som det kan göra där stammen möter jord, och tendenser till rotbildning börjar, för att där ligger stammen ändå i rätt mycket fukt och halv om halv i jord, precis på gränsen. Att det skulle hända över hela stammen pga väldigt hög fuktighet det.. låter jag dock vara osagt! ^^

--------------------
          Det är kul att odla!

Citera
          officinalis
          Inlägg 20-04-2011, 09:07
          Länk hit: #749

Medlem
          Antal inlägg: 1 098
          Medlem nr: 21 126

Fuktskador tror jag inte på. Jag har haft liknande problem. Plantan tycks dock inte ta skada. En del som ser ut som sådana hål där trips lägger sina ägg, men jag ser inga trips.
          Jag odlar torrt, ljust och varmt och sprutar inget vatten på plantorna.

--------------------
          Odlar i zon 3 och skriver om grönsaksodling, trädgård och natur med förhållandevis jämna mellanrum.

Citera
          PMK
          Inlägg 20-04-2011, 12:35
          Länk hit: #750

Medlem

Ja de på bladen har jag också haft, och har. Uppkom när jag började vattna med näring i vattnet, och.. överdoserade ganska mycket, så när jag fick svaret att det kan vara övergödning stämde det ganska bra överrens med mitt fall. Aldrig sett sånt på stammen dock.

Har du det på stammen? Gett mkt näring?

--------------------
          Det är kul att odla!

Citera
          officinalis
          Inlägg 21-04-2011, 13:22
          Länk hit: #751

Medlem
          Antal inlägg: 1 098
          Medlem nr: 21 126

Nä, jag har inget på stammen. Det är framförallt vid bladnerverna. Just där man kan förvänta sig att tripsen lägger ägg.
          Men jag har inte näringsvattnat särskilt mycket. Ett par gånger med biobacts näringslösning, rekommenderad dosering.
          Men de är ju välgödda förstås. Så det är möjligt att det skulle kunna vara så och att jorden jag planterar i är näringsrik.

Maskkompost verkar göra susen. 20% inblandat i den vänstra plantan. Något längre internodier, men betydligt kraftigare stam och större blad. I övrigt skötta på samma vis.

Redigerat av officinalis: 21-04-2011, 13:22

--------------------
          Odlar i zon 3 och skriver om grönsaksodling, trädgård och natur med förhållandevis jämna mellanrum.

Citera
          backis
          Inlägg 23-04-2011, 11:22
          Länk hit: #752

Medlem

Hallå alla, riktigt gött att kunna ha sina plantor i växthuset på dagarna nu, de blir större, grönare och kraftigare för var dag och det börjar dyka upp små chillisar lite överallt. Men jag undrar vad som kan betraktas vara lägsta möjliga natt-temperatur för att man ska kunna låta dem övernatta utan att de stannar av i utvecklingen? nu om nätterna går det ner till 5-7 grader, är det för kallt? tänkte om man kunde härda dem lite smått redan nu även om det kommer bli kallare nätter framöver då man får bära in dem. dum ide eller inte?

Citera
          Anja Danmark
          Inlägg 23-04-2011, 18:34
          Länk hit: #753

Gäster

CITAT (backis @ 23-04-2011, 12:22) *
          Hallå alla, riktigt gött att kunna ha sina plantor i växthuset på dagarna nu, de blir större, grönare och kraftigare för var dag och det börjar dyka upp små chillisar lite överallt. Men jag undrar vad som kan betraktas vara lägsta möjliga natt-temperatur för att man ska kunna låta dem övernatta utan att de stannar av i utvecklingen? nu om nätterna går det ner till 5-7 grader, är det för kallt? tänkte om man kunde härda dem lite smått redan nu även om det kommer bli kallare nätter framöver då man får bära in dem. dum ide eller inte?

5-7 grader kan få dem til at stoppe med væksten i en periode - de skal ikke under 10-12 grader, hvis de skal trives og vokse normalt.

Citera
          swix13
          Inlägg 23-04-2011, 20:22
          Länk hit: #754

Medlem
          Antal inlägg: 33
          Medlem nr: 32 909

Sitter och klurar som bäst... Jag har ett par Jamaican Yellow-plantor hemma som jag köpt frön till på Tradera. När jag köpte dem fick jag veta att det är en habanero. Nu har jag köpt fler habanerofrön (andra sorter) från Fatalii och på påsarna står det att dessa är av sorten C. chinense. När jag googlar på Jamaican Yellow står det dock att dessa är C. annuum. Jag är inte expert på ämnet (började läsa på för en kvart sen typ wink.gif), men borde inte alla habanero vara av samma familj? Var är det som det går fel...?

Citera
          kboklov
          Inlägg 24-04-2011, 11:09
          Länk hit: #755

Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem nr: 42 021

Bifogad fil  chilitomat.jpg ( 148.8k ) Antal nedladdningar: 49

Jag har ingen aning om vad jag håller på med men det fungerar iaf och nu undrar jag lite hur skördar man chilin? Klipper man av den, rycker man av den eller lossnar den av sig själv?

Citera
          backis
          Inlägg 24-04-2011, 14:11
          Länk hit: #756

Medlem

CITAT (kboklov @ 24-04-2011, 12:09) *
          Bifogad fil  chilitomat.jpg ( 148.8k ) Antal nedladdningar: 49

Jag har ingen aning om vad jag håller på med men det fungerar iaf och nu undrar jag lite hur skördar man chilin? Klipper man av den, rycker man av den eller lossnar den av sig själv?

Impressive!!

du vet när du köper chili i affären? man får skaftet med på frukterna, så när de kan knäcka av den vid skaftroten utan alltför vycket våld är det dags, man kan ta dem innan med med då är de inte riktigt mogna. undvik att klippa av dem så att skaften sitter kvar på plantan.

Citera
          swix13
          Inlägg 24-04-2011, 15:59
          Länk hit: #757

Medlem
          Antal inlägg: 33
          Medlem nr: 32 909

Tänkte bara visa hur en chiliodling kan se ut om man inte har så stora ytor att tillgå (och bara ett rum där man kan stänga ute sina smygvegetarianer till katter wink.gif)

DSC05928 (640x480).jpg

DSC05930 (480x640).jpg

DSC05931 (480x640).jpg

DSC05932 (640x480).jpg

Citera
          Iren
          Inlägg 24-04-2011, 19:17
          Länk hit: #758

Medlem
          Antal inlägg: 981
          Medlem nr: 35 230

Så trevlig du har ordnat det för dina växter Swix! Praktiskt med hyllan i mitten på fönstret, funderar på något liknande... Tack för titten!

--------------------
          Irene zon 3 :-)

Citera
          flaxss
          Inlägg 24-04-2011, 19:23
          Länk hit: #759

Gäster

CITAT (swix13 @ 24-04-2011, 16:59) *
          Tänkte bara visa hur en chiliodling kan se ut om man inte har så stora ytor att tillgå

vilka vackra chili plantor bravo.gif dom sjuder ju av välmående ser det ut som. tummenupp.gif

Citera
          PMK
          Inlägg 27-04-2011, 17:51
          Länk hit: #760

Medlem

Nu är jag hemma igen och har lagt en stor uppdatering i bloggen, massor med bilder! biggrin.gif Väldigt nöjd själv så kika in: http://howigrowchili.blogspot.com/

Smakprov:

Bifogad fil  IMG_1696.jpg ( 843.62k ) Antal nedladdningar: 20

(max 1000 kb så fick bara bli en bild, 12 stycken i bloggen!)

Ha de gött! smile.gif

--------------------
          Det är kul att odla!

Citera

64 sidor V  « < 36 37 38 39 40 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 19-06-2026, 17:31

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon